Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatsblad 2005, 627 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatsblad 2005, 627 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van 21 oktober 2005, Directie Arbeidsverhoudingen, nr. AV/A&Z/2005/82681, gedaan mede namens de Staatssecretaris van Financiën;
Gelet op de artikelen 7, vierde, vijfde, zesde en zevende lid, 34, 94, derde lid, en 95, vierde lid, van de Wet kinderopvang;
De Raad van State gehoord (advies van 2 november 2005, no. W12.05.0474/IV);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 23 november 2005, Directie Arbeidsverhoudingen, nr. AV/A&Z/2005/94141, uitgebracht mede namens de Staatssecretaris van Financiën;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Het Besluit tegemoetkoming kosten kinderopvang wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel d, komt te luiden:
d. maximum uurprijs: de maximaal voor kinderopvangtoeslag en voor tegemoetkomingen van de gemeente of het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen in aanmerking komende prijs per zestig minuten geboden kinderopvang;
2. Onder vervanging van de punt na onderdeel f door een puntkomma, wordt een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:
g. extra kinderopvangtoeslag: een extra kinderopvangtoeslag als bedoeld in artikel 94 van de wet.
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede en het derde lid alsmede de aanduiding «1.» voor het eerste lid vervallen.
2. In het artikel wordt «tegemoetkoming van het Rijk» vervangen door: kinderopvangtoeslag en «extra tegemoetkoming van het Rijk» vervangen door: extra kinderopvangtoeslag.
In de artikelen 3, eerste en tweede lid, 4, derde lid, 8, eerste lid, 9, eerste lid, 11, en 12, eerste en tweede lid, wordt «tegemoetkoming van het Rijk» telkens vervangen door: kinderopvangtoeslag.
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid alsmede de aanduiding «1.» voor het eerste lid vervallen.
2. In onderdeel b wordt «contractlonen» vervangen door: loonvoet bedrijven.
Artikel 6 komt te luiden:
1. Voor de berekening van de kinderopvangtoeslag is de verdeling van de toetsingsinkomens in inkomensgroepen vanaf het berekeningsjaar 2006 in de bij dit besluit behorende bijlage I opgenomen.
2. Voor de berekening van de extra kinderopvangtoeslag is de verdeling van de toetsingsinkomens in inkomensgroepen voor de berekeningsjaren 2006, 2007 en 2008 respectievelijk in de bij dit besluit behorende bijlagen II, IIA en IIB opgenomen. Voor de berekeningsjaren vanaf 2009 is de verdeling van de toetsingsinkomens in inkomensgroepen voor de extra kinderopvangtoeslag in de bij dit besluit behorende bijlage IIC opgenomen.
Artikel 7 komt te luiden:
De bedragen van de toetsingsinkomens van de inkomensgroepen, bedoeld in artikel 6, worden aangepast overeenkomstig de ontwikkeling van de contractlonen, zoals deze voor het betrokken jaar, blijkens bekendmaking in het Centraal Economisch Plan in het voorafgaande jaar, is geraamd, waarbij onder ontwikkeling van de contractlonen wordt verstaan: het gemiddelde van de procentuele ontwikkeling van de contractlonen in de marktsector, de gepremieerde sector en de gesubsidieerde sector, en bij de overheid, zoals dit door het Centraal Planbureau wordt bekendgemaakt.
In artikel 8, tweede lid, wordt «de tabellen, bedoeld in artikel 6, tweede lid», vervangen door: bijlage I en in artikel 9, vierde lid, wordt «de tabellen, bedoeld in artikel 6, tweede lid», vervangen door: de bijlagen II, IIA, IIB en IIC.
In de artikelen 3, eerste en tweede lid, 9, eerste, tweede en derde lid, 10, eerste lid, aanhef en eerste lid, onderdeel b, 12, eerste en derde lid, en 13, aanhef en onderdeel b, wordt «extra tegemoetkoming van het Rijk» telkens vervangen door: extra kinderopvangtoeslag.
Het opschrift van paragraaf 2 van hoofdstuk 2 komt te luiden:
Paragraaf 2. Specifieke berekeningsfactoren bij extra kinderopvangtoeslag voor ouder met partner
Het opschrift van paragraaf 3 van hoofdstuk 2 komt te luiden:
Paragraaf 3. Specifieke berekeningsfactoren bij (extra) kinderopvangtoeslag voor ouder zonder partner
Artikel 21 komt te luiden:
1. Een voorschot op de tegemoetkoming van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen waarvan de beschikking tot voorschotverlening een dagtekening heeft die ligt voor 1 februari van het berekeningsjaar wordt door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen uitbetaald in 12 gelijke termijnen. De eerste termijnbetaling vindt plaats in de maand die in de dagtekening is vermeld en elk van de volgende termijnbetalingen telkens een maand later.
2. Een voorschot op de tegemoetkoming van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen waarvan de beschikking een dagtekening heeft die ligt na 31 januari doch voor 1 december van het berekeningsjaar, wordt uitbetaald in zoveel gelijke termijnen als er met inbegrip van de maand die in de dagtekening is vermeld, nog maanden van dat jaar overblijven. De eerste termijnbetaling vindt plaats in de maand die in de dagtekening is vermeld en elk van de volgende termijnbetalingen telkens een maand later.
3. Een voorschot op de tegemoetkoming van het Uitvoeringinstituut werknemersverzekeringen waarvan de beschikking een dagtekening heeft die ligt na 30 november van het berekeningsjaar, wordt in één bedrag uitbetaald in de maand van de dagtekening.
4. In afwijking van het eerste en tweede lid wordt, op verzoek van de ouder die slechts voor een deel van het berekeningsjaar aanspraak heeft op een tegemoetkoming, een voorschot op de tegemoetkoming van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen in zoveel gelijke termijnen uitbetaald als het aantal kalendermaanden waarin de aanspraak bestaat.
5. Uitbetaling door het Uitvoeringinstituut werknemersverzekeringen geschiedt door middel van bijschrijving op een ten name van de ouder of diens partner bestaande bankrekening, bestemd voor girale betaling, tenzij daartoe door de ouder een andere rekening is aangewezen.
In hoofdstuk 4 wordt voor artikel 23 een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 23, tweede lid, komt te luiden:
2. In afwijking van het eerste lid treedt artikel 6, tweede lid, tweede zin, in werking op 1 januari 2009.
Artikel 24 komt te luiden:
1. De bijlagen IA, IB en IC worden vervangen door bijlage I behorende bij dit besluit.
2. De bijlagen II, IIA, IIB, IIC en IID worden vervangen door de bijlagen II, IIA, IIB en IIC, behorende bij dit besluit.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnootDe Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. J. de Geus
De Staatssecretaris van Financiën,
J. G. Wijn
Uitgegeven de dertiende december 2005
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
(Gezamenlijk) toetsingsinkomen | Kinderopvangtoeslag als percentage van de kosten van kinderopvang | ||
---|---|---|---|
Van | Tot | Eerste kind | Tweede e.v. kind |
Lager dan | € 16.118 | 63,2% | 63,2% |
€ 16.119 | € 17.191 | 62,8% | 63,2% |
€ 17.192 | € 18.264 | 62,3% | 63,2% |
€ 18.265 | € 19.337 | 61,9% | 63,1% |
€ 19.338 | € 20.410 | 61,5% | 63,1% |
€ 20.411 | € 21.483 | 61,1% | 63,1% |
€ 21.484 | € 22.556 | 60,6% | 63,1% |
€ 22.557 | € 23.628 | 60,2% | 63,1% |
€ 23.629 | € 24.782 | 59,3% | 63,0% |
€ 24.783 | € 25.936 | 58,4% | 62,9% |
€ 25.937 | € 27.090 | 57,4% | 62,8% |
€ 27.091 | € 28.243 | 56,5% | 62,7% |
€ 28.244 | € 29.398 | 55,6% | 62,7% |
€ 29.399 | € 30.552 | 54,7% | 62,6% |
€ 30.553 | € 31.706 | 53,8% | 62,5% |
€ 31.707 | € 32.860 | 52,9% | 62,4% |
€ 32.861 | € 34.014 | 52,0% | 62,3% |
€ 34.015 | € 35.168 | 51,0% | 62,2% |
€ 35.169 | € 36.322 | 50,1% | 62,1% |
€ 36.323 | € 37.476 | 49,2% | 62,0% |
€ 37.477 | € 38.631 | 48,3% | 62,0% |
€ 38.632 | € 39.784 | 47,4% | 61,9% |
€ 39.785 | € 41.044 | 46,4% | 61,8% |
€ 41.045 | € 43.457 | 44,5% | 61,6% |
€ 43.458 | € 45.870 | 42,5% | 61,4% |
€ 45.871 | € 48.284 | 40,6% | 61,2% |
€ 48.285 | € 50.696 | 38,7% | 61,0% |
€ 50.697 | € 53.109 | 36,8% | 60,9% |
€ 53.110 | € 55.522 | 34,9% | 60,7% |
€ 55.523 | € 57.936 | 33,0% | 60,5% |
€ 57.937 | € 60.348 | 31,0% | 60,3% |
€ 60.349 | € 62.762 | 29,1% | 60,1% |
€ 62.763 | € 65.175 | 27,2% | 59,9% |
€ 65.176 | € 67.588 | 25,3% | 59,7% |
€ 67.589 | € 70.001 | 23,4% | 59,6% |
€ 70.002 | € 72.414 | 21,5% | 59,4% |
€ 72.415 | € 74.828 | 19,5% | 59,2% |
€ 74.829 | € 77.240 | 17,6% | 59,0% |
€ 77.241 | € 79.653 | 15,7% | 58,8% |
€ 79.654 | € 82.066 | 13,8% | 58,6% |
€ 82.067 | € 84.479 | 11,9% | 58,5% |
€ 84.480 | € 86.891 | 10,0% | 58,3% |
€ 86.892 | € 89.304 | 8,0% | 58,1% |
€ 89.305 | € 91.717 | 6,1% | 57,9% |
€ 91.718 | € 94.129 | 4,2% | 57,7% |
€ 94.130 | € 96.542 | 2,3% | 57,5% |
€ 96.543 | en hoger | 0,0% | 57,4% |
(Gezamenlijk) toetsingsinkomen | Extra kinderopvangtoeslag als percentage van de kosten van kinderopvang, bedoeld in artikel 9, derde lid, respectievelijk in artikel 12, derde lid | ||
---|---|---|---|
Van | Tot | Eerste kind | Tweede e.v. kind |
Lager dan | € 16.118 | 96,5% | 96,5% |
€ 16.119 | € 17.191 | 96,1% | 96,5% |
€ 17.192 | € 18.264 | 95,7% | 96,5% |
€ 18.265 | € 19.337 | 95,3% | 96,5% |
€ 19.338 | € 20.410 | 94,8% | 96,5% |
€ 20.411 | € 21.483 | 94,4% | 96,4% |
€ 21.484 | € 22.556 | 94,0% | 96,4% |
€ 22.557 | € 23.628 | 93,6% | 96,4% |
€ 23.629 | € 24.782 | 91,7% | 95,4% |
€ 24.783 | € 25.936 | 89,8% | 94,4% |
€ 25.937 | € 27.090 | 87,9% | 93,3% |
€ 27.091 | € 28.243 | 86,1% | 92,3% |
€ 28.244 | € 29.398 | 84,2% | 91,3% |
€ 29.399 | € 30.552 | 82,3% | 90,3% |
€ 30.553 | € 31.706 | 80,5% | 89,2% |
€ 31.707 | € 32.860 | 78,6% | 88,2% |
€ 32.861 | € 34.014 | 76,7% | 87,2% |
€ 34.015 | € 35.168 | 74,8% | 86,2% |
€ 35.169 | € 36.322 | 73,0% | 85,1% |
€ 36.323 | € 37.476 | 71,1% | 84,1% |
€ 37.477 | € 38.631 | 69,2% | 83,1% |
€ 38.632 | € 39.784 | 67,3% | 82,0% |
€ 39.785 | € 41.044 | 63,5% | 79,9% |
€ 41.045 | € 43.457 | 59,8% | 77,9% |
€ 43.458 | € 45.870 | 56,0% | 75,8% |
€ 45.871 | € 48.284 | 52,3% | 73,8% |
€ 48.285 | € 50.696 | 48,5% | 71,7% |
€ 50.697 | € 53.109 | 44,8% | 69,7% |
€ 53.110 | € 55.522 | 41,1% | 67,6% |
€ 55.523 | € 57.936 | 37,3% | 65,6% |
€ 57.937 | € 60.348 | 33,6% | 63,5% |
€ 60.349 | € 62.762 | 29,8% | 61,5% |
€ 62.763 | € 65.175 | 26,0% | 59,3% |
€ 65.176 | € 67.588 | 22,3% | 57,3% |
€ 67.589 | € 70.001 | 18,5% | 55,2% |
€ 70.002 | € 72.414 | 14,8% | 53,2% |
€ 72.415 | € 74.828 | 11,0% | 51,1% |
€ 74.829 | € 77.240 | 7,3% | 49,1% |
€ 77.241 | € 79.653 | 3,5% | 47,1% |
€ 79.654 | en hoger | 0,0% | 45,0% |
(Gezamenlijk) toetsingsinkomen | Extra kinderopvangtoeslag als percentage van de kosten van kinderopvang, bedoeld in artikel 9, derde lid, respectievelijk in artikel 12, derde lid | ||
---|---|---|---|
Van | Tot | Eerste kind | Tweede e.v. kind |
lager dan | € 16.118 | 96,5% | 96,5% |
€ 16.119 | € 17.191 | 96,1% | 96,5% |
€ 17.192 | € 18.264 | 95,7% | 96,5% |
€ 18.265 | € 19.337 | 95,3% | 96,5% |
€ 19.338 | € 20.410 | 94,8% | 96,5% |
€ 20.411 | € 21.483 | 94,4% | 96,4% |
€ 21.484 | € 22.556 | 94,0% | 96,4% |
€ 22.557 | € 23.628 | 93,6% | 96,4% |
€ 23.629 | € 24.782 | 91,7% | 95,4% |
€ 24.783 | € 25.936 | 89,8% | 94,4% |
€ 25.937 | € 27.090 | 87,9% | 93,3% |
€ 27.091 | € 28.243 | 86,1% | 92,3% |
€ 28.244 | € 29.398 | 84,2% | 91,3% |
€ 29.399 | € 30.552 | 82,3% | 90,3% |
€ 30.553 | € 31.706 | 80,5% | 88,2% |
€ 31.707 | € 32.860 | 78,6% | 86,1% |
€ 32.861 | € 34.014 | 76,7% | 84,0% |
€ 34.015 | € 35.168 | 74,8% | 81,9% |
€ 35.169 | € 36.322 | 73,0% | 79,8% |
€ 36.323 | € 37.476 | 71,1% | 77,7% |
€ 37.477 | € 38.631 | 69,2% | 75,6% |
€ 38.632 | € 39.784 | 67,3% | 73,5% |
€ 39.785 | € 41.044 | 63,5% | 71,4% |
€ 41.045 | € 43.457 | 59,8% | 67,2% |
€ 43.458 | € 45.870 | 56,0% | 63,0% |
€ 45.871 | € 48.284 | 52,3% | 58,8% |
€ 48.285 | € 50.696 | 48,5% | 54,6% |
€ 50.697 | € 53.109 | 44,8% | 50,4% |
€ 53.110 | € 55.522 | 41,1% | 46,2% |
€ 55.523 | € 57.936 | 37,3% | 42,0% |
€ 57.937 | € 60.348 | 33,6% | 37,8% |
€ 60.349 | € 62.762 | 29,8% | 33,6% |
€ 62.763 | € 65.175 | 26,0% | 29,4% |
€ 65.176 | € 67.588 | 22,3% | 25,2% |
€ 67.589 | € 70.001 | 18,5% | 21,0% |
€ 70.002 | € 72.414 | 14,8% | 16,8% |
€ 72.415 | € 74.828 | 11,0% | 12,6% |
€ 74.829 | € 77.240 | 7,3% | 8,4% |
€ 77.241 | € 79.653 | 3,5% | 4,2% |
€ 79.654 | en hoger | 0,0% | 0,0% |
(Gezamenlijk) toetsingsinkomen | Extra kinderopvangtoeslag als percentage van de kosten van kinderopvang, bedoeld in artikel 9, derde lid, respectievelijk in artikel 12, derde lid | ||
---|---|---|---|
Van | Tot | Eerste kind | Tweede e.v. kind |
lager dan | € 16.118 | 96,5% | 96,5% |
€ 16.119 | € 17.191 | 96,1% | 96,5% |
€ 17.192 | € 18.264 | 95,7% | 96,5% |
€ 18.265 | € 19.337 | 95,3% | 96,5% |
€ 19.338 | € 20.410 | 94,8% | 96,5% |
€ 20.411 | € 21.483 | 94,4% | 96,4% |
€ 21.484 | € 22.556 | 94,0% | 96,4% |
€ 22.557 | € 23.628 | 93,6% | 96,4% |
€ 23.629 | € 24.782 | 91,7% | 95,4% |
€ 24.783 | € 25.936 | 89,8% | 94,4% |
€ 25.937 | € 27.090 | 87,9% | 93,3% |
€ 27.091 | € 28.243 | 86,1% | 92,3% |
€ 28.244 | € 29.398 | 84,2% | 91,3% |
€ 29.399 | € 30.552 | 82,3% | 90,3% |
€ 30.553 | € 31.706 | 79,3% | 87,0% |
€ 31.707 | € 32.860 | 76,2% | 83,6% |
€ 32.861 | € 34.014 | 73,2% | 80,3% |
€ 34.015 | € 35.168 | 70,1% | 76,9% |
€ 35.169 | € 36.322 | 67,1% | 73,6% |
€ 36.323 | € 37.476 | 64,0% | 70,2% |
€ 37.477 | € 38.631 | 61,0% | 66,9% |
€ 38.632 | € 39.784 | 57,9% | 63,5% |
€ 39.785 | € 41.044 | 54,9% | 60,2% |
€ 41.045 | € 43.457 | 48,8% | 53,5% |
€ 43.458 | € 45.870 | 42,7% | 46,8% |
€ 45.871 | € 48.284 | 36,6% | 40,1% |
€ 48.285 | € 50.696 | 30,5% | 33,4% |
€ 50.697 | € 53.109 | 24,4% | 26,8% |
€ 53.110 | € 55.522 | 18,3% | 20,1% |
€ 55.523 | € 57.936 | 12,2% | 13,4% |
€ 57.937 | € 60.348 | 6,1% | 6,7% |
€ 60.349 | en hoger | 0,0% | 0,0% |
(Gezamenlijk) toetsingsinkomen | Extra kinderopvangtoeslag als percentage van de kosten van kinderopvang, bedoeld in artikel 9, derde lid, respectievelijk in artikel 12, derde lid | ||
---|---|---|---|
Van | Tot | Eerste kind | Tweede e.v. kind |
lager dan | € 16.118 | 96,5% | 96,5% |
€ 16.119 | € 17.191 | 96,1% | 96,5% |
€ 17.192 | € 18.264 | 95,7% | 96,5% |
€ 18.265 | € 19.337 | 95,3% | 96,5% |
€ 19.338 | € 20.410 | 94,8% | 96,5% |
€ 20.411 | € 21.483 | 94,4% | 96,4% |
€ 21.484 | € 22.556 | 94,0% | 96,4% |
€ 22.557 | € 23.628 | 93,6% | 96,4% |
€ 23.629 | € 24.782 | 91,7% | 95,4% |
€ 24.783 | € 25.936 | 89,8% | 94,4% |
€ 25.937 | € 27.090 | 87,9% | 93,3% |
€ 27.091 | € 28.243 | 86,1% | 92,3% |
€ 28.244 | € 29.398 | 84,2% | 91,3% |
€ 29.399 | € 30.552 | 82,3% | 90,3% |
€ 30.553 | € 31.706 | 76,0% | 83,4% |
€ 31.707 | € 32.860 | 69,6% | 76,4% |
€ 32.861 | € 34.014 | 63,3% | 69,5% |
€ 34.015 | € 35.168 | 57,0% | 62,5% |
€ 35.169 | € 36.322 | 50,6% | 55,6% |
€ 36.323 | € 37.476 | 44,3% | 48,6% |
€ 37.477 | € 38.631 | 38,0% | 41,7% |
€ 38.632 | € 39.784 | 31,7% | 34,7% |
€ 39.785 | € 41.044 | 25,3% | 27,8% |
€ 41.045 | € 43.457 | 12,7% | 13,9% |
€ 43.458 | en hoger | 0,0% | 0,0% |
Het Besluit tegemoetkoming kosten kinderopvang wordt gewijzigd in verband met het besluit van het kabinet om voor 2006 en volgende jaren de rijksvergoeding van de kosten van kinderopvang in de vorm van de kinderopvangtoeslag voor met name de midden- en hogere inkomensgroepen te verhogen, zowel in het geval dat één kind gebruik maakt van kinderopvang als wanneer meerdere kinderen daarvan gebruik maken (voor nadere informatie hierover zij verwezen naar de brief van 7 oktober 2005 van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid; kamerstukken II 2005/06, 28 447, nr. 112) . In verband hiermee zijn de percentagetabellen voor de kinderopvangtoeslag vanaf 2006 en volgende jaren, zoals opgenomen in de bijlagen die behoren bij dit besluit aangepast.
