Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatsblad 1997, 715 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatsblad 1997, 715 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 29 augustus 1997, DWJZ-U-971230, gedaan in overeenstemming met Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Onze Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris van Defensie;
Gelet op de artikelen 3, eerste lid, onder b, en negende lid en 18 van de Ziekenfondswet;
De Raad van State gehoord (advies van 11 november 1997, nummer W13.97.0568);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 10 december 1997, DWJZ-U-97.1812, uitgebracht in overeenstemming met Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Onze Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris van Defensie;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Met ingang van het tijdstip van aanvang van fase 1 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen wordt het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet1 als volgt gewijzigd:
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel c wordt «artikel 6, eerste lid, onder a,» vervangen door: artikel 8b, eerste lid, onder a.
2. In onderdeel r vervalt «arbeidsongeschiktheid van ten minste 45% of».
3. In onderdeel w wordt «WAO-conforme uitkering ingevolge paragraaf 9 van de Wet privatisering ABP» vervangen door: WAO-uitkering als overheidswerknemer in de zin van artikel 1, onder l, van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen.
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het zevende lid komt als volgt te luiden:
7. Artikel 1, onder w, is niet van toepassing op degene die ter zake van de dienstbetrekking waaruit hij is ontslagen of waarin hij wegens arbeidsongeschiktheid niet of nog slechts ten dele arbeid verricht vanwege de arbeidsongeschiktheid ter zake waarvan hij een WAO-uitkering ontvangt, overeengekomen vaste, naar tijdsruimte en in geld vastgestelde inkomsten uit of in verband met arbeid ontvangt, indien deze inkomsten tezamen met de bedoelde WAO-uitkering op jaarbasis meer bedragen dan het in artikel 3, eerste lid, onder a, van de Ziekenfondswet genoemde bedrag en indien zijn WAO-uitkering wordt berekend naar het maximum dagloon, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Coördinatiewet Sociale Verzekering, tenzij hij op de dag voorafgaande aan die, waarop dit het geval is, verplicht verzekerd was op grond van de Ziekenfondswet. Tot het einde van het kalenderjaar wordt geen rekening gehouden met wijzigingen van het voor de vaststelling van de in de eerste volzin bedoelde WAO-uitkering gehanteerde dagloon, die na 1 november van het voorafgaande jaar hebben plaatsgevonden.
2. In het achtste lid wordt «WAO-conforme uitkering, invaliditeitspensioen dan wel pensioen terzake van arbeidsongeschiktheid» vervangen door: uitkering of pensioen.
Artikel 12b komt als volgt te luiden:
Voor de verzekering van de verzekerden, bedoeld in artikel 1, onder w, wordt een premie geheven tot het krachtens het eerste lid van artikel 15 van de Ziekenfondswet vastgestelde percentage van de uit te betalen WAO-uitkering, die in het tijdvak, waarover de betaling loopt, door de verzekerden is genoten. Het bepaalde krachtens artikel 15, tweede lid, alsmede de artikelen 15, derde tot en met vijfde lid, en 16 van de Ziekenfondswet zijn van toepassing.
Artikel 15a wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt als volgt te luiden:
1. Degenen die:
a. als overheidswerknemer in de zin van artikel 1, onder l, van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen een WAO-uitkering ontvangen, dan wel;
b. een pensioen ingevolge de Algemene militaire pensioenwet genieten, berekend naar een invaliditeit van minder dan 45 % en die op het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet op de toegang tot ziektekostenverzekeringen verzekerd waren op grond van artikel 1, onder r of w, zoals die onderdelen tot vorenbedoeld tijdstip luidden, blijven verzekerd onder de voorwaarden zoals die op dat tijdstip golden. Met betrekking tot de vaststelling, de invordering en de afdracht van de premie zijn de artikelen 11b en 12b van overeenkomstige toepassing.
