Besluit van 20 oktober 2000 tot wijziging van het Luchtverkeersreglement en de Regeling Toezicht Luchtvaart

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 29 juni 2000, nr. DGRLD/JBZ/L.00.210378, Directoraat-Generaal Rijksluchtvaartdienst, gedaan mede namens de Staatssecretaris van Defensie;

Gelet op de artikelen 5.5, 5.11 en 5.12 van de Wet luchtvaart en 76, eerste lid, van de Luchtvaartwet;

De Raad van State gehoord (advies van 11 augustus 2000, nr. W09.00.0252/V);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 12 oktober 2000, nr. DGRLD/DLB/L 00.420144, Directoraat-Generaal Rijksluchtvaartdienst, uitgebracht mede namens de Staatssecretaris van Defensie;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Luchtverkeersreglement1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt, onder verlettering van de onderdelen a tot en met an tot onderscheidenlijk b tot en met ao, ingevoegd:

a. ACAS: Airborne Collision Avoidance System, een systeem aan boord van een luchtvaartuig, werkend met signalen van transponders en onafhankelijk van installaties op de grond, dat de gezagvoerder advies geeft over mogelijk conflicterende luchtvaartuigen die zijn uitgerust met een transponder;.

2. Na ac wordt, onder verlettering van de onderdelen ad tot en met ao tot onderscheidenlijk af tot en met aq, ingevoegd:

ad. RA: Resolution Advisory, een door ACAS aan de gezagvoerder gegeven advies om zodanig te manoeuvreren dat een botsing wordt voorkomen;

ae. transponder: een radarbeantwoordingssysteem met informatie over de identiteit en eventueel de hoogte van het luchtvaartuig;.

B

Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt «moet» vervangen door «behoudt» en vervalt: behouden.

2. In het tweede lid, wordt «moet worden uitgeweken» vervangen door: wordt uitgeweken.

3. Aan het artikel worden drie leden toegevoegd, luidende:

  • 3. Een gezagvoerder die, gevolg gevend aan een RA, afwijkt van een klaring, meldt dit terstond aan de betrokken luchtverkeersleidingsdienst.

  • 4. Indien de gezagvoerder een melding als bedoeld in het derde lid heeft gedaan, geeft de luchtverkeersleider aan dat luchtvaartuig geen opdrachten die tegenstrijdig zijn aan de RA.

  • 5. Na de afwijking van de klaring als gevolg van de RA wordt de vlucht zo spoedig mogelijk hervat overeenkomstig de oorspronkelijk verkregen klaring of overeenkomstig een nieuwe klaring verkregen van de betrokken luchtverkeersleidingsdienst.

C

Na artikel 44 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 44a

  • 1. Bij ministeriële regeling worden regels gegeven inzake de navigatie- en telecommunicatie-installaties waarmee een luchtvaartuig voor het uitvoeren van een VFR-vlucht is uitgerust en de eisen waar die installaties aan voldoen.

  • 2. Onze Minister kan ontheffing verlenen van de krachtens het eerste lid gegeven regels.

  • 3. Ontheffing kan slechts verleend worden indien de navigatie- en telecommunicatieuitrusting van het luchtvaartuig ten minste gelijkwaardige mogelijkheden biedt voor de vluchtuitvoering.

  • 4. Ontheffingen kunnen onder beperkingen worden verleend.

  • 5. Aan ontheffingen kunnen voorschriften worden verbonden.

D

Artikel 49 komt te luiden:

Artikel 49

  • 1. Bij ministeriële regeling worden regels gegeven inzake de navigatie- en telecommunicatie-installaties waarmee een luchtvaartuig voor het uitvoeren van een IFR-vlucht is uitgerust en de eisen waar die installaties aan voldoen.

  • 2. Onze Minister kan ontheffing verlenen van de krachtens het eerste lid gegeven regels.

  • 3. Ontheffing kan slechts verleend worden indien de navigatie- en telecommunicatieuitrusting van het luchtvaartuig ten minste gelijkwaardige mogelijkheden biedt voor de vluchtuitvoering.

  • 4. Ontheffingen kunnen onder beperkingen worden verleend.

  • 5. Aan ontheffingen kunnen voorschriften worden verbonden.

E

In artikel 63 wordt na «44, eerste, tweede en zevende lid,» ingevoegd «44a, eerste, vierde en vijfde lid,» en wordt «49» vervangen door: 49, eerste, vierde en vijfde lid,.

ARTIKEL II

De Regeling Toezicht Luchtvaart2 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 98, eerste lid, onderdeel c, komt te luiden:

c. de op het luchtvaartuig betrekking hebbende gebruiksbeperkingen, gebruiksaanwijzingen en gebruiksgegevens in een vorm die de instemming heeft van Onze Minister of in de vorm van een vlieghandboek dat de instemming heeft van Onze Minister;.

B

In artikel 123, eerste lid, onderdeel b, wordt «Luchtverkeersreglement-1980» vervangen door: Luchtverkeersreglement.

C

In artikel 133, tweede lid, wordt «Luchtverkeersreglement-1980» vervangen door: Luchtverkeersreglement.

D

Artikel 133a, laatste volzin, komt te luiden:

Deze regeling behoeft de instemming van Onze Minister.

E

In artikel 159, tweede lid, wordt «goedkeuring» telkens vervangen door: instemming.

ARTIKEL III

  • 1. Artikel I van dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

  • 2. Artikel II van dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag van de derde kalendermaand na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 20 oktober 2000

Beatrix

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos

De Staatssecretaris van Defensie,

H. A. L. van Hoof

Uitgegeven de dertigste november 2000

De Minister van Justitie,

A. H. Korthals

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen

In verband met krachtens het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Verdrag van Chicago), Stb. 1947, H165, laatstelijk Trb. 1978,124, bestaande internationale verplichtingen tot invoering aan boord van luchtvaartuigen van een airborne collision avoidance system (ACAS) – een systeem dat de gezagvoerder adviseert inzake manoeuvres ter voorkoming van een botsing met conflicterende luchtvaartuigen – worden in het Luchtverkeersreglement (LVR) enige wijzigingen aangebracht.

Deze wijzigingen houden in dat bepaald wordt dat bij ministeriële regeling regels worden gegeven inzake de navigatie en telecommunicatieapparatuur waarmee een luchtvaartuig moet zijn uitgerust en aan welke eisen die apparatuur moet voldoen. Daarbij wordt tevens bepaald dat van die regels ontheffing kan worden gegeven. Anders dan tot nu toe het geval was zullen deze regels gelden voor het uitvoeren van zowel VFR- als IFR-vluchten.

Voorts wordt bepaald dat de gezagvoerder, indien naar aanleiding van een signaal van de ACAS-apparatuur wordt afgeweken van een klaring, daarvan onmiddellijk mededeling doet aan de luchtverkeersleidingsdienst. Deze laatste onthoudt zich dan van het geven van aanwijzingen die strijdig zijn aan de door de ACAS-apparatuur gegeven opdrachten.

Van de gelegenheid wordt tevens gebruik gemaakt om in de Regeling Toezicht Luchtvaart enige terminologische wijzigingen aan te brengen naar aanleiding van het in de Algemene wet bestuursrecht bepaalde.

Artikelsgewijs

Artikel I

A

Artikel 1

In dit artikel zijn definities opgenomen van ACAS (Airborne Collision Avoidance System) en van RA (Resolution Advisory).

De definitie van ACAS is ontleend aan de bijlagen 2 en 11 van het Verdrag inzake de burgerluchtvaart en die van RA aan bijlage 10 van dat verdrag.

B

Artikel 18

De formulering van het eerste en tweede lid is aangepast aan aanwijzing 53 van de Aanwijzingen voor de regelgeving.

Ingevolge artikel 5.9, derde lid, van de Wet luchtvaart mag van een klaring slechts worden afgeweken indien dat in het belang van de veiligheid dringend noodzakelijk is. Daartoe behoren maatregelen om een botsing te voorkomen. Een afwijking van een klaring ingevolge een RA (Resolution Advisory) is een dergelijke maatregel. Deze afwijking van de klaring moet ingevolge het tweede lid terstond worden gemeld aan de luchtverkeersleidingsdienst. De laatste onthoudt zich dan van het geven van aan de RA tegenstrijdige aanwijzingen.

C

Artikel 44a

Met dit artikel wordt voor VFR-vluchten een gelijksoortige bepaling opgenomen als voor IFR-vluchten in artikel 49 is opgenomen.

D

Artikel 49

Het tweede lid van dit artikel voorziet nu in de mogelijkheid, dat ontheffing kan worden verleend van de regels bedoeld in het eerste lid.

Aan bijvoorbeeld para-vliegtuigen kan dan ontheffing worden verleend van de verplichting tot het voeren van een dubbele installatie voor het bepalen van de richting van VHF-rondomstralende gerichte radiobakens (VOR's) boven vliegniveau 100.

Ook kan bijvoorbeeld bij het uitvoeren van nachtvaarten met ballonnen, een ontheffing worden verleend van de verplichting tot het voeren van een VOR- DME- en ADF-installatie, met inachtneming van voorschriften zoals het voorschrijven van bepaalde instrumenten aan boord.

E

Artikel 63

In dit artikel is artikel 44a, eerste, vierde en vijfde lid, opgenomen alsmede artikel 49, eerste, vierde en vijfde lid, waardoor het handelen in strijd met die artikelleden een strafbaar feit wordt.

Artikel II

Dit artikel strekt er voornamelijk toe de Regeling Toezicht Luchtvaart naar aanleiding van de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht alsnog op gelijke wijze aan te passen als dat voor andere luchtvaartregelgeving het geval is geweest. Daartoe is in de artikelen 98, eerste lid, onderdeel c, 133a, laatste volzin, en 159, tweede lid, «goedkeuring» vervangen door: instemming.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos


XNoot
1

Stb. 1992, 697, laatstelijk gewijzigd bij de wet van 8 juli 1999, Stb. 322.

XNoot
2

Stb. 1978, 99, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 28 juli 1999, Stb. 346.

XHistnoot

Het advies van de Raad van State is openbaar gemaakt door terinzagelegging bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Tevens zal het advies met de daarbij ter inzage gelegde stukken worden opgenomen in het bijvoegsel bij de Staatscourant van 12 december 2000, nr. 241.

Naar boven