De kinderopvangtoeslag bestaat uit een tweetal componenten. Een component bestaat uit een inkomensafhankelijke bijdrage in de kosten van kinderopvang, ongeacht of de ouder een bijdrage ontvangt in het kader van het verrichten van tegenwoordige arbeid (hierna: werkgeversbijdrage). Daarbij wordt een indeling van toetsingsinkomens en inkomensgroepen gehanteerd op basis van de som van de toetsingsinkomens van de ouder en diens eventuele partner. De extra kinderopvangtoeslag wordt gevormd door dat deel van de toeslag, waarop een ouder aanspraak heeft, omdat hij of zijn eventuele partner geen of een ontoereikende werkgeversbijdrage ontvangt. De (extra) kinderopvangtoeslag wordt – onder het regime van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) – door de Belastingdienst/Toeslagen aan de ouders toegekend en uitbetaald (verwezen zij naar artikel 1a van de Wet kinderopvang). Ingevolge artikel 16 van de Awir moeten ouders ten minste acht weken voor het berekeningsjaar een aanvraag bij de Belastingdienst/Toeslagen hebben ingediend voor een voorschot op de kinderopvangtoeslag.
Voorts wordt het Besluit in technische en procedurele zin in overeenstemming gebracht met de Awir. Dat betekent dat vanaf 2006 niet langer wordt gesproken over «tegemoetkomingsjaren» en een «(extra) tegemoetkoming van het Rijk», maar van «berekeningsjaren» en een «(extra) kinderopvangtoeslag». Daarnaast vervallen in dat kader de bepalingen die betrekking hebben op voorschotten en uitbetaling.
2. Aanpassing percentagetabel kinderopvangtoeslag 1e kind; intensivering € 100 miljoen
Het kabinet heeft voor 2006 en volgende jaren besloten tot een beleidsintensivering van € 100 miljoen voor de aanpassing van de percentagetabel van het eerste kind. Met deze intensivering worden vooral de midden- en de hogere inkomens tegemoet gekomen. Daarmee wordt tevens een belemmerend effect op (verhoging) van de arbeidsparticipatie van de minstverdienende ouder (meestal de vrouw) uit deze inkomensgroepen weggenomen.
De percentagetabel voor het eerste kind is zodanig aangepast dat vanaf 130% van het wettelijke minimumloon (WML) de rijksbijdrage in de kosten van kinderopvang omhoog gaat. Aan de bovenkant van de tabel zijn bovendien extra inkomensgroepen toegevoegd. Daarmee komen ouders met een toetsingsinkomen tot ruim € 96.000 in aanmerking voor een kinderopvangtoeslag voor de kosten van kinderopvang voor het eerste kind. Voorheen lag de bovengrens hiervoor op ruim € 74.000 per jaar. De effecten van deze intensivering komen hierna aan de orde. Allereerst worden de netto-huishouduitgaven voor kinderopvang weergegeven voor verschillende situaties. Vervolgens wordt, voor inzicht in het mogelijke effect op arbeidsparticipatie, weergegeven wat het aandeel van de extra kosten voor kinderopvang is van de extra inkomsten wanneer de minstverdienende ouder een dag extra gaat werken. Daarbij wordt steeds uitgegaan van voorbeeldsituaties, waarbij de ene ouder een inkomen heeft dat twee maal zo hoog ligt als het inkomen van de andere ouder. De gekozen voorbeeldsituatie sluit aan bij de veel voorkomende situatie van het anderhalfverdienersmodel1. Deze voorbeeldsituaties zijn uitgewerkt voor:
• verschillende (huishoud)inkomensniveaus: modaal, anderhalf modaal, twee keer modaal en drie keer modaal2;
• voor twee en voor drie dagen dagopvang3;
• voor huishoudens met een volledige werkgeversbijdrage (beide werkgevers dragen de maximale belastingvrije bijdrage bij; dit geldt naar schatting voor 44% van de huishoudens) en huishoudens met een «halve» werkgeversbijdrage (één werkgever draagt de maximale belastingvrije bijdrage bij; geldt naar schatting voor 45% van de huishoudens)4.
Onder deze veronderstellingen zijn de meest voorkomende situaties weergegeven. Weergegeven zijn de netto-kosten die ouders kwijt zijn aan dagopvang, dus na aftrek van de werkgeversbijdrage in de kosten van kinderopvang en de kinderopvangtoeslag5.
Voor een vergelijking worden de kosten in 2004 (vóór de invoering van de Wet kinderopvang), in 2005 (de huidige regeling) en in 2006 (na de intensivering met € 100 miljoen) weergegeven5. De huidige regeling zoals die voor 2006 zou gelden zonder de intensivering wordt niet in het overzicht betrokken; die regeling is nagenoeg gelijk aan die voor 2005.
