Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatsblad 2005, 658 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatsblad 2005, 658 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 18 oktober 2005, nr. UB/K/05/81223b;
Gelet op artikel 73, vijfde lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;
De Raad van State gehoord (advies van 17 november 2005, no. W12.05.0469/IV);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 5 december 2005, nr. UB/K/05/97701;
Hebben goedgevonden en verstaan:
In hoofdstuk 5 van het Besluit SUWI worden na artikel 5.9 twee artikelen ingevoegd luidende:
1. Het UWV is bevoegd op verzoek van een werkgever aan die werkgever uit de onder zijn verantwoordelijkheid gevoerde administraties in verband met het aangaan van overeenkomsten tot verzekering van de risico’s van betaling van loon in geval van ziekte van zijn werknemers dan wel het risico van het betalen van arbeidsongeschiktheidsuitkering of gedifferentieerde premie op grond van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering kosteloos gegevens te verstrekken op grond waarvan die werkgever kan bepalen:
a. de instroom, bedoeld in artikel 80a van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, over de periode van drie jaar voorafgaand aan het verzoek;
b. de ontwikkeling van het totale bedrag aan loon in de zin van de Coördinatiewet Sociale Verzekering per jaar over de periode van vijf jaar voorafgaand aan het verzoek;
c. het aantal werknemers naar leeftijd en geslacht in de periode van vijf jaar voorafgaand aan het verzoek;
d. het arbeidsverleden van de werknemers die ten tijde van het verzoek bij de werkgever in dienst zijn zoals dit zou worden gemeld in de arbeidsverledenbeschikking, bedoeld in artikel 33a van de Wet SUWI,
voorzover die werkgever dat niet op basis van gegevens in zijn loonadministratie kan bepalen.
2. Het UWV is bevoegd uit de onder zijn verantwoordelijkheid gevoerde administraties kosteloos gegevens die het UWV verwerkt ten behoeve van de statistiek over de ontwikkeling van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen te verstrekken aan de verzekeraars, bedoeld in artikel 73, eerste lid, onderdeel d, van de Wet SUWI, in verband met de in dat onderdeel bedoelde overeenkomsten:
a. aantallen nieuwe uitkeringen op grond van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering per jaar, beëindigde uitkeringen op grond van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering per jaar en lopende uitkeringen in een jaar, naar geslacht, leeftijd, sector als bedoeld in artikel 97k van de WW, en bedrijfsgrootte, dagloon, naar ingangdatum respectievelijk datum beëindiging uitkering, arbeidsongeschiktheidspercentages, diagnose, soort dienstverband en combinatie met inkomsten uit arbeid;
b. totaal aantal werknemers naar jaar, geslacht, leeftijd, sector als bedoeld in artikel 97k van de WW, premieplichtige loonsom, bedoeld in het Besluit premiedifferentiatie WAO en bedrijfsgrootte.
1. Het UWV en de CWI verstrekken uit de onder hun verantwoordelijkheid gevoerde administraties aan overheidswerkgevers als bedoeld in artikel 1, onderdeel i, van de WW, kosteloos de gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak, bedoeld in artikel 72a van de WW.
2. Het UWV en de CWI verstrekken uit de onder hun verantwoordelijkheid gevoerde administraties aan het participatiefonds, bedoeld in artikel 1 van het Besluit participatiefonds, kosteloos de gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van het participatiefonds waarborgen te bieden voor de kosten van werkloosheidsuitkeringen, voorzover die taak samenhangt met de uitvoering van artikel 72a van de WW.
1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst en artikel I werkt, voorzover het betreft artikel 5.11, terug tot en met 1 juli 2005.
2. Dit besluit vervalt op het tijdstip waarop artikel 1.9, onderdeel J, van de Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen in werking treedt.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnootDe Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. J. de Geus
Uitgegeven de twintigste december 2005
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
Dit besluit levert een nadere uitwerking van gegevensverstrekking door het UWV. Het is gebaseerd op artikel 73, vijfde lid, van de Wet SUWI, dat in algemene zin de grondslag biedt voor nadere regels voor de gegevensverstrekking aan bestuursorganen en instellingen. Dit besluit is noodzakelijk om gegevensverstrekkingen, die zich voor 1-1-2006 voordoen (alsnog) een juiste grondslag te geven.
Gegevensverstrekking aan verzekeraars en werkgevers
Het besluit is een uitwerking van de gegevensverstrekking aan verzekeraars, die in artikel 73, eerste lid, onderdeel d, wordt toegestaan. Het doel van die gegevensverstrekking zijn de overeenkomsten met werkgevers ter verzekering van hun risico’s van loondoorbetaling bij ziekte, het betalen van de gedifferentieerde premie Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO) of de arbeidsongeschiktheidsuitkering in geval die werkgever eigenrisicodrager WAO is.
In dit besluit wordt de gegevensverstrekking door UWV aan werkgevers ter beoordeling van die risico’s voor het aangaan van zo’n verzekering en aan de verzekeraars voorzover het statistische gegevens betreft geregeld.
Daarmee wordt vooruit gelopen op de wijzigingen in artikel 73 van de Wet SUWI, die voortvloeien uit de Invoeringswet Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) en de Wet Invoering en financiering Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wet IWIA). Deze wijzigingen van artikel 73 zijn enerzijds van belang omdat de gegevens met de (inwerkingtreding van de) Wfsv gedeeltelijk afkomstig zijn van de belastingdienst en daarom meer duidelijkheid moet worden gegeven over de doorlevering van de gegevens aan private instanties zoals verzekeraars. Anderzijds is in verband met de uitbreiding van het eigenrisicodragen in het kader van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wet WIA) de rol van de verzekeraars vergroot en is het wenselijk het daarmee samenhangende gegevensverkeer nader in te kaderen. Om de verzekeraars voldoende bij de voorbereiding van de invoering van de Wet WIA te informeren hebben zij bepaalde statistische gegevens nodig. Dit besluit regelt dit gegevensverkeer. Het betreft alleen het gegevensverkeer voorafgaande aan de inwerkingtreding van de Wet IWIA. Met de inwerkingtreding van de Wfsv en de Wet IWIA wordt het gegevensverkeer met de verzekeraars en in verband met deze verzekeringsovereenkomsten structureel geregeld in een nieuw hoofdstuk 5 van het Besluit SUWI.
Gegevensverstrekking in verband met reïntegratietaak overheidswerkgevers
Daarnaast wordt in dit besluit alvast vooruitlopende op het nieuwe hoofdstuk 5 van het Besluit SUWI een grondslag opgenomen voor het gegevensverkeer tussen het UWV en overheidswerkgevers. Met een wetswijziging per 1 juli 2005 (wet tot wijziging van de Werkloosheidswet in verband met het preventief inzetten van reïntegratie-instrumenten, het opdragen van de reïntegratietaak aan overheidswerkgevers, het ondersteunen van WAO-herbeoordeelden bij scholing, het subsidiëren van scholing in het kader van de WAJONG en enkele andere wijzigingen in wetten die de reïntegratie-instrumenten betreffen) wordt de eigen verantwoordelijkheid van de overheidswerkgever in artikel 72a van WW voor de reïntegratie van overheidswerknemers nader ingevuld. Daartoe hebben deze overheidswerkgevers en het door de overheidswerkgevers in de onderwijssector in te schakelen participatiefonds gegevens van het UWV nodig. Omdat overheidswerkgevers en het participatiefonds ook rechtstreeks gegevens nodig kunnen hebben die de CWI voor de uitvoering van haar taak verwerkt, geldt het verstrekken van gegevens ook voor de CWI. Ook deze regeling is tijdelijk tot de structurele regeling in het nieuwe hoofdstuk 5 van het Besluit SUWI.
De opmerkingen van het UWV ten aanzien van de gegevensset die noodzakelijk is voor de beoordeling van de aanvraag van een verzekering hebben geleid tot aanpassing van het ontwerp-besluit.
Zowel het UWV als de IWI heeft er op aangedrongen duidelijk te regelen of er kosten verbonden zijn aan de gegevensverstrekking als bedoeld in artikelen 5.10 en 5.11 dan wel of deze gegevensverstrekking kosteloos is. Daarin is voorzien.
Artikel 5.10 Gegevensverstrekking in verband met verzekeringen
Met de Wet WIA is het systeem van eigenrisicodragen, waarbij de werkgever kan kiezen om het risico van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen zelf te dragen, verder uitgebreid. Daarbij kan de werkgever kiezen daarvoor een verzekering af te sluiten bij een private verzekeraar. Indien hij er voor kiest geen eigenrisicodrager te zijn, blijft hij verzekerd bij het UWV. Deze keuzemogelijkheid voor de werkgever leidt er toe dat er gegevensuitwisseling tussen verschillende partijen zal moeten plaatsvinden.
Op grond van artikel 73, eerste lid, onderdeel d, van de Wet SUWI is het UWV bevoegd private verzekeraars gegevens verstrekken ten behoeve van te verzekeren risico’s met betrekking tot ziekte en arbeidsongeschiktheid. Vastgesteld is dat daarnaast gegevensverstrekking aan de werkgever noodzakelijk is.
Er wordt een onderscheid gemaakt in gegevensverstrekking aan de werkgever en aan de private verzekeraar. Op verzoek van de werkgever verstrekt het UWV aan hem de gegevens ten behoeve van de aanvraag van een verzekering (offertetraject).
Daarnaast verstrekt het UWV statistische gegevens waardoor het Verbond van Verzekeraars in staat wordt gesteld om adequate risicomodellen te ontwikkelen voor de premiestelling voor deze verzekeringen.
Uitgangpunt is dat de gegevensverstrekking beperkt dient te blijven tot de noodzakelijke gegevens. De gegevens mogen niet worden verwerkt voor een ander doel dan waarvoor de gegevens zijn verkregen. In dit besluit is opgesomd welke gegevens noodzakelijk worden geacht en welke door het UWV dus aan de werkgever respectievelijk de verzekeraar mogen worden verstrekt.
In het eerste lid van artikel 5.10 is de gegevensset opgenomen die noodzakelijk is voor de boordeling van de aanvraag van een verzekering. Het gaat om gegevens die de werkgever nodig heeft voor het vragen van offertes omdat de verzekeraars die nodig hebben om een inschatting te kunnen maken van de omvang van de risico’s van die bepaalde werkgever. Het zijn ook gegevens, die de werkgever vervolgens nodig heeft voor het beoordelen van de offertes. Het betreft de instroomcijfers WAO over een periode van 3 jaar voorafgaand aan het verzoek, het totale bedrag aan loon per jaar over een periode van 5 jaar voorafgaand aan het verzoek, het aantal werknemers naar leeftijd en geslacht in de periode van vijf jaar voorafgaand aan het verzoek en het arbeidsverleden van de werknemers, zoals dit zou worden opgenomen in de arbeidsverledenbeschikking, bedoeld in artikel 33a van de Wet SUWI (de aanduiding over een tijdvak van 5 jaar (te rekenen vanaf 1998) per kalenderjaar in dat tijdvak of de werknemer in dat kalenderjaar over 52 of meer dagen loon heeft ontvangen). De overige benodigde gegevens, waaronder NAW-gegevens, sectoraansluiting, loonbelastingnummer, dient de werkgever zelf aan de verzekeraar te verstrekken. Het UWV is namelijk alleen bevoegd die gegevens te verstrekken die de werkgever niet aan de hand van de gegevens uit zijn loonadministratie kan bepalen. Het kan daarbij ook om gegevens gaan die dienen ter verificatie van de gegevens, die de werkgever in zijn administratie voorhanden heeft.
