Besluit van 24 augustus 2004, houdende wijziging van het Besluit radar- en bochtaanwijzerapparatuur Rijnvaart 1989 onder meer in verband met de aanpassing aan de invoering van de Inland ECDIS standaard en de toepassing van Inland ECDIS apparaten in de zogenaamde navigatiemodus, het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen en het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 in verband met aanpassing aan het Reglement voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Rijn

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 30 juni 2004, nr. HDJZ/SCH/2004-1519, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Gelet op de op 17 oktober 1868 te Mannheim tot stand gekomen Herziene Rijnvaartakte (Trb. 1955, 161 en 1964, 83) en op de resoluties van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart van 31 mei 2002 (protocol 2002-1-27), van 28 november 2002 (protocol 2002-II-17) en van 27 november 2003 (protocol 2003-II-23) en op de artikelen 12b, eerste lid, van de Binnenschepenwet en 4 van de Scheepvaartverkeerswet;

De Raad van State gehoord (advies van 23 juli 2004, nr. W09.04.0317/V);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 19 augustus 2004, nr. HDJZ/SCH/2004-2022, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit radar- en bochtaanwijzerapparatuur Rijnvaart 1989 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 2, tweede lid, wordt «tot 1 januari 2005» vervangen door: tot 1 januari 2010.

B

Bijlage 1, betreffende Voorschriften omtrent de minimum eisen en de keuringsvoorwaarden voor radarinstallaties voor de Rijnvaart, wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan artikel 1.01 wordt een volzin toegevoegd, luidende:

Inland ECDIS apparaten, die in de navigatiemodus kunnen worden gebruikt, worden beschouwd als radarinstallaties als bedoeld in deze voorschriften.

2. Na artikel 1.08 wordt een artikel toegevoegd, luidende:

Artikel 1.09 Wijziging door voorschriften van tijdelijke aard

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart kan voorschriften van tijdelijke aard vaststellen, wanneer het voor een aanpassing aan de technische ontwikkeling van de binnenscheepvaart noodzakelijk wordt geacht om in dringende gevallen afwijkingen van de voorschriften toe te laten dan wel proefnemingen mogelijk te maken, waardoor de veiligheid en de vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer niet worden benadeeld. Deze voorschriften van tijdelijke aard worden door de bevoegde autoriteit gepubliceerd en hebben een geldigheidsduur van ten hoogste drie jaren. Zij worden in alle Oeverstaten en België op hetzelfde tijdstip in werking gesteld en worden onder dezelfde voorwaarden buiten werking gesteld.

C

In bijlage 2, betreffende Voorschriften omtrent de minimum eisen en de keuringsvoorwaarden voor bochtaanwijzers voor de Rijnvaart, wordt na artikel 1.08 een artikel toegevoegd, luidende:

Artikel 1.09 Wijziging door voorschriften van tijdelijke aard

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart kan voorschriften van tijdelijke aard vaststellen, wanneer het voor een aanpassing aan de technische ontwikkeling van de binnenscheepvaart noodzakelijk wordt geacht om in dringende gevallen afwijkingen van de voorschriften toe te laten dan wel proefnemingen mogelijk te maken, waardoor de veiligheid en de vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer niet worden benadeeld. Deze voorschriften van tijdelijke aard worden door de bevoegde autoriteit gepubliceerd en hebben een geldigheidsduur van ten hoogste drie jaren. Zij worden in alle Oeverstaten en België op hetzelfde tijdstip in werking gesteld en worden onder dezelfde voorwaarden buiten werking gesteld.

D

Bijlage 3, betreffende Voorschriften omtrent de inbouw en de controle van het functioneren van radarinstallaties en bochtaanwijzers voor de Rijnvaart, wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan artikel 1 wordt een volzin toegevoegd, luidende: Inland ECDIS apparaten, die in de navigatie modus kunnen worden gebruikt, worden beschouwd als radarinstallaties als bedoeld in deze voorschriften.

2. Onder vernummering van de artikelen 8 en 9 tot artikelen 9 en 10 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 8. Inbouw van de positie sensor

De positie sensor (bijv. DGPS antenne) moet zodanig worden ingebouwd dat een zo groot mogelijke precisie wordt verzekerd en dat hij zo weinig mogelijk nadelig wordt beïnvloed door opbouwen en zendapparatuur aan boord.

3. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel t door een puntkomma, worden aan artikel 9 (nieuw) twee onderdelen toegevoegd, luidende:

u. voor Inland ECDIS apparaten mag de statische positie afwijking van de kaart niet meer bedragen dan 2 m;

v. voor Inland ECDIS apparaten mag de statische hoek afwijking van de kaart niet meer bedragen dan 1°.

4. Na artikel 10 wordt een artikel toegevoegd, luidende:

Artikel 11. Wijziging door voorschriften van tijdelijke aard

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart kan voorschriften van tijdelijke aard vaststellen, wanneer het voor een aanpassing aan de technische ontwikkeling van de binnenscheepvaart noodzakelijk wordt geacht om in dringende gevallen afwijkingen van de voorschriften toe te laten dan wel proefnemingen mogelijk te maken, waardoor de veiligheid en de vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer niet worden benadeeld. Deze voorschriften van tijdelijke aard worden door de bevoegde autoriteit gepubliceerd en hebben een geldigheidsduur van ten hoogste drie jaren. Zij worden in alle Oeverstaten en België op hetzelfde tijdstip in werking gesteld en worden onder dezelfde voorwaarden buiten werking gesteld.

ARTIKEL II

Het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 9, tiende lid, wordt «(ADNR) Bijlage B1 Rn 10.282 en Bijlage B2 Rn 210.282» vervangen door: (ADNR) nr. 8.1.8.

B

Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel a, wordt «(ADNR), Bijlage B1 Rn. 10.500 en Bijlage B2 Aanhangsel 4 (Stoffenlijst)» vervangen door: (ADNR) nr. 7.1.5.0 of nr. 7.2.5.0.

2. In het tweede lid, onderdeel b, wordt «ADNR Bijlage B1 Rn. 10.500 en Bijlage B2 Aanhangsel 4 (Stoffenlijst)» vervangen door: ADNR, nr. 7.1.5.0 of nr. 7.2.5.0.

3. In het tweede lid, onderdeel c, wordt «ADNR Bijlage B1 Rn. 10.500» vervangen door: ADNR, nr. 7.1.5.0 of nr. 7.2.5.0.

4. In het vierde lid wordt «ADNR bijlage B1 Rn 10.282 of Bijlage B2 Rn 210.282» vervangen door: ADNR, nr. 8.1.8.

ARTIKEL III

Artikel 31, zesde lid, van het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt «(ADNR) Bijlage B1 Rn 10.500 en Bijlage B2 Aanhangsel 4 (Stoffenlijst)» vervangen door: (ADNR) nr. 7.1.5.0 of nr. 7.2.5.0.

2. In onderdeel b wordt «Een binnenschip geladen met bepaalde voor de gezondheid schadelijke stoffen, bedoeld in ADNR Bijlage B1 Rn 10.500 en Bijlage B2 Aanhangsel 4 (Stoffenlijst)» vervangen door: Een binnenschip dat bepaalde voor de gezondheid schadelijke stoffen vervoert, bedoeld in het ADNR, nr. 7.1.5.0 of nr. 7.2.5.0.

3. In onderdeel c wordt «Een binnenschip geladen met bepaalde ontplofbare stoffen, bedoeld in ADNR Bijlage B1 Rn 10.500» vervangen door: Een binnenschip dat bepaalde ontplofbare stoffen vervoert, bedoeld in het ADNR, nr. 7.1.5.0 of nr. 7.2.5.0.

ARTIKEL IV

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 24 augustus 2004

Beatrix

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

Uitgegeven de achtentwintigste september 2004

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner

NOTA VAN TOELICHTING

1. Algemeen

Aanleiding tot wijziging

Dit besluit bevat wijzigingen van een drietal regelingen, te weten het Besluit radar- en bochtaanwijzerapparatuur Rijnvaart 1989, het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen en het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990.

Het Besluit radar- en bochtaanwijzerapparatuur Rijnvaart 1989 wordt gewijzigd in verband met de verlenging van een gebruikstermijn van typen bochtaanwijzers en in verband met de aanpassing aan de invoering van de Inland ECDIS standaard en de toepassing van Inland ECDIS apparaten in de zogenaamde navigatiemodus. Voorts worden er aan bijlage 1, bijlage 2 en bijlage 3 van het Besluit radar- en bochtaanwijzerapparatuur Rijnvaart 1989 artikelen toegevoegd op grond waarvan de voorschriften van de bijlagen door middel van een zogenaamde tijdelijke wijziging kunnen worden aangepast.

In het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen en het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 zijn de verwijzingen naar het Reglement voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Rijn (verder: ADNR) aangepast aan het gewijzigde ADNR.

Ter uitvoering van artikel 52 van de Scheepvaartverkeerswet is een voorontwerp van het onderhavige besluit bekendgemaakt in de Staatscourant van 21 april 2004, nr. 76, en overgelegd aan beide Kamers der Staten-Generaal. Er zijn gedurende de termijn die daartoe vanaf de bekendmaking van het ontwerp in de Staatscourant ter beschikking heeft gestaan geen opmerkingen met betrekking tot het ontwerp-besluit ontvangen, noch is door of namens een der Kamers, en ook niet door een vijfde van het grondwettelijk aantal leden van een der Kamers van de Staten-Generaal, de wens te kennen gegeven, dat het in het ontwerp-besluit geregelde onderwerp bij wet zou moeten worden geregeld.

Administratieve lasten

Het onderhavige besluit heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor het bedrijfsleven.

Met de wijziging van het Besluit radar- en bochtaanwijzerapparatuur Rijnvaart 1989 wordt de Inland ECDIS navigatiemodus gelijkgesteld met radarapparaten. Radarapparaten moeten voldoen aan minimumeisen en keuringsvoorwaarden die in het te wijzigen besluit worden voorgeschreven. Voor een radar waar een Inland ECDIS navigatiemodus aan is toegevoegd, gelden geen additionele informatieverplichtingen. Derhalve worden er geen nieuwe administratieve lasten voor het bedrijfsleven gecreëerd.

De wijzigingen van het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen en het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 zijn wetstechnische aanpassingen waar dan ook geen nieuwe verplichtingen uit voortvloeien.

Het Adviescollege toetsing administratieve lasten (verder: Actal) heeft medegedeeld dat het onderhavige dossier niet geselecteerd zal worden voor een zogenaamde Actaltoets.

2. Artikelsgewijze toelichting

Artikel I

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (verder: CCR) heeft in haar resolutie van 27 november 2003 (protocol 2003-II-23) wijziging aangebracht in de vervaldatum voor het gebruik van bepaalde typen bochtaanwijzers. Deze wijziging is geschied op verzoek van het bedrijfsleven in verband met de gelijkstelling met de vervaldatum van het gebruik van bepaalde radarapparatuur. De desbetreffende bochtaanwijzers kunnen derhalve nog vijf jaar langer worden gebruikt.

In verband met de invoering van de Inland ECDIS standaard en ten behoeve van de keuring van Inland ECDIS apparaten die bedoeld zijn om te worden gebruikt in de zogenaamde navigatiemodus heeft de CCR bij haar resolutie van 31 mei 2002 (protocol 2002-I-27) wijzigingen aangebracht in bijlage 1, de Voorschriften omtrent de minimum eisen en de keuringsvoorwaarden voor radarinstallaties voor de Rijnvaart (verder: bijlage 1) alsmede in bijlage 3, de Voorschriften omtrent de inbouw en de controle van het functioneren van radarinstallaties en bochtaanwijzers voor de Rijnvaart (verder: bijlage 3). Door de genoemde wijzigingen worden Inland ECDIS apparaten, die in navigatiemodus kunnen worden gebruikt, gelijkgesteld met radarapparaten. Voorts worden voor de inbouw van deze apparaten enkele technische voorschriften toegevoegd.

Inland ECDIS apparaten zijn apparaten waarmee informatie ten aanzien van de vaarweg wordt verschaft met onder meer een elektronische kaart van het vaarweggedeelte waar het schip zich bevindt. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen apparaten die uitsluitend informatie verschaffen (Inland ECDIS informatiemodus) en apparaten met geïntegreerd radarbeeld, welke worden beschouwd als radarapparaten (Inland ECDIS navigatiemodus). De Inland ECDIS navigatiemodus wordt als component toegevoegd aan de radarinstallatie en maakt vervolgens deel uit van de radarinstallatie als geheel.

Het Besluit radar- en bochtaanwijzerapparatuur Rijnvaart 1989 stelt technische en operationele minimumeisen en keuringsvoorwaarden voor radarinstallaties. Ten aanzien van een radar waar een Inland ECDIS navigatiemodus aan is toegevoegd, worden geen nadere technische en operationele minimumeisen en keuringsvoorwaarden gesteld.

Voorts heeft de CCR bij haar resolutie van 28 november 2002 (protocol 2002-II-17) aan bijlage 1, bijlage 2, de Voorschriften omtrent de minimum eisen en de keuringsvoorwaarden voor bochtaanwijzers voor de Rijnvaart (verder: bijlage 2) en bijlage 3 van het Besluit radar- en bochtaanwijzerapparatuur Rijnvaart 1989 een bepaling toegevoegd op grond waarvan de voorschriften door middel van een zogenaamde tijdelijke wijziging kunnen worden aangepast. Evenals dit het geval is voor het Rijnvaartpolitiereglement 1995 (artikel 1.22) en het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995 (artikel 1.06) is ten aanzien van het Besluit radar- en bochtaanwijzerapparatuur Rijnvaart 1989 geconstateerd dat behoefte bestaat aan een vereenvoudigde procedure voor het invoeren van wijzigingen die dermate urgent zijn dat niet kan worden gewacht op de totstandkoming van desbetreffende nationale regelgeving. Hetzelfde geldt voor voorschriften die het karakter van een proef hebben en waarvoor de noodzaak tot definitief opnemen in de voorschriften nog niet is vastgesteld. Op grond van artikel 1.09 van zowel bijlage 1 en van bijlage 2 en artikel 11 van bijlage 3, kan in elk van de Rijnoeverstaten en België worden volstaan met een publicatie van de bevoegde autoriteit waarin de voorschriften van tijdelijke aard bekend worden gemaakt.

Artikelen II en III

Op 1 januari 2003 zijn de wijzigingen van het Reglement voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Rijn (verder: ADNR) in werking getreden. Daarbij zijn de aanduidingen van de randnummers en bijlagen gewijzigd. De verwijzingen in het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen en het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 naar de verschillende randnummers en bijlagen van het ADNR zijn aan die wijzigingen aangepast. Het betreft derhalve slechts een wetstechnische aanpassing zonder inhoudelijke gevolgen.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs


XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid onder b, van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.

Naar boven