Besluit van 20 december 2001, houdende afwijkende bepalingen voor de overgang van vermogensbestanddelen van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie (Besluit overgang Arbeidsvoorziening)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 28 november 2001, Directie Arbeidsmarkt nr. AM/ARV/01/081970

Gelet op artikel 39 van de Invoeringswet Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen en artikel 73, vijfde lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

De Raad van State gehoord (advies van 12 december 2001, no.W12.01.0653/IV);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (van 13 december 2001, Directie Arbeidsmarkt nr. AM/ARV/01/86858);

Hebben goedgevonden en verstaan:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. Stichting CV: de Stichting Centrum Vakopleiding, die tot doel heeft het aanbod van praktijkscholing en bedrijfsscholing te verzorgen;

b. ESF: Europees Sociaal fonds;

c. Wet SUWI: Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

d. Invoeringswet SUWI: Invoeringswet Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

e. NV KLIQ: de naamloze vennootschap, die namens de Staat is opgericht en die in ieder geval dienstverlening gericht op het geschikt maken van moeilijk plaatsbare werkzoekenden en arbeidsgehandicapten voor inschakeling in de arbeid en dienstverlening ten behoeve van werkgevers ter vervulling van vacatures verricht en waarnaar vermogensbestanddelen van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie overgaan;

f. CWI: de Centrale organisatie werk en inkomen.

Artikel 2. Overgang vermogensbestanddelen naar Stichting CV

  • 1. In afwijking van artikel 28 van de Invoeringswet SUWI gaan de vermogensbestanddelen van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie, onderdeel Centrum Vakopleiding, die worden toegerekend aan de uitvoering van praktijkscholing in het kader van de taak werkzoekenden geschikt te maken voor inschakeling in de arbeid en aan het verzorgen van scholing voor werkenden ten behoeve van bedrijven en sectoren, onder algemene titel over op de Stichting CV, zonder dat daarvoor een akte of betekening nodig is.

  • 2. Onze Minister kan door hem te bepalen vermogensbestanddelen van de in het eerste lid bedoelde overgang uitzonderen.

  • 3. Onze Minister bepaalt in overeenstemming met Onze Minister van Financiën de waarde van de vermogensbestanddelen, bedoeld in het eerste lid, en de wijze van overgang van de vermogensbestanddelen.

Artikel 3. Verandering tenaamstelling in registers Centrum Vakopleiding

Met betrekking tot de vermogensbestanddelen die ingevolge artikel 2 overgaan en in openbare registers te boek zijn gesteld, zal verandering van de tenaamstelling in die registers plaatsvinden door de bewaarders van die registers. De daartoe nodige opgaven worden door de zorg van Onze Minister aan de bewaarders van de desbetreffende registers gedaan.

Artikel 4. Overgang personeel naar Stichting CV

De werknemers van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie, die op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit belast zijn met scholing als bedoeld in artikel 2, gaan over naar de Stichting CV.

Artikel 5. Verwerken van gegevens door Stichting CV

  • 1. De Arbeidsvoorzieningsorganisatie draagt over aan de Stichting CV de gegevens van de personen, die de scholing, bedoeld in artikel 2, volgen of die deze scholing voorafgaande aan de datum van inwerkingtreding van dit besluit hebben gevolgd, en die door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie zijn verwerkt in de cursistenadministratie.

  • 2. De Stichting CV verwerkt de gegevens, bedoeld in het eerste lid, en stelt de personen, die nog scholing volgen, schriftelijk in kennis van de gegevens die worden verwerkt.

  • 3. De CWI is bevoegd op verzoek persoonsgegevens, die zij verwerkt voor de uitoefening van haar taak en afkomstig zijn van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie, te verstrekken aan de Stichting CV, voor zover deze Stichting die gegevens nodig heeft voor de uitvoering van werkzaamheden, die samenhangen met de overgang van vermogensbestanddelen van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie.

Artikel 6. Overgang uitvoering ESF subsidies naar de Staat

  • 1. In afwijking van artikel 28 van de Invoeringswet SUWI gaat de bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, die voortvloeien uit de Verordening van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 24 juni 1988, nr. 2052/88 (Pb.EG L 185), gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 2081/93, voor zover betrekking hebbend op het ESF, en uit regelingen op grond van de Arbeidsvoorzieningswet 1996, zoals die luidden tot de datum van inwerkingtreding van de Wet SUWI, waartoe in ieder geval behoren de Regeling ESF (CBA, 1994), de Regeling ESF doelstelling 1 Flevoland en de Kaderregeling ESF-2, 5b en Communautaire Initiatieven, op de datum van inwerkingtreding van dit besluit over op Onze Minister.

  • 2. De bevoegdheid tot het nemen van besluiten, die voortvloeien uit de Verordening van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 24 juni 1988, nr. 2052/88 (Pb.EG L 185, gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 2081/93, voor zover betrekking hebbend op het ESF, en die gebaseerd zijn op regelingen op grond van artikel 81 van de Arbeidsvoorzieningswet 1996, zoals dat artikel luidde tot de datum van inwerkingtreding van de Wet SUWI, waartoe in ieder geval behoren de Regeling ESF (CBA, 1994), de Regeling ESF – doelstelling 1 Flevoland en de Kaderregeling ESF-2, 5b en Communautaire Initiatieven, gaat met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit over op Onze Minister, waarbij die regelingen van toepassing blijven, zoals ze luidden voor die datum.

Artikel 7. Overgang vermogensbestanddelen naar NV KLIQ

In afwijking van artikel 28 Invoeringswet SUWI gaan de vermogensbestanddelen van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie die worden toegerekend aan:

a. de uitvoering van de taken, genoemd in de artikelen 4, eerste lid, onderdelen b en c, en tweede lid, van de Arbeidsvoorzieningswet 1996 en artikel 13 van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten, zoals die wetten luidden voorafgaand aan de datum van inwerkingtreding van de Invoeringswet SUWI;

b. het verrichten van diensten als bedoeld in artikel 5 van de Arbeidsvoorzieningswet 1996, zoals dat artikel luidt tot aan de datum van intrekking van dat artikel op grond van de Invoeringswet SUWI; en

c. de uitvoering van diensten in opdracht van gemeenten en het Landelijk instituut sociale verzekeringen en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen gericht op het geschikt maken van moeilijk plaatsbare werkzoekenden en arbeidsgehandicapten voor inschakeling in de arbeid, over naar de NV KLIQ, voor zover zij niet de scholing betreffen, bedoeld in artikel 2.

Artikel 8. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking in werking met ingang van 1 januari 2002.

Artikel 9. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit overgang Arbeidsvoorziening

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 20 december 2001

Beatrix

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

W. A. F. G. Vermeend

Uitgegeven de achtentwintigste december 2001

De Minister van Justitie,

A. H. Korthals

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen

Dit besluit heeft tot doel een aantal zaken te regelen in verband met de opheffing van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie ten gevolge van de invoering van de nieuwe uitvoeringsstructuur werk en inkomen en de daarmee samenhangende externe verzelfstandiging van onderdelen van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie.

De hoofdregel in de Invoeringswet SUWI is, dat de vermogensbestanddelen van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie overgaan naar de CWI. De taken van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie die de reïntegratiewerkzaamheden betreffen van werkzoekenden en gehandicapten en de dienstverlening voor werkgevers gaan over naar de NV KLIQ en het verzorgen van het regionaal aanbod van scholing ten behoeve van werkzoekenden en werkenden bij bedrijven gaat over naar de Stichting CV. Voorts zullen een aantal onderdelen van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie worden verkocht. Dit betreft echter niet direct de uitvoering van in de Arbeidsvoorzieningswet 1996 opgenomen taken. Het gaat hier om de onderdelen van het zogenaamde facilitaire bedrijf (FACENT). Artikel 27 van de Invoeringswet SUWI biedt de mogelijkheid, dat artikelen van de Arbeidsvoorzieningswet 1996 later dan 1 januari 2002 kunnen worden ingetrokken en dat daarvoor nadere regels kunnen worden gesteld. Het voornemen bestaat voor de afwikkeling van de opsplitsing van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie en de daarmee gepaarde gaande opheffing van die organisatie de Arbeidsvoorzieningsorganisatie nog enige tijd in stand te houden en daarvoor nadere regels te stellen. Dit betreft dan Arbeidsvoorziening in Liquidatie zoals dit hierna zal worden aangeduid.

De regeling van de overgang van de vermogensbestanddelen naar de NV KLIQ is opgenomen in het wetsvoorstel verzelfstandiging reïntegratiediensten Arbeidsvoorzieningsorganisatie (Kamerstukken II 2000/2001, nr. 27 549). Het voornemen van de oprichting van de Stichting CV is door Onze Minister gemeld aan de Eerste en Tweede Kamer. Dit proces betreft in feite de externe verzelfstandiging van onderdelen van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie die al intern verzelfstandigd zijn. Dit besluit beoogt te regelen, dat met de inwerkingtreding van de Wet SUWI de onderdelen, die extern verzelfstandigd worden niet overgaan naar de CWI, maar naar de rechtspersonen, die voor de uitvoering van de reïntegratie- en scholingstaken door de Staat worden opgericht.

De regeling in dit besluit is ten aanzien van de overgang naar de Stichting CV uitgebreider dan ten aanzien van de overgang naar de NV KLIQ. Dit komt doordat het hiervoor vermelde wetsvoorstel reeds in de overgang naar de NV voorziet. Voor de overgang naar de Stichting CV bevat dit besluit regelingen voor de overgang van de vermogensbestanddelen en de waardering daarvan, alsmede voor de overgang van gegevens en hoe de Stichting CV daarmee omgaat.

Artikel 39 Invoeringswet SUWI, waarop dit besluit is gebaseerd regelt al door het van overeenkomstig toepassing verklaren van bepalingen, dat ter zake van de overgang van de vermogensbestanddelen geen overdrachtsbelasting is verschuldigd. Voorts wordt hierdoor ook al geregeld, dat de partij naar wie die bevoegdheden overgaan, in lopende rechterlijke procedures in gedingen betreffende civiele en publiekrechtelijke handelingen die overgaan, ook zal optreden als gemachtigde of de procureurstelling verzorgen. Tot slot vloeit al uit artikel 39 Invoeringswet SUWI voort, dat voor zover personeel overgaat op grond van het bij of krachtens de SUWI-wet bepaalde of op grond van overeenkomsten (zoals bij de verkoop van onderdelen van FACENT) ook de pensioentoezeggingen overgaan.

Verder regelt dit besluit, dat de beslissingsbevoegdheid en de privaatrechtelijke rechtshandelingen in verband met ESF-subsidies, die Onze Minister op grond van de overeenkomst tussen de Staat en de Arbeidsvoorzieningsorganisatie voor de overdracht van ESF-taken al in mandaat uitvoerde, overgaan naar Onze Minister (artikel 6).

Tot slot is in dit besluit een artikel opgenomen om te voorkomen, dat bij eventuele eerdere inwerkingtreding van de Wet SUWI en de Invoeringswet SUWI dan de wet, die de overgang naar de NV KLIQ regelt, de vermogensbestanddelen van het onderdeel KLIQ overgaan naar de CWI (artikel 7).

Over de inhoud van dit besluit is overlegd met de Arbeidsvoorzieningsorganisatie. De voorstellen over de afwikkeling die in dit besluit zijn opgenomen hebben de instemming en sluiten aan bij de voorbereidingen die reeds zijn getroffen.

Artikelsgewijs

Artikel 2. Overgang vermogensbestanddelen naar Stichting CV

De overgang van de vermogensbestanddelen van het onderdeel Centrum Vakopleiding naar de Stichting zal plaatsvinden op basis van de openingsbalans, waarin zijn opgenomen de activa en passiva, die worden overgeheveld naar de Stichting. De overgang van de vermogensbestanddelen zal plaats vinden aan de hand van een overdrachtsdocument. Dit document zal door de Staat mede worden ondertekend. Op die wijze bepaalt de Staat mede, zoals het derde lid regelt, hoe splitsing zal plaatsvinden en hoe de vermogensbestanddelen die overgaan worden gewaardeerd. De Staat bepaalt uiteindelijk wat in de openingsbalans wordt opgenomen als onderdeel van de oprichtingshandelingen. Deze procedure geldt in beginsel voor het hele proces van splitsing van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie en de overgang van de verschillende onderdelen naar rechtspersonen, die bij wet worden ingesteld of die door de Staat worden opgericht. Artikel 2, tweede lid, van het wetsvoorstel Wet verzelfstandiging reïntegratietaken Arbeidsvoorzieningsorganisatie gaat bij de overgang naar de NV KLIQ ook uit van een dergelijke nadere betrokkenheid van Onze Minister. Op grond van zijn bijdrage aan het overdrachtsdocument kan de Minister vaststellen of bepaalde vermogensbestanddelen niet overgaan naar de Stichting, zoals in het tweede lid wordt aangegeven. Gedacht kan worden aan onroerende zaken. Voorts zal op grond van het derde lid nog nader kunnen worden bepaald hoe de vermogensbestanddelen, die overgaan worden gewaardeerd. Overigens zal die waardering plaatsvinden op de wijze die in het economisch verkeer gebruikelijk is. Een en ander zal naast het ondernemingsplan ook de grondslag bieden voor het bepalen van de financiële startpositie van de Stichting. In het kader van het voor de Stichting CV beoogde overgangsregime, zal de Rijksbijdrage in de vorm van een subsidie worden verstrekt. Op die Rijksbijdrage heeft dit besluit geen betrekking.

Artikel 3. Verandering tenaamstelling in registers Centrum Vakopleiding

Als uitvloeisel van de verzelfstandiging van het onderdeel Centrum Vakopleiding zullen de onroerende zaken en eventuele andere registergoederen niet meer onder naam van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie kunnen worden geregistreerd. Omdat er juist over de definitieve bestemming van de onroerende zaken nog discussie is en ook de Staat zich daarover nader wil beraden, is in dit artikel geregeld, dat Onze Minister zorg draagt voor wijziging van de tenaamstelling, overigens in lijn van artikel 28, tweede lid, van de Invoeringswet SUWI.

Artikel 4. Overgang personeel naar Stichting CV

In dit artikel wordt bepaald, dat het personeel, dat bij het Centrum Vakopleiding de scholing verzorgt overgaat naar de Stichting CV. Tot die scholingstaak behoort ook het uitvoeren van assessment en diagnostiek. Dit houdt in dat voorafgaande aan de overgang naar de Stichting CV duidelijk moet vaststaan op basis van het ondernemingsplan welk personeel overgaat naar de Stichting en waarvan het noodzakelijk zal zijn dat zij beschikbaar zijn voor het verzorgen van de van het Centrum Vakopleiding naar de Stichting CV over te hevelen scholing. De verantwoordelijke bestuurders zullen hierover dus voor de overgang naar de nieuwe structuur een in overleg met de betrokken ministers vastgesteld plan moeten hebben vastgesteld, dat zijn vertaling vindt in het overdrachtsdocument. Voorts is in artikel 39 Invoeringswet SUWI artikel 34 van die wet van overeenkomstige toepassing verklaard, waardoor ook de pensioenrechten overgaan naar de Stichting CV. Met het van toepassing zijn van artikel 34 van de Invoeringswet SUWI is er in voorzien, dat op de overgang van het personeel de bepalingen van artikel 662 en volgende Boek 7 BW van toepassing zijn. Deze bepaling is dus om aan te duiden welke werknemers van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie het betreft.

Artikel 5. Verwerken van gegevens door Stichting CV

De gegevens betreffende de deelnemers aan het scholingsaanbod van het Centrum Vakopleiding worden door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie in een aparte administratie bewaard. In het eerste lid wordt voorgeschreven, dat de Arbeidsvoorzieningsorganisatie in ieder geval die gegevens overdraagt aan de Stichting CV. In het tweede lid wordt geregeld, dat de Stichting deze gegevens, die afkomstig zijn van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie (door overdracht van deze administratie) mag verwerken en dus gebruiken in de door de Stichting op te bouwen administratie. Omdat het om regionale uitvoering gaat in minder centra en de activiteiten op verschillende wijze in samenwerking met de Regionale opleidingscentra worden voortgezet is in het tweede lid ook bepaald, dat de cursisten, die nog scholing volgen in kennis worden gesteld van de gegevens, die door de Stichting zullen worden verwerkt.

Het derde lid heeft betrekking op de registratie, die bij de Arbeidsvoorzieningsorganisatie berustte, het zogenaamde PGI. Dit bestand bevat gegevens over werkzoekenden en vacatures en waarvoor na de inwerkingtreding van SUWI de CWI verantwoordelijk is. Het kan zijn, dat de Stichting CV in verband met de verantwoording van scholingsactiviteiten, bijvoorbeeld die gefinancierd worden met ESF-middelen, gegevens nodig heeft uit het PGI. Met dat doel regelt het derde lid, dat de CWI die gegevens verstrekt aan de Stichting CV, als de Stichting dit verzoekt. Om in dit artikellid deze gegevensverstrekking door de CWI aan een nader aan te duiden rechtspersoon (instelling) te regelen, is dit besluit mede gebaseerd op artikel 73, vijfde lid, van de Wet SUWI.

Artikel 6. Overgang uitvoering ESF subsidies naar de Staat

Met dit artikel gaan de bevoegdheden tot het verrichten van die rechtshandelingen en bevoegdheden tot het nemen van besluiten over naar de Staat. Het betreft bevoegdheden die de Staat al in volmacht en bij mandaat uitvoerde sinds de hiervoor vermelde overeenkomst, waarbij de uitvoering van ESF-taken die bij Arbeidsvoorziening berustten over zijn gegaan naar Onze Minister.

Het eerste lid betreft de civiele rechtshandelingen, die voortvloeien uit de ESF-subsidieregelingen. De verhouding tot instanties die activiteiten die met de ESF subsidies worden verricht uitvoeren, voor zover het niet de subsidieontvangers zijn, is een privaatrechtelijke.

Het tweede lid gaat over de bevoegdheid tot het nemen van besluiten op grond van de ESF-subsidieregelingen. Deze gaat door de regeling in dit besluit op grond van artikel 29 van de Invoeringswet SUWI niet over op de CWI. Dit geldt ook van besluiten naar aanleiding van bezwaar en beroep.

Artikel 7. Overgang vermogensbestanddelen naar NV KLIQ

Deze bepaling is algemeen geformuleerd en slechts opgenomen om te voorkomen, dat bij eerdere inwerkingtreding van Wet SUWI voordat het Wetsvoorstel verzelfstandiging reïntegratiediensten Arbeidsvoorzieningsorganisatie tot wet is verheven, de vermogensbestanddelen naar de CWI gaan. Inhoudelijk wordt de overgang beheerst door de bepalingen in dat wetsvoorstel.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

W. A. F. G. Vermeend


XHistnoot

Het advies van de Raad van State is openbaar gemaakt door terinzagelegging bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Tevens zal het advies met de daarbij ter inzage gelegde stukken worden opgenomen in het bijvoegsel bij de Staatscourant van 8 januari 2002, nr. 5.

Naar boven