Besluit van 7 februari 2004, houdende de overdracht
van de bevoegdheid tot het stellen van regels met het oog op een integere
bedrijfsvoering door trustkantoren (Overdrachtsbesluit integere bedrijfsvoering
Wet toezicht trustkantoren)
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van
Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Financiën van 11 december
2003, FM 2003-01732 M, Generale Thesaurie, Directie Financiële Markten,
Afdeling Integriteit;
Gelet op artikel 10, eerste lid, van de Wet toezicht trustkantoren;
Gelet op artikel 18, derde lid, van de Wet politieregisters;
De Raad van State gehoord (advies van 23 januari 2004, no. W06.04 0005/IV);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Financiën van 3 februari
2004, FM 2004-150U; Generale Thesaurie, Directie Financiële Markten,
Afdeling Integriteit;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Artikel 1
De toezichthouder is bevoegd om met het oog op een integere bedrijfsvoering
aan trustkantoren regels te stellen als bedoeld in artikel 10, eerste lid,
van de Wet toezicht trustkantoren.
Artikel 2
Aan artikel 14a van het Besluit politieregisters1 wordt,
onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel f door een puntkomma,
een onderdeel toegevoegd, luidende:
g. De Nederlandsche Bank N.V. op grond van: de artikelen 3, eerste lid,
onderdelen a, b, en c en tweede lid, 4, onderdeel a, 5, eerste en derde lid
en 6, onderdelen e en f van de Wet toezicht trustkantoren.
Artikel 3
Dit besluit treedt in werking op het tijdstip waarop de Wet toezicht trustkantoren
in werking treedt.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota
van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnoot's-Gravenhage, 7 februari 2004
Beatrix
De Minister van Financiën,
G. Zalm
Uitgegeven de negentiende februari 2004
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
NOTA VAN TOELICHTING
Integere bedrijfsvoering
Artikel 10 van de Wet toezicht trustkantoren (hierna: de wet) geeft het
kader waarbinnen aan trustkantoren regels worden of zullen worden gesteld
met het oog op een integere bedrijfsvoering. Hieronder worden begrepen regels
met betrekking tot de administratieve organisatie van trustkantoren, daaronder
begrepen de financiële administratie, en de interne controle. Bedoelde
regels zullen voorschrijven dat de administratieve organisatie van het trustkantoor
zodanig moet zijn ingericht dat bepaalde informatie over de cliënt van
het trustkantoor beschikbaar is; deze informatie zal zijn opgenomen in een
cliëntacceptatiedossier. Inhoudelijk geeft artikel 10, eerste lid, daarmee
als wettelijke basis voldoende concreet aan welke informatie het trustkantoor
verplicht is aan te houden. De regelgevende bevoegdheid in artikel 10, eerste
lid, is gedelegeerd door de formulering «bij of krachtens algemene maatregel
van bestuur», waardoor de mogelijkheid bestaat om de regelgevende bevoegdheid
in een algemene maatregel van bestuur te (sub)delegeren aan de toezichthouder.
Het onderhavige besluit strekt ertoe de bevoegdheid tot het stellen van regels
binnen de grenzen van artikel 10, eerste lid, te delegeren aan De Nederlandsche
Bank N.V. (hierna: de toezichthouder). De op grond van dat artikel door de
toezichthouder te stellen regels dienen ertoe de integere bedrijfsvoering
van trustkantoren te versterken. Niet-integer handelen van bestuurders en
personeelsleden van een trustkantoor kan de financiële sector als geheel
schade toebrengen. Trustkantoren hanteren vaak al gedragscodes die zich richten
op het gedrag van de instelling en op het handelen van personen die met de
instelling zijn verbonden, zoals normen ten aanzien van het omgaan met cliënten,
het aangaan van cliëntrelaties («customer due diligence»),
het omgaan met informatie en het aanstellen van integer personeel. Van belang
is dat de trustkantoren er zelf naar streven hun bedrijf op een integere wijze
te voeren. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt in de eerste plaats bij hen.
Besluit politieregisters
Tegelijkertijd is het Besluit politieregisters1aangepast opdat de betrouwbaarheidstoetsing2mogelijk wordt van degenen die een bepaald belang
of zeggenschap hebben in het trustkantoor (zoals bestuurders en andere beleidsbepalers).
De aanpassing van artikel 14a van het Besluit politieregisters biedt de toezichthouder
de mogelijkheid onderzoek te doen naar de antecedenten en betrouwbaarheid
van de bestuurders, commissarissen, degenen die het beleid van het trustkantoor
bepalen of mede bepalen en degenen die een gekwalificeerde deelneming houden
in het trustkantoor.
Slotbepaling
Dit besluit treedt in werking op het tijdstip waarop de Wet toezicht trustkantoren
in werking treedt. Dat tijdstip zal bij koninklijk besluit worden vastgesteld.
Administratieve lasten
In paragraaf 4 van de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel
voor de Wet toezicht trustkantoren3is een berekening opgenomen van de administratieve lasten.
De Minister van Financiën,
G. Zalm
XNoot
1Stb. 1991, 56, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 10 oktober 2003,
Stb. 396.
XHistnoot
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt, omdat het
uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat (artikel 25a, vierde lid,
onderdeel b, van de Wet op de Raad van State).
XNoot
2Beleidsregel Betrouwbaarheidstoetsing (Stcrt. 19 april 2000, nr. 78).
XNoot
3Kamerstukken II 2002/03, 29 041, nr. 3.