Besluit van 16 januari 2004 tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (opneming bord verkeersdrempel)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 26 november 2003, nr. HDJZ/AWW/2003–2599, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Gelet op artikel 14 van de Wegenverkeerswet 1994;

De Raad van State gehoord (advies van 11 december 2003, nr. 09.03.0499/V);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 12 januari 2004, nr. HDJZ/AWW/2003–2976, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Aan bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 19901, wordt in Hoofdstuk J na bord J37 het volgende bord toegevoegd:

J38. Verkeersdrempel

stb-2004-39-1.gif

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 16 januari 2004

Beatrix

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

Uitgegeven de tiende februari 2004

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner

NOTA VAN TOELICHTING

Dit besluit regelt de invoering van een waarschuwingsbord voor verkeersdrempels.

In juni 2002 heeft het Kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur CROW (CROW) de Richtlijn verkeersdrempels gepubliceerd. Het CROW is een non-profit organisatie waarin Rijk, provincies, gemeenten, aannemersorganisaties, adviesbureaus, openbaarvervoersorganisaties en onderwijsinstellingen samenwerken vanuit hun gemeenschappelijke belangen bij ontwerp, aanleg en beheer van wegen en verkeers- en vervoersvoorzieningen.

In het kader van het bevorderen van duurzame veiligheid geeft de publicatie richtlijnen voor de uitvoering, situering en aankondiging van of waarschuwing voor verkeersdrempels.

Het aanbrengen van verkeersdrempels is een effectieve manier om de snelheid van het wegverkeer te beïnvloeden; de bestuurder van een motorvoertuig ervaart een onaangename schok wanneer hij de drempel te snel passeert. Het aantal drempels in dorpen en steden groeit dan ook gestaag. Ook buiten de bebouwde kom worden drempels veelvuldig toegepast.

Ter wille van de herkenbaarheid beveelt het CROW in de richtlijn aan dat drempels uniform worden gemarkeerd.

Voor de gevallen waarin aankondiging van of waarschuwing voor een verkeersdrempel door middel van een bord wenselijk wordt geacht, worden tot nu toe verschillende borden gebruikt. In de praktijk bestaan er fantasieborden of wordt het waarschuwingsbord J37 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) toegepast met het onderbord «Drempels».

In de richtlijn stelt het CROW voor hierin eenheid te brengen en daarbij aan te sluiten bij de bebording van hoofdstuk J uit bijlage 1 bij het RVV 1990. Het voorstel is een nieuw waarschuwingsbord in te voeren, met in de witte driehoek een pictogram van een verkeersdrempel.

Het betrokken bord bestaat voor deze signalering ook al in andere Europese landen.

De richtlijn is mijn ambtsvoorganger aangeboden. Naar aanleiding daarvan heeft deze het CROW meegedeeld de suggestie met betrekking tot de uniforme markering van verkeersdrempels door een specifiek waarschuwingsbord uit een oogpunt van verkeersveiligheid, uniformiteit en herkenbaarheid op te willen volgen. Met het onderhavige besluit geef ik daaraan uitvoering.

Het ontwerpbesluit is overeenkomstig artikel 2b, tweede lid, Wegenverkeerswet 1994 op 8 oktober 2003 overgelegd aan de beide kamers der Staten-Generaal.

Dit heeft niet geleid tot een reactie.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs


XNoot
1

Stb. 1990, 459, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 7 oktober 2003, Stb. 418.

XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven