Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatsblad 1997, 455 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatsblad 1997, 455 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, T. Netelenbos, van 1 juli 1997, nr. 97010805/3709, directie Wetgeving en Juridische Zaken, gedaan mede namens Onze Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij;
Gelet op de artikelen 103 en 103a van de Wet op het voortgezet onderwijs;
De Raad van State gehoord (advies van 17 september 1997, nr. WO5.97.0394);
Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, T. Netelenbos, van 2 oktober 1997 nr. 1997/23520 (3709), directie Wetgeving en Juridische Zaken, uitgebracht mede namens Onze Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Dit besluit verstaat onder:
a. de wet: de Wet op het voortgezet onderwijs;
b. Onze minister: Onze minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen, of voor wat betreft het landbouwonderwijs Onze minister van landbouw, natuurbeheer en visserij;
c. school: een school voor voortgezet onderwijs, tenzij het tegendeel blijkt;
d. bevoegd gezag: voor wat betreft
1. een openbare school in stand gehouden door een gemeente: het college van burgemeester en wethouders, voor zover de raad niet anders bepaalt, en indien de raad dit wenselijk oordeelt, met inachtneming van door hem te stellen regelen,
2. een openbare school in stand gehouden door een openbaar lichaam:
het krachtens de desbetreffende gemeenschappelijke regeling bevoegde orgaan, en
3. een bijzondere school: het schoolbestuur;
e. gegevenswoordenboek: de opsomming van door een school te verzamelen gegevens, bedoeld in artikel 2 van dit besluit.
1. De informatieverzameling, bedoeld in de artikelen 103 en 103a van de wet, waarover het bevoegd gezag dient te beschikken, bevat de gegevens volgens de beschrijving in het gegevenswoordenboek dat is opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.
2. De gegevens, bedoeld in het eerste lid, die betrekking hebben op bekostiging zijn in het gegevenswoordenboek als zodanig aangeduid.
Op verzoek van Onze minister stelt het bevoegd gezag gegevens die door de school zijn verzameld aan hem ter beschikking, overeenkomstig de vragenlijsten die op de school van toepassing zijn, en die zijn opgenomen in bijlage 2 bij dit besluit.
Bij ministeriële regeling kan in spoedeisende gevallen een aanvullende vragenlijst ten aanzien van bekostiging worden vastgesteld ter beantwoording door het bevoegd gezag.
Dit besluit treedt in werking 12 maanden na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst, met dien verstande dat deze vragenlijsten niet eerder van toepassing zijn dan in het schooljaar 1998–1999, en met dien verstande dat onderdeel A4 van het gegevenswoordenboek vervalt met ingang van 1 augustus 1999.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnootDe Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,
T. Netelenbos
De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij,
J. J. van Aartsen
Uitgegeven de veertiende oktober 1997
De Minister van Justitie,
W. Sorgdrager
Zoals dat eerder gebeurde in het hoger onderwijs en beroepsonderwijs en volwasseneneducatie, is het de bedoeling dat in het voortgezet onderwijs met ingang van schooljaar 1998/1999 een regeling in werking treedt die voorschriften bevat over het informatieverkeer tussen de scholen in het voortgezet onderwijs (vo) en de ministers van onderwijs, cultuur en wetenschappen (OCenW) en landbouw, natuurbeheer en visserij (LNV). Deze regeling is opgenomen in de artikelen 103 en 103a van de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO). Zij vormen de grondslag voor dit besluit.
In dit besluit wordt vastgelegd welke gegevens een school voor voortgezet onderwijs dient te verzamelen en beschikbaar te hebben en op welke wijze de verstrekking van die gegevens aan OCenW en LNV plaatsvindt.
De gegevens die scholen beschikbaar dienen te hebben staan beschreven in een lijst waarin elk gegeven wordt benoemd en toegelicht en is voorzien van een verwijzing naar de reden van bevraging en een verwijzing naar de wijze van bevraging. Deze lijst wordt het gegevenswoordenboek genoemd. Het gegevenswoordenboek gaat als bijlage bij dit besluit en maakt daarvan onderdeel uit. De gegevens worden verstrekt volgens vragenlijsten. Deze lijsten maken eveneens deel uit van de bijlagen alsmede van dit besluit. Voor zover relevant zijn voor het ministerie van LNV afzonderlijke vragenlijsten bijgevoegd.
Het besluit heeft betrekking op het verzamelen en verstrekken van informatie over leerlingen, personeel en andere schoolgebonden gegevens, waaronder bekostigingsgegevens.
Voor zover sprake is van afwijkend informatieverkeer tussen LNV en de voor dit ministerie relevante onderwijsinstellingen, wordt dit in onderstaande tekst expliciet vermeld.
Het besluit wordt geplaatst tegen de achtergrond van het volgende kader:
a. De nieuwe bestuurlijke verhoudingen
b. Inefficiëntie in gegevensuitwisseling
c. Verankering in de regelgeving.
ad a. Veranderende bestuurlijke verhoudingen
De nieuwe bestuurlijke verhoudingen laten zich onder meer vertalen in besturen op afstand en grotere autonomie voor onderwijsinstellingen. Zij brengen met zich mee een verandering en globalisering van taken van de ministeries van OCenW en LNV (hierna te noemen het ministerie), nieuwe verantwoordelijkheden voor scholen en een andere, minder afhankelijke, relatie tussen school en ministerie.
Door de veranderingen in de bestuurlijke verhoudingen wijzigt zowel voor het ministerie als voor de scholen de informatiebehoefte. De informatiebehoefte is immers een afgeleide van de uit te voeren taken.
In het voortgezet onderwijs zijn lumpsumbekostiging en decentralisatie van arbeidsvoorwaarden ingevoerd en is de huisvesting, met uitzondering van de huisvesting van de Agrarische opleidingscentra (AOC's), gedecentraliseerd naar de gemeenten. Als gevolg hiervan verandert de informatiebehoefte van het ministerie.
Enerzijds vervallen de informatie- en gegevensvragen die hoorden bij de bedrijfsprocessen op bovenvermelde terreinen, anderzijds blijft een informatiebehoefte bestaan op een meer bestuurlijk niveau, namelijk daar waar het gaat om verantwoordelijkheden in relatie tot een adequate bekostiging en tot de kwaliteit van het onderwijs.
In samenhang met de concrete verdeling van verantwoordelijkheden is het zowel voor de autonome school als voor het ministerie van belang het informatieverkeer in één kader op een heldere en eenduidige wijze vast te leggen. Het onderhavige besluit biedt dit kader. Het dekt de verplichte integrale en structurele gegevensvraag van het ministerie binnen het terrein dat door het besluit wordt bestreken.
ad b. Inefficiëntie in de gegevensuitwisseling.
De informatierelatie die tussen ministerie en school gegroeid is, is gebaseerd op wet- en regelgeving veelal in samenhang met de bekostiging. Dat heeft ertoe geleid dat behalve voor de reguliere bekostiging voor elke additionele bekostiging (bijvoorbeeld een faciliteitenregeling) een afzonderlijke gegevensstroom bestaat. Daarnaast bestaan er afzonderlijke gegevensvragen van de inspectie. In de loop van de jaren is zo doende een netwerk van smalle en brede informatielijnen ontstaan met deels overlappende gegevens. Zowel voor de school als voor het ministerie brengt dit onnodige administratieve lasten met zich mee.
Dit besluit legt de basis voor een vermindering van de inefficiëntie door een eenduidige beschrijving van de gegevensvraag.
ad c. Verankering in de regelgeving.
De gegevensbevraging van een school voor voortgezet onderwijs vindt, historisch bepaald, voornamelijk plaats onder de noemer «bekostiging». De gegevens die onder die noemer door het ministerie worden verkregen, dienen echter niet alleen voor de bekostiging van de school, maar voorzien in een informatiebehoefte op een breder terrein immers, de bevraging betreft ook gegevens die geen directe relatie hebben met bekostiging zoals bijvoorbeeld het geslacht van de leerling.
Met de wijziging van artikel 103 WVO en de toevoeging van artikel 103a WVO wordt een wettelijke grondslag gegeven aan de informatiebehoefte die aansluit bij de kerntaken van het ministerie.
Op basis van deze artikelen wordt de gegevensvraag die voortkomt uit de kerntaken uitgewerkt in het onderhavige besluit. Uitwerking op deze wijze biedt de scholen meer zekerheid en stabiliteit ten aanzien van de verplichte gegevensverstrekking en voor het ministerie blijft gewaarborgd dat zij steeds kunnen beschikken over noodzakelijke gegevens voor het vervullen van de kerntaken.
Het onderhavige besluit realiseert drie doelstellingen, te weten:
– het creëren van een stabiel en overzichtelijk kader dat gegevens die nodig zijn voor een goede uitvoering van de WVO ordent, en koppelt aan de kerntaken van het ministerie en tevens de wijze van beschikbaarstelling van deze gegevens vastlegt;
– het vaststellen van de inhoud van de informatiestroom op basis van de kerntaken van het ministerie die past bij de nieuwe bestuurlijke verhoudingen;
– het verminderen van de administratieve belasting voor scholen door meer efficiënte en stabiele gegevensbevraging.
Uitgangspunten bij de realisering van deze doelstellingen zijn:
– streven naar eenmalige bevraging voor meervoudig gebruik en wederkerigheid bij uitwisseling van informatie;
– evenwicht tussen stabiliteit en flexibiliteit in de gegevensverkrijging.
4. Informatieverkeer op basis van terughoudendheid
Kerntaak van de school is het geven van onderwijs. Een terughoudende gegevensvraag van het ministerie kan er aan bijdragen dat dit zoveel mogelijk de kerntaak van de school blijft door de administratieve belasting van de school tot het noodzakelijke te beperken. Om de terughoudendheid in de bevraging te waarborgen dient de informatie- en gegevensvraag een heldere relatie te hebben met de kerntaken van het ministerie en dient de bevraging een zekere stabiliteit te hebben. In dit besluit wordt de relatie tussen de gegevensvraag en de kerntaken expliciet gelegd zowel in een algemeen schema in paragraaf 5 van deze toelichting, als per gegeven in de bijlage.
Speciale aandacht vraagt het uitgangspunt van een terughoudende informatievraag op de terreinen waarop de overheid beleidsmatig terugtreedt. Enerzijds kan, waar de centrale bevoegdheden van het ministerie afnemen, in het algemeen volstaan worden met minder informatie. Anderzijds kan ten aanzien van de verantwoording van de besteding door de overheid, van rijksmiddelen of het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijsbestel ook, of misschien wel juist, op terreinen waar de centrale overheid terugtreedt behoefte blijven bestaan aan inzicht in de activiteiten die op dat terrein plaatsvinden. Zo zijn de invoering van de lumpsumbekostiging en de decentralisatie van de huisvesting onderwerp van evaluatie en monitoring waaraan een beperkte informatievraag is gekoppeld. Ook ten aanzien van deze informatievraag blijft de relatie met de kerntaken maatgevend.
5. Informatievraag op basis van kerntaken
5.1. Kerntaken als grondslag voor informatievraag
De kerntaken adequate bekostiging en zorg voor de kwaliteit van het onderwijs vormen de grondslag voor de aan de school gerichte informatievraag.
– bekostiging van de school
Scholen worden door middel van reguliere bekostiging en, indien van toepassing, door middel van het toewijzen van additionele middelen in staat gesteld hun taken te vervullen. Voor het ministerie als bekostigende instantie vloeit daaruit een informatiestroom voort. Het gaat dan om financiële informatie die nodig is voor een correcte bekostiging van de school. Die informatiebehoefte zal worden teruggebracht tot de informatie die nodig is voor bekostiging op basis van bekostigingsparameters. Deze informatiebehoefte vormt, op grond van artikel 103 WVO, een onderdeel van dit besluit.
– financiële verslaglegging
Ter verantwoording van de financiële middelen uit 's Rijks kas dienen de scholen een financiële verslaglegging over de bekostiging in te zenden. De te verstrekken informatie blijft beperkt tot de informatie die noodzakelijk is voor de controle op de aan de school verstrekte bekostiging, vastgelegd in modellen. Het betreft uitsluitend financiële informatie. Deze informatiestroom is gekoppeld aan het bekostigingsbesluit WVO en vormt geen onderdeel van dit besluit.
5.3. Zorg voor de kwaliteit van het onderwijs
De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het voortgezet onderwijs vindt zijn neerslag in:
– begrotingsvoorbereiding en evaluatie;
– beleidsontwikkeling en evaluatie.
Aan deze taken zijn informatiestromen verbonden van de scholen naar het ministerie.
Voor een gedeelte vloeit deze informatievraag voort uit begrotingsmodellen, zo zijn bijvoorbeeld doorstroomgegevens van de leerlingen nodig om de leerlingraming te kunnen samenstellen; de leerlingraming staat aan de basis van de begroting.
De informatievraag die betrekking heeft op beleid is veelal niet rechtstreeks te herleiden uit wet- en regelgeving. Het gaat hier onder meer om prestatiegegevens van leerlingen, gegevens over de omvang van de aanstelling van personeel en om monitoringsindicatoren ten aanzien van de lumpsumbekostiging en de huisvesting van scholen. Juist bij beleidsinformatie is het van belang de inhoud van de informatiestroom na overleg met de vertegenwoordigers van het vo-veld vast te stellen.
Op dit gevoerde overleg wordt nader ingegaan onder II.
Bij de inspectie van het onderwijs zijn de verantwoordelijkheden belegd voor het toezicht op het onderwijs en het bewaken van de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau. De inhoud van de noodzakelijke informatie die nodig is voor het vervullen van deze taken is in beginsel ter beoordeling aan de inspectie. Waar het gaat om de informatiestromen die vallen onder de reikwijdte van deze amvb is het de bedoeling dat de inspectie, mede met het oog op het beperken en het coördineren van de informatiestroom, geen andere informatiestromen creëert. Deze informatiestromen hebben betrekking op instroom-, doorstroom- en uitstroomgegevens, de zogenaamde IDU-gegevens en op de CITO-toets-gegevens in de basisvorming.
5.4. Informatiestromen van de school naar de overheid
Gerelateerd aan de kerntaken worden vier hoofdstromen van informatie tussen de school en ministerie onderscheiden. In het onderstaande schema wordt, uitgaande van deze vier informatiestromen, aangegeven wie of wat de inhoud van de informatiestroom bepaalt, waar het informatieverkeer wordt geregeld, wie de uitvoerende en controlerende instanties zijn bij de gegevensverzameling en welke gebruikers kunnen worden onderscheiden.
schema: Structurele informatiestromen van de school naar de overheid o.g.v. wet- en regelgeving.
taken | Bekostiging | Zorg voor de kwaliteit In het onderwijs | ||
---|---|---|---|---|
info stroom | bekostiging school | financiële verslaglegging | beleid/begroting | toezicht |
inhoud bepaald door | wet | wet | ministerie | inspectie/wet |
verstrekking geregeld in | AMVB | bek.besluit WVO | AMVB | AMVB |
uitvoerende instantie | CFI/LNV | CFI/LNV | CFI/LNV | Inspectie* |
* deels IB-groep vwb taken bureau examens
6.1. Structurele gegevensvraag
Dit besluit heeft, binnen het geschetste kader in paragraaf 5, in beginsel betrekking op de structurele integrale gegevensvraag van het ministerie die geldt voor alle scholen waarop de WVO van toepassing is. Voorzover de gegevensvraag betrekking heeft op specifieke omstandigheden van de school vormt deze gegevensvraag slechts dan een onderdeel van het besluit indien die gegevensvraag voortkomt uit beleid dat is vastgelegd in tenminste een ministeriële regeling.
De informatie die nodig is voor uitvoering van taken die bij lagere overheden zijn belegd, valt buiten het bestek van deze regeling, behoudens indien er in die situatie toch ook een taak voor het ministerie weggelegd blijft. Wanneer bijvoorbeeld de ministers van OCenW en LNV (politieke) verantwoordelijkheid dragen ten aanzien van taken die door lagere overheden zelfstandig worden uitgevoerd, kan daaraan een informatiebehoefte verbonden zijn.
Als voorbeeld kan de nog zeer beperkte informatievraag met betrekking tot de huisvesting worden genoemd. De verantwoordelijkheden zijn gedecentraliseerd naar de gemeenten, met uitzondering van de verantwoordelijkheden voor de AOC's, maar met het oog op de kwaliteitszorg blijven enkele gegevens voor de monitoring noodzakelijk, zoals onlangs is verwoord in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal van 14 november 1996, kenmerk CFI/DS-96/136M.
6.2. Uitwisseling van gegevens met gemeenten
Met de gemeenten is afgesproken dat zij de beschikking krijgen over de gegevens van het Rijk die van belang zijn voor taken die door gemeenten worden uitgevoerd. Deze informatie wordt in geautomatiseerde vorm aan de gemeenten beschikbaar gesteld.
Ook over levering van gegevens van gemeenten naar het Rijk vindt overleg plaats; die levering zal met name betrekking hebben op gegevens over huisvesting en achterstandenbeleid. Uitwisseling geschiedt in beginsel met gesloten beurzen.
Beoogd wordt een doelmatige informatievoorziening met een zo gering mogelijke informatielast voor de scholen en de overheid.
Deze regeling dekt de verplichte structurele integrale informatiestroom tussen de school en het ministerie. Het informatieverkeer bevat meer dan deze informatiestroom. Zo kan er sprake zijn van ad hoc informatievraag. Actuele (maatschappelijke) ontwikkelingen kunnen aanleiding zijn voor een incidentele gegevensvraag in de vorm van bijvoorbeeld steekproeven en onderzoek. Omgekeerd behoort ook een informatiestroom terug van het ministerie aan het vo-veld tot de mogelijkheden. Te denken valt dan aan tot relevante informatie verrijkte terugkoppeling op geaggregeerd niveau – dat is een niveau van niet tot personen herleidbare informatie – van de door de scholen aangeleverde gegevens. Hiermee kan zowel aan het bestuur als aan het management in het vo-veld ondersteuning worden geboden.
Over het informatieverkeer naast de verplichte informatiestroom zullen in het overleg met de vertegenwoordigers van het vo-veld op bestuurlijk niveau aanvullende afspraken worden gemaakt.
6.4. Ontwikkelingen ten aanzien van het onderwijsnummer
Een wetsvoorstel over de invoering van een onderwijsnummer is in voorbereiding. De ontwikkelingen ten aanzien van informatiestatuten en het onderwijsnummer lopen in de tijd onvoldoende parallel om bij dit besluit rekening te houden met een systeem waarin zo'n nummer de drager is van leerlinggebonden informatie.
Zolang een bevraging van leerlinggegevens op persoonsniveau door het ministerie van OCenW nog niet is geregeld, geldt dat voor het onderdeel leerlingen nog geen optimale invulling kan worden gegeven aan het principe van de éénmalige bevraging voor multifunctioneel gebruik.
Het ministerie van LNV registreert reeds sinds een aantal jaren de leerlinggegevens op individueel niveau, aan de hand van leerlingvolgnummers die echter alleen op de school, en dus niet op het ministerie, tot personen te herleiden zijn.
7. Wijze van ordening en wijze van beschikbaarstelling
Er worden drie gegevensgroepen onderscheiden, namelijk leerlinggegevens, personeelsgegevens en overige schoolgegevens.
Waar de gegevensvraag van de minister van LNV afwijkt van die van OCenW worden de gegevens specifiek voor LNV apart beschreven.
De voorschriften voor de ordening worden gegeven op het laagste aggregatieniveau te weten het gegevensniveau. Hiermee wordt zo dicht mogelijk aangesloten bij het registratieniveau van de gegevens in de administratie van de scholen. Op dit niveau heeft afstemming plaatsgevonden tussen de verschillende gegevensstromen. Wanneer in verschillende vragenlijsten eenzelfde gegeven een rol speelt, geldt voor dat gegeven één definitie. De gegevens zijn beschreven in het gegevenswoordenboek in bijlage I van deze regeling. Naast de definitie wordt per gegeven een relatie gelegd naar de kerntaak, de gebruikers en de integrale vragenlijst.
Met het gegevenswoordenboek heeft de school een limitatief overzicht van de gegevens die noodzakelijk zijn om te kunnen voldoen aan de structurele gegevensvraag van het ministerie, binnen de reikwijdte van dit besluit.
Bij de onderdelen leerlingen en personeel wordt beschreven welke gegevens van een leerling en een personeelslid voorhanden dienen te zijn. Daarbij zijn de persoonsgebonden gegevens zoals bijvoorbeeld het geslacht en de geboortedatum, onderscheiden van gegevens die veelal jaarlijks kunnen muteren. De meer variabele gegevens staan bij het onderdeel leerlingen onder de noemer «onderwijstraject», bij het onderdeel personeel zijn deze gegevens aangeduid als «betrekkingsgegevens» en «mutatiegegevens». Ook bij het onderdeel overige gegevens van de school is een onderscheid gemaakt in (relatief) «vaste» gegevens en «variabele» gegevens.
Op een enkele uitzondering na variëren deze gegevens voor alle onderdelen per schooljaar. De persoonsgegevens dan wel (relatief) vaste gegevens zijn stabiel van aard en vragen derhalve om een geringere administratieve zorg.
Bij het onderdeel overige schoolgegevens wordt onderscheid gemaakt in gegevens over de school, gegevens over het bevoegd gezag en gegevens over het administratiekantoor. Deze gegevens staan met name ten dienste van de zorgvuldige communicatie en correspondentie met de school.
De wijze van beschikbaarstelling wordt voorgeschreven aan de hand van de vragenlijsten. Deze lijsten zijn in bijlage 2 opgenomen. Zij zijn voorzien van toelichting over de procedures die bij de betreffende gegevensbevraging gelden.
Er kunnen twee typen van bevragingen worden onderscheiden, bevragingen die betrekking hebben op een peildatum waarbij de stand als bekend op deze datum wordt gevraagd, en bevragingen die samenhangen met een gebeurtenis waaraan een gegevensvraag is verbonden. De peildatum-bevragingen betreffen met een enkele uitzondering éénmalige bevragingen per schooljaar en de gegevens kunnen betrekking hebben op het lopende schooljaar of het daaraan voorafgaande schooljaar.
Voor de scholen die vallen onder het ministerie van LNV geldt dat bevraging van leerlinggegevens plaatsvindt op leerlingvolgnummer dat op het ministerie niet tot personen te herleiden is, aan de hand van een eigen onderdeel van het gegevenswoordenboek dat geldt tot het schooljaar 1999–2000. Vanaf dat schooljaar zal LNV meegaan met het gegevenswoordenboek van OCenW voor het deel leerlinggegevens. De verwachting is dat op dat moment het nieuwe schoolinformatiesysteem voor de agrarische onderwijsinstellingen gereed is. De overige twee onderdelen van het gegevenswoordenboek van OCenW gelden wel voor de agrarische onderwijsinstellingen vanaf de ingangsdatum van de onderhavige amvb, tenzij anders in deze twee onderdelen van het gegevenswoordenboek wordt aangegeven.
Om stabiliteit te waarborgen in de gegevensvraag waarmee de school wordt geconfronteerd wordt met dit besluit een aantal zekerheden geboden. Eén van deze zekerheden betreft de procedure bij wijziging van de gegevensvraag. Voor een nieuwe gegevensvraag die valt binnen het kader van artikel 103a WVO is, tussen het publiceren van het gewijzigde besluit en de daadwerkelijke bevraging van het nieuwe gegeven een «rusttijd» van 12 maanden een wettelijk vereiste. Hierdoor kan de school niet overvallen worden door bevragingen die betrekking hebben op beleidsinformatie. Er is derhalve altijd een jaar de tijd om een nieuwe bevraging administratief voor te bereiden.
Een dergelijke periode zal ook in acht worden genomen ten aanzien van wijziging in de gegevensvragen op het terrein van bekostiging. Waar dat in spoedeisende gevallen noodzakelijk is kan immers gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid om bij ministeriële regeling een aanvullende vragenlijst ten aanzien van bekostiging ter invulling aan de scholen voor te leggen.
Voorts geldt dat wijzigingen in de gegevensvraag in het kader van de zorg voor de kwaliteit (op stelselniveau), zeker waar het gaat om beleidsinformatie, pas na overleg met vertegenwoordigers van het vo-veld worden uitgewerkt.
Bij het opstellen van dit besluit heeft overleg plaatsgevonden in het Bestuurlijk Overleg Informatiebeleid Onderwijs (BOIO) waarin onder meer besturenorganisaties en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn vertegenwoordigd. Aanpassingen in de inhoud van de informatiestroom zullen eveneens pas na overleg met de vertegenwoordigers van het vo-veld onderdeel van dit besluit gaan uitmaken. In bedoeld overleg zal telkens aandacht zijn voor de relatie tussen het gevraagde gegeven en het beoogde doel als onderdeel van de kerntaken bekostiging en zorg voor de kwaliteit van het onderwijs.
Dit besluit heeft voor de uitvoeringsorganisatie positieve effecten. Door de voorgeschreven rusttijd van 12 maanden, zijn wijzigingen in op te vragen gegevens doorgaans in een voldoende vroeg stadium bij de uitvoerende afdelingen bekend om voorbereidingen in organisatie en systemen naar behoren te kunnen uitvoeren.
In verband met de eenduidige gegevensdefiniëringen in het gegevenswoordenboek mag verwacht worden dat de gewenste informatieleveringen door de scholen minder fouten zullen bevatten. Dit beperkt miscommunicatie tussen het ministerie en de scholen, en leidt tot vermindering van de uitvoeringslast op dit gebied.
Met dit besluit wordt een grote stap gezet in de richting van uniformering van definities, en een kleine stap in de richting van beperking van het aantal gegevens dat aan scholen wordt gevraagd. Deze stappen hebben niet tot doel de Rijksuitgaven te beperken en leiden nog niet tot een substantiële beperking in de uitvoeringslast van het ministerie en van de scholen. Indien de stap van invoering van een onderwijsnummer wordt gezet, wordt wel een vermindering van de uitvoeringslast verwacht.
V. Artikelsgewijze toelichting
De gegevens waarover een school op grond van de artikelen 103 en 103a WVO dient te beschikken zijn tezamen op genomen in het gegevenswoordenboek. In dit gegevenswoordenboek is ten aanzien van leerlinggegevens een afzonderlijke rubriek opgenomen die van toepassing is op scholen die vallen onder het ministerie van LNV. Deze rubriek geldt tot het schooljaar 1999–2000.
Bij de afzonderlijke gegevens is steeds aangegeven waarvoor zij nodig zijn; bekostigingsgegevens en beleidsgegevens worden expliciet benoemd vanwege de directe relatie die eerstgenoemde hebben met de bekostiging van de scholen.
In de toelichting op artikel 2 is aangegeven dat in het gegevenswoordenboek gegevens die op beleid betrekking hebben, worden onderscheiden van gegevens die met bekostiging samenhangen.
Daardoor wordt het mogelijk gevolg te geven aan de opdracht van artikel 103a, vierde lid, WVO dat gegevens die betrekking hebben op onderwijs, niet eerder kunnen worden opgevraagd dan na inachtneming van periode van 12 maanden. Zoals reeds eerder werd toegelicht zal echter ook ten aanzien van vragenlijsten die betrekking hebben op bekostiging de wachtperiode van 12 maanden in acht worden genomen. Vragenlijsten kunnen voor de eerste maal worden voorgelegd in het schooljaar 1998–1999.
Tot 1 augustus 1999 bevat het gegevenswoordenboek ten aanzien van leerlinggegevens een afzonderlijk onderdeel voor LNV. Omdat vanaf 1 augustus 1999 die situatie wijzigt en LNV het onderdeel leerlinggegevens van OCenW zal volgen, wordt bepaald dat op die datum dat afzonderlijk onderdeel voor LNV vervalt.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,
T. Netelenbos
De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij,
J. J. van Aartsen
als bedoeld in artikel 2 van het Besluit informatievoorziening WVO
Het gegevenswoordenboek bevat uitputtend de definities van de gegevens waarover de instellingen dienen te beschikken opdat uitwisseling van gegevens met de ministers van OCenW en LNV plaats kan vinden. Het betekent niet dat de gegevens op het niveau van registratie in de schooladministratie, verstrekt moeten worden. De wijze van beschikbaarstelling blijkt uit de vragenlijsten die in bijlage 2 zijn opgenomen. De vragenlijsten betreffen veelal vragen op een geaggregeerd gegevensniveau. De vragenlijsten kunnen worden ingevuld op basis van de in het gegevenswoordenboek opgenomen gegevens. M.a.w. niet alle in het gegevenswoordenboek opgenomen gegevens zullen ook op het niveau waarop deze zijn beschreven daadwerkelijk worden opgevraagd. Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) heeft voor het onderdeel leerlinggegevens een eigen woordenboek gemaakt. Dit is onder A4 toegevoegd.
Gegevensgroep: | Element-nummer: | Pagina-nummer: |
1. Samenvatting gegevenselementen | 13 | |
A Leerlinggegevens | ||
A1 Persoonsgebondengegevens | L-001 t/m L-008 | 16 |
A2 Onderwijstraject | LO-001 t/m LO-011 | 17 |
A3 Basisvorming-toets | LT-001 t/m LT-004 | 19 |
A4 Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (apart bijgevoegd) | 30 | |
B Personeelsgegevens | ||
B1 Persoonsgegevens | P-001 t/m P-005 | 20 |
B2 Betrekking-gegevens | PB-001 t/m PB-012 | 21 |
B3 Mutatie betrekking | PM-001 t/m PM-003 | 23 |
C1 Schoolgegevens: (vaste gegevens) | ||
C1.1 School: algemeen | S-001 t/m S-008 | 23 |
C1.2 School: vestiging | SV-001 t/m SV-007 | 25 |
C1.3 Schoolgebouw | SG-001 t/m SG-005 | 26 |
C1.4 School: Bestuursgegevens | BG-001 t/m BG-015 | 26 |
C2 Schoolgegevens: (variabele gegevens) | ||
C2.1 School: klassen, lesduur | KL-001 t/m KL-003 | 28 |
Verklaring formuliernummers (vragenlijsten) | 29 |
1. Samenvatting gegevenselementen
Geboortedatum;
Geslachtsaanduiding;
Nationaliteit leerling;
Bevolkingsgroep;
Postcode ouder/verzorger;
Datum vestiging leerling in Nederland;
Aanspraak op tegemoetkoming Visueel- of Auditief gehandicapte leerlingen en regeling Remedial Teaching;
Geboren in Nederland.
Soort onderwijs jaar T;
Leerjaar T;
Soort onderwijs voorgaand jaar T-1;
Voorgaand leerjaar T-1;
Bevorderd/ niet bevorderd/ gediplomeerd;
Datum inschrijving;
Datum uitschrijving;
Eigen Taal in het kader van de OET-Regeling;
Herprofileerder;
Profielverbeteraar;
Datum interne switch.
Leerjaar van afname;
Samenstelling klas t.b.v. toets basisvorming;
Toets;
Score op toets.
CASO-stamnummer;
Naam;
Geboortedatum;
Geslachtsaanduiding;
Bevoegdheid per vak en jaartal behalen bevoegdheid.
Jaar eerste aanstelling (binnen onderwijs);
Eerste aanstelling onderwijs;
Datum eerste aanstelling school;
Soort aanstelling;
Functie, functienaam;
Functieschaal;
Bezoldigingsschaal;
Salarisnummer;
Taakomvang;
Leseenheden per vak en per graadsector;
BAPO-uren;
(deeltijd) FPU.
Herkomst;
Datum uitdiensttreding;
Bestemming.
C1 Schoolgegeven: («vaste» gegevens)
Schoolnummer (instellingsnummer);
Naam School;
Denominatie / Richting;
Datum opheffing school;
Regionaal samenwerkingsverband VO-VSO;
Telefoonnummer school;
Faxnummer school;
E-mail adres school.
Vestigingsnummer;
Straatnaam vestiging;
Huisnummer vestiging;
Postcode vestiging;
Gemeente van de Vestiging;
Toegestaan onderwijs per erkende hoofd- of nevenvestiging;
Aard vestiging.
Gebouw nummer;
Economisch eigendom;
Bruto vloeroppervlakte gebouw;
Bouwjaar gebouw;
Aard gebouw.
Bevoegd Gezag nummer;
Datum oprichting Bevoegd Gezag;
Datum opheffing Bevoegd Gezag;
Rekeningnummer bank / giro Bevoegd Gezag;
Naam van het Bevoegd Gezag;
Adres van het Bevoegd Gezag;
Huisnummer van het Bevoegd Gezag;
Postcode van het adres van het Bevoegd Gezag;
Gemeente van het Bevoegd Gezag;
Postbusnummer Bevoegd Gezag;
Postcode postbus Bevoegd Gezag;
Gemeente postbus Bevoegd Gezag;
Telefoonnummer Bevoegd Gezag;
Faxnummer Bevoegd Gezag;
E-mail adres Bevoegd Gezag.
C2 Schoolgegevens: («variabele» gegevens)
Lesduur;
Aantal klassen 1e leerjaar;
Aantal klassen 2e leerjaar.
A Leerlinggegevens | |
A1 Persoonsgebondengegevens: | |
* Elementnummer: | L-001 |
Elementnaam | Geboortedatum |
Toelichting | De datum waarop de leerling is geboren. |
Nodig voor: | begroting |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.6 |
* Elementnummer: | L-002 |
Elementnaam | Geslachtsaanduiding |
Toelichting | Een aanduiding die aangeeft dat de leerling een man of een vrouw is. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.2, Form.3 |
* Elementnummer: | L-003 |
Elementnaam | Nationaliteit leerling |
Toelichting | Naam van de staat waarvan de leerling onderdaan is weer te geven met het CBS-nummer van de nationaliteit. Wanneer bij meerdere nationaliteiten de nederlandse niet voorkomt, geldt de nationaliteit van de natuurlijke vader. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.9 |
* Elementnummer: | L-004 |
Elementnaam | Bevolkingsgroep |
Toelichting | Een code, opgenomen in Tabel bevolkingsgroepen, die aangeeft tot welke bevolkingsgroep de leerling behoort, corresponderend met de faciliteitenregeling voor culturele minderheden of anderstalige leerlingen (CUMI-regeling). |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.3 |
* Elementnummer: | L-005 |
Elementnaam | Postcode ouder/verzorger |
Toelichting | De officiële Nederlandse PTT codering, bestaande uit een numerieke woonplaatscode en een alfabetische lettercode. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.11 |
Elementnummer: | L-006 |
Elementnaam | Datum vestiging leerling in Nederland |
Toelichting | De datum van inschrijving in Nederland. |
Nodig voor | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.3 |
* Elementnummer: | L-007 |
Elementnaam | Aanspraak op tegemoetkoming Visueel- of Auditief gehandicapte leerlingen en regeling Remedial Teaching |
Toelichting | Hier dient te worden aangegeven of de leerling in aanmerking komt voor de tegemoetkoming voor Visueel- of Auditief gehandicapte leerlingen en/of de regeling Remedial Teaching. Regeling auditief of visueel gehandicapte leerlingen WVO. Voor de onderwijsdeelnemers met een handicap, of waarbij sprake is van remedial teaching kan het berekende rijksbedrag worden verhoogd. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | per brief |
* Elementnummer: | L-008 |
Elementnaam | Geboren in Nederland |
Toelichting | Een code die aangeeft of een leerling in Nederland of elders is geboren. Noodzakelijk voor de CUMI faciliteiten toekenning. |
Nodig voor | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.3 |
A2 Onderwijstraject: | |
* Elementnummer: | LO-001 |
Elementnaam | Soort onderwijs jaar T |
toelichting | soort onderwijs conform de elementcodetabel op de teldatum van het schooljaar (jaar T) waarbij jaar T als huidig schooljaar wordt beschouwd. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.2, Form.3, Form.5, Form.6 en Form.8 |
* Elementnummer: | LO-002 |
Elementnaam | Leerjaar T |
toelichting | Het leerjaar waarin de leerling onderwijs volgt op de teldatum van het huidige schooljaar (jaar T). |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.2, Form.3, Form.5, Form.6 en Form.8 |
* Elementnummer: | LO-003 |
Elementnaam | Soort onderwijs voorgaand jaar T-1 |
Toelichting | soort onderwijs conform de elementcodetabel op de teldatum van het schooljaar jaar T-1, waarbij jaar T-1 als voorgaand schooljaar wordt beschouwd. |
Nodig voor: | begroting |
Formulier(nummer): | Form.3, Form.5 en Form.8 |
* Elementnummer: | LO-004 |
Elementnaam | Voorgaand leerjaar T-1 |
toelichting | Het leerjaar waarin de leerling onderwijs volgt op de teldatum van het schooljaar (jaar T-1), waarbij jaar T-1 als voorgaand schooljaar wordt beschouwd. |
Nodig voor: | begroting |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.3, Form.8 |
* Elementnummer: | LO-005 |
Elementnaam: | Bevorderd/ niet bevorderd/ gediplomeerd voorafgaand jaar T- 1 |
Toelichting: | De wijze waarop de leerling het voorgaand leerjaar (T-1) heeft afgesloten, ook indien de leerling in het huidige leerjaar (T) niet meer staat ingeschreven. |
Nodig voor: | begroting, toezicht (inspectie) |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.3, Form.5 en Form.8 |
* Elementnummer: | LO-006 |
Elementnaam: | Datum inschrijving |
Toelichting: | Datum van de daadwerkelijke aanvang van het volgen van het onderwijs op de huidige school. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.3, Form.8 |
Elementnummer: | LO-007 |
Elementnaam: | Datum uitschrijving |
Toelichting: | Datum beëindiging van het volgen van het onderwijs op de huidige school. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.3, Form.8 |
* Elementnummer: | LO-008 |
Elementnaam: | Eigen Taal in het kader van de OET-Regeling. |
Toelichting: | Onderwijs in de taal van oorsprong van leerlingen; op grond waarvan aanspraak wordt gedaan op de OET-Regeling (Onderwijs in Eigen Taal) |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.4 |
* Elementnummer: | LO-009 |
Elementnaam: | Herprofileerder |
Toelichting: | Dit betreft de ingeschreven vbo leerlingen, die reeds in het bezit zijn van een diploma vbo. Indien deze leerling wordt opgeleid voor een andere afdeling dan die van het eerder behaalde diploma dient deze leerling in de integrale leerlingtelling als herprofileerder te worden opgegeven. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.8 |
* Elementnummer: | LO-010 |
Elementnaam: | Profielverbeteraar |
Toelichting: | Dit betreft de voor vbo ingeschreven leerlingen, die reeds in het bezit zijn van een vbo diploma. |
Indien de leerling binnen dezelfde schoolsoort wordt opgeleid voor een of meer zelfde eindexamenvakken als die van het eerder behaalde diploma maar op een hoger niveau (bijv. op d-niveau i.p.v. c-niveau), dient de leerling in de integrale leerlingtelling als profielverbeteraar te worden opgegeven om voor bekostiging in aanmerking te komen. | |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.8 |
* Elementnummer: | LO-011 |
Elementnaam: | Datum interne switch |
Toelichting: | Tijdstip overgang naar andere opleiding binnen een school. |
Nodig voor: | toezicht (inspectie) |
Formulier(nummer): | Form.8 |
A3 Basisvorming-toets: | |
Elementnummer: | LT-001 |
Elementnaam | Leerjaar van afname |
Toelichting | leerjaar waarin de basisvorming-toets(en) is/zijn afgenomen. |
Nodig voor: | toezicht (inspectie) |
Formulier(nummer): | Form.5, Form.12 |
* Elementnummer: | LT-002 |
Elementnaam | Samenstelling klas t.b.v. toets basisvorming |
Toelichting | De samenstelling van de klas t.b.v. basisvorming-toets van de leerling op peildatum huidig schooljaar volgens Tabel Samenstelling Klas. |
Nodig voor: | toezicht (inspectie) |
Formulier(nummer): | Form.5, Form.12 |
* Elementnummer: | LT-003 |
Elementnaam | Toets |
Toelichting | De benaming van de toets. |
Nodig voor: | toezicht (inspectie) |
Formulier(nummer): | Form.5, Form.12 |
* Elementnummer: | LT-004 |
Elementnaam | Score op toets |
Toelichting | Het gemiddeld aantal goed gemaakte opgaven bij de toets basisvorming. |
Nodig voor: | toezicht (inspectie) |
Formulier(nummer): | Form.5, Form.12 |
B Personeelsgegevens | |
B1 Persoonsgegevens: | |
* Elementnummer: | P-001 |
Elementnaam | CASO-stamnummer |
Toelichting | Het specifieke, aan ieder personeelslid in dienst van de instelling, toegekende identiteitsnummer. |
Nodig voor | verzamelprocessen |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer: | P-002 |
Elementnaam | Naam |
Toelichting | De verzameling van een of meer naamsgegevens, ter onderscheiding van personen met dezelfde achternaam, (rechtens) aan een persoon gegeven of – indien hier geen sprake van is – door hem gekozen. |
De naam bevat voorletters, voorvoegsels en achternaam. In geval van verandering van achternaam door een huwelijk ook opnemen de oorspronkelijke achternaam. Indien er in een voorkomend geval alleen voornamen voorkomen en geen achternaam, worden de voornamen de achternaam. | |
Nodig voor: | toezicht (inspectie) |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer: | P-003 |
Elementnaam | Geboortedatum |
Toelichting | De datum waarop de persoon is geboren. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer: | P-004 |
Elementnaam | Geslachtsaanduiding |
Toelichting | Een aanduiding die aangeeft dat de persoon een man of een vrouw is. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer: | P-005 |
Elementnaam | Bevoegdheid per vak en jaartal behalen bevoegdheid |
Toelichting | Code voor behaalde of verkregen bevoegdheid van een persoon voor het geven van les in een bepaald vak conform tabel en het jaartal van het behalen van deze bevoegdheid. |
Mogelijke waarden de eerste en tweede positie geven de code van het vak weer uit tabel Vak, de derde en vierde positie is de bevoegdheid in dat vak, de vijfde tot en met achtste positie geven het jaartal weer waarin de persoon de bevoegdheid heeft verkregen. | |
Nodig voor: | toezicht (inspectie), beleid |
Formulier(nummer): | Form.10 |
B2 Betrekking gegevens: | |
* Elementnummer: | PB-001 |
Elementnaam | Jaar eerste aanstelling (binnen onderwijs) |
Toelichting | Het jaar waarin de persoon voor de eerste keer werkzaam was ten behoeve van een door het Rijk bekostigde instelling. |
Nodig voor: | toezicht (inspectie) |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer: | PB-002 |
Elementnaam | Eerste aanstelling onderwijs |
Toelichting | De onderwijssoort van de eerste aanstelling. (zie Tabel Onderwijscodes) |
Nodig voor: | toezicht (inspectie) |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PB-003 |
Elementnaam | Datum eerste aanstelling school |
Toelichting | De datum waarop de persoon voor de eerste keer werkzaam was ten behoeve van de huidige instelling, dan wel ten behoeve van een van de fusiepartners van de huidige instelling. |
De datum van aanstelling is dezelfde datum als op de akte van aanstelling, welke aan betrokkene is uitgereikt. | |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PB-004 |
Elementnaam | Soort aanstelling |
Toelichting | Aard van het dienstverband conform tabel volgens akte van benoeming. Als de onderwijsgevende zowel een vast als tijdelijk dienstverband heeft dient hier alleen het dienstverband met het hoogste aantal uren vermeld te worden. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PB-005 |
Elementnaam | Functie, functienaam |
Toelichting | Een functie is een mogelijke functie van een persoon. Hierin staan zowel de mogelijke functies voor VO, PO als (V)SO. (zie Tabel Functie) |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PB-006 |
Elementnaam | Functieschaal |
Toelichting | De functieschaal heeft betrekking op de huidige BBRA-schaal zoals deze is toegekend aan de functie. |
Nodig voor: | begroting |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PB-007 |
Elementnaam | Bezoldigingsschaal |
Toelichting | De bezoldigingsschaal heeft betrekking op de BBRA-schaal volgens welke de betrokkene wordt bezoldigd. |
Nodig voor: | begroting |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PB-008 |
Elementnaam | Salarisnummer |
Toelichting | Het volgnummer binnen de bezoldigingsschaal. |
Nodig voor: | begroting |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PB-009 |
Elementnaam | Taakomvang |
Toelichting | Aanstellingsomvang: het aantal uren per week aan de instelling volgens de akte van benoeming. |
Het aantal klokuren, dat hier vermeld wordt, geeft aan voor hoeveel wekelijkse klokuren betrokkene in de dienstverhouding is aangesteld. De taakomvang volgens aanstelling is inclusief het aantal schoolgebonden taakuren, verlofuren en ADV uren. | |
Op de eerste twee posities wordt vermeld het aantal klokuren en op de derde en vierde positie het aantal minuten. | |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PB-010 |
Elementnaam | Leseenheden per vak en per graadsector |
Toelichting | Het aantal klokuren per week per vak en per graadsector waarvoor betrokkene is aangesteld. |
De eerste en tweede positie geven de code van het vak weer uit tabel Vak, Graad. | |
De vijfde en zesde positie geven het aantal hele klokuren aan dat betrokkene in dit vak in deze graad werkzaam is. | |
De zevende en achtste positie geven het aantal minuten aan dat betrokkene in dit vak in deze graad werkzaam is. | |
Nodig voor | beleid |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PB-011 |
Elementnaam | BAPO-uren |
Toelichting | Bevordering Arbeidsparticipatie Ouderen; |
Vanaf 52 jaar kan men in het onderwijs de weektaak vrijwillig terugbrengen om langer aan het arbeidsproces te kunnen deelnemen. Deze vermindering wordt uitgedrukt in uren en minuten. | |
Nodig voor | begroting |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PB-012 |
Elementnaam | (deeltijd) FPU |
Toelichting | Flexibele Pensioenen en Uitkeringen; |
Vanaf 55 jaar kan men geheel of gedeeltelijk vervroegd uittreden. Treedt men gedeeltelijk uit dan wordt dit uitgedrukt in uren en minuten. | |
Nodig voor | begroting |
Formulier(nummer): | Form.10 |
B3 Mutatie betrekking: | |
* Elementnummer | PM-001 |
Elementnaam | Herkomst |
Toelichting | Het arbeidsverleden van een persoon die tussen 1 oktober van het voorgaand leerjaar (T-1) en 1 oktober van dit leerjaar (T) bij de huidige instelling is gaan werken. (zie tabel Herkomst) |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PM-002 |
Elementnaam | Datum uitdiensttreding |
Toelichting | De datum uitdiensttreding is de datum van de werkdag, volgend op de laatste daadwerkelijke werkdag van een persoon, dan wel de datum van de dag volgend op de datum van het einde van de contractueel overeengekomen arbeidsovereenkomst. |
De datum uitdiensttreding geeft aan op welke datum de betreffende dienstverhouding eindigt. | |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.10 |
* Elementnummer | PM-003 |
Elementnaam | Bestemming |
Toelichting | De bestemming van een uittredend persoon. (zie tabel Bestemming) |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.10 |
C1 Schoolgegevens: («vaste» gegevens) | |
C1.1 School: algemeen: | |
* Elementnummer | S-001 |
Elementnaam | Schoolnummer (instellingsnummer) |
Toelichting | Het nummer volgens de Basisregistratie Instellingen (BRIN) van de school waarop de leerling is ingeschreven per peildatum 1 oktober van dit jaar. Elke school heeft een uniek (Instel-lings-)nummer bestaande uit twee cijfers en twee letters. |
(Het zijn de laatste vier posities van het administratienummer. Het administratienummer is samengesteld uit het nummer van het Bevoegd Gezag en het nummer van de Instelling) | |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.2, Form.3, Form.4, Form.5, Form.6, Form.7, Form.8, Form.9, Form.10, Form.11, Form.12 en Form.13 |
* Elementnummer | S-002 |
Elementnaam | Naam School |
Toelichting | De volledige naam van de school conform de notariële akte. |
Mogelijke waarden | |
Nodig voor: | correspondentie/communicatie |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.3, Form.4 en Form.7 |
* Elementnummer | S-003 |
Elementnaam | Denominatie / Richting |
Toelichting | Een code die de onderwijskundige of godsdienstige stroming aangeeft volgens tabel. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | S-004 |
Elementnaam | Datum opheffing school |
Toelichting | Datum opheffing conform de beschikking. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.2, Form.3 en Form.7 |
* Elementnummer | S-005 |
Elementnaam | Regionaal samenwerkingsverband VO-VSO |
Toelichting | Nummer dat aangeeft welke scholen een goedgekeurd samenwerkingsverband zijn aangegaan. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | S-006 |
Elementnaam | Telefoonnummer school |
Toelichting | |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.2, Form.3, Form.4 en Form.7 |
* Elementnummer | S-007 |
Elementnaam | Faxnummer school |
Toelichting | |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | S-008 |
Elementnaam | E-mail adres school |
Toelichting | |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
C1.2 School: vestiging: | |
* Elementnummer | SV-001 |
Elementnaam | Vestigingsnummer |
Toelichting | Het vestiging(volg)nummer volgens de Basisregistratie Instellingen (BRIN) behorende bij een school. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.2, Form.7 |
* Elementnummer | SV-002 |
Elementnaam | Straatnaam vestiging |
Toelichting | De officiële straatnaam zoals door het gemeentebestuur is vastgesteld. |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.2, Form.7 |
* Elementnummer | SV-003 |
Elementnaam | Huisnummer vestiging |
Toelichting | De numerieke aanduiding zoals deze door het gemeentebestuur aan het object is toegekend. |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.2, Form.3 en Form.7 |
* Elementnummer | SV-004 |
Elementnaam: | Postcode vestiging |
Toelichting: | De postcode van de vestiging door de PTT vastgestelde code behorend bij de straatnaam en het huisnummer. |
Nodig voor | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.2, Form.3, Form.4 en Form.7 |
* Elementnummer | SV-005 |
Elementnaam | Gemeente van de Vestiging |
Toelichting | De gemeenteaanduiding uit de gemeentetabel (GBA-tabel) van het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN 1888 en NEN 5825) |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.2, Form.3, Form.4 en Form.7 |
* Elementnummer | SV-006 |
Elementnaam | Toegestaan onderwijs per erkende hoofd- of nevenvestiging |
Toelichting | Soort onderwijs huidig schooljaar conform tabel per hoofd- of nevenvestiging. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.4, Form.7 |
* Elementnummer | SV-007 |
Elementnaam | Aard vestiging |
Toelichting | Aard van de vestiging waarin onderscheiden worden, de hoofdvestiging, nevenvestiging met spreidingsnoodzaak, nevenvestiging zonder spreidingsnoodzaak en de dislocatie. |
Nodig voor | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.1, Form.2 |
C1.3 Schoolgebouw: | |
* Elementnummer | SG-001 |
Elementnaam | Gebouw nummer |
Toelichting | Het nummer waarmee het gebouw of het gebouwdeel is te identificeren. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.13 |
* Elementnummer | SG-002 |
Elementnaam | Economisch eigendom |
Toelichting | Het economisch eigendom van een gebouw(deel) wordt bepaald door het economisch claimrecht. Hierbij is de keuze bevoegd gezag dan wel gemeente. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.13 |
* Elementnummer | SG-003 |
Elementnaam | Bruto vloeroppervlakte gebouw |
Toelichting | De bruto vloeroppervlakte is de som van de bruto vloeroppervlakten van alle vloerniveaus van een bouwdeel tezamen en omvat alle ruimten, ook gangen, bergingen, trappenhuizen e.d. conform de NEN 2580, afgerond op hele vierkante meters. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.13 |
* Elementnummer | SG-004 |
Elementnaam | Bouwjaar gebouw |
Toelichting | Jaar waarin het gebouw of gebouwdeel in gebruik genomen is. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.13 |
* Elementnummer | SG-005 |
Elementnaam | Aard gebouw |
Toelichting | De aard van een gebouw of gebouwdeel geeft een indicatie van de kwaliteit van een gebouw of gebouwdeel en daarmee van de te verwachten gebruiksduur voor onderwijs. De gebouwen worden onderscheiden in permanente-, semi-permanente-, tijdelijke- en noodbouw. Ingeval van huur of medegebruik kan volstaan worden met de aanduiding huur respectievelijk medegebruik. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.13 |
C1.4 School:Bestuursgegevens: | |
* Elementnummer | BG-001 |
Elementnaam | Bevoegd Gezag nummer |
Toelichting | Een nummer dat het Bevoegd Gezag uniek identificeert (onderdeel van het orgaancodenummer van het ABP) |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-002 |
Elementnaam | Datum oprichting Bevoegd Gezag |
Toelichting | De datum waarop het bevoegd gezag volgens beschikking in werking treedt voor betrokken school. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-003 |
Elementnaam | Datum opheffing Bevoegd Gezag |
Toelichting | De datum waarop het bevoegd gezag wordt opgeheven en het gezag over betrokken school overdraagt c.q. beëindigt. |
Nodig voor: | bekostiging |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-004 |
Elementnaam | Rekeningnummer bank / giro Bevoegd Gezag |
Toelichting | Het bank- of gironummer van het bevoegd gezag. |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-005 |
Elementnaam | Naam van het Bevoegd Gezag |
Toelichting | De volledige naam van het Bevoegd Gezag conform de notariële akte. |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-006 |
Elementnaam | Adres van het Bevoegd Gezag |
Toelichting | De officiële door de gemeente vastgestelde naam van een straat, waar het postadres van het Bevoegd Gezag is gevestigd. |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-007 |
Elementnaam | Huisnummer van het Bevoegd Gezag |
Toelichting | De numerieke aanduiding zoals door de gemeente aan het object is toegekend. |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-008 |
Elementnaam | Postcode van het adres van het Bevoegd Gezag |
Toelichting | De officiële Nederlandse PTT codering, bestaande uit een numerieke woonplaatscode en een alfabetische lettercode. |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-009 |
Elementnaam | Gemeente van het Bevoegd Gezag |
Toelichting | De gemeenteaanduiding uit de gemeentetabel (GBA-tabel) van het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN 1888 en NEN 5825) |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-010 |
Elementnaam | Postbusnummer Bevoegd Gezag |
Toelichting | |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-011 |
Elementnaam | Postcode postbus Bevoegd Gezag |
Toelichting | De officiële Nederlandse PTT codering, bestaande uit een numerieke woonplaatscode en een alfabetische lettercode. |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
* Elementnummer | BG-012 |
Elementnaam | Gemeente postbus Bevoegd Gezag |
Toelichting | |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
Elementnummer | BG-013 |
Elementnaam | Telefoonnummer Bevoegd Gezag |
Toelichting | |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
Elementnummer | BG-014 |
Elementnaam | Faxnummer Bevoegd Gezag |
Toelichting | |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
Elementnummer | BG-015 |
Elementnaam | E-mail adres Bevoegd Gezag |
Toelichting | |
Nodig voor: | communicatie/correspondentie |
Formulier(nummer): | Form.7 |
C2 Schoolgegevens: («variabele» gegevens) | |
C2.1 School: klassen, lesduur: | |
Elementnummer | KL-001 |
Elementnaam | Lesduur |
Toelichting | Duur van een leseenheid in minuten. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.1 |
* Elementnummer | KL-002 |
Elementnaam | Aantal klassen 1e leerjaar |
Toelichting | Voor de bepaling van de gemiddelde klassengrootte van de eerste twee leerjaren is het noodzakelijk inzicht te hebben in het aantal klassen in het eerste leerjaar van de instelling op de peildatum van het huidige schooljaar. Voor het ivbo dient deze opgave separaat te worden verricht. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.1 |
* Elementnummer | KL-003 |
Elementnaam | Aantal klassen 2e leerjaar |
Toelichting | Voor de bepaling van de gemiddelde klassengrootte van de eerste twee leerjaren is het noodzakelijk inzicht te hebben in het aantal klassen in het tweede leerjaar van de instelling op de peildatum van het huidige schooljaar. Voor het ivbo dient deze opgave separaat te worden verricht. |
Nodig voor: | beleid |
Formulier(nummer): | Form.1 |
Verklaring formuliernummers (vragenlijsten):
Form. 1: Telformulier Integrale leerlingtelling 1 oktober;
Form. 2: Telformulier Integrale leerlingtelling nevenvestiging 1 oktober;
Form. 3: Telformulier Cumi-VO-telling 1 oktober;
Form. 4: Aanvraag faciliteiten t.b.v. onderwijs in eigen Taal aan leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond;
Form. 5: ILT(herkomst);
Form. 6: ILT(leeftijd);
Form. 7: Mutatieformulier BR(IN);
Form. 8: Inspectieformulieren / IDU-formulieren (Instroom, Doorstroom en Uitstroom);
Form. 9: Niet Nederlandse Nationaliteit;
Form. 10: Ipto;
Form. 11: ROVO; (Regionaal onderzoek Voortgezet Onderwijs)
Form. 12: Basisvorming toets (toetsverslag afsluitingstoetsen);
Form. 13: Monitoring huisvesting;
Form. 14: Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.
Leerlinggegevens
VBO
Agrarische Onderwijsinstellingen
Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
Attribuut | : | CBSNAT |
Omschrijving | : | CBS-nummer van de nationaliteit |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 3 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | DATDPL |
Omschrijving | : | datum diploma behaald |
Domein | : | >= begin vorig schooljaar < begin huidig schooljaar (JJMMDD) |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 6 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | DATTST |
Omschrijving | : | datum start op locatie |
Domein | : | > teldatum vorig jaar <= teldatum huidig schooljaar |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek (JJMMDD) |
Lengte | : | 6 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | DATVEX |
Omschrijving | : | datum vertrek extern (buiten het agrarisch onderwijs) |
Domein | : | < startdatum huidig schooljaar > startdatum vorig schooljaar |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek (JJMMDD) |
Lengte | : | 6 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | GEBDAG |
Omschrijving | : | geboortedag van de onderwijsvragende |
Domein | : | 1 t/m 31 |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 2 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | GEBMND |
Omschrijving | : | geboortemaand van de onderwijsvragende |
Domein | : | 1 t/m 12 |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 2 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | GEBTJR |
Omschrijving | : | geboortejaar van de onderwijsvragende |
Domein | : | 00 t/m 99 |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 2 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | GSLLRL |
Omschrijving | : | geslacht van de onderwijsvragende |
Domein | : | M/V |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | alfanumeriek |
Lengte | : | 1 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | KODBKL |
Omschrijving | : | code beroepsklasse ouder / verzorger |
Domein | : | A/B/C/D/O |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | alfanumeriek |
Lengte | : | 1 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | KODKLS |
Omschrijving | : | fase en/of code van een klas (bijv.: 3a of a) |
Domein | : | |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | alfanumeriek |
Lengte | : | 6 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie |
Attribuut | : | KODLRG |
Omschrijving | : | code leergang |
Domein | : | V/I |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | alfanumeriek |
Lengte | : | 1 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | KODSCF |
Omschrijving | : | code van de afdeling |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | alfanumeriek |
Lengte | : | 3 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | MNERES |
Omschrijving | : | mnemonic van het behaalde resultaat |
Domein | : | B/NB/AE/GE/HE/TE/UE |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | alfanumeriek |
Lengte | : | 2 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | NUMBES |
Omschrijving | : | nummer bestemming extern |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 2 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | NUMFAS |
Omschrijving | : | fase (leerjaar) |
Domein | : | 1 t/m 4 |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 1 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | NUMORI |
Omschrijving | : | nummer opleidingsrichting |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 3 |
Bijzonderheden : | ||
Doel | : | beleidsinformatie |
Attribuut | : | NUMPER |
Omschrijving | : | nummer van de periode |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 3 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | NUMSCH |
Omschrijving | : | nummer van de school / locatie |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 3 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | NUMSCH_OUD |
Omschrijving | : | nummer van de Agrarische school / locatie waar de onderwijsvragende vandaan komt |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 3 |
Bijzonderheden | : | door het oude nummer van de school / locatie van de onderwijsvragende en het unieke nummer waaronder hij bekent was bij de vorige agrarische school / locatie op te vragen is het mogelijk een onderwijsvragende te volgen in zijn schoolloopbaan. |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | NUMVAR |
Omschrijving | : | nummer van de vakrichting |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 3 |
Bijzonderheden | : | verplicht voor 4e leerjaar en optioneel voor 3e leerjaar |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | NUMVON |
Omschrijving | : | het nummer van het voorgaand onderwijs |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 3 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | NUMVOP |
Omschrijving | : | het nummer van het onderwijs op grond waarvan toegelaten (per type onderwijs) |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 3 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | PKOIND |
Omschrijving | : | indicatie buitenlande postcode |
Domein | : | J/N |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | alfanumeriek |
Lengte | : | 1 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | PKONUM |
Omschrijving | : | numeriek gedeelte van de postcode |
Domein | : | Referentietabellen |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | numeriek |
Lengte | : | 4 |
Bijzonderheden | : | Hiermee kan zowel de woonplaats als de gemeente bepaald worden. |
Doel | : | beleidsinformatie, toezicht |
Attribuut | : | SCNRLRL |
Omschrijving | : | uniek nummer van de onderwijsvragende binnen de school / locatie |
Domein | : | |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | alfanumeriek |
Lengte | : | 9 |
Bijzonderheden | : | |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Attribuut | : | SCNRLRLOUD |
Omschrijving | : | uniek nummer van de onderwijsvragende bij de school / locatie waar hij vandaan komt |
Domein | : | |
Type onderwijs | : | VBO |
Type | : | alfanumeriek |
Lengte | : | 9 |
Bijzonderheden | : | door het oude nummer van de locatie van de onderwijsvragende en het unieke nummer waaronder hij bekent was bij de vorige agrarische school/locatie op te vragen is het mogelijk een onderwijsvragende te volgen in zijn schoolloopbaan. |
Doel | : | bekostigingsinformatie |
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat (artikel 25a, vierde lid, onderdeel b, van de Wet op de Raad van State).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-1997-455.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.