2. In het tweede lid wordt «een WAO-conforme uitkering» vervangen door: een WAO-uitkering.
Ten aanzien van degene op wie vanaf het tijdstip van aanvang van de fase 2, bedoeld in artikel 48 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen, de Ziektewet van toepassing is, wordt het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet met ingang van dat tijdstip, tot het tijdstip van aanvang van de fase 3, bedoeld in artikel 49 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen, als volgt gelezen:
In artikel 2, eerste lid, wordt na onderdeel c de punt vervangen door een puntkomma en wordt een nieuw onderdeel d toegevoegd luidende:
d. degene die bij of krachtens artikel 8a van de Ziektewet als werknemer in de zin van die wet wordt beschouwd en uitsluitend uit hoofde van zijn arbeidsverhouding, bedoeld in artikel 8b, eerste lid, onder b, van die Wet, waarin hij niet of slechts nog ten dele werkzaam is vanwege arbeidsongeschiktheid ter zake waarvan hij recht heeft op een arbeidsongeschiktheidsuitkering op grond van de verplichte verzekering ingevolge de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, berekend naar een mate van arbeidsongeschiktheid van minder dan 45%.
Na artikel 2c wordt een nieuw artikel 2d ingevoegd, luidende:
Van de verzekering ingevolge artikel 3, eerste lid, onder a, van de Ziekenfondswet is uitgezonderd degene wiens arbeidsverhouding met inachtneming van artikel 3 van de Ziektewet juncto een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 8b van de Ziektewet wordt aangemerkt als dienstbetrekking in de zin van de Ziektewet en die tevens,
a. ambtenaar is in de zin van de Ambtenarenwet, dan wel
b. behoort tot het personeel, bedoeld in de hoofdstukken I-Q en I-R van het Rechtspositiebesluit onderwijspersoneel, dan wel
c. bij een bijzondere instelling voor hoger onderwijs, bedoeld in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, behoort tot het onderwijspersoneel, benoemd in een functie met een maximumschaal van 10 of hoger, of tot de leden van het college van bestuur of tot de centrale directie, dan wel
d. behoort tot door Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, in voorkomend geval in overeenstemming met Onze Minister die het mede aangaat aan te wijzen groepen van personen.
Ten aanzien van degene op wie vanaf het tijdstip van aanvang van de fase 2, bedoeld in artikel 48 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen, de Ziektewet van toepassing is, wordt het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet met ingang van dat tijdstip, tot het tijdstip van aanvang van de fase 3, bedoeld in artikel 49 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen, als volgt gelezen:
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De onderdelen c, d en w vervallen.
2. In onderdeel f wordt «ingevolge het bepaalde onder c dan wel uitsluitend in verband met overschrijding van de voor de verplichte ziekenfondsverzekering geldende loongrens niet verzekerd was ingevolge het bepaalde onder c» vervangen door: als overheidswerknemer in de zin van artikel 1, onder l, van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen dan wel in die hoedanigheid uitsluitend in verband met overschrijding van de voor de verplichte ziekenfondsverzekering geldende loongrens niet verzekerd was.
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het zevende lid vervalt;
2. In het achtste lid wordt «n, r, t, v en w» vervangen door: n, r, t en v;
3. In het tiende en elfde lid, wordt «r of w» telkens vervangen door: r.
Aan artikel 15a wordt een nieuw derde lid toegevoegd luidende:
3. Voor de verzekering van de verzekerden, bedoeld in dit artikel wordt een premie geheven tot het krachtens het eerste lid van artikel 15 van de Ziekenfondswet vastgestelde percentage van de uit te betalen WAO-uitkering, die in het tijdvak, waarover de betaling loopt, door de verzekerden is genoten. Het bepaalde krachtens artikel 15, tweede lid, alsmede de artikelen 15, derde tot en met vijfde lid, en 16 van de Ziekenfondswet zijn van toepassing.
In artikel 16a, eerste lid, wordt «de artikelen 1, onder c, d, f, g, h, i, n, r, s, t, v, w, x, onderdeel 1, z,» vervangen door: de artikelen 1, onder f, g, h, i, n, r, s, t, v, x, onderdeel 1, z,.
Met ingang van het tijdstip van aanvang van de fase 3, bedoeld in artikel 49 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen, wordt het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet als volgt gewijzigd:
In artikel 2, eerste lid, wordt na onderdeel c de punt vervangen door een puntkomma en een nieuw onderdeel d toegevoegd luidende:
d. degene die bij of krachtens artikel 8a van de Ziektewet als werknemer in de zin van die wet wordt beschouwd en uitsluitend uit hoofde van zijn arbeidsverhouding, bedoeld in artikel 8b, eerste lid, onder b, van die Wet, waarin hij niet of slechts nog ten dele werkzaam is vanwege arbeidsongeschiktheid ter zake waarvan hij recht heeft op een arbeidsongeschiktheidsuitkering op grond van de verplichte verzekering ingevolge de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, berekend naar een mate van arbeidsongeschiktheid van minder dan 45%.
Na artikel 2c wordt een nieuw artikel 2d ingevoegd, luidende:
Van de verzekering ingevolge artikel 3, eerste lid, onder a, van de Ziekenfondswet is uitgezonderd degene wiens arbeidsverhouding met inachtneming van artikel 3 van de Ziektewet juncto een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 8b van de Ziektewet wordt aangemerkt als dienstbetrekking in de zin van de Ziektewet en die tevens,
a. ambtenaar is in de zin van de Ambtenarenwet, dan wel
b. behoort tot het personeel, bedoeld in de hoofdstukken I-Q en I-R van het Rechtspositiebesluit onderwijspersoneel, dan wel
c. bij een bijzondere instelling voor hoger onderwijs, bedoeld in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, behoort tot het onderwijspersoneel, benoemd in een functie met een maximumschaal van 10 of hoger, of tot de leden van het college van bestuur of tot de centrale directie, dan wel
d. behoort tot door Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, in voorkomend geval in overeenstemming met Onze Minister die het mede aangaat aan te wijzen groepen van personen.
Met ingang van het tijdstip van aanvang van de fase 3, bedoeld in artikel 49 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen, wordt het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet als volgt gewijzigd:
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De onderdelen c, d en w vervallen;
2. In onderdeel f wordt «ingevolge het bepaalde onder c dan wel uitsluitend in verband met overschrijding van de voor de verplichte ziekenfondsverzekering geldende loongrens niet verzekerd was ingevolge het bepaalde onder c» vervangen door: als overheidswerknemer in de zin van artikel 1, onder l, van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen dan wel in die hoedanigheid uitsluitend in verband met overschrijding van de voor de verplichte ziekenfondsverzekering geldende loongrens niet verzekerd was.
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het zevende lid vervalt;
2. In het achtste lid wordt «n, r, t, v en w» vervangen door: n, r, t en v;
3. In het tiende en elfde lid, wordt «r of w» telkens vervangen door: w.
Aan artikel 15a wordt een nieuw derde lid toegevoegd luidende:
3. Voor de verzekering van de verzekerden, bedoeld in dit artikel wordt een premie geheven tot het krachtens het eerste lid van artikel 15 van de Ziekenfondswet vastgestelde percentage van de uit te betalen WAO-uitkering, die in het tijdvak, waarover de betaling loopt, door de verzekerden is genoten. Het bepaalde krachtens artikel 15, tweede lid, alsmede de artikelen 15, derde tot en met vijfde lid, en 16 van de Ziekenfondswet zijn van toepassing.
In artikel 16a, eerste lid, wordt «de artikelen 1, onder c, d, f, g, h, i, n, r, s, t, v, w, x, onderdeel 1, z,» vervangen door: de artikelen 1, onder f, g, h, i, n, r, s, t, v, x, onderdeel 1, z,.
Ten aanzien van degene op wie vanaf het tijdstip van aanvang van de fase 2, bedoeld in artikel 53 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen de Werkloosheidswet van toepassing is, wordt het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet tot het tijdstip van ingang van de op de Werkloosheidswet betrekking hebbende fase 3 van die wet als volgt gelezen:
In artikel 16a, eerste lid, wordt «de artikelen 1, onder f, g» vervangen door: de artikelen 1, onder g.
Ten aanzien van degene op wie vanaf het tijdstip van aanvang van de fase 2, bedoeld in artikel 53 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen de Werkloosheidswet van toepassing is, wordt het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet met ingang van het tijdstip van aanvang van fase 2 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen tot het tijdstip van ingang van de op de Ziektewet betrekking hebbende fase 3 van die wet als volgt gelezen:
Na artikel 2d wordt een nieuw artikel 2e ingevoegd, luidende:
Van de verzekering ingevolge artikel 3, eerste lid, onder a, van de Ziekenfondswet is uitgezonderd degene die uitsluitend uit hoofde van een arbeidsverhouding als overheidswerknemer in de zin van artikel 1, onderdeel l, van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen een uitkering op grond van de Werkloosheidswet ontvangt, tenzij hij op grond van die arbeidsverhouding verplicht verzekerd was, of uitsluitend in verband met overschrijding van de voor de verplichte ziekenfondsverzekering geldende loongrens niet verplicht verzekerd was.
Met ingang van het tijdstip van aanvang van de fase 3, bedoeld in artikel 54 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen wordt het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet als volgt gewijzigd:
In artikel 16a, eerste lid, wordt «de artikelen 1, onder f, g» vervangen door: de artikelen 1, onder g.
Met ingang van het tijdstip van aanvang van de fase 3, bedoeld in artikel 54 van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen, wordt na artikel 2d van het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet een nieuw artikel 2e ingevoegd, luidende:
Van de verzekering ingevolge artikel 3, eerste lid, onder a, van de Ziekenfondswet is uitgezonderd degene die uitsluitend uit hoofde van een arbeidsverhouding als overheidswerknemer in de zin van artikel 1, onderdeel l, van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen een uitkering op grond van de Werkloosheidswet ontvangt, tenzij hij op grond van die arbeidsverhouding verplicht verzekerd was, of uitsluitend in verband met overschrijding van de voor de verplichte ziekenfondsverzekering geldende loongrens niet verplicht verzekerd was.
Indien de bepalingen van de fase 2, respectievelijk de fase 3 van die wet die betrekking hebben op de Ziektewet op hetzelfde tijdstip van kracht worden als de bepalingen van de fase 2, respectievelijk de fase 3 van die wet die betrekking hebben op de Werkloosheidswet, worden de laatstbedoelde bepalingen voor de toepassing van dit besluit geacht in aansluiting op de eerstbedoelde bepalingen van kracht te zijn geworden.
Dit besluit treedt in werking op de datum dat het bij koninklijke boodschap van 27 maart 1997 ingediende voorstel van wet houdende het onder de werkingssfeer van de wettelijke werknemersverzekeringen brengen van het overheidspersoneel (Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen, kamerstukken II, 1996/97, 25 282, nrs. 1–2) tot wet wordt verheven en in werking treedt.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnootDe Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E. Borst-Eilers
Uitgegeven de drieëntwintigste december 1997
De Minister van Justitie,
W. Sorgdrager
Indien het bij koninklijke boodschap van 27 maart 1997 ingediende voorstel van wet houdende het onder de werkingssfeer van de wettelijke werknemersverzekeringen brengen van het overheidspersoneel (Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen, Kamerstukken II, 1996/97, 25 282, nrs. 1–2) (Wet OOW) tot wet wordt verheven, wordt met ingang van de datum van inwerkingtreding van fase 2 van die wet (de beoogde datum is 1 januari 1999) het overheidspersoneel – uitgezonderd bepaalde categorieën werknemers–werknemer in de zin van de Ziektewet (ZW). Uit dien hoofde is dit personeel op grond van artikel 3, eerste lid, onder a, van de Ziekenfondswet (ZFW) verzekerd op grond van die wet.
De voorgestelde Wet OOW beoogt echter vooralsnog geen wijziging te brengen in de op de dag voorafgaande aan de inwerkingtreding van deze wet bestaande situatie op het terrein van de ziektekostenverzekering van het overheidspersoneel. De fasering van de openstelling van de werknemersverzekeringen voor het overheidspersoneel, waarbij sprake is van drie fasen, mag dan ook geen gevolgen hebben voor de ziektekostenverzekering van het overheidspersoneel.
De regering stelt de volgende aanpak voor teneinde de ziektekostenverzekering van het overheidspersoneel gedurende de drie fasen van Wet OOW materieel ongewijzigd te laten.
Voorgesteld wordt de categorieën overheidswerknemers of gewezen overheidswerknemers in de zin van dit wetsvoorstel die op die dag reeds onder de ZFW vallen (op grond van het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet), in het kader van de onderhavige operatie onder de ZFW-verzekering te houden. Dit met behoud van de bestaande mogelijkheid voor die personen om ontheffing te vragen van de ZFW-verzekering.
Tot het op basis van het nieuwe artikel 8b Ziektewet (ZW) te bepalen tijdstip worden de overheidswerknemers, inclusief lopende gevallen van werkloosheid en ziekte, uitgezonderd van het begrip werknemer in de zin van de Ziektewet (ZW). Fase 2 Wet OOW treedt voor de ZW per 1 januari 1999 in werking. Vanaf dat tijdstip geldt de ZW, behalve voor de lopende gevallen van werkloosheid en ziekte. Ingevolge artikel 3, eerste lid, onder a, van de ZFW zijn deze overheidswerknemers dan vanaf 1 januari 1999 verzekerd op grond van de ZFW. De aan de Wet OOW voorafgaande, bestaande uitzonderingen op de ZFW-verzekering zullen vervolgens bij of krachtens algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 3, negende lid, van de ZFW bepaald worden. Door middel van een nieuw tiende lid van artikel 3 van de ZFW wordt beoogd de thans bestaande mogelijkheid van het vragen van ontheffing van de ZFW-verzekering te handhaven. Er wordt dan een overheveling bewerkstelligd vanuit het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet naar het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet op basis van artikel 3, negende lid, van de ZFW.
De formele regeling wordt dus aangepast, waarbij materieel geen wijziging in de bestaande ziektekostenverzekering beoogd wordt. De ZFW-verzekering t.a.v. de lopende gevallen en de uitzonderingen daarop blijven met ingang van fase 2 van de Wet OOW geregeld in het vorengenoemde Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet, met de daarin geregelde ontheffingsmogelijkheid. Dat Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet heeft dan uitsluitend werking met betrekking tot deze oude gevallen. De overige categorieën worden, zoals gezegd, geregeld door middel van artikel 3, negende lid, van de ZFW.
Zoals hiervoor is aangegeven wordt in het kader van de inwerkingtreding van fase 2 van de Wet OOW een deel van de overheidswerknemers onder de werking van de ZW gebracht. De lopende gevallen van werkloosheid en ziekte blijven op dat moment buiten de kring van verzekerden ZW. Zij komen door de inwerkingtreding van fase 3 van de Wet OOW onder de ZW. Dat betekent dat de wijziging van de regelgeving ZFW die in het kader van de inwerkingtreding van fase 2 van de Wet OOW nodig is, slechts voor een deel van het overheidspersoneel dient te gelden. Ten aanzien van de hiervoor bedoelde lopende gevallen van werkloosheid en ziekte dienen de oude bepalingen van kracht te blijven. Om die reden is er voor gekozen de regelgeving op het tijdstip van inwerkingtreding van fase 2 van de Wet OOW niet als zodanig te wijzigen. De wijzigingen worden eerst doorgevoerd op het tijdstip waarop fase 3 van de Wet OOW in werking treedt. Teneinde niettemin te bereiken dat de met ingang van fase 3 van de Wet OOW beoogde wijzigingen materieel reeds van toepassing zijn op de groep belanghebbenden die in het kader van fase 2 van de Wet OOW onder de werking van de ZW worden gebracht, wordt voorgesteld ten aanzien van die belanghebbenden de betreffende regelomgeving te lezen «als ware deze gewijzigd». Hiervoor is omwille van de eenvoud gekozen omdat de fase 2 van de ZW naar verwachting een beperkt aantal personen zal betreffen.
Met ingang van de datum van fase 1 van de Wet OOW (volgens planning 1 januari 1998) wordt de regeling in het kader van het op artikel 3, eerste lid, onder b, ZFW gebaseerde Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet gehandhaafd, maar vindt er wel afstemming plaats met de Wet OOW.
Vanwege de omzetting van «WAO-conforme uitkeringen» in uitkeringen op grond van de WAO als overheidswerknemer in de zin van artikel 2 van de Wet privatisering ABP, is een redactionele wijziging van de aanduiding van de doelgroep in artikel 1, onder w, en de aanduiding van de uitkering in artikel 2, zevende en achtste lid en in artikel 15a van het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet noodzakelijk.
Doordat de WAO ook van toepassing wordt op een deel van de doelgroep van artikel 1, onder r, die thans een «pensioen ter zake van arbeidsongeschiktheid op grond van de Algemene militaire pensioenwet» geniet berekend naar een mate van arbeidsongeschiktheid van ten minste 45%, is aparte vermelding van deze groep arbeidsongeschikten niet meer noodzakelijk. Deze groep behoort immers onder de in artikel 1, onder w, bedoelde overheidswerknemer in de zin van artikel 1, onderdeel l, van de Wet OOW die een WAO-uitkering geniet. Materieel blijft voor de betreffende groepen overheidswerknemers sprake van verplichte verzekering op grond van de ZFW ingeval van een arbeidsongeschiktheid van ten minste 45%. Conform de bestaande situatie bestaat voor de personen met een uitkering in verband met arbeidsongeschiktheid van minder dan 45% geen zelfstandige rechtsgrond voor de ziekenfondsverzekering.
