Besluit van 19 november 2004 tot wijziging van het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s in verband met een nationale wijziging ten aanzien van de vereisten gesteld inzake energie-etiketten

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Economische Zaken van 28 juni 2004, nr. WJZ 4041332, gedaan mede namens Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

Gelet op artikel 6 van de Wet energiebesparing toestellen;

De Raad van State gehoord (advies van 12 augustus 2004, nr. W10.04.0279/II);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Economische Zaken van 9 november 2004, nr. WJZ 4068965, uitgebracht mede namens Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit etikettering energiegebruik personenauto's wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 6 wordt een derde lid toegevoegd, luidende:

  • 3. Een energie-etiket als bedoeld in het eerste lid, onder a, kan in de periode van 1 november tot en met 31 december in plaats van een voor het desbetreffende kalenderjaar geldend etiket ook een etiket zijn dat betrekking heeft op het eerstvolgende kalenderjaar.

B

In Bijlage 4, onder I., wordt na de volzin «De bij toepassing van de formules in te vullen lengte is de voor de variant waartoe de personenauto behoort, laagste lengtewaarde die is vermeld in de aan het EG-typegoedkeuringsformulier gehechte bijlage I bij richtlijn 70/156/EEG.» de volgende volzin ingevoegd: Indien de variant waartoe de personenauto behoort uitvoeringen met verschillende wielbases kent, dan wordt per wielbasisversie de laagste lengtewaarde van de desbetreffende uitvoeringen genomen die is vermeld in de aan het EG-typegoedkeuringsformulier gehechte bijlage I bij richtlijn 70/156/EEG.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 19 november 2004

Beatrix

De Minister van Economische Zaken,

L. J. Brinkhorst

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

S. M. Dekker

Uitgegeven de zestiende december 2004

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner

NOTA VAN TOELICHTING

I. Algemeen

1. Doel en aanleiding

Door de personenautobranche zijn enkele uitvoeringstechnische problemen geconstateerd met betrekking tot het Besluit etikettering energiegebruik personenauto's. De problemen hebben allereerst betrekking op het feit dat het besluit niet de mogelijkheid biedt om nieuwe energie-etiketten geldig voor het eerstvolgende kalenderjaar, eerder dan de jaarwisseling, bijvoorbeeld vanaf 1 november van ieder jaar, aan te brengen op de personenauto die ter verkoop of ter leasing tentoon wordt gesteld of aan het publiek wordt gepresenteerd. Ten tweede biedt het besluit bij de berekening van de relatieve energiezuinigheid, in het geval er binnen een variant meerdere wielbasisversies voorkomen en de lengte van de specifieke uitvoering van de personenauto hierdoor duidelijk afwijkt van de lengte van de variant waartoe de personenauto behoort, niet de mogelijkheid om op basis van de minimale lengte van de uitvoeringen met dezelfde wielbasis als die van de uitvoering waartoe de personenauto behoort de energiezuinigheid te berekenen. Het huidige besluit bepaalt immers dat de laagste lengtewaarde van de variant waartoe de personenauto behoort dient te worden gehanteerd bij de berekening van de energiezuinigheid en niet de laagste lengtewaarde van de uitvoeringen met dezelfde wielbasis als die van de uitvoering waartoe de personenauto behoort. Dit uitgangspunt is nadelig voor personenauto's die behoren tot uitvoeringen met een langere wielbasis. De onderhavige wijziging beoogt de geconstateerde problemen weg te nemen.

2. Administratieve lasten

Door toe te staan dat al vanaf 1 november van ieder jaar energie-etiketten van het volgend jaar op tentoongestelde nieuwe personenauto’s mogen worden aangebracht, wordt de administratieve lastendruk van de autobranche verminderd. Door deze aanpassing behoeven er tijdens de jaarwisseling minder energie-etiketten te worden vervangen omdat op personenauto’s die in november en december in de showroom worden geplaatst om te worden tentoongesteld direct het energie-etiket van het volgend kalenderjaar mag worden aangebracht. Daarnaast behoeven de energie-etiketten op de personenauto’s die al voor 1 november in de showroom zijn geplaatst niet meer op de drukke dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw vervangen te worden maar is hiervoor de gehele periode tussen 1 november en 31 december beschikbaar.

Energie-etiketten voor auto’s moeten steeds jaarlijks worden vernieuwd omdat het gemiddeld brandstofverbruik van auto’s als gevolg van afspraken tussen de Europese Commissie en de auto-industrie afneemt. Voor deze afspraken, die in 2008 en 2009 aflopen, moet de komende jaren nog een forse afname van het brandstofverbruik worden gerealiseerd. Hierdoor is het niet mogelijk om etiketten voor langere tijd aan te houden.

In de nota van toelichting bij het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s is aangenomen dat tijdens de jaarwisseling bij 33.000 auto’s het energie-etiket moet worden vervangen en dat nieuwe personenauto’s gemiddeld voor een periode van vier maanden worden tentoongesteld. Verder is aangenomen dat het vervangen van het etiket 10 minuten in beslag neemt en dat het uurtarief hiervoor € 40 bedraagt. Uitgaande van deze aannamen worden de administratieve lasten met (33.000 / 2) / 6 x 40 = € 110.000 verminderd door lagere loonkosten doordat op personenauto’s die tussen 1 november en 31 december worden tentoongesteld het energie-etiket niet meer behoeft te worden vervangen indien direct al het etiket van het volgend jaar wordt aangebracht. Uitgaande van € 2 materiële kosten per etiket treedt daarnaast door afname van de materiële kosten een lastenverlichting op van (33.000 / 2) x 2 = € 33.000. In totaal gaat het om een lastenverlichting van € 143.000 per jaar. Dit betekent dat het totaal aan administratieve lasten daalt van € 700.000 naar € 557.000.

De aanpassing ten aanzien van de minimale lengte in geval er meerdere wielbasisversies binnen een variant voorkomen leidt niet tot wijziging van de administratieve lastendruk van het bedrijfsleven. De berekening van de zuinigheidscategorieën wordt door de RDW uitgevoerd en is volledig geautomatiseerd.

3. Notificatie

Het ontwerp-besluit is op 25 juni 2004 ingevolge artikel 8, eerste lid, van richtlijn nr. 98/34/EG van het Europese Parlement en de Raad van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften (PbEG L 204) voorgelegd aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen. Naar aanleiding van de notificatie zijn geen reacties van de Europese Gemeenschappen of van lidstaten ontvangen.

II. Artikelen

Onderdeel A (wijziging artikel 6)

Op grond van artikel 6, eerste lid, onder a, van het besluit is het handelaren verboden om nieuwe personenauto's op een verkooppunt ten verkoop of ter leasing tentoon te stellen of aan het publiek te presenteren zonder dat duidelijk zichtbaar op of in de onmiddellijke nabijheid van de auto een voor de desbetreffende auto van toepassing zijnd energie-etiket als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van het besluit, is aangebracht. Een energie-etiket als bedoeld in artikel 2, eerste lid, is een voor het desbetreffende kalenderjaar geldend energie-etiket. Door de onderhavige wijziging van artikel 6 wordt het mogelijk om in de periode van 1 november tot en met 31 december al direct het energie-etiket van het volgend kalenderjaar aan te brengen op de personenauto's. Voorts kunnen op enig moment tussen 1 november en 31 december de energie-etiketten van tentoongestelde nieuwe personenauto’s, die na 1 januari in het verkooppunt blijven staan, worden vervangen. Bij de etiketten van tentoongestelde personenauto’s die al vóór 1 november in het verkooppunt zijn geplaatst en die tot na de jaarwisseling blijven staan en waarvan de etiketten dus moeten worden vervangen, is er minder tijdsdruk omdat het wisselen van de etiketten niet op een bepaalde dag behoeft te gebeuren.

Onderdeel B (wijziging Bijlage 4)

Zoals uiteengezet in Bijlage 4 van het besluit is de energie-efficiëntieklasse van een nieuw model personenauto mede afhankelijk van de lengte van het model. Voor de berekening van de energie-efficiëntieklasse moet worden uitgegaan van de minimale lengte van een variant waartoe de personenauto behoort. De minimale lengte van de variant moet worden aangehouden omdat door kleine verschillen in de afmetingen van bumpers, verlichting, stootranden en dergelijke bij veel modellen de lengte enigszins varieert. Bij modellen die in meerdere wielbasisversies worden geleverd, zoals 9-persoonsbusjes en 4-WD terreinauto’s, en waarbij de fabrikant deze verschillende wielbasisversies tot één variant rekent, leidt de in het besluit gehanteerde definitie voor de minimale lengte tot onbedoelde effecten. Het gebruik van de minimale lengte is er namelijk op gericht om beperkte lengteverschillen als gevolg van andere bumpers, verlichting, stootranden en dergelijke te elimineren. Het is echter niet bedoeld om lengteverschillen als gevolg van een andere wielbasis waardoor ook de binnenruimte van een auto verandert, niet te laten doorwerken in de berekening van de energie-efficiëntieklasse.

Deze onbedoelde effecten worden door de onderhavige wijziging van de bij de toepassing van de formules genoemd in bijlage 4 in te vullen lengtewaarde weggenomen, door te bepalen dat van de desbetreffende uitvoering van de personenauto per wielbasisversie de laagste lengtewaarde dient te worden opgenomen in de formules genoemd in Bijlage 4.

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

C. E. G. van Gennip


XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid,onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.

Naar boven