Besluit van 11 april 2006, houdende wijziging van enkele besluiten ter uitvoering van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (aanwijzing van landen) in verband met de toetreding van Andorra tot het groene kaart systeem

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Justitie van 7 maart 2006, Directie Wetgeving, nr. 5405779/06/6;

Gelet op de artikelen 2, achtste lid, en 3, derde lid, van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen;

De Raad van State gehoord (advies van 23 maart 2006, nr. W03.06.0066/I);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Justitie van 4 april 2006, Directie Wetgeving, nr. 5412807/06/6;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

In artikel 2 van het besluit van 23 november 1972 tot uitvoering van artikel 2, achtste lid, van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (aanwijzing van landen) (Stb. 1972, 617) worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. De onderdelen a tot en met bb worden geletterd b tot en met cc.

2. Er wordt een onderdeel a ingevoegd, luidende:

a. Andorra;.

ARTIKEL II

In artikel 1 van het besluit van 23 november 1972 tot uitvoering van artikel 3, derde lid, van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (aanwijzing van landen en gebieden) (Stb. 1972, 618) worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1. De onderdelen a tot en met bb worden geletterd b tot en met cc.

2. Er wordt een onderdeel a ingevoegd, luidende:

a. Andorra;.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2006.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

’s-Gravenhage, 11 april 2006

Beatrix

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner

Uitgegeven de vijfentwintigste april 2006

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner

NOTA VAN TOELICHTING

De besluiten van 23 november 1972 tot uitvoering van artikel 2, achtste lid, (Stb. 617), en van artikel 3, derde lid, (Stb. 618) van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) wijzen aan voor welke buitenlandse voertuigen het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars de verplichting op zich moet nemen de schade door deze voertuigen veroorzaakt te vergoeden, respectievelijk tot welke landen de dekking van de verplichte verzekering zich moet uitstrekken.

Aan dit systeem ligt de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 24 april 1972 ten grondslag inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten betreffende de verzekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid waartoe de deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen aanleiding kan geven en de controle op de verzekering tegen deze aansprakelijkheid (72/166/EEG) (PbEG L 103), laatstelijk gewijzigd bij richtlijn 2005/14/EG (PbEG L 149). Deze richtlijn heeft onder meer ten doel de grenscontrole op deze verzekeringen binnen de unie af te schaffen.

Basis van de afschaffing van deze controle op de aanwezigheid van de zogenoemde groene kaart (het internationaal motorrijtuigenverzekeringsbewijs dat door het desbetreffende nationale bureau van verzekeraars wordt afgegeven) vormt een overeenkomst tussen de verschillende nationale bureaus van de lidstaten, volgens welke elk nationaal bureau de vergoeding waarborgt van schade, op zijn grondgebied veroorzaakt door een motorrijtuig uit een ander aangesloten land (de multilaterale garantieovereenkomst tussen nationale bureaus van verzekeraars van 15 maart 1991, PbEG L 177).

Deze overeenkomst tussen de nationale bureaus is gebaseerd op de veronderstelling dat in de nationale wetgevingen van de aangesloten landen wordt voorgeschreven dat de dekking van verzekeringen tegen wettelijke aansprakelijkheid zich mede uitstrekt tot ongevallen veroorzaakt in andere landen.

Het systeem biedt de mogelijkheid voor derde landen om zich hierbij aan te sluiten. Van deze mogelijkheid hebben tot nu toe Noorwegen, Zwitserland, IJsland en Kroatië gebruik gemaakt. De onderhavige aanpassing van de twee eerdergenoemde besluiten is noodzakelijk door de toetreding van Andorra.

De datum waarop de afschaffing van de groenekaartcontrole voor nieuwe lidstaten en derde landen plaatsvindt, wordt bepaald door de Europese Commissie, nadat zij, in samenwerking met de lidstaten en andere aangesloten landen, heeft vastgesteld dat het nationale bureau van het betreffende land zich bij de multilaterale garantieovereenkomst heeft aangesloten.

De Europese Commissie heeft bij beschikking van 29 november 2005 als datum waarop voor Andorra de afschaffing van de groene kaartcontrole moet plaatsvinden 1 januari 2006 vastgesteld. Aan het onderhavige besluit moet derhalve terugwerkende kracht worden verleend tot die datum.

Deze terugwerkende kracht ontmoet overigens uit praktisch oogpunt geen enkel bezwaar omdat het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars reeds in overeenstemming met de beschikking van de Commissie handelt. Het bureau heeft de verplichting tot vergoeding reeds op zich genomen via de multilaterale garantieovereenkomst. Tevens verlenen de Nederlandse verzekeraars thans reeds dekking voor Andorra.

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner


XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.

Naar boven