Artikel 2 regelt de aanwijzing van inkomenscomponenten die tot het loon behoren waarover premie verschuldigd is. De voorgestelde wijzigingen vloeien voort uit de voorgestelde wijziging van artikel 1, onderdelen r en w. De verwijzing naar de WAO-conforme uitkering komt te vervallen. De WAO-uitkering die de overheidswerknemer vanaf fase 1 van de Wet OOW geniet valt reeds onder het loonbegrip op grond van artikel 3, vierde lid, onder a, tweede gedachtenstreepje, ZFW.
Het voorgestelde artikel 12b geeft regels voor de premievaststelling en inning ingeval er sprake is van WAO-conforme uitkeringen alsmede de bijzondere rol van het Fonds arbeidsongeschiktheidsverzekering overheidspersoneel (FAOP) daarbij. Als gevolg van het verdwijnen van de WAO-conforme uitkering enerzijds en de opheffing van het FAOP anderzijds, is ter zake aanpassing nodig. Door het van toepassing verklaren van artikel 15 van de ZFW vindt de premieheffing plaats op grond van de hoofdregel die is gegeven in dat artikel.
De voorgestelde wijzigingen van het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet regelen de overgang van de ZFW-verzekering van degene op wie de Ziektewet van toepassing wordt, vanuit het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet naar het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet op basis van artikel 3, negende lid, van de ZFW. De wijzigingen van de artikelen II en IV vormen het spiegelbeeld van de wijzigingen van de artikelen III en V in het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet.
Artikel II regelt de situatie voor de groep overheidswerknemers die in het kader van fase 2 van de Wet OOW met inachtneming van artikel 8b ZW onder de werking van de ZW worden gebracht. De constructie is dan de volgende. In een algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 8b ZW wordt bepaald tot welk tijdstip de overheidswerknemer of gewezen overheidswerknemer niet onder de ZW valt. Met ingang van het bedoelde tijdstip geldt voor de betrokkene, gelet op de artikelen 3 en 6 van de ZW, de ZW. Vooruitlopende op de formele wijziging van het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet dient dat besluit voor wat betreft de onderhavige doelgroep te worden gelezen als ware het gewijzigd.
Artikel IV regelt de structurele situatie vanaf het moment waarop in het kader van de inwerkingtreding van fase 3 van de Wet OOW al het overheidspersoneel onder de werking van de ZW is gebracht.
Overheidswerknemers waren ingevolge het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet verplicht verzekerd op grond van de arbeidsongeschiktheidsuitkering of het pensioen ter zake van arbeidsongeschiktheid bij een mate van arbeidsongeschiktheid van ten minste 45%. Nu wordt de overheidswerknemer die ingevolge de hoofdregel op grond van de WAO-uitkering in beginsel verplicht verzekerd is, bij een mate van arbeidsongeschiktheid van minder dan 45% uitgezonderd van de verplichte ZFW-verzekering. Materieel blijft de situatie onveranderd.
In de Artikelen III en V voorgestelde wijzigingen van het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet hangen samen met het onder de werking van de Ziektewet komen van het overheidspersoneel. Op dat moment is dat overheidspersoneel verzekerd op grond van de hoofdregel en is een aparte aanwijzing niet meer aan de orde. De wijzigingen van artikelen III en V vormen het spiegelbeeld van de wijzigingen van de artikelen II en IV in het Besluit beperking kring verzekerden ziekenfondswet.
Artikel III regelt de situatie voor de groep overheidswerknemers die in het kader van fase 2 van de Wet OOW met inachtneming van artikel 8b ZW onder de werking van de ZW worden gebracht. Vooruitlopende op de formele wijziging van het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet dient dat besluit voor wat betreft de onderhavige doelgroep te worden gelezen als ware het gewijzigd. Artikel V regelt de structurele situatie vanaf het moment waarop in het kader van de inwerkingtreding van fase 3 van de Wet OOW al het overheidspersoneel onder de werking van de ZW is gebracht.
De voorgestelde wijzigingen in artikel 1 vloeien voort uit het brengen van het overheidspersoneel onder de Ziektewet waardoor zij via artikel 3, eerste lid, onder a, van de Ziekenfondswet rechtstreeks verzekerd zijn. De onderdelen c, d, en w zijn daardoor overbodig en komen te vervallen. De redactionele aanpassing van onderdeel f, vloeit voort uit het vervallen van onderdeel c. De aanpassing heeft inhoudelijk geen effect.
De voorgestelde wijzigingen in artikel 2 vloeien voort uit de aanpassing van artikel 1, onderdeel w.
De voorgestelde wijzigingen hangen samen met het vervallen van artikel 1, onderdelen c, d, en w.
De voorgestelde wijziging van het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet regelt de overgang van de ZFW-verzekering van degene op wie, door de inwerkingtreding van fase 2 van de Wet OOW die betrekking heeft op de Werkloosheidswet, de Werkloosheidswet van toepassing wordt, vanuit het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet naar het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet op basis van artikel 3, negende lid, van de ZFW. De wijzigingen van artikelen VI en VIII vormen het spiegelbeeld van de wijzigingen van de artikelen VII en IX in het Besluit beperking kring verzekerden ziekenfondswet.
Artikel VI regelt de situatie voor de groep overheidswerknemers die in het kader van fase 2 van de Wet OOW bij of krachtens artikel 7 ZW uit hoofde van de werkloosheidsuitkering worden aangemerkt als werknemer in de zin van de ZW. Vooruitlopende op de formele wijziging van het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet dient dat besluit voor wat betreft de onderhavige doelgroep te worden gelezen als ware het gewijzigd. Artikel VIII regelt de structurele situatie vanaf het moment waarop in het kader van de inwerkingtreding van fase 3 van de Wet OOW die betrekking heeft op de Werkloosheidswet al het overheidspersoneel onder de werking van de Werkloosheidswet is gebracht. Materieel blijft de situatie onveranderd.
In de Artikelen VII en IX voorgestelde wijziging van het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet hangt samen met het onder de werking van de Werkloosheidswet komen van het overheidspersoneel. Op dat moment is dat overheidspersoneel via de werkloosheidsuitkering verzekerd op grond van de hoofdregel en is een aparte aanwijzing niet meer aan de orde. De wijzigingen van artikelen VII en IX vormen het spiegelbeeld van de wijzigingen van de artikelen VI en VIII in het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet.
Artikel VII regelt de situatie voor de groep overheidswerknemers die in het kader van fase 2 van de Wet OOW die betrekking heeft op de Werkloosheidswet bij of krachtens artikel 7 ZW op grond van de werkloosheidsuitkering wordt aangemerkt als werknemer in de zin van de ZW en daarmee onder de werking van de ZW komt. Vooruitlopende op de formele wijziging van het Besluit beperking kring verzekerden Ziekenfondswet dient dat besluit voor wat betreft de onderhavige doelgroep te worden gelezen als ware het gewijzigd. Artikel IX regelt de structurele situatie vanaf het moment waarop in het kader van de inwerkingtreding van fase 3 van de Wet OOW die betrekking heeft op de Werkloosheidswet al het overheidspersoneel onder de werking van de Werkloosheidswet is gebracht.
Beoogd wordt de Ziektewet en de Werkloosheidswet in twee fasen in te voeren.
De eerste fase van de Ziektewet zal met ingang van 1 januari 1999 in werking treden en de volgende fase met ingang van 1 januari 2000. Wat de Werkloosheidswet betreft zal invoering – afhankelijk van de in 1998 door het kabinet te nemen besluiten op basis van de uitkomsten van twee onderzoeken naar de wijze van financiering van de werkloosheidslasten van de overheid en de marktsector – van de eerste fase op zijn vroegst met ingang van 1 januari 1999 plaatsvinden en voor de daarop volgende fase op zijn vroegst met ingang van 1 januari 2000. Dit artikel voorziet in een volgorde waarin een aantal aanpassingen van het Aanwijzingsbesluit verplicht-verzekerden Ziekenfondswet dient plaats te vinden in het geval dat de tijdstippen waarop de fase 2 en fase 3 van onderscheidenlijk de Ziektewet en de Werkloosheidswet op het (gewezen) overheidspersoneel van toepassing wordt, samenvallen.
Dit artikel voorziet in de inwerkingtreding van de voorgestelde wijzigingen gekoppeld aan het van kracht worden van de Wet overheidspersoneel onder de werknemersverzekeringen.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E. Borst-Eilers
Het advies van de Raad van State is openbaar gemaakt door terinzagelegging bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Tevens zal het advies met de daarbij ter inzage gelegde stukken worden opgenomen in het bijvoegsel bij de Staatscourant van 13 januari 1998, nr. 7.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-1997-715.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.