Besluit van 14 augustus 2003, houdende wijziging van de bijlage bij de Spoedwet wegverbreding

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 4 juli 2003, nr. HDJZ/BIM/2003-1458, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Gelet op artikel 2, tweede lid, van de Spoedwet wegverbreding;

De Raad van State gehoord (advies van 9 juli 2003, nr. W09.03.0244/V);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 8 augustus 2003, nr. HDJZ/BIM/2003-1573, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

De bijlage bij de Spoedwet wegverbreding1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Ten aanzien van wegnummer 19 wordt in de kolom «Kilometrering» de kilometeraanduiding «17,8» vervangen door: 17,3.

B

Ten aanzien van wegnummer 31 worden in de kolom «Kilometrering» de kilometeraanduidingen «155,9» en «158,7» omgewisseld.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag van de tweede kalendermaand na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 14 augustus 2003

Beatrix

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

Uitgegeven de achtentwintigste augustus 2003

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen

Bij het opstellen van de bijlage van de Spoedwet wegverbreding is uitgegaan van de op dat moment bekende gegevens van de in de bijlage genoemde projecten. Bij de verdere uitwerking en voorbereiding van de wegaanpassingsbesluiten is gebleken dat de bijlage aangepast dient te worden.

In artikel 2, tweede lid, van de Spoedwet wegverbreding is aangegeven dat de wijziging van de bijlage slechts betrekking kan hebben op de in de bijlage omschreven aard van het project, de wijziging van het aantal rijstroken en de kilometrering. De in artikel I genoemde wijzigingen betreffen slechts een beperkte technische wijziging van de kilometrering.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I, onderdeel A

Wegnummer 19 heeft betrekking op de A28 Leusden Zuid-knooppunt Hoevelaken. Het project sluit aan op wegnummer 18 A28 Utrecht-Leusden Zuid. Met het oog op een vloeiende en veilige doorstroming van het verkeer voorziet het ontwerp in een gebied van 500 meter waarin de spitsstrook en de plusstrook parallel lopen. Het autoverkeer zal namelijk een strook naar links «geleid» moeten worden omdat de spitsstrook aan de rechterzijde van de rijbaan ligt en de plusstrook aan de linkerzijde. De plusstrook dient, anders dan aanvankelijk in de bijlage was opgenomen, te beginnen bij km 17,3.

Artikel I, onderdeel B

Wegnummer 31 heeft betrekking op de A50/A1 Heteren-Valburg.

Gebleken is dat in de bijlage bij het project de kilometering in omgekeerde volgorde was aangegeven. Uit de eerder in de bijlage opgenomen kilometrering zou kunnen worden afgeleid dat de oostelijke rijbaan van het wegvak zou worden aangepast. Het was en is echter de bedoeling om de vluchtstrook van de westelijke rijbaan als spitsstrook in te richten.

Artikel II

In artikel 2, derde lid, van de Spoedwet wegverbreding is bepaald dat een krachtens het tweede lid vastgestelde algemene maatregel van bestuur niet eerder in werking treedt dan vier weken na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin hij is geplaatst. Artikel II bepaalt dat het besluit in werking treedt met ingang van de eerste dag van de tweede kalendermaand na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs


XNoot
1

Stb. 2003, 256.

XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven