Besluit van 3 oktober 1997, houdende bepalingen inzake de wijze van ordening en beschikbaarstelling van gegevens in het voortgezet onderwijs (Besluit informatievoorziening WVO)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, T. Netelenbos, van 1 juli 1997, nr. 97010805/3709, directie Wetgeving en Juridische Zaken, gedaan mede namens Onze Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij;

Gelet op de artikelen 103 en 103a van de Wet op het voortgezet onderwijs;

De Raad van State gehoord (advies van 17 september 1997, nr. WO5.97.0394);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, T. Netelenbos, van 2 oktober 1997 nr. 1997/23520 (3709), directie Wetgeving en Juridische Zaken, uitgebracht mede namens Onze Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij;

Hebben goedgevonden en verstaan:

HOOFDSTUK I. ALGEMEEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

Dit besluit verstaat onder:

a. de wet: de Wet op het voortgezet onderwijs;

b. Onze minister: Onze minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen, of voor wat betreft het landbouwonderwijs Onze minister van landbouw, natuurbeheer en visserij;

c. school: een school voor voortgezet onderwijs, tenzij het tegendeel blijkt;

d. bevoegd gezag: voor wat betreft

1. een openbare school in stand gehouden door een gemeente: het college van burgemeester en wethouders, voor zover de raad niet anders bepaalt, en indien de raad dit wenselijk oordeelt, met inachtneming van door hem te stellen regelen,

2. een openbare school in stand gehouden door een openbaar lichaam:

het krachtens de desbetreffende gemeenschappelijke regeling bevoegde orgaan, en

3. een bijzondere school: het schoolbestuur;

e. gegevenswoordenboek: de opsomming van door een school te verzamelen gegevens, bedoeld in artikel 2 van dit besluit.

HOOFDSTUK II. DE GEGEVENSVERZAMELING

Artikel 2. Ordening van de gegevens

  • 1. De informatieverzameling, bedoeld in de artikelen 103 en 103a van de wet, waarover het bevoegd gezag dient te beschikken, bevat de gegevens volgens de beschrijving in het gegevenswoordenboek dat is opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.

  • 2. De gegevens, bedoeld in het eerste lid, die betrekking hebben op bekostiging zijn in het gegevenswoordenboek als zodanig aangeduid.

Artikel 3. Wijze van beschikbaarstelling van de gegevens

Op verzoek van Onze minister stelt het bevoegd gezag gegevens die door de school zijn verzameld aan hem ter beschikking, overeenkomstig de vragenlijsten die op de school van toepassing zijn, en die zijn opgenomen in bijlage 2 bij dit besluit.

Artikel 4. Aanpassing van de gegevensvraag over bekostiging

Bij ministeriële regeling kan in spoedeisende gevallen een aanvullende vragenlijst ten aanzien van bekostiging worden vastgesteld ter beantwoording door het bevoegd gezag.

HOOFDSTUK III. OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 5. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking 12 maanden na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst, met dien verstande dat deze vragenlijsten niet eerder van toepassing zijn dan in het schooljaar 1998–1999, en met dien verstande dat onderdeel A4 van het gegevenswoordenboek vervalt met ingang van 1 augustus 1999.

Artikel 6. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit informatievoorziening WVO.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 3 oktober 1997

Beatrix

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,

T. Netelenbos

De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij,

J. J. van Aartsen

Uitgegeven de veertiende oktober 1997

De Minister van Justitie,

W. Sorgdrager

NOTA VAN TOELICHTING

I. Algemeen

1. Inleiding

Zoals dat eerder gebeurde in het hoger onderwijs en beroepsonderwijs en volwasseneneducatie, is het de bedoeling dat in het voortgezet onderwijs met ingang van schooljaar 1998/1999 een regeling in werking treedt die voorschriften bevat over het informatieverkeer tussen de scholen in het voortgezet onderwijs (vo) en de ministers van onderwijs, cultuur en wetenschappen (OCenW) en landbouw, natuurbeheer en visserij (LNV). Deze regeling is opgenomen in de artikelen 103 en 103a van de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO). Zij vormen de grondslag voor dit besluit.

In dit besluit wordt vastgelegd welke gegevens een school voor voortgezet onderwijs dient te verzamelen en beschikbaar te hebben en op welke wijze de verstrekking van die gegevens aan OCenW en LNV plaatsvindt.

De gegevens die scholen beschikbaar dienen te hebben staan beschreven in een lijst waarin elk gegeven wordt benoemd en toegelicht en is voorzien van een verwijzing naar de reden van bevraging en een verwijzing naar de wijze van bevraging. Deze lijst wordt het gegevenswoordenboek genoemd. Het gegevenswoordenboek gaat als bijlage bij dit besluit en maakt daarvan onderdeel uit. De gegevens worden verstrekt volgens vragenlijsten. Deze lijsten maken eveneens deel uit van de bijlagen alsmede van dit besluit. Voor zover relevant zijn voor het ministerie van LNV afzonderlijke vragenlijsten bijgevoegd.

Het besluit heeft betrekking op het verzamelen en verstrekken van informatie over leerlingen, personeel en andere schoolgebonden gegevens, waaronder bekostigingsgegevens.

Voor zover sprake is van afwijkend informatieverkeer tussen LNV en de voor dit ministerie relevante onderwijsinstellingen, wordt dit in onderstaande tekst expliciet vermeld.

2. Kader

Het besluit wordt geplaatst tegen de achtergrond van het volgende kader:

a. De nieuwe bestuurlijke verhoudingen

b. Inefficiëntie in gegevensuitwisseling

c. Verankering in de regelgeving.

ad a. Veranderende bestuurlijke verhoudingen

De nieuwe bestuurlijke verhoudingen laten zich onder meer vertalen in besturen op afstand en grotere autonomie voor onderwijsinstellingen. Zij brengen met zich mee een verandering en globalisering van taken van de ministeries van OCenW en LNV (hierna te noemen het ministerie), nieuwe verantwoordelijkheden voor scholen en een andere, minder afhankelijke, relatie tussen school en ministerie.

Door de veranderingen in de bestuurlijke verhoudingen wijzigt zowel voor het ministerie als voor de scholen de informatiebehoefte. De informatiebehoefte is immers een afgeleide van de uit te voeren taken.

In het voortgezet onderwijs zijn lumpsumbekostiging en decentralisatie van arbeidsvoorwaarden ingevoerd en is de huisvesting, met uitzondering van de huisvesting van de Agrarische opleidingscentra (AOC's), gedecentraliseerd naar de gemeenten. Als gevolg hiervan verandert de informatiebehoefte van het ministerie.

Enerzijds vervallen de informatie- en gegevensvragen die hoorden bij de bedrijfsprocessen op bovenvermelde terreinen, anderzijds blijft een informatiebehoefte bestaan op een meer bestuurlijk niveau, namelijk daar waar het gaat om verantwoordelijkheden in relatie tot een adequate bekostiging en tot de kwaliteit van het onderwijs.

In samenhang met de concrete verdeling van verantwoordelijkheden is het zowel voor de autonome school als voor het ministerie van belang het informatieverkeer in één kader op een heldere en eenduidige wijze vast te leggen. Het onderhavige besluit biedt dit kader. Het dekt de verplichte integrale en structurele gegevensvraag van het ministerie binnen het terrein dat door het besluit wordt bestreken.

ad b. Inefficiëntie in de gegevensuitwisseling.

De informatierelatie die tussen ministerie en school gegroeid is, is gebaseerd op wet- en regelgeving veelal in samenhang met de bekostiging. Dat heeft ertoe geleid dat behalve voor de reguliere bekostiging voor elke additionele bekostiging (bijvoorbeeld een faciliteitenregeling) een afzonderlijke gegevensstroom bestaat. Daarnaast bestaan er afzonderlijke gegevensvragen van de inspectie. In de loop van de jaren is zo doende een netwerk van smalle en brede informatielijnen ontstaan met deels overlappende gegevens. Zowel voor de school als voor het ministerie brengt dit onnodige administratieve lasten met zich mee.

Dit besluit legt de basis voor een vermindering van de inefficiëntie door een eenduidige beschrijving van de gegevensvraag.

ad c. Verankering in de regelgeving.

De gegevensbevraging van een school voor voortgezet onderwijs vindt, historisch bepaald, voornamelijk plaats onder de noemer «bekostiging». De gegevens die onder die noemer door het ministerie worden verkregen, dienen echter niet alleen voor de bekostiging van de school, maar voorzien in een informatiebehoefte op een breder terrein immers, de bevraging betreft ook gegevens die geen directe relatie hebben met bekostiging zoals bijvoorbeeld het geslacht van de leerling.

Met de wijziging van artikel 103 WVO en de toevoeging van artikel 103a WVO wordt een wettelijke grondslag gegeven aan de informatiebehoefte die aansluit bij de kerntaken van het ministerie.

Op basis van deze artikelen wordt de gegevensvraag die voortkomt uit de kerntaken uitgewerkt in het onderhavige besluit. Uitwerking op deze wijze biedt de scholen meer zekerheid en stabiliteit ten aanzien van de verplichte gegevensverstrekking en voor het ministerie blijft gewaarborgd dat zij steeds kunnen beschikken over noodzakelijke gegevens voor het vervullen van de kerntaken.

3. Doelstellingen

Het onderhavige besluit realiseert drie doelstellingen, te weten:

– het creëren van een stabiel en overzichtelijk kader dat gegevens die nodig zijn voor een goede uitvoering van de WVO ordent, en koppelt aan de kerntaken van het ministerie en tevens de wijze van beschikbaarstelling van deze gegevens vastlegt;

– het vaststellen van de inhoud van de informatiestroom op basis van de kerntaken van het ministerie die past bij de nieuwe bestuurlijke verhoudingen;

– het verminderen van de administratieve belasting voor scholen door meer efficiënte en stabiele gegevensbevraging.

Uitgangspunten bij de realisering van deze doelstellingen zijn:

– streven naar eenmalige bevraging voor meervoudig gebruik en wederkerigheid bij uitwisseling van informatie;

– evenwicht tussen stabiliteit en flexibiliteit in de gegevensverkrijging.

4. Informatieverkeer op basis van terughoudendheid

Kerntaak van de school is het geven van onderwijs. Een terughoudende gegevensvraag van het ministerie kan er aan bijdragen dat dit zoveel mogelijk de kerntaak van de school blijft door de administratieve belasting van de school tot het noodzakelijke te beperken. Om de terughoudendheid in de bevraging te waarborgen dient de informatie- en gegevensvraag een heldere relatie te hebben met de kerntaken van het ministerie en dient de bevraging een zekere stabiliteit te hebben. In dit besluit wordt de relatie tussen de gegevensvraag en de kerntaken expliciet gelegd zowel in een algemeen schema in paragraaf 5 van deze toelichting, als per gegeven in de bijlage.

Speciale aandacht vraagt het uitgangspunt van een terughoudende informatievraag op de terreinen waarop de overheid beleidsmatig terugtreedt. Enerzijds kan, waar de centrale bevoegdheden van het ministerie afnemen, in het algemeen volstaan worden met minder informatie. Anderzijds kan ten aanzien van de verantwoording van de besteding door de overheid, van rijksmiddelen of het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijsbestel ook, of misschien wel juist, op terreinen waar de centrale overheid terugtreedt behoefte blijven bestaan aan inzicht in de activiteiten die op dat terrein plaatsvinden. Zo zijn de invoering van de lumpsumbekostiging en de decentralisatie van de huisvesting onderwerp van evaluatie en monitoring waaraan een beperkte informatievraag is gekoppeld. Ook ten aanzien van deze informatievraag blijft de relatie met de kerntaken maatgevend.

5. Informatievraag op basis van kerntaken

5.1. Kerntaken als grondslag voor informatievraag

De kerntaken adequate bekostiging en zorg voor de kwaliteit van het onderwijs vormen de grondslag voor de aan de school gerichte informatievraag.

5.2. Bekostiging

– bekostiging van de school

Scholen worden door middel van reguliere bekostiging en, indien van toepassing, door middel van het toewijzen van additionele middelen in staat gesteld hun taken te vervullen. Voor het ministerie als bekostigende instantie vloeit daaruit een informatiestroom voort. Het gaat dan om financiële informatie die nodig is voor een correcte bekostiging van de school. Die informatiebehoefte zal worden teruggebracht tot de informatie die nodig is voor bekostiging op basis van bekostigingsparameters. Deze informatiebehoefte vormt, op grond van artikel 103 WVO, een onderdeel van dit besluit.

– financiële verslaglegging

Ter verantwoording van de financiële middelen uit 's Rijks kas dienen de scholen een financiële verslaglegging over de bekostiging in te zenden. De te verstrekken informatie blijft beperkt tot de informatie die noodzakelijk is voor de controle op de aan de school verstrekte bekostiging, vastgelegd in modellen. Het betreft uitsluitend financiële informatie. Deze informatiestroom is gekoppeld aan het bekostigingsbesluit WVO en vormt geen onderdeel van dit besluit.

5.3. Zorg voor de kwaliteit van het onderwijs

De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het voortgezet onderwijs vindt zijn neerslag in:

– begrotingsvoorbereiding en evaluatie;

– beleidsontwikkeling en evaluatie.

Aan deze taken zijn informatiestromen verbonden van de scholen naar het ministerie.

Voor een gedeelte vloeit deze informatievraag voort uit begrotingsmodellen, zo zijn bijvoorbeeld doorstroomgegevens van de leerlingen nodig om de leerlingraming te kunnen samenstellen; de leerlingraming staat aan de basis van de begroting.

De informatievraag die betrekking heeft op beleid is veelal niet rechtstreeks te herleiden uit wet- en regelgeving. Het gaat hier onder meer om prestatiegegevens van leerlingen, gegevens over de omvang van de aanstelling van personeel en om monitoringsindicatoren ten aanzien van de lumpsumbekostiging en de huisvesting van scholen. Juist bij beleidsinformatie is het van belang de inhoud van de informatiestroom na overleg met de vertegenwoordigers van het vo-veld vast te stellen.

Op dit gevoerde overleg wordt nader ingegaan onder II.

Bij de inspectie van het onderwijs zijn de verantwoordelijkheden belegd voor het toezicht op het onderwijs en het bewaken van de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau. De inhoud van de noodzakelijke informatie die nodig is voor het vervullen van deze taken is in beginsel ter beoordeling aan de inspectie. Waar het gaat om de informatiestromen die vallen onder de reikwijdte van deze amvb is het de bedoeling dat de inspectie, mede met het oog op het beperken en het coördineren van de informatiestroom, geen andere informatiestromen creëert. Deze informatiestromen hebben betrekking op instroom-, doorstroom- en uitstroomgegevens, de zogenaamde IDU-gegevens en op de CITO-toets-gegevens in de basisvorming.

5.4. Informatiestromen van de school naar de overheid

Gerelateerd aan de kerntaken worden vier hoofdstromen van informatie tussen de school en ministerie onderscheiden. In het onderstaande schema wordt, uitgaande van deze vier informatiestromen, aangegeven wie of wat de inhoud van de informatiestroom bepaalt, waar het informatieverkeer wordt geregeld, wie de uitvoerende en controlerende instanties zijn bij de gegevensverzameling en welke gebruikers kunnen worden onderscheiden.

schema: Structurele informatiestromen van de school naar de overheid o.g.v. wet- en regelgeving.

takenBekostigingZorg voor de kwaliteit In het onderwijs
info stroombekostiging schoolfinanciële verslagleggingbeleid/begrotingtoezicht
inhoud bepaald doorwetwetministerieinspectie/wet
verstrekking geregeld inAMVBbek.besluit WVOAMVBAMVB
uitvoerende instantieCFI/LNVCFI/LNVCFI/LNVInspectie*

* deels IB-groep vwb taken bureau examens

6. Reikwijdte

6.1. Structurele gegevensvraag

Dit besluit heeft, binnen het geschetste kader in paragraaf 5, in beginsel betrekking op de structurele integrale gegevensvraag van het ministerie die geldt voor alle scholen waarop de WVO van toepassing is. Voorzover de gegevensvraag betrekking heeft op specifieke omstandigheden van de school vormt deze gegevensvraag slechts dan een onderdeel van het besluit indien die gegevensvraag voortkomt uit beleid dat is vastgelegd in tenminste een ministeriële regeling.

De informatie die nodig is voor uitvoering van taken die bij lagere overheden zijn belegd, valt buiten het bestek van deze regeling, behoudens indien er in die situatie toch ook een taak voor het ministerie weggelegd blijft. Wanneer bijvoorbeeld de ministers van OCenW en LNV (politieke) verantwoordelijkheid dragen ten aanzien van taken die door lagere overheden zelfstandig worden uitgevoerd, kan daaraan een informatiebehoefte verbonden zijn.

Als voorbeeld kan de nog zeer beperkte informatievraag met betrekking tot de huisvesting worden genoemd. De verantwoordelijkheden zijn gedecentraliseerd naar de gemeenten, met uitzondering van de verantwoordelijkheden voor de AOC's, maar met het oog op de kwaliteitszorg blijven enkele gegevens voor de monitoring noodzakelijk, zoals onlangs is verwoord in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal van 14 november 1996, kenmerk CFI/DS-96/136M.

6.2. Uitwisseling van gegevens met gemeenten

Met de gemeenten is afgesproken dat zij de beschikking krijgen over de gegevens van het Rijk die van belang zijn voor taken die door gemeenten worden uitgevoerd. Deze informatie wordt in geautomatiseerde vorm aan de gemeenten beschikbaar gesteld.

Ook over levering van gegevens van gemeenten naar het Rijk vindt overleg plaats; die levering zal met name betrekking hebben op gegevens over huisvesting en achterstandenbeleid. Uitwisseling geschiedt in beginsel met gesloten beurzen.

Beoogd wordt een doelmatige informatievoorziening met een zo gering mogelijke informatielast voor de scholen en de overheid.

6.3. Aanvullende afspraken

Deze regeling dekt de verplichte structurele integrale informatiestroom tussen de school en het ministerie. Het informatieverkeer bevat meer dan deze informatiestroom. Zo kan er sprake zijn van ad hoc informatievraag. Actuele (maatschappelijke) ontwikkelingen kunnen aanleiding zijn voor een incidentele gegevensvraag in de vorm van bijvoorbeeld steekproeven en onderzoek. Omgekeerd behoort ook een informatiestroom terug van het ministerie aan het vo-veld tot de mogelijkheden. Te denken valt dan aan tot relevante informatie verrijkte terugkoppeling op geaggregeerd niveau – dat is een niveau van niet tot personen herleidbare informatie – van de door de scholen aangeleverde gegevens. Hiermee kan zowel aan het bestuur als aan het management in het vo-veld ondersteuning worden geboden.

Over het informatieverkeer naast de verplichte informatiestroom zullen in het overleg met de vertegenwoordigers van het vo-veld op bestuurlijk niveau aanvullende afspraken worden gemaakt.

6.4. Ontwikkelingen ten aanzien van het onderwijsnummer

Een wetsvoorstel over de invoering van een onderwijsnummer is in voorbereiding. De ontwikkelingen ten aanzien van informatiestatuten en het onderwijsnummer lopen in de tijd onvoldoende parallel om bij dit besluit rekening te houden met een systeem waarin zo'n nummer de drager is van leerlinggebonden informatie.

Zolang een bevraging van leerlinggegevens op persoonsniveau door het ministerie van OCenW nog niet is geregeld, geldt dat voor het onderdeel leerlingen nog geen optimale invulling kan worden gegeven aan het principe van de éénmalige bevraging voor multifunctioneel gebruik.

Het ministerie van LNV registreert reeds sinds een aantal jaren de leerlinggegevens op individueel niveau, aan de hand van leerlingvolgnummers die echter alleen op de school, en dus niet op het ministerie, tot personen te herleiden zijn.

7. Wijze van ordening en wijze van beschikbaarstelling

Er worden drie gegevensgroepen onderscheiden, namelijk leerlinggegevens, personeelsgegevens en overige schoolgegevens.

Waar de gegevensvraag van de minister van LNV afwijkt van die van OCenW worden de gegevens specifiek voor LNV apart beschreven.

7.1. Ordening

De voorschriften voor de ordening worden gegeven op het laagste aggregatieniveau te weten het gegevensniveau. Hiermee wordt zo dicht mogelijk aangesloten bij het registratieniveau van de gegevens in de administratie van de scholen. Op dit niveau heeft afstemming plaatsgevonden tussen de verschillende gegevensstromen. Wanneer in verschillende vragenlijsten eenzelfde gegeven een rol speelt, geldt voor dat gegeven één definitie. De gegevens zijn beschreven in het gegevenswoordenboek in bijlage I van deze regeling. Naast de definitie wordt per gegeven een relatie gelegd naar de kerntaak, de gebruikers en de integrale vragenlijst.

Met het gegevenswoordenboek heeft de school een limitatief overzicht van de gegevens die noodzakelijk zijn om te kunnen voldoen aan de structurele gegevensvraag van het ministerie, binnen de reikwijdte van dit besluit.

Bij de onderdelen leerlingen en personeel wordt beschreven welke gegevens van een leerling en een personeelslid voorhanden dienen te zijn. Daarbij zijn de persoonsgebonden gegevens zoals bijvoorbeeld het geslacht en de geboortedatum, onderscheiden van gegevens die veelal jaarlijks kunnen muteren. De meer variabele gegevens staan bij het onderdeel leerlingen onder de noemer «onderwijstraject», bij het onderdeel personeel zijn deze gegevens aangeduid als «betrekkingsgegevens» en «mutatiegegevens». Ook bij het onderdeel overige gegevens van de school is een onderscheid gemaakt in (relatief) «vaste» gegevens en «variabele» gegevens.

Op een enkele uitzondering na variëren deze gegevens voor alle onderdelen per schooljaar. De persoonsgegevens dan wel (relatief) vaste gegevens zijn stabiel van aard en vragen derhalve om een geringere administratieve zorg.

Bij het onderdeel overige schoolgegevens wordt onderscheid gemaakt in gegevens over de school, gegevens over het bevoegd gezag en gegevens over het administratiekantoor. Deze gegevens staan met name ten dienste van de zorgvuldige communicatie en correspondentie met de school.

7.2. Beschikbaarstelling

De wijze van beschikbaarstelling wordt voorgeschreven aan de hand van de vragenlijsten. Deze lijsten zijn in bijlage 2 opgenomen. Zij zijn voorzien van toelichting over de procedures die bij de betreffende gegevensbevraging gelden.

Er kunnen twee typen van bevragingen worden onderscheiden, bevragingen die betrekking hebben op een peildatum waarbij de stand als bekend op deze datum wordt gevraagd, en bevragingen die samenhangen met een gebeurtenis waaraan een gegevensvraag is verbonden. De peildatum-bevragingen betreffen met een enkele uitzondering éénmalige bevragingen per schooljaar en de gegevens kunnen betrekking hebben op het lopende schooljaar of het daaraan voorafgaande schooljaar.

Voor de scholen die vallen onder het ministerie van LNV geldt dat bevraging van leerlinggegevens plaatsvindt op leerlingvolgnummer dat op het ministerie niet tot personen te herleiden is, aan de hand van een eigen onderdeel van het gegevenswoordenboek dat geldt tot het schooljaar 1999–2000. Vanaf dat schooljaar zal LNV meegaan met het gegevenswoordenboek van OCenW voor het deel leerlinggegevens. De verwachting is dat op dat moment het nieuwe schoolinformatiesysteem voor de agrarische onderwijsinstellingen gereed is. De overige twee onderdelen van het gegevenswoordenboek van OCenW gelden wel voor de agrarische onderwijsinstellingen vanaf de ingangsdatum van de onderhavige amvb, tenzij anders in deze twee onderdelen van het gegevenswoordenboek wordt aangegeven.

8. Wijzigingen

Om stabiliteit te waarborgen in de gegevensvraag waarmee de school wordt geconfronteerd wordt met dit besluit een aantal zekerheden geboden. Eén van deze zekerheden betreft de procedure bij wijziging van de gegevensvraag. Voor een nieuwe gegevensvraag die valt binnen het kader van artikel 103a WVO is, tussen het publiceren van het gewijzigde besluit en de daadwerkelijke bevraging van het nieuwe gegeven een «rusttijd» van 12 maanden een wettelijk vereiste. Hierdoor kan de school niet overvallen worden door bevragingen die betrekking hebben op beleidsinformatie. Er is derhalve altijd een jaar de tijd om een nieuwe bevraging administratief voor te bereiden.

Een dergelijke periode zal ook in acht worden genomen ten aanzien van wijziging in de gegevensvragen op het terrein van bekostiging. Waar dat in spoedeisende gevallen noodzakelijk is kan immers gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid om bij ministeriële regeling een aanvullende vragenlijst ten aanzien van bekostiging ter invulling aan de scholen voor te leggen.

Voorts geldt dat wijzigingen in de gegevensvraag in het kader van de zorg voor de kwaliteit (op stelselniveau), zeker waar het gaat om beleidsinformatie, pas na overleg met vertegenwoordigers van het vo-veld worden uitgewerkt.

II. Gevoerd overleg

Bij het opstellen van dit besluit heeft overleg plaatsgevonden in het Bestuurlijk Overleg Informatiebeleid Onderwijs (BOIO) waarin onder meer besturenorganisaties en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn vertegenwoordigd. Aanpassingen in de inhoud van de informatiestroom zullen eveneens pas na overleg met de vertegenwoordigers van het vo-veld onderdeel van dit besluit gaan uitmaken. In bedoeld overleg zal telkens aandacht zijn voor de relatie tussen het gevraagde gegeven en het beoogde doel als onderdeel van de kerntaken bekostiging en zorg voor de kwaliteit van het onderwijs.

III. Uitvoeringsgevolgen

Dit besluit heeft voor de uitvoeringsorganisatie positieve effecten. Door de voorgeschreven rusttijd van 12 maanden, zijn wijzigingen in op te vragen gegevens doorgaans in een voldoende vroeg stadium bij de uitvoerende afdelingen bekend om voorbereidingen in organisatie en systemen naar behoren te kunnen uitvoeren.

In verband met de eenduidige gegevensdefiniëringen in het gegevenswoordenboek mag verwacht worden dat de gewenste informatieleveringen door de scholen minder fouten zullen bevatten. Dit beperkt miscommunicatie tussen het ministerie en de scholen, en leidt tot vermindering van de uitvoeringslast op dit gebied.

IV. Financiën

Met dit besluit wordt een grote stap gezet in de richting van uniformering van definities, en een kleine stap in de richting van beperking van het aantal gegevens dat aan scholen wordt gevraagd. Deze stappen hebben niet tot doel de Rijksuitgaven te beperken en leiden nog niet tot een substantiële beperking in de uitvoeringslast van het ministerie en van de scholen. Indien de stap van invoering van een onderwijsnummer wordt gezet, wordt wel een vermindering van de uitvoeringslast verwacht.

V. Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2

De gegevens waarover een school op grond van de artikelen 103 en 103a WVO dient te beschikken zijn tezamen op genomen in het gegevenswoordenboek. In dit gegevenswoordenboek is ten aanzien van leerlinggegevens een afzonderlijke rubriek opgenomen die van toepassing is op scholen die vallen onder het ministerie van LNV. Deze rubriek geldt tot het schooljaar 1999–2000.

Bij de afzonderlijke gegevens is steeds aangegeven waarvoor zij nodig zijn; bekostigingsgegevens en beleidsgegevens worden expliciet benoemd vanwege de directe relatie die eerstgenoemde hebben met de bekostiging van de scholen.

Artikel 5

In de toelichting op artikel 2 is aangegeven dat in het gegevenswoordenboek gegevens die op beleid betrekking hebben, worden onderscheiden van gegevens die met bekostiging samenhangen.

Daardoor wordt het mogelijk gevolg te geven aan de opdracht van artikel 103a, vierde lid, WVO dat gegevens die betrekking hebben op onderwijs, niet eerder kunnen worden opgevraagd dan na inachtneming van periode van 12 maanden. Zoals reeds eerder werd toegelicht zal echter ook ten aanzien van vragenlijsten die betrekking hebben op bekostiging de wachtperiode van 12 maanden in acht worden genomen. Vragenlijsten kunnen voor de eerste maal worden voorgelegd in het schooljaar 1998–1999.

Tot 1 augustus 1999 bevat het gegevenswoordenboek ten aanzien van leerlinggegevens een afzonderlijk onderdeel voor LNV. Omdat vanaf 1 augustus 1999 die situatie wijzigt en LNV het onderdeel leerlinggegevens van OCenW zal volgen, wordt bepaald dat op die datum dat afzonderlijk onderdeel voor LNV vervalt.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,

T. Netelenbos

De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij,

J. J. van Aartsen

BIJLAGE 1 GEGEVENSWOORDENBOEK

als bedoeld in artikel 2 van het Besluit informatievoorziening WVO

Toelichting:

Het gegevenswoordenboek bevat uitputtend de definities van de gegevens waarover de instellingen dienen te beschikken opdat uitwisseling van gegevens met de ministers van OCenW en LNV plaats kan vinden. Het betekent niet dat de gegevens op het niveau van registratie in de schooladministratie, verstrekt moeten worden. De wijze van beschikbaarstelling blijkt uit de vragenlijsten die in bijlage 2 zijn opgenomen. De vragenlijsten betreffen veelal vragen op een geaggregeerd gegevensniveau. De vragenlijsten kunnen worden ingevuld op basis van de in het gegevenswoordenboek opgenomen gegevens. M.a.w. niet alle in het gegevenswoordenboek opgenomen gegevens zullen ook op het niveau waarop deze zijn beschreven daadwerkelijk worden opgevraagd. Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) heeft voor het onderdeel leerlinggegevens een eigen woordenboek gemaakt. Dit is onder A4 toegevoegd.

Inhoudsopgave:

Gegevensgroep:Element-nummer:Pagina-nummer:
   
1. Samenvatting gegevenselementen 13
   
A Leerlinggegevens  
A1 PersoonsgebondengegevensL-001 t/m L-00816
A2 OnderwijstrajectLO-001 t/m LO-01117
A3 Basisvorming-toetsLT-001 t/m LT-00419
A4 Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (apart bijgevoegd)30
   
B Personeelsgegevens  
B1 PersoonsgegevensP-001 t/m P-00520
B2 Betrekking-gegevensPB-001 t/m PB-01221
B3 Mutatie betrekkingPM-001 t/m PM-00323
   
C1 Schoolgegevens: (vaste gegevens)  
C1.1 School: algemeenS-001 t/m S-00823
C1.2 School: vestigingSV-001 t/m SV-00725
C1.3 SchoolgebouwSG-001 t/m SG-00526
C1.4 School: BestuursgegevensBG-001 t/m BG-01526
   
C2 Schoolgegevens: (variabele gegevens)  
C2.1 School: klassen, lesduurKL-001 t/m KL-00328
   
Verklaring formuliernummers (vragenlijsten)29

1. Samenvatting gegevenselementen

A Leerlinggegevens

A1 Persoonsgebondengegevens

Geboortedatum;

Geslachtsaanduiding;

Nationaliteit leerling;

Bevolkingsgroep;

Postcode ouder/verzorger;

Datum vestiging leerling in Nederland;

Aanspraak op tegemoetkoming Visueel- of Auditief gehandicapte leerlingen en regeling Remedial Teaching;

Geboren in Nederland.

A2 Onderwijstraject:

Soort onderwijs jaar T;

Leerjaar T;

Soort onderwijs voorgaand jaar T-1;

Voorgaand leerjaar T-1;

Bevorderd/ niet bevorderd/ gediplomeerd;

Datum inschrijving;

Datum uitschrijving;

Eigen Taal in het kader van de OET-Regeling;

Herprofileerder;

Profielverbeteraar;

Datum interne switch.

A3 Basisvorming-toets:

Leerjaar van afname;

Samenstelling klas t.b.v. toets basisvorming;

Toets;

Score op toets.

B Personeelsgegevens

B1 Persoonsgegevens:

CASO-stamnummer;

Naam;

Geboortedatum;

Geslachtsaanduiding;

Bevoegdheid per vak en jaartal behalen bevoegdheid.

B2 Betrekking-gegevens:

Jaar eerste aanstelling (binnen onderwijs);

Eerste aanstelling onderwijs;

Datum eerste aanstelling school;

Soort aanstelling;

Functie, functienaam;

Functieschaal;

Bezoldigingsschaal;

Salarisnummer;

Taakomvang;

Leseenheden per vak en per graadsector;

BAPO-uren;

(deeltijd) FPU.

B3 Mutatie betrekking:

Herkomst;

Datum uitdiensttreding;

Bestemming.

C1 Schoolgegeven: («vaste» gegevens)

C1.1 School: algemeen:

Schoolnummer (instellingsnummer);

Naam School;

Denominatie / Richting;

Datum opheffing school;

Regionaal samenwerkingsverband VO-VSO;

Telefoonnummer school;

Faxnummer school;

E-mail adres school.

C1.2 School: vestiging:

Vestigingsnummer;

Straatnaam vestiging;

Huisnummer vestiging;

Postcode vestiging;

Gemeente van de Vestiging;

Toegestaan onderwijs per erkende hoofd- of nevenvestiging;

Aard vestiging.

C1.3 Schoolgebouw:

Gebouw nummer;

Economisch eigendom;

Bruto vloeroppervlakte gebouw;

Bouwjaar gebouw;

Aard gebouw.

C1.4 School: Bestuursgegevens

Bevoegd Gezag nummer;

Datum oprichting Bevoegd Gezag;

Datum opheffing Bevoegd Gezag;

Rekeningnummer bank / giro Bevoegd Gezag;

Naam van het Bevoegd Gezag;

Adres van het Bevoegd Gezag;

Huisnummer van het Bevoegd Gezag;

Postcode van het adres van het Bevoegd Gezag;

Gemeente van het Bevoegd Gezag;

Postbusnummer Bevoegd Gezag;

Postcode postbus Bevoegd Gezag;

Gemeente postbus Bevoegd Gezag;

Telefoonnummer Bevoegd Gezag;

Faxnummer Bevoegd Gezag;

E-mail adres Bevoegd Gezag.

C2 Schoolgegevens: («variabele» gegevens)

C2.1 School: klassen, lesduur

Lesduur;

Aantal klassen 1e leerjaar;

Aantal klassen 2e leerjaar.

A Leerlinggegevens
  
A1 Persoonsgebondengegevens:
  
* Elementnummer:L-001
ElementnaamGeboortedatum
ToelichtingDe datum waarop de leerling is geboren.
Nodig voor:begroting
Formulier(nummer):Form.1, Form.6
  
* Elementnummer:L-002
ElementnaamGeslachtsaanduiding
ToelichtingEen aanduiding die aangeeft dat de leerling een man of een vrouw is.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.1, Form.2, Form.3
  
* Elementnummer:L-003
ElementnaamNationaliteit leerling
ToelichtingNaam van de staat waarvan de leerling onderdaan is weer te geven met het CBS-nummer van de nationaliteit. Wanneer bij meerdere nationaliteiten de nederlandse niet voorkomt, geldt de nationaliteit van de natuurlijke vader.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.9
  
* Elementnummer:L-004
ElementnaamBevolkingsgroep
ToelichtingEen code, opgenomen in Tabel bevolkingsgroepen, die aangeeft tot welke bevolkingsgroep de leerling behoort, corresponderend met de faciliteitenregeling voor culturele minderheden of anderstalige leerlingen (CUMI-regeling).
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.3
  
* Elementnummer:L-005
ElementnaamPostcode ouder/verzorger
ToelichtingDe officiële Nederlandse PTT codering, bestaande uit een numerieke woonplaatscode en een alfabetische lettercode.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.11
  
Elementnummer:L-006
ElementnaamDatum vestiging leerling in Nederland
ToelichtingDe datum van inschrijving in Nederland.
Nodig voorbekostiging
Formulier(nummer):Form.3
  
* Elementnummer:L-007
ElementnaamAanspraak op tegemoetkoming Visueel- of Auditief gehandicapte leerlingen en regeling Remedial Teaching
ToelichtingHier dient te worden aangegeven of de leerling in aanmerking komt voor de tegemoetkoming voor Visueel- of Auditief gehandicapte leerlingen en/of de regeling Remedial Teaching. Regeling auditief of visueel gehandicapte leerlingen WVO. Voor de onderwijsdeelnemers met een handicap, of waarbij sprake is van remedial teaching kan het berekende rijksbedrag worden verhoogd.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):per brief
  
* Elementnummer:L-008
ElementnaamGeboren in Nederland
ToelichtingEen code die aangeeft of een leerling in Nederland of elders is geboren. Noodzakelijk voor de CUMI faciliteiten toekenning.
Nodig voorbekostiging
Formulier(nummer):Form.3
  
A2 Onderwijstraject:
  
* Elementnummer:LO-001
ElementnaamSoort onderwijs jaar T
toelichtingsoort onderwijs conform de elementcodetabel op de teldatum van het schooljaar (jaar T) waarbij jaar T als huidig schooljaar wordt beschouwd.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.1, Form.2, Form.3, Form.5, Form.6 en Form.8
  
* Elementnummer:LO-002
ElementnaamLeerjaar T
toelichtingHet leerjaar waarin de leerling onderwijs volgt op de teldatum van het huidige schooljaar (jaar T).
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.1, Form.2, Form.3, Form.5, Form.6 en Form.8
  
* Elementnummer:LO-003
ElementnaamSoort onderwijs voorgaand jaar T-1
Toelichtingsoort onderwijs conform de elementcodetabel op de teldatum van het schooljaar jaar T-1, waarbij jaar T-1 als voorgaand schooljaar wordt beschouwd.
Nodig voor:begroting
Formulier(nummer):Form.3, Form.5 en Form.8
  
* Elementnummer:LO-004
ElementnaamVoorgaand leerjaar T-1
toelichtingHet leerjaar waarin de leerling onderwijs volgt op de teldatum van het schooljaar (jaar T-1), waarbij jaar T-1 als voorgaand schooljaar wordt beschouwd.
Nodig voor:begroting
Formulier(nummer):Form.1, Form.3, Form.8
  
* Elementnummer:LO-005
Elementnaam:Bevorderd/ niet bevorderd/ gediplomeerd voorafgaand jaar T- 1
Toelichting:De wijze waarop de leerling het voorgaand leerjaar (T-1) heeft afgesloten, ook indien de leerling in het huidige leerjaar (T) niet meer staat ingeschreven.
Nodig voor:begroting, toezicht (inspectie)
Formulier(nummer):Form.1, Form.3, Form.5 en Form.8
  
* Elementnummer:LO-006
Elementnaam:Datum inschrijving
Toelichting:Datum van de daadwerkelijke aanvang van het volgen van het onderwijs op de huidige school.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.3, Form.8
  
Elementnummer:LO-007
  
Elementnaam:Datum uitschrijving
Toelichting:Datum beëindiging van het volgen van het onderwijs op de huidige school.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.3, Form.8
  
* Elementnummer:LO-008
Elementnaam:Eigen Taal in het kader van de OET-Regeling.
Toelichting:Onderwijs in de taal van oorsprong van leerlingen; op grond waarvan aanspraak wordt gedaan op de OET-Regeling (Onderwijs in Eigen Taal)
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.4
  
* Elementnummer:LO-009
Elementnaam:Herprofileerder
Toelichting:Dit betreft de ingeschreven vbo leerlingen, die reeds in het bezit zijn van een diploma vbo. Indien deze leerling wordt opgeleid voor een andere afdeling dan die van het eerder behaalde diploma dient deze leerling in de integrale leerlingtelling als herprofileerder te worden opgegeven.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.1, Form.8
  
* Elementnummer:LO-010
Elementnaam:Profielverbeteraar
Toelichting:Dit betreft de voor vbo ingeschreven leerlingen, die reeds in het bezit zijn van een vbo diploma.
 Indien de leerling binnen dezelfde schoolsoort wordt opgeleid voor een of meer zelfde eindexamenvakken als die van het eerder behaalde diploma maar op een hoger niveau (bijv. op d-niveau i.p.v. c-niveau), dient de leerling in de integrale leerlingtelling als profielverbeteraar te worden opgegeven om voor bekostiging in aanmerking te komen.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.1, Form.8
  
* Elementnummer:LO-011
Elementnaam:Datum interne switch
Toelichting:Tijdstip overgang naar andere opleiding binnen een school.
Nodig voor:toezicht (inspectie)
Formulier(nummer):Form.8
  
A3 Basisvorming-toets:
  
Elementnummer:LT-001
ElementnaamLeerjaar van afname
Toelichtingleerjaar waarin de basisvorming-toets(en) is/zijn afgenomen.
Nodig voor:toezicht (inspectie)
Formulier(nummer):Form.5, Form.12
  
* Elementnummer:LT-002
ElementnaamSamenstelling klas t.b.v. toets basisvorming
ToelichtingDe samenstelling van de klas t.b.v. basisvorming-toets van de leerling op peildatum huidig schooljaar volgens Tabel Samenstelling Klas.
Nodig voor:toezicht (inspectie)
Formulier(nummer):Form.5, Form.12
  
* Elementnummer:LT-003
ElementnaamToets
ToelichtingDe benaming van de toets.
Nodig voor:toezicht (inspectie)
Formulier(nummer):Form.5, Form.12
  
* Elementnummer:LT-004
ElementnaamScore op toets
ToelichtingHet gemiddeld aantal goed gemaakte opgaven bij de toets basisvorming.
Nodig voor:toezicht (inspectie)
Formulier(nummer):Form.5, Form.12
  
B Personeelsgegevens
  
B1 Persoonsgegevens: 
  
* Elementnummer:P-001
ElementnaamCASO-stamnummer
ToelichtingHet specifieke, aan ieder personeelslid in dienst van de instelling, toegekende identiteitsnummer.
Nodig voorverzamelprocessen
Formulier(nummer):Form.10
  
* Elementnummer:P-002
ElementnaamNaam
ToelichtingDe verzameling van een of meer naamsgegevens, ter onderscheiding van personen met dezelfde achternaam, (rechtens) aan een persoon gegeven of – indien hier geen sprake van is – door hem gekozen.
 De naam bevat voorletters, voorvoegsels en achternaam. In geval van verandering van achternaam door een huwelijk ook opnemen de oorspronkelijke achternaam. Indien er in een voorkomend geval alleen voornamen voorkomen en geen achternaam, worden de voornamen de achternaam.
Nodig voor:toezicht (inspectie)
Formulier(nummer):Form.10
  
* Elementnummer:P-003
ElementnaamGeboortedatum
ToelichtingDe datum waarop de persoon is geboren.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.10
  
* Elementnummer:P-004
ElementnaamGeslachtsaanduiding
ToelichtingEen aanduiding die aangeeft dat de persoon een man of een vrouw is.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.10
  
* Elementnummer:P-005
ElementnaamBevoegdheid per vak en jaartal behalen bevoegdheid
ToelichtingCode voor behaalde of verkregen bevoegdheid van een persoon voor het geven van les in een bepaald vak conform tabel en het jaartal van het behalen van deze bevoegdheid.
 Mogelijke waarden de eerste en tweede positie geven de code van het vak weer uit tabel Vak, de derde en vierde positie is de bevoegdheid in dat vak, de vijfde tot en met achtste positie geven het jaartal weer waarin de persoon de bevoegdheid heeft verkregen.
Nodig voor:toezicht (inspectie), beleid
Formulier(nummer):Form.10
  
B2 Betrekking gegevens:
  
* Elementnummer:PB-001
ElementnaamJaar eerste aanstelling (binnen onderwijs)
ToelichtingHet jaar waarin de persoon voor de eerste keer werkzaam was ten behoeve van een door het Rijk bekostigde instelling.
Nodig voor:toezicht (inspectie)
Formulier(nummer):Form.10
  
* Elementnummer:PB-002
ElementnaamEerste aanstelling onderwijs
ToelichtingDe onderwijssoort van de eerste aanstelling. (zie Tabel Onderwijscodes)
Nodig voor:toezicht (inspectie)
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPB-003
ElementnaamDatum eerste aanstelling school
ToelichtingDe datum waarop de persoon voor de eerste keer werkzaam was ten behoeve van de huidige instelling, dan wel ten behoeve van een van de fusiepartners van de huidige instelling.
 De datum van aanstelling is dezelfde datum als op de akte van aanstelling, welke aan betrokkene is uitgereikt.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPB-004
ElementnaamSoort aanstelling
ToelichtingAard van het dienstverband conform tabel volgens akte van benoeming. Als de onderwijsgevende zowel een vast als tijdelijk dienstverband heeft dient hier alleen het dienstverband met het hoogste aantal uren vermeld te worden.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPB-005
ElementnaamFunctie, functienaam
ToelichtingEen functie is een mogelijke functie van een persoon. Hierin staan zowel de mogelijke functies voor VO, PO als (V)SO. (zie Tabel Functie)
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPB-006
ElementnaamFunctieschaal
ToelichtingDe functieschaal heeft betrekking op de huidige BBRA-schaal zoals deze is toegekend aan de functie.
Nodig voor:begroting
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPB-007
ElementnaamBezoldigingsschaal
ToelichtingDe bezoldigingsschaal heeft betrekking op de BBRA-schaal volgens welke de betrokkene wordt bezoldigd.
Nodig voor:begroting
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPB-008
ElementnaamSalarisnummer
ToelichtingHet volgnummer binnen de bezoldigingsschaal.
Nodig voor:begroting
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPB-009
ElementnaamTaakomvang
ToelichtingAanstellingsomvang: het aantal uren per week aan de instelling volgens de akte van benoeming.
 Het aantal klokuren, dat hier vermeld wordt, geeft aan voor hoeveel wekelijkse klokuren betrokkene in de dienstverhouding is aangesteld. De taakomvang volgens aanstelling is inclusief het aantal schoolgebonden taakuren, verlofuren en ADV uren.
 Op de eerste twee posities wordt vermeld het aantal klokuren en op de derde en vierde positie het aantal minuten.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPB-010
ElementnaamLeseenheden per vak en per graadsector
ToelichtingHet aantal klokuren per week per vak en per graadsector waarvoor betrokkene is aangesteld.
 De eerste en tweede positie geven de code van het vak weer uit tabel Vak, Graad.
 De vijfde en zesde positie geven het aantal hele klokuren aan dat betrokkene in dit vak in deze graad werkzaam is.
 De zevende en achtste positie geven het aantal minuten aan dat betrokkene in dit vak in deze graad werkzaam is.
Nodig voorbeleid
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPB-011
ElementnaamBAPO-uren
ToelichtingBevordering Arbeidsparticipatie Ouderen;
 Vanaf 52 jaar kan men in het onderwijs de weektaak vrijwillig terugbrengen om langer aan het arbeidsproces te kunnen deelnemen. Deze vermindering wordt uitgedrukt in uren en minuten.
Nodig voorbegroting
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPB-012
Elementnaam(deeltijd) FPU
ToelichtingFlexibele Pensioenen en Uitkeringen;
 Vanaf 55 jaar kan men geheel of gedeeltelijk vervroegd uittreden. Treedt men gedeeltelijk uit dan wordt dit uitgedrukt in uren en minuten.
Nodig voorbegroting
Formulier(nummer):Form.10
  
B3 Mutatie betrekking:
  
* ElementnummerPM-001
ElementnaamHerkomst
ToelichtingHet arbeidsverleden van een persoon die tussen 1 oktober van het voorgaand leerjaar (T-1) en 1 oktober van dit leerjaar (T) bij de huidige instelling is gaan werken. (zie tabel Herkomst)
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPM-002
ElementnaamDatum uitdiensttreding
ToelichtingDe datum uitdiensttreding is de datum van de werkdag, volgend op de laatste daadwerkelijke werkdag van een persoon, dan wel de datum van de dag volgend op de datum van het einde van de contractueel overeengekomen arbeidsovereenkomst.
 De datum uitdiensttreding geeft aan op welke datum de betreffende dienstverhouding eindigt.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.10
  
* ElementnummerPM-003
ElementnaamBestemming
ToelichtingDe bestemming van een uittredend persoon. (zie tabel Bestemming)
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.10
  
C1 Schoolgegevens: («vaste» gegevens)
  
C1.1 School: algemeen:
  
* ElementnummerS-001
ElementnaamSchoolnummer (instellingsnummer)
ToelichtingHet nummer volgens de Basisregistratie Instellingen (BRIN) van de school waarop de leerling is ingeschreven per peildatum 1 oktober van dit jaar. Elke school heeft een uniek (Instel-lings-)nummer bestaande uit twee cijfers en twee letters.
 (Het zijn de laatste vier posities van het administratienummer. Het administratienummer is samengesteld uit het nummer van het Bevoegd Gezag en het nummer van de Instelling)
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.1, Form.2, Form.3, Form.4, Form.5, Form.6, Form.7, Form.8, Form.9, Form.10, Form.11, Form.12 en Form.13
  
* ElementnummerS-002
ElementnaamNaam School
ToelichtingDe volledige naam van de school conform de notariële akte.
 Mogelijke waarden
Nodig voor:correspondentie/communicatie
Formulier(nummer):Form.1, Form.3, Form.4 en Form.7
  
* ElementnummerS-003
ElementnaamDenominatie / Richting
ToelichtingEen code die de onderwijskundige of godsdienstige stroming aangeeft volgens tabel.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerS-004
ElementnaamDatum opheffing school
ToelichtingDatum opheffing conform de beschikking.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.1, Form.2, Form.3 en Form.7
  
* ElementnummerS-005
ElementnaamRegionaal samenwerkingsverband VO-VSO
ToelichtingNummer dat aangeeft welke scholen een goedgekeurd samenwerkingsverband zijn aangegaan.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerS-006
ElementnaamTelefoonnummer school
Toelichting  
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.1, Form.2, Form.3, Form.4 en Form.7
  
* ElementnummerS-007
ElementnaamFaxnummer school
Toelichting  
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerS-008
ElementnaamE-mail adres school
Toelichting  
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
C1.2 School: vestiging:
  
* ElementnummerSV-001
ElementnaamVestigingsnummer
ToelichtingHet vestiging(volg)nummer volgens de Basisregistratie Instellingen (BRIN) behorende bij een school.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.2, Form.7
  
* ElementnummerSV-002
ElementnaamStraatnaam vestiging
ToelichtingDe officiële straatnaam zoals door het gemeentebestuur is vastgesteld.
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.2, Form.7
  
* ElementnummerSV-003
ElementnaamHuisnummer vestiging
ToelichtingDe numerieke aanduiding zoals deze door het gemeentebestuur aan het object is toegekend.
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.1, Form.2, Form.3 en Form.7
  
* ElementnummerSV-004
Elementnaam:Postcode vestiging
Toelichting:De postcode van de vestiging door de PTT vastgestelde code behorend bij de straatnaam en het huisnummer.
Nodig voorcommunicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.1, Form.2, Form.3, Form.4 en Form.7
  
* ElementnummerSV-005
ElementnaamGemeente van de Vestiging
ToelichtingDe gemeenteaanduiding uit de gemeentetabel (GBA-tabel) van het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN 1888 en NEN 5825)
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.1, Form.2, Form.3, Form.4 en Form.7
  
* ElementnummerSV-006
ElementnaamToegestaan onderwijs per erkende hoofd- of nevenvestiging
ToelichtingSoort onderwijs huidig schooljaar conform tabel per hoofd- of nevenvestiging.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.4, Form.7
  
* ElementnummerSV-007
ElementnaamAard vestiging
ToelichtingAard van de vestiging waarin onderscheiden worden, de hoofdvestiging, nevenvestiging met spreidingsnoodzaak, nevenvestiging zonder spreidingsnoodzaak en de dislocatie.
Nodig voorbekostiging
Formulier(nummer):Form.1, Form.2
  
C1.3 Schoolgebouw: 
  
* ElementnummerSG-001
ElementnaamGebouw nummer
ToelichtingHet nummer waarmee het gebouw of het gebouwdeel is te identificeren.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.13
  
* ElementnummerSG-002
ElementnaamEconomisch eigendom
ToelichtingHet economisch eigendom van een gebouw(deel) wordt bepaald door het economisch claimrecht. Hierbij is de keuze bevoegd gezag dan wel gemeente.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.13
  
* ElementnummerSG-003
ElementnaamBruto vloeroppervlakte gebouw
ToelichtingDe bruto vloeroppervlakte is de som van de bruto vloeroppervlakten van alle vloerniveaus van een bouwdeel tezamen en omvat alle ruimten, ook gangen, bergingen, trappenhuizen e.d. conform de NEN 2580, afgerond op hele vierkante meters.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.13
  
* ElementnummerSG-004
ElementnaamBouwjaar gebouw
ToelichtingJaar waarin het gebouw of gebouwdeel in gebruik genomen is.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.13
  
* ElementnummerSG-005
ElementnaamAard gebouw
ToelichtingDe aard van een gebouw of gebouwdeel geeft een indicatie van de kwaliteit van een gebouw of gebouwdeel en daarmee van de te verwachten gebruiksduur voor onderwijs. De gebouwen worden onderscheiden in permanente-, semi-permanente-, tijdelijke- en noodbouw. Ingeval van huur of medegebruik kan volstaan worden met de aanduiding huur respectievelijk medegebruik.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.13
  
C1.4 School:Bestuursgegevens: 
  
* ElementnummerBG-001
ElementnaamBevoegd Gezag nummer
ToelichtingEen nummer dat het Bevoegd Gezag uniek identificeert (onderdeel van het orgaancodenummer van het ABP)
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-002
ElementnaamDatum oprichting Bevoegd Gezag
ToelichtingDe datum waarop het bevoegd gezag volgens beschikking in werking treedt voor betrokken school.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-003
ElementnaamDatum opheffing Bevoegd Gezag
ToelichtingDe datum waarop het bevoegd gezag wordt opgeheven en het gezag over betrokken school overdraagt c.q. beëindigt.
Nodig voor:bekostiging
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-004
ElementnaamRekeningnummer bank / giro Bevoegd Gezag
ToelichtingHet bank- of gironummer van het bevoegd gezag.
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-005
ElementnaamNaam van het Bevoegd Gezag
ToelichtingDe volledige naam van het Bevoegd Gezag conform de notariële akte.
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-006
ElementnaamAdres van het Bevoegd Gezag
ToelichtingDe officiële door de gemeente vastgestelde naam van een straat, waar het postadres van het Bevoegd Gezag is gevestigd.
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-007
ElementnaamHuisnummer van het Bevoegd Gezag
ToelichtingDe numerieke aanduiding zoals door de gemeente aan het object is toegekend.
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-008
ElementnaamPostcode van het adres van het Bevoegd Gezag
ToelichtingDe officiële Nederlandse PTT codering, bestaande uit een numerieke woonplaatscode en een alfabetische lettercode.
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-009
ElementnaamGemeente van het Bevoegd Gezag
ToelichtingDe gemeenteaanduiding uit de gemeentetabel (GