Besluit van 16 januari 2004 tot wijziging van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (opneming bord verkeersdrempel)
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van
Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 26 november
2003, nr. HDJZ/AWW/2003–2599, Hoofddirectie Juridische Zaken;
Gelet op artikel 14 van de Wegenverkeerswet 1994;
De Raad van State gehoord (advies van 11 december 2003, nr. 09.03.0499/V);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van
12 januari 2004, nr. HDJZ/AWW/2003–2976, Hoofddirectie Juridische
Zaken;
Hebben goedgevonden en verstaan:
ARTIKEL I
Aan bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 19901, wordt in Hoofdstuk J na bord J37 het volgende bord toegevoegd:
J38. Verkeersdrempel
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota
van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnoot's-Gravenhage, 16 januari 2004
Beatrix
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs
Uitgegeven de tiende februari 2004
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
NOTA VAN TOELICHTING
Dit besluit regelt de invoering van een waarschuwingsbord voor verkeersdrempels.
In juni 2002 heeft het Kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur
CROW (CROW) de Richtlijn verkeersdrempels gepubliceerd. Het CROW is een non-profit
organisatie waarin Rijk, provincies, gemeenten, aannemersorganisaties, adviesbureaus,
openbaarvervoersorganisaties en onderwijsinstellingen samenwerken vanuit hun
gemeenschappelijke belangen bij ontwerp, aanleg en beheer van wegen en verkeers-
en vervoersvoorzieningen.
In het kader van het bevorderen van duurzame veiligheid geeft de publicatie
richtlijnen voor de uitvoering, situering en aankondiging van of waarschuwing
voor verkeersdrempels.
Het aanbrengen van verkeersdrempels is een effectieve manier om de snelheid
van het wegverkeer te beïnvloeden; de bestuurder van een motorvoertuig
ervaart een onaangename schok wanneer hij de drempel te snel passeert. Het
aantal drempels in dorpen en steden groeit dan ook gestaag. Ook buiten de
bebouwde kom worden drempels veelvuldig toegepast.
Ter wille van de herkenbaarheid beveelt het CROW in de richtlijn aan dat
drempels uniform worden gemarkeerd.
Voor de gevallen waarin aankondiging van of waarschuwing voor een verkeersdrempel
door middel van een bord wenselijk wordt geacht, worden tot nu toe verschillende
borden gebruikt. In de praktijk bestaan er fantasieborden of wordt het waarschuwingsbord
J37 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
(RVV 1990) toegepast met het onderbord «Drempels».
In de richtlijn stelt het CROW voor hierin eenheid te brengen en daarbij
aan te sluiten bij de bebording van hoofdstuk J uit bijlage 1 bij het RVV
1990. Het voorstel is een nieuw waarschuwingsbord in te voeren, met in de
witte driehoek een pictogram van een verkeersdrempel.
Het betrokken bord bestaat voor deze signalering ook al in andere Europese
landen.
De richtlijn is mijn ambtsvoorganger aangeboden. Naar aanleiding daarvan
heeft deze het CROW meegedeeld de suggestie met betrekking tot de uniforme
markering van verkeersdrempels door een specifiek waarschuwingsbord uit een
oogpunt van verkeersveiligheid, uniformiteit en herkenbaarheid op te willen
volgen. Met het onderhavige besluit geef ik daaraan uitvoering.
Het ontwerpbesluit is overeenkomstig artikel 2b, tweede lid, Wegenverkeerswet
1994 op 8 oktober 2003 overgelegd aan de beide kamers der Staten-Generaal.
Dit heeft niet geleid tot een reactie.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs
XNoot
1Stb. 1990, 459, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 7 oktober 2003,
Stb. 418.
XHistnoot
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond
van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad
van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.