Besluit van 26 april 2005 tot wijziging van het Besluit hoofdrailnet (toevoeging Alkmaar–Den Helder)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 19 april 2005, nr. HDJZ/S&W/2005-1029, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Gelet op artikel 69b, eerste lid, van de Wet personenvervoer 2000;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het kaartbeeld in de bijlage bij het Besluit hoofdrailnet wordt vervangen door het kaartbeeld in de bijlage bij dit besluit.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin dit besluit wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2005.

Onze Minister van Verkeer en Waterstaat is belast met de uitvoering van dit besluit dat met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 26 april 2005

Beatrix

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Uitgegeven de negentiende mei 2005

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner

BIJLAGE behorend bij artikel I van het besluit tot wijziging van het Besluit hoofdrailnet (toevoeging Alkmaar–Den Helder)

stb-2005-245-1.gif

NOTA VAN TOELICHTING

Deze wijziging van het Besluit hoofdrailnet strekt tot uitvoering van de motie-Hofstra c.s., Kamerstukken II 2004/05, 27 482 en 27 216, nr. 111. Ten eerste wordt met deze wijziging het openbaar personenvervoer per trein op de lijn Alkmaar–Den Helder formeel toegevoegd aan het hoofdrailnet. Daarmee gaat dat vervoer deel uitmaken van de reikwijdte van de aan N.V. Nederlandse Spoorwegen verleende vervoerconcessie.

Ten tweede worden met deze wijziging de (inter)regionale spoorverbindingen met het buitenland «illustratief» weergegeven op de kaartbijlage. De openbaarvervoerdiensten voor het personenvervoer per trein over die spoorwegverbindingen – die overigens door verschillende vervoerders worden uitgevoerd – maken geen deel uit van het hoofdrailnet.

Aan deze wijziging van het Besluit hoofdrailnet wordt terugwerkende kracht verleend tot en met 1 januari 2005. Dit is nodig omdat ook aan de vervoerconcessie zélf terugwerkende kracht wordt verleend tot en met 1 januari 2005.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


XHistnoot

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Minister van Verkeer en Waterstaat, Hoofddirectie Juridische Zaken, Postbus 20906, 2500 EX Den Haag.

Het ondertekende bezwaarschrift dient ten minste te bevatten:

– uw naam en adres;

– de dagtekening;

– vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en zo mogelijk de datum en het kenmerk van het besluit;

– een opgave van de redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen.

Naar boven