Besluit van 3 december 2003, houdende wijziging van
het Voertuigreglement tot uitvoering van richtlijn nr. 2003/27/EG van de Commissie
van de Europese Gemeenschappen van 3 april 2003 betreffende de controle
van uitlaatemissies van motorvoertuigen
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van
Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 30 september
2003, nr. HDJZ/AWW/1583, Hoofddirectie Juridische Zaken;
Gelet op richtlijn nr. 2003/27/EG van de Commissie van de Europese
Gemeenschappen van 3 april 2003 tot aanpassing aan de technische vooruitgang
van Richtlijn 96/96/EG van de Raad van de Europese Unie voor wat betreft de
controle van uitlaatemissies van motorvoertuigen (PbEU L 90) en artikel
71 van de Wegenverkeerswet 1994;
De Raad van State gehoord (advies van 30 oktober 2003, nr. W09.03.0418/V);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van
25 november 2003, nr. HDJZ/AWW/2003–2571, Hoofddirectie Juridische
Zaken;
Hebben goedgevonden en verstaan:
ARTIKEL I
Het Voertuigreglement1 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 5.2.11, zesde lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel b wordt de zinsnede «na 30 september 1986»
vervangen door: na 30 september 1986 doch voor 1 juli 2002.
2. In onderdeel c wordt de zinsnede «na 31 december 1973»
vervangen door: na 31 december 1973 doch voor 1 juli 2002.
3. In onderdeel d wordt een zinsnede «na 31 december 1985»
vervangen door: na 31 december 1985 doch voor 1 juli 2002.
4. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma,
wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
e. niet meer dan 0,3% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in
gebruik is genomen na 30 juni 2002.
B
Artikel 5.3.11, vijfde lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel b wordt de zinsnede «na 30 september 1986»
vervangen door: na 30 september 1986 doch voor 1 juli 2002.
2. In onderdeel c wordt de zinsnede «na 31 december 1973»
vervangen door: na 31 december 1973 doch voor 1 juli 2002.
3. In onderdeel d wordt een zinsnede «na 31 december 1985»
vervangen door: na 31 december 1985 doch voor 1 juli 2002.
4. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma,
wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
e. niet meer dan 0,3% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in
gebruik is genomen na 30 juni 2002.
ARTIKEL II
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2004.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota
van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnoot's-Gravenhage, 3 december 2003
Beatrix
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs
Uitgegeven de achttiende december 2003
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
NOTA VAN TOELICHTING
Dit besluit strekt tot uitvoering van richtlijn nr. 2003/27/EG van de
Commissie van de Europese Gemeenschappen van 3 april 2003 tot aanpassing
aan de technische vooruitgang van Richtlijn 96/96/EG van de Raad van de Europese
Unie voor wat betreft de controle van uitlaatemissies van motorvoertuigen
(PbEU L 90) (hierna: richtlijn 2003/27/EG). Op grond van richtlijn 2003/27/EG
wordt Nederland verplicht om tijdens de algemene periodieke keuring (APK-keuring)
de uitlaatemissies van personenauto's en bedrijfsauto's te toetsen aan bijgestelde
emissiegrenswaarden. Deze grenswaarden zijn verlaagd omdat de voertuigen die
voldoen aan de huidige en toekomstige toelatingseisen, mits goed onderhouden,
ook bij de APK-keuring veel lagere grenswaarden kunnen halen dan waar voorheen
aan werd getoetst. Daarnaast maakt het verlagen van de grenswaarden het makkelijker
grootemittenten, dat wil zeggen voertuigen waarvan de uitlaatemissies minstens
50% hoger liggen dan van een goed onderhouden voertuig kan worden verwacht,
op te sporen.
Richtlijn 2003/27/EG is geïmplementeerd door de bijgestelde grenswaarden
koolmonoxide gemeten bij stationair toerental op te nemen in het Voertuigreglement.
Daarnaast zijn de bijgestelde grenswaarden koolmonoxide gemeten bij het hoge
onbelaste toerental, en de grenswaarden voor de hoeveelheid roet opgenomen
in de Regeling permanente eisen. Beide treden in werking op 1 januari
2004.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2004. De nieuwe emissiegrenswaarden
zijn echter van toepassing op voertuigen in gebruik genomen na 30 juni
2002. Deze datum verwijst naar de typegoedkeuring, niet naar de APK-keuring.
Vanaf 1 juli 2002 moeten voertuigen, voor wat betreft emissiegrenswaarden,
voldoen aan de typegoedkeuringseisen zoals neergelegd in de aangepaste richtlijn
nr. 70/220/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 20 maart
1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgeving der Lid-Staten met betrekking
tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging
door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in motorvoertuigen
(PbEG L 76). Tussen beide data zit een tijdspanne van anderhalf jaar.
Het toekennen van terugwerkende kracht is echter niet noodzakelijk, omdat
voertuigen over het algemeen eerst nadat drie jaren sinds de toelating van
het voertuig zijn verstreken voor het eerst APK gekeurd dienen te worden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs
XNoot
1Stb. 1994, 450, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 3 december 2003,
Stb. 517.
XHistnoot
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond
van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad
van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.