Besluit van 3 juli 1998, houdende wijziging van het Besluit geluidproductie motorvoertuigen, het Besluit geluidproductie bromfietsen, het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen, het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging en het Besluit typekeuring bromfietsen luchtverontreiniging, ter uitvoering van richtlijn nr. 97/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 17 juni 1997 betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen (PbEG L 226)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 9 maart 1998, nr. MJZ 98024 470, Centrale Directie Juridische Zaken, Afdeling Wetgeving, gedaan in overeenstemming met Onze Ministers van Verkeer en Waterstaat en van Economische Zaken;

Gelet op richtlijn nr. 97/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 17 juni 1997 betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen (PbEG L 226) en op de artikelen 2 en 10 van de Wet geluidhinder en de artikelen 13 en 15 van de Wet inzake de luchtverontreiniging;

De Raad van State gehoord (advies van 11 mei 1998, nr. W08.98.0095);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 30 juni 1998, nr. MJZ98061511, Centrale Directie Juridische Zaken, Afdeling Wetgeving, uitgebracht in overeenstemming met Onze Ministers van Verkeer en Waterstaat en van Economische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

Artikel I

Het Besluit geluidproductie motorvoertuigen1 wordt gewijzigd als volgt.

A

Artikel 1 wordt gewijzigd als volgt.

1. In het eerste lid worden de volgende wijzigingen aangebracht.

a. Onderdeel d vervalt.

b. De onderdelen e en f worden aangeduid als de onderdelen d en e.

c. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma worden twee onderdelen toegevoegd, luidende:

f. richtlijn 92/61: richtlijn nr. 92/61/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 30 juni 1992 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen (PbEG L 225);

g. richtlijn 97/24: richtlijn nr. 97/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 17 juni 1997 betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen (PbEG L 226).

2. Het derde lid vervalt.

B

Artikel 3, onder b, komt te luiden:

b. dat blijkens een goedkeuringscertificaat als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van richtlijn 92/61 voldoet aan de voorschriften van hoofdstuk 9 van richtlijn 97/24.

C

Artikel 17 komt te luiden:

Artikel 17

Het in artikel 3, onder b, gestelde verbod is tot 17 juni 1999 niet van toepassing op motorvoertuigen die behoren tot een type dat blijkens een certificaat als bedoeld in artikel 3 van richtlijn nr. 78/1015/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 23 november 1978 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorrijwielen (PbEG L 349) voldoet aan de voorschriften van die richtlijn.

Artikel II

Het Besluit geluidproductie bromfietsen2 wordt gewijzigd als volgt.

A

Artikel 1, tweede lid, vervalt.

B

Artikel 2, onder b, komt te luiden:

b. hetzij blijkens een goedkeuringscertificaat als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van richtlijn nr. 92/61/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 30 juni 1992 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen (PbEG L 225) voldoet aan de voorschriften van hoofdstuk 9 van richtlijn nr. 97/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 17 juni 1997 betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen (PbEG L 226).

C

In artikel 10 vervalt de laatste volzin.

Artikel III

Het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen3 wordt gewijzigd als volgt.

A

Artikel 1, derde lid, vervalt.

B

Artikel 3, onder b, komt te luiden:

b. dat blijkens een goedkeuringscertificaat als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van richtlijn nr. 92/61/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 30 juni 1992 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige voertuigen (PbEG L 225) voldoet aan de voorschriften van hoofdstuk 9 van richtlijn nr. 97/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 17 juni 1997 betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen (PbEG L 226).

C

Na artikel 12 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 12a

Het in artikel 3, onder b, gestelde verbod is tot 17 juni 1999 niet van toepassing op uitlaatsystemen die behoren tot een type dat blijkens een certificaat als bedoeld in artikel 3 van richtlijn nr. 78/1015/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 23 november 1978 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorrijwielen (PbEG L 349) voldoet aan de voorschriften van die richtlijn.

Artikel IV

Het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging4 wordt gewijzigd als volgt.

A

Artikel 1, eerste lid, wordt gewijzigd als volgt.

1. In de omschrijving van «motorrijtuigen» vervalt «op tenminste vier wielen».

2. Onderdeel a wordt gewijzigd als volgt.

a. Onder vernummering van de onderdelen 3° en 4° tot de onderdelen 2° en 3° vervalt onderdeel 2°.

b. In onderdeel 2° (nieuw) wordt «50 km per uur» vervangen door: 45 km per uur.

B

Artikel 2 wordt gewijzigd als volgt.

1. In de aanhef van het eerste lid, wordt na «onder a,» ingevoegd: en die voorzien zijn van ten minste vier wielen.

2. In de aanhef van het tweede, derde en vierde lid, wordt telkens na «onder b,» ingevoegd: en die voorzien zijn van ten minste vier wielen.

3. Na het vierde lid worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 5. Het is verboden met ingang van 17 juni 1999 bedrijfsmatig motorrijtuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, en voorzien van ten hoogste drie wielen te vervaardigen of in te voeren, die niet behoren tot een type dat:

    a. hetzij is goedgekeurd bij een keuring, door de Dienst Wegverkeer of een andere door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instantie, verricht aan de hand van de krachtens artikel 5 vastgestelde voorschriften;

    b. hetzij blijkens een goedkeuringscertificaat als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van richtlijn nr. 92/61/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 30 juni 1992 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige voertuigen (PbEG L 225) voldoet aan de voorschriften van hoofdstuk 5 van richtlijn nr. 97/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 17 juni 1997 betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen (PbEG L 226).

  • 6. Het vijfde lid is van overeenkomstige toepassing op vierwielige motorvoertuigen met een maximum-massa van niet meer dan 400 kg, dan wel 550 kg voor voertuigen gebruikt voor goederenvervoer, exclusief de massa van batterijen in elektrische voertuigen, met een motor met een netto-maximum vermogen van ten hoogste 15 kW.

Artikel V

Het Besluit typekeuring bromfietsen luchtverontreiniging5 wordt gewijzigd als volgt.

A

Artikel 2, eerste lid, onder b, komt te luiden:

b. hetzij blijkens een goedkeuringscertificaat als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de richtlijn nr. 92/61/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 30 juni 1992 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige voertuigen (PbEG L 225) voldoet aan de voorschriften van hoofdstuk 5 van de richtlijn nr. 97/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 17 juni 1997 betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen (PbEG L 226).

B

In artikel 4, eerste lid, vervalt de tweede volzin.

C

Na artikel 10 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 10a

Het in artikel 2, eerste lid, onder b, gestelde verbod is tot 17 juni 1999 niet van toepassing op bromfietsen die behoren tot een type dat is goedgekeurd blijkens een certificaat als bedoeld in bijlage 2 van Reglement 47 behorende bij de Overeenkomst van 20 maart 1958 betreffende het aannemen van eenvormige goedkeuringsvoorwaarden en de wederzijdse erkenning van goedkeuring van uitrustingsstukken en onderdelen van motorrijtuigen (Trb.1959, 83).

Artikel VI

Dit besluit treedt in werking met ingang van 18 december 1998.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 3 juli 1998

Beatrix

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Margaretha de Boer

Uitgegeven de eenentwintigste juli 1998

De Minister van Justitie a.i.,

H. F. Dijkstal

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen

Het onderhavige besluit strekt tot wijziging van vijf algemene maatregelen van bestuur inzake de luchtverontreiniging en geluidproductie van twee- en driewielige voertuigen, in verband met implementatie van de richtlijn nr. 97/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 17 juni 1997 betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen (PbEG L 226), hierna te noemen: de richtlijn. Deze richtlijn bevat een nadere uitwerking van een twaalftal technische aspecten betreffende de typegoedkeuring van twee en driewielige motorvoertuigen, waaronder op het terrein van mijn departement eisen inzake lucht- en geluidemissies (hoofdstuk 5 en 9 van de bijlagen). De technische aspecten worden in de richtlijn per afzonderlijk hoofdstuk besproken. Er worden bijvoorbeeld ook eisen gesteld aan luchtbanden, spiegels en verlichtingsinrichtingen. Hiervoor zijn andere departementen verantwoordelijk. De richtlijn, gebaseerd op artikel 100A van het EG-Verdrag, beoogt totale harmonisatie van de aan onderhavige categorie voertuigen te stellen typekeuringseisen in verband met de verdere voltooiing van de Interne Markt. Dit betekent onder meer dat de nationale typekeuringsregimes moeten worden aangepast aan de bepalingen van de richtlijn. Indien een voertuig voldoet aan de bepalingen van de richtlijn zal dit worden voorzien van een EG-typegoedkeuring, waardoor dit binnen de lid-staten van de Europese Unie vrij verhandelbaar is.

De richtlijn is een bijzondere richtlijn die valt onder de kaderrichtlijn nr. 92/61/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen betreffende de goedkeuring van twee- en driewielige motorvoertuigen (PbEG L 255). Laatstgenoemde richtlijn is geïmplementeerd in de Wegenverkeerswet 1994 en het daarmee samenhangende Voertuigreglement en bevat het algemene, procedurele regime t.a.v. typekeuringen van deze voertuigen. In artikel 3, tweede lid, van de richtlijn zijn de procedures uit de kaderrichtlijn van toepassing verklaard. In het onderhavige besluit wordt dan ook steeds verwezen naar een certificaat als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van richtlijn 92/61/EEG.

Implementatie van de richtlijn betekent, op het terrein van mijn departement, materieel gezien het volgende. Voor motorfietsen worden met ingang van 17 juni 1999 voor de eerste maal typekeuringseisen voor luchtemissies van kracht, waarmee een voor het milieu aanzienlijke reductie van de door deze voertuigen veroorzaakte luchtverontreiniging zal worden gerealiseerd. De in dit verband eveneens noodzakelijke wijziging van het Voertuigreglement (art. 3.5.15) zal parallel met het onderhavige besluit worden doorgevoerd.

De typekeuringseisen voor luchtemissies voor bromfietsen zullen door genoemde richtlijn in twee fasen worden aangescherpt ten opzichte van de eisen die golden voor de inwerkingtreding van het onderhavige besluit (ECE-reglement nr. 47, Document E/ECE/TRANS/505/REV 1/ADD 46 ). In hoofdstuk 5 van de richtlijn staat dat de eerste fase in werking treedt met ingang van 17 juni 1999 en dat de tweede fase een jaar later – met ingang van 17 juni 2000 – in werking zal treden.

Wat betreft de nieuwe typekeuringseisen voor de geluidemissies voor brom- en motorfietsen alsmede hun vervangingsuitlaten zoals die in werking treden met ingang van 17 juni 1999, brengt de richtlijn inhoudelijk nagenoeg geen veranderingen teweeg ten opzichte van de eisen die golden voor de inwerkingtreding van dit besluit.

Conform het in de richtlijn (artikel 8) vervatte overgangsregime zullen de typekeuringseisen zoals die van toepassing waren voor de inwerkingtreding van dit besluit per 17 juni 1999 worden vervangen door de nieuwe, verplichte communautaire eisen. Tot deze datum is het mogelijk dat typekeuringen worden verricht met inachtname van de eisen die van toepassing waren voor de inwerkingtreding van dit besluit.

In de diverse onder de onderhavige algemene maatregelen van bestuur ressorterende ministeriële regelingen zal worden bepaald dat vóór 17 juni 1999 verleende typegoedkeuringen volgens de voorschriften zoals die golden voor de inwerkingtreding van dit besluit, hun geldigheid behouden tot uiterlijk 18 december 2000. Door deze bepaling worden fabrikanten in staat gesteld voertuigen die reeds voorzien zijn van een dergelijke typegoedkeuring en behoren tot hun bedrijfsvoorraad, te verkopen zonder dat hiervoor een nieuwe typegoedkeuring vereist is. In artikel 9, vierde lid, tweede alinea, van de richtlijn wordt artikel 15, vierde lid, onder c, van richtlijn nr. 92/61/EEG van toepassing verklaard. Deze bepaling biedt de mogelijkheid voor deze overgangsregeling.

Transponeringstabel

In onderstaande transponeringstabel is aangegeven op welke wijze de richtlijn in nationale regelgeving wordt geïmplementeerd. De bepalingen van de richtlijn die niet genoemd zijn behoeven geen implementatie in regelgeving waarvoor de Minister van VROM primair verantwoordelijk is of betreffen bepalingen die geadresseerd zijn tot de Europese Commissie of procedurele bepalingen.

Artikel(lid)Implementatie
EG-besluitNL-regelgeving
Art. 8, eerste lid, Art. 9, vierde lidI. Artikelen 1, 3 en 17 van het Besluit geluidproductie motorvoertuigen.
  
 II. Artikelen 1, 2 en 10 van het Besluit geluidproductie bromfietsen.
  
 III. Artikelen 1, 3 en 12a van het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen.
  
 IV. Artikelen 1 en 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging.
  
 V. Artikelen 2, 4 en 10a van het Besluit typekeuring bromfietsen luchtverontreiniging.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I, onderdeel B

Omdat richtlijn 78/1015/EEG betreffende de typekeuringseisen inzake geluidemissies van motorfietsen is ingetrokken en vervangen door de richtlijn twee- en driewielers, is aanpassing van artikel 3 noodzakelijk.

Artikel I, onderdeel C

In het kader van het in de richtlijn vervatte overgangsregime blijft het mogelijk om typegoedkeuringen te verrichten tot 17 juni 1999 conform richtlijn 78/1015/EEG .

Artikel II, onderdeel B

Omdat de nationale typekeuringseisen inzake geluidemissies van bromfietsen zijn vervangen door de bepalingen van de richtlijn twee- en driewielers, is ook aanpassing van artikel 2 noodzakelijk.

Artikel III, onderdeel B

Zie toelichting artikel I, onderdeel B.

Artikel III, onderdeel C

Zie toelichting artikel I, onderdeel C.

Artikel IV, onderdeel A

De reikwijdte van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging wordt door onderhavige wijziging verruimd, waardoor het begrip motorrijtuig mede twee- en driewielige motorfietsen omvat.

Artikel IV, onderdeel B

Door het nieuwe vijfde lid van artikel 2 wordt een wettelijke basis geschapen om uit het oogpunt van luchtverontreiniging typekeuringseisen te stellen aan twee- en driewielige motorfietsen. Voor de aan bromfietsen te stellen eisen wordt verwezen naar het Besluit typekeuring bromfietsen luchtverontreiniging (zie hieronder). Voor de redactie van dit lid is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de bewoordingen van de overige leden van artikel 2.

Artikel V, onderdeel A

Zie toelichting artikel II, onderdeel B.

Artikel V, onderdeel C

In het kader van het in de richtlijn vervatte overgangsregime blijft het tot 17 juni 1999 mogelijk om typekeuringen te verrichten conform de voorschriften van het ECE-reglement nr. 47.

Vanaf deze datum moeten de keuringen worden verricht met inachtname van de bepalingen van de richtlijn twee- en driewielers.

Artikel VI

De richtlijn moet op 18 december 1998 in de nationale wetgeving zijn geïmplementeerd (artikel 8, eerste lid, van de richtlijn). Vanaf die datum kan een typegoedkeuring worden aangevraagd conform de richtlijn twee- en driewielers. Daarnaast blijft het – zoals hiervoor reeds is vermeld – tot 17 juni 1999 mogelijk deze goedkeuring aan te vragen conform de eisen zoals die golden voor de inwerkingtreding van dit besluit. Hierdoor hebben fabrikanten voldoende gelegenheid om het produktieproces tijdig aan te passen aan de nieuwe communautaire eisen. Met ingang van 17 juni 1999 mogen slechts typegoedkeuringen worden afgegeven die in overeenstemming zijn met de bepalingen van de richtlijn.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Margaretha de Boer


XNoot
1

Stb. 1981, 741, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 18 juni 1996, Stb. 327.

XNoot
2

Stb. 1985, 473, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 18 juni 1996, Stb. 327.

XNoot
3

Stb. 1985, 474, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 24 december 1993, Stb. 776.

XNoot
4

Stb. 1990, 393, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 18 juni 1996, Stb. 327.

XNoot
5

Stb. 1984, 525, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 18 juni 1996, Stb. 327.

XHistnoot

Het advies van de Raad van State is openbaar gemaakt door terinzagelegging bij het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

Tevens zal het advies met de daarbij ter inzage gelegde stukken worden opgenomen in het bijvoegsel bij de Staatscourant van 11 augustus 1998, nr. 150.

Naar boven