Netto-uitgaven voor dagopvang; vergelijking 2004, 2005 en 2006
Inkomen 1-e ouder | 2-e ouder | 2004 | 2005 | 2006 | Verschil 2006–2005 | Verschil 2006–2004 |
---|---|---|---|---|---|---|
2/3 modaal | 1/3 modaal | 957 | 862 | 705 | –158 | –252 |
1 × modaal | 1/2 modaal | 1.738 | 1.814 | 1.320 | –494 | –418 |
1 1/3 modaal | 2/3 modaal | 2.580 | 2.689 | 1.949 | –740 | –631 |
2 × modaal | 1 × modaal | 3.144 | 3.548 | 3.102 | –446 | –42 |
Huishoudens die voor één kind twee dagen gebruik maken van dagopvang en van beide werkgevers een bijdrage in de kosten voor kinderopvang ontvangen, gaan er in alle hier gepresenteerde voorbeelden in 2006 op vooruit in vergelijking met de oude situatie in 2004. Het netto-voordeel kan oplopen tot ruim € 700 per jaar. Ten opzichte van de huidige regeling in 2005 zijn het met name de middeninkomens van anderhalf en twee keer modaal die er het meest op vooruit gaan. De grootste vooruitgang geldt voor het hier gekozen voorbeeld met een huishoudinkomen van twee keer modaal, voor dit huishouden gaan de netto uitgaven voor kinderopvang met € 740 per jaar omlaag ten opzichte van de huidige situatie.
Inkomen 1-e ouder | 2-e ouder | 2004 | 2005 | 2006 | Verschil 2006–2005 | Verschil 2006–2004 |
---|---|---|---|---|---|---|
2/3 modaal | 1/3 modaal | 2.173 | 1.040 | 883 | –158 | –1.290 |
1 × modaal | 1/2 modaal | 2.655 | 2.215 | 1.721 | –494 | –933 |
1 1/3 modaal | 2/3 modaal | 3.222 | 3.295 | 2.555 | –740 | –668 |
2 × modaal | 1 × modaal | 3.676 | 4.460 | 4.014 | –446 | 338 |
Huishoudens die voor één kind twee dagen gebruik maken van dagopvang en van één werkgever een bijdrage in de kosten voor kinderopvang ontvangen, gaan er in drie van de vier hier gepresenteerde voorbeelden in 2006 op vooruit in vergelijking met de oude situatie in 2004. Het netto-voordeel kan oplopen tot bijna € 1300 per jaar. Alleen de huishoudens met een inkomen van drie keer modaal gaan er in de hier gekozen situatie niet op vooruit vergeleken met 2004. Ten opzichte van de huidige regeling in 2005 zijn het met name de middeninkomens van anderhalf en twee keer modaal die er het meest op vooruit gaan. De grootste vooruitgang geldt voor het hier gekozen voorbeeld met een huishoudinkomen van twee keer modaal, voor dit huishouden gaan de netto uitgaven voor kinderopvang met € 740 per jaar omlaag ten opzichte van de huidige situatie.
Inkomen 1-e ouder | 2-e ouder | 2004 | 2005 | 2006 | Verschil 2006–2005 | Verschil 2006–2004 |
---|---|---|---|---|---|---|
2/3 modaal | 1/3 modaal | 1.436 | 1.294 | 1.057 | –236 | –378 |
1 × modaal | 1/2 modaal | 2.607 | 2.721 | 1.980 | –741 | –627 |
1 1/3 modaal | 2/3 modaal | 3.870 | 4.034 | 2.924 | –1.110 | –946 |
2 × modaal | 1 × modaal | 4.717 | 5.322 | 4.654 | –669 | –63 |
Huishoudens die voor één kind drie dagen gebruik maken van dagopvang, en van beide werkgevers een bijdrage in de kosten voor kinderopvang ontvangen, gaan er in alle hier gepresenteerde voorbeelden in 2006 op vooruit in vergelijking met de oude situatie in 2004. Het netto-voordeel kan oplopen tot bijna € 1000 per jaar.
Ten opzichte van de huidige regeling in 2005 zijn het met name de middeninkomens van anderhalf en twee keer modaal die er het meest op vooruit gaan. De grootste vooruitgang geldt voor het hier gekozen voorbeeld met een huishoudinkomen van twee keer modaal, voor dit huishouden gaan de netto uitgaven voor kinderopvang met ruim € 1100 per jaar omlaag ten opzichte van de huidige situatie.
Inkomen 1-e ouder | 2-e ouder | 2004 | 2005 | 2006 | Verschil 2006–2005 | Verschil 2006–2004 |
---|---|---|---|---|---|---|
2/3 modaal | 1/3 modaal | 3.259 | 1.560 | 1.324 | –236 | –1.935 |
1 × modaal | 1/2 modaal | 3.982 | 3.323 | 2.582 | –741 | –1.400 |
1 1/3 modaal | 2/3 modaal | 4.833 | 4.942 | 3.832 | –1.110 | –1.001 |
2 × modaal | 1 × modaal | 5.514 | 6.690 | 6.021 | –669 | 507 |
Huishoudens die voor één kind drie dagen gebruik maken van dagopvang, en die van slechts één werkgever een bijdrage in de kosten ontvangen, gaan er in drie van de vier hier gepresenteerde voorbeelden in 2006 op vooruit, in vergelijking met de oude situatie in 2004. Het netto-voordeel kan oplopen tot bijna € 2000 per jaar. Ten opzichte van de huidige regeling in 2005 zijn het met name de middeninkomens van anderhalf en twee keer modaal die er het meest op vooruit gaan. De grootste vooruitgang geldt voor het hier gekozen voorbeeld met een huishoudinkomen van twee keer modaal, voor dit huishouden gaan de netto uitgaven voor kinderopvang met ruim € 1100 per jaar omlaag ten opzichte van de huidige situatie.
Effect op (uitbreiding) arbeidsparticipatie
Voor een effect op een uitbreiding van de arbeidsparticipatie wordt verondersteld dat, naast de netto-kosten voor kinderopvang, vooral van invloed hoe hoog het aandeel is van de extra kosten voor kinderopvang op de extra persoonlijke inkomsten («Wat houd ik er netto aan over als ik extra ga werken?»). Daartoe is berekend wat het aandeel is van de kosten van één dag extra kinderopvang, bij één dag extra werken door de minstverdienende ouder6 (het «beslag» op het tweede inkomen). Aannemelijk is, dat een hoog «beslag» op het tweede inkomen een uitbreiding van de arbeidsparticipatie belemmert7. In tabel 5 wordt het «beslag» op het 2-e inkomen weergegeven voor de huidige situatie (2005) en voor 2006 (met de intensivering met € 100 miljoen).
Inkomen | volledige werkgeversbijdrage | halve werkgeversbijdrage | |||
---|---|---|---|---|---|
1-e ouder | 2-e ouder | 2005 | 2006 | 2005 | 2006 |
2/3 modaal | 1/3 modaal | 35,0% | 26,6% | 42,6% | 34,3% |
1 × modaal | 1/2 modaal | 47,2% | 34,1% | 57,8% | 44,7% |
1 1/3 modaal | 2/3 modaal | 52,9% | 38,0% | 64,9% | 50,0% |
2 × modaal | 1 × modaal | 35,2% | 43,3% | 44,3% | 52,4% |
Bij de huidige regeling (2005) is het «beslag» op het tweede inkomen bij een dag extra werken vooral hoog bij de middeninkomens van anderhalf en twee keer modaal in deze voorbeeldsituaties. Voor huishoudens met een inkomen van anderhalf modaal is het «beslag» 47% van het extra verdiende inkomen wanneer beide werkgevers bijdragen in de kosten. Dat wil zeggen dat de minstverdienende ouder 47% van de extra netto inkomsten op ziet gaan aan de extra kosten voor kinderopvang, wanneer hij of zij een dag meer gaat werken. Bij een ontbrekende werkgeversbijdrage is het «beslag» voor dit inkomen 58%. Bij een inkomen van twee keer modaal is het «beslag» op het tweede inkomen nog hoger: 53% bij een volledige werkgeversbijdrage en 65% bij een ontbrekende werkgeversbijdrage.
Na de intensivering met € 100 miljoen wordt dit «beslag» voor inkomens tot en met twee keer modaal teruggebracht, met resp. 8%, 13% en 15% voor zowel huishoudens met een volledige als met een halve werkgeversbijdrage. De grootste verbetering treedt op bij de inkomens waar het «beslag» het hoogst is, bij anderhalf keer modaal en twee keer modaal. Bij een intensivering van € 100 miljoen lijken huishoudens met een inkomen van drie keer modaal (2x /1x modaal) er op achteruit te gaan. Het «beslag» op het inkomen van de minstverdienende partner neemt weliswaar toe, maar in absolute zin gaat ook deze inkomensgroep er bij een beleidsintensivering van € 100 miljoen op vooruit in vergelijking met de huidige regeling8.
3. Aanpassing percentagetabel kinderopvangtoeslag tweede en volgende kinderen; intensivering € 30 miljoen
De intensivering met € 30 miljoen wordt eveneens ingezet om vooral de midden- en hogere inkomens tegemoet te komen. De percentagetabellen voor tweede en volgende kinderen zijn zodanig aangepast dat vanaf 130% WML de rijksbijdrage omhoog gaat. Aan de bovenkant van de tabel zijn extra inkomensgroepen toegevoegd (overeenkomstig de vormgeving bij de percentagetabel voor het eerste kind). Daarmee wordt de subsidie voor de kosten van kinderopvang van tweede en volgende kinderen verhoogd voor huishoudens met een toetsingsinkomen van ruim € 96.000. De structurele kinderopvangtoeslag voor de hoogste inkomens (toetsingsinkomens vanaf ruim € 96.000 per jaar) voor het tweede en volgende kind wordt verhoogd van 46,4% naar 57,4%. Het doel van deze intensivering is het wegnemen van een belemmerend effect op (verhoging) van de arbeidsparticipatie van de minstverdienende ouder (meestal de vrouw). Circa een derde deel van de kinderen die gebruik maken van kinderopvang betreft tweede en volgende kinderen.
De effecten van de intensivering met € 30 miljoen voor de tweede- en volgende kindtabel komen hierna aan de orde. Allereerst worden in tabellen 6, 7, 8 en 9 de netto-huishouduitgaven voor kinderopvang weergegeven, voor 2004 (oude situatie), 2005 (huidige situatie), 2006 (intensivering € 100 miljoen) en 2006 (intensivering met € 130 miljoen).
Vervolgens wordt, voor inzicht in het mogelijke effect op arbeidsparticipatie, weergegeven wat het «beslag» op het tweede inkomen is wanneer de minstverdienende ouder een dag extra gaat werken: in dit voorbeeld gaat de minstverdienende ouder van 3 dagen naar 4 dagen werk per week, en de kinderen gaan van 2 dagen dagopvang naar 3 dagen dagopvang (zie tabel 10).
Bij deze tabellen wordt, in tegenstelling tot de tabellen in paragraaf 2, uitgegaan van twee kinderen die naar de dagopvang gaan. Voor het overige wordt uitgegaan van dezelfde voorbeeldsituaties als in paragraaf 1 uiteengezet.
Netto-uitgaven voor dagopvang; vergelijking 2004, 2005, 2006 (+ € 100 mln.) en 2006 (+ € 130 mln.)
Inkomen 1-e ouder | 2-e ouder | 2004 | 2005 | 2006 +100 mln | 2006 +130 mln | Verschil 2006– (+130 mln) –2005 | Verschil 2006 (+130 mln) –2004 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2/3 modaal | 1/3 modaal | 1.338 | 1.194 | 1.037 | 934 | –260 | –404 |
1 × modaal | 1/2 modaal | 2.382 | 2.409 | 1.915 | 1.608 | –800 | –774 |
1 1/3 modaal | 2/3 modaal | 3.489 | 3.519 | 2.779 | 2.298 | –1.221 | –1.191 |
2 × modaal | 1 × modaal | 4.093 | 4.619 | 4.211 | 3.561 | –1.057 | –532 |
Huishoudens die voor twee kinderen twee dagen gebruik maken van dagopvang en van beide werkgevers een bijdrage in de kosten voor kinderopvang ontvangen, gaan er in alle hier gepresenteerde voorbeelden in 2006 op vooruit in vergelijking met de oude situatie in 2004. Het netto-voordeel kan oplopen tot bijna € 1200 per jaar.
Ten opzichte van de huidige regeling in 2005 zijn het met name de inkomens van twee keer en drie keer modaal die er het meest op vooruit gaan. De grootste vooruitgang geldt voor het hier gekozen voorbeeld met een huishoudinkomen van twee keer modaal, voor dit huishouden gaan de netto uitgaven voor kinderopvang met ruim € 1200 per jaar omlaag ten opzichte van de huidige situatie.
Inkomen 1-e ouder | 2-e ouder | 2004 | 2005 | 2006 +100 mln | 2006 +130 mln | Verschil 2006– (+130 mln) –2005 | Verschil 2006 (+130 mln) –2004 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2/3 modaal | 1/3 modaal | 4.057 | 1.471 | 1.313 | 1.210 | –260 | –2.847 |
1 × modaal | 1/2 modaal | 4.686 | 3.030 | 2.536 | 2.230 | –800 | –2.455 |
1 1/3 modaal | 2/3 modaal | 5.434 | 4.457 | 3.717 | 3.236 | –1.221 | –2.198 |
2 × modaal | 1 × modaal | 5.703 | 6.032 | 5.624 | 4.974 | –1.057 | –729 |
Huishoudens die voor twee kinderen twee dagen gebruik maken van dagopvang en van één werkgever een bijdrage in de kosten voor kinderopvang ontvangen, gaan er in alle hier gepresenteerde voorbeelden in 2006 op vooruit in vergelijking met de oude situatie in 2004. Het netto-voordeel kan oplopen tot bijna € 3000 per jaar.
Ten opzichte van de huidige regeling in 2005 zijn het met name de inkomens van twee keer en drie keer modaal die er het meest op vooruit gaan. De grootste vooruitgang geldt voor het hier gekozen voorbeeld met een huishoudinkomen van twee keer modaal, voor dit huishouden gaan de netto uitgaven voor kinderopvang met ruim € 1200 per jaar omlaag ten opzichte van de huidige situatie.
Inkomen 1-e ouder | 2-e ouder | 2004 | 2005 | 2006 +100 mln | 2006 +130 mln | Verschil 2006– (+130 mln) –2005 | Verschil 2006 (+130 mln) –2004 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2/3 modaal | 1/3 modaal | 2.007 | 1.791 | 1.555 | 1.401 | –391 | –606 |
1 × modaal | 1/2 modaal | 3.573 | 3.613 | 2.872 | 2.413 | –1.200 | –1.161 |
1 1/3 modaal | 2/3 modaal | 5.233 | 5.279 | 4.168 | 3.446 | –1.832 | –1.787 |
2 × modaal | 1 × modaal | 6.140 | 6.928 | 6.316 | 5.342 | –1.586 | –799 |
Huishoudens die voor twee kinderen drie dagen gebruik maken van dagopvang en van beide werkgevers een bijdrage in de kosten voor kinderopvang ontvangen, gaan er in alle hier gepresenteerde voorbeelden in 2006 op vooruit in vergelijking met de oude situatie in 2004. Het netto-voordeel kan oplopen tot bijna € 1800 per jaar.
Ten opzichte van de huidige regeling in 2005 zijn het met name de inkomens van twee keer en drie keer modaal die er het meest op vooruit gaan. De grootste vooruitgang geldt voor het hier gekozen voorbeeld met een huishoudinkomen van twee keer modaal, voor dit huishouden gaan de netto uitgaven voor kinderopvang met ruim € 1800 per jaar omlaag ten opzichte van de huidige situatie.
Inkomen 1-e ouder | 2-e ouder | 2004 | 2005 | 2006 +100 mln | 2006 +130 mln | Verschil 2006– (+130 mln) –2005 | Verschil 2006 (+130 mln) –2004 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2/3 modaal | 1/3 modaal | 6.086 | 2.206 | 1.969 | 1.815 | –391 | –4.271 |
1 × modaal | 1/2 modaal | 7.028 | 4.546 | 3.805 | 3.345 | –1.200 | –3.683 |
1 1/3 modaal | 2/3 modaal | 8.150 | 6.686 | 5.576 | 4.854 | –1.832 | –3.297 |
2 × modaal | 1 × modaal | 8.554 | 9.047 | 8.436 | 7.461 | –1.586 | –1.093 |
Huishoudens die voor twee kinderen drie dagen gebruik maken van dagopvang, en die van slechts één werkgever een bijdrage in de kosten ontvangen, gaan er in alle hier gepresenteerde voorbeelden in 2006 op vooruit, in vergelijking met de oude situatie in 2004. Het netto-voordeel kan oplopen tot ruim € 4000 per jaar.
Ten opzichte van de huidige regeling in 2005 zijn het met name de inkomens van twee keer en drie keer modaal die er het meest op vooruit gaan. De grootste vooruitgang geldt voor het hier gekozen voorbeeld met een huishoudinkomen van twee keer modaal, voor dit huishouden gaan de netto uitgaven voor kinderopvang met ruim € 1800 per jaar omlaag ten opzichte van de huidige situatie.
Effect op (uitbreiding) arbeidsparticipatie
Voor inzicht in het mogelijke effect op arbeidsparticipatie wordt in tabel 10 het «beslag» op het 2-e inkomen weergegeven voor de huidige situatie (2005), voor 2006 met de intensivering met € 100 miljoen, en voor 2006 met een intensivering met € 130 miljoen (zie ook de toelichting bij paragraaf 1).
Inkomen | volledige werkgeversbijdrage | halve werkgeversbijdrage | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1-e ouder | 2-e ouder | 2005 | 2006 +100 mln | 2006 +130 mln | 2005 | 2006 +100 mln | 2006 +130 mln |
2/3 modaal | 1/3 modaal | 46,8% | 38,4% | 32,9% | 58,6% | 50,2% | 44,7% |
1 × modaal | 1/2 modaal | 61,7% | 48,5% | 40,2% | 78,1% | 64,9% | 56,6% |
1 1/3 modaal | 2/3 modaal | 68,8% | 53,8% | 44,0% | 87,3% | 72,4% | 62,6% |
2 × modaal | 1 × modaal | 45,9% | 54,3% | 49,1% | 59,9% | 68,3% | 63,1% |
Bij de huidige regeling (2005) is het «beslag» op het tweede inkomen bij een dag extra werken en dagopvang voor twéé kinderen, vooral hoog bij de middeninkomens van anderhalf en twee keer modaal in deze voorbeeldsituaties. Voor huishoudens met een inkomen van anderhalf modaal is het «beslag» 62% van het extra verdiende inkomen wanneer beide werkgevers bijdragen in de kosten, en 78% bij één ontbrekende werkgeversbijdrage. Bij een toetsingsinkomen van twee keer modaal is het «beslag» op het tweede inkomen nog hoger: 69% bij een volledige werkgeversbijdrage en 87% bij een ontbrekende werkgeversbijdrage.
Na de intensivering met € 130 miljoen (waarvan € 100 miljoen voor 1-e kindtabel en € 30 miljoen voor tabel 2-e en volgende kinderen) wordt het «beslag» voor inkomens tot en met twee keer modaal teruggebracht, met resp. 14%, 22% en 25%, voor zowel huishoudens met een volledige als huishoudens met een halve werkgeversbijdrage in de kosten van kinderopvang. De grootste verbetering treedt op bij de inkomens waar het «beslag» het hoogst is, bij anderhalf keer modaal en twee keer modaal. Het «beslag» voor de hoogste inkomensgroepen (drie keer modaal) komt met deze intensivering op 49%, wanneer beide werkgevers bijdragen in de kosten.
Deze wijziging strekt er uitsluitend toe om de benaming «tegemoetkoming» in artikel 1 wettelijk te wijzigen. In tegenstelling tot onderdeel C wordt in onderdeel A «tegemoetkoming» niet vervangen door «kinderopvangtoeslag» maar door «kinderopvangtoeslag en voor tegemoetkomingen van de gemeente of het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen». Dit omdat het begrip tegemoetkoming in artikel 1 niet alleen betrekking heeft op de tegemoetkoming van het Rijk, maar ook op tegemoetkomingen van de gemeente of het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.
Voorts is een nieuw onderdeel toegevoegd, waarin de «extra kinderopvangtoeslag» wordt gedefinieerd.
Het tweede lid van artikel 2 kan vervallen, omdat deze bepaling uitsluitend betrekking heeft op het jaar 2005. Het derde lid van artikel 2 kan eveneens vervallen, omdat hetgeen in dat lid is bepaald vanaf 2006 is geregeld in artikel 5 van de Awir. Daarnaast is in artikel 2 de terminologie aangepast aan de Awir.
Deze wijzigingen strekken er uitsluitend toe de benamingen «(extra) tegemoetkoming van het Rijk» en «tegemoetkoming» wettelijk te wijzigen in «(extra) kinderopvangtoeslag». Dit naar aanleiding van de door de Tweede Kamer in het kader van de behandeling van de wetsvoorstellen Awir (29 764) en de Aanpassingswet Awir (29 765) aangenomen motie van de leden Verburg, Weekers en Van der Vlies, waarin de regering is verzocht om door middel van het veranderen van de benaming van bepaalde toeslagen de herkenbaarheid van de regelingen te versterken.
Bij nader inzien is gebleken dat op onderdelen de aangewezen index voor de maximum uurprijs (in artikel 5) en voor de bedragen van het toetsingsinkomen voor de inkomensgroepen in artikel 7 niet correct is geformuleerd. Dit is hersteld.
In artikel 6 en in artikel 8 wordt verwezen naar de bijlagen voor de berekeningswijze van de kinderopvangtoeslagen. Deze artikelen zijn technisch aangepast. Daarnaast zijn zoals gemeld de bijlagen inhoudelijk gewijzigd.
Deze wijziging strekt er uitsluitend toe de benaming «tegemoetkomingsjaar» wettelijk te wijzigen in «berekeningsjaar».
Als gevolg van de komst van de Awir zijn de artikelen 15 en 16 van het besluit, die betrekking hebben op de voorschotverlening van het Rijk vervallen. Een en ander is thans in de Awir (artikel 14 e.v.) geregeld. Niettemin is de inhoud van deze artikelen nog altijd relevant voor de voorschotverlening van het Uitvoeringinstituut werknemersverzekeringen (Uwv) van de tegemoetkoming, bedoeld in artikel 30 van de Wet kinderopvang. In verband daarmee is de inhoud van die artikelen verplaatst, voor zover het de rol van het Uwv betreft, naar artikel 21 van het besluit. Dit is een technische wijziging. Het is niet nodig nadere regels op te nemen zoals artikel 16, tweede lid, voorschreef omdat in het vijfde lid al is geregeld dat een andere rekening voor de uitbetaling kan worden gekozen. Een specifieke bepaling als in artikel 15, vierde lid, was opgenomen voor het tijdstip van betaling van het voorschot is voor de uitbetaling door het UWV niet noodzakelijk.
Bij wijze van nieuw overgangsartikel is in artikel 22a geregeld dat er voor de percentagetabellen in de bijlagen geen afzonderlijke indexeringsregeling voor 2006 komt.
Door het vervallen van artikel 14, tweede lid, is het tweede lid van artikel 23 opnieuw geredigeerd. Daarbij is de verwijzing in artikel 23, tweede lid, naar artikel 14 geschrapt.
De citeertitel van het Besluit tegemoetkoming kosten kinderopvang (Stb. 2004, 554) is gewijzigd, omdat door bovenstaande aanpassingen van benamingen de oude citeertitel niet meer voldeed.
Bijlage I bij dit besluit bevat de gewijzigde percentagetabel voor kinderopvangtoeslag voor de berekeningsjaren vanaf 2006. In verband hiermee vervallen de oorspronkelijk bij het onderhavige besluit opgenomen tabellen. Voor de extra kinderopvangtoeslag zijn als bijlagen bij dit besluit de gewijzigde percentage tabellen de nieuwe bijlagen II (2006), IIA (2007), IIB (2008) en IIC (2009) toegevoegd. Deze tabellen zijn geïndexeerd voor 2006 en voorts is in deze tabellen de term «extra tegemoetkoming» vervangen door: extra kinderopvangtoeslag.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. J. de Geus
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.
Samenwonende werkende vrouwen met een of meer minderjarige kinderen hebben gemiddeld een inkomen uit arbeid dat 30% tot 40% bedraagt van het inkomen van hun partner, zie Emancipatiemonitor 2004, figuur 6.3.
78% van de huishoudens van tweeverdieners met kinderen jonger dan twaalf jaar, heeft een inkomen tussen de een keer modaal en de drie keer modaal (bron: SZW);
De meeste kinderen (63%) gaan twee tot drie dagen naar de dagopvang; 33% gaat een of anderhalve dag (bron: gebruikersonderzoek Vyvoj). Twee derde van de aanvragen voor kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst in 2005 betreft eerste kinderen; drie kwart van de uren formele kinderopvang betreft dagopvang (bron: beleidsinformatie Belastingdienst);
In 2004 had 66,1% van de werknemers aanspraak op een werkgeversbijdrage in de kosten van kinderopvang. Daarmee komt het aandeel huishoudens met een volledige werkgeversbijdrage (twee werkgevers dragen bij) op 44% (66,1% * 66,1%) en het aandeel met een «halve» werkgeversbijdrage (één werkgever draagt bij) op 45% (66,1% * 33,9% + 33,9% * 66,1%).
Bij de netto-kosten in 2004, vóór invoering van de Wet, is de SZW-adviestabel voor bedrijfsplaatsen gehanteerd en is rekening gehouden met de aftrekbaarheid van kosten kinderopvang voor de inkomstenbelasting.
Uitgegaan is van dezelfde voorbeeldsituaties als in de voorgaande tabellen; bij deze tabellen wordt er van uit gegaan dat de minstverdienende ouder de arbeidsparticipatie van 3 dagen naar 4 dagen uitbreidt, en dat de kinderopvang van 2 dagen naar 3 dagen wordt uitgebreid.
Uit o.a. de Emancipatiemonitor 2004 blijkt dat financiële overwegingen een belangrijke rol spelen bij de keuze al dan niet de arbeidsparticipatie uit te breiden. Vrouwen met kinderen onder de 12 jaar noemen relatief vaak «een aanzienlijke financiële vooruitgang» als voorwaarde om meer uren te werken.
De 4e dag werken door de minstverdienende partner resulteert voor dit huishouden binnen de (aangepaste) percentagetabel 2006 in een lagere kinderopvangtoeslag (1,6% in plaats van 9,4%). Doordat een 4e dag werken onder de huidige regeling geen effect heeft (namelijk van 0% subsidie naar 0% subsidie), maar bij aanpassing van de tabel door een intensivering met € 100 mln. wel, neemt het «beslag» op het tweede inkomen voor deze groep toe.
Uitgegaan is van dezelfde voorbeeldsituaties als in de voorgaande tabellen; bij deze tabellen wordt er van uit gegaan dat de minstverdienende ouder de arbeidsparticipatie van 3 dagen naar 4 dagen uitbreidt, en dat de kinderopvang voor 2 kinderen van 2 dagen naar 3 dagen wordt uitgebreid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2005-627.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.