Het UWV verstrekt op grond van het tweede lid van artikel 5.10 aan de verzekeraars, maar in de praktijk aan het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (het Verbond van Verzekeraars) gegevens ten behoeve van de statistiek over de ontwikkeling van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. In overleg met UWV en Verbond is vastgesteld welke bestanden van het UWV voor de ontwikkeling van premiemodellen noodzakelijk zijn. Dit zijn de gegevens die zijn aangeduid in het tweede lid. De diagnose (oorzaak van de arbeidsongeschiktheid) wordt aangeduid met de zogenaamde CAS-code. Bij de aanduiding van het aantal verzekerde personen wordt aangegeven in welke sector ze werkzaam zijn en hoe ze verdeeld zijn naar grootte van de bedrijven waar ze werkzaam zijn. Indien daarbij wordt aangesloten bij het Besluit premiedifferentiatie WAO gaat het om het bedrag van het premieplichtige loon bij die werkgever (kleine werkgever: het totale premieplichtige loon is gelijk of minder dan 25 maal het gemiddelde premieplichtige loon per werknemer in een kalenderjaar). Ook kan de bedrijfsgrootte worden aangeduid door het aantal werknemers.
Artikel 5.11 Gegevensverstrekking aan overheidswerkgevers
In artikel 72a van de WW is met ingang van 1 juli 2005 in algemene zin geregeld, dat overheidswerkgevers zelf verantwoordelijk zijn voor de reïntegratie van de overheidswerknemers die recht op een uitkering op grond van de WW hebben. Het UWV heeft die taak voor deze groep van werknemers niet. In dit artikel zijn de bepalingen over de gegevensverstrekking opgenomen, die gelden voor de relatie tussen het UWV en reïntegratiebedrijven. In de onderwijssector wordt het participatiefonds ingeschakeld bij de reïntegratie ter beperking van de werkloosheidsuitkeringen. Het participatiefonds is de rechtspersoon, die tot doel heeft waarborgen te bieden voor de kosten van werkloosheidsuitkeringen, aanvullingen bij arbeidsongeschiktheid en uitkeringen wegens ziekte en arbeidsongeschiktheid van gewezen onderwijspersoneel (zie voor de taken artikel 184, eerste lid, van de Wet op het primair onderwijs, artikel 98b, eerste lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs en artikel 170, eerste lid, van de Wet op de expertisecentra).
Dit artikel regelt dat alleen die gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de reïntegratieactiviteiten van de overheidswerkgever of door het participatiefonds nodig zijn in verband met die activiteiten. Het gaat daarbij om de gegevens over uitkeringsrechten van de betrokken werknemer: soort WW-uitkering, nog een arbeidsongeschiktheidsuitkering naast de uitkering, begin- en einddatum van de uitkering, reden van beëindiging uitkering, en gegevens over eventuele sancties. Voorts kunnen van de CWI worden verkregen: gegevens over de registratie als werkzoekende en over de arbeidsmarktpositie.
Met de regeling van de gegevensverstrekking aan het participatiefonds in dit artikel wordt duidelijk dat door dit fonds ook gegevens kunnen worden verkregen van het UWV die verder gaan dan de wettelijke taak (waarborgen kosten werkloosheidsuitkeringen), namelijk in het geval het ook kosten van reïntegratieactiviteiten kan betreffen.
De werking van de nieuwe artikelen in het besluit SUWI is verschillend, wat betreft de datum van inwerkingtreding. Artikel 5.11 werkt terug tot 1 juli 2005, het moment, dat het nieuwe artikel 72a in de WW is opgenomen
De inwerkingtreding van de structurele regeling in het nieuwe hoofdstuk 5 in het Besluit SUWI is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de wijziging van artikel 73 van de Wet SUWI in de Wet IWIA en daarmee samenhangende bepalingen over het gegevensverkeer met verzekeraars en reïntegratiebedrijven. Deze datum is vastgesteld op 1 januari 2006.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. J. de Geus
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2005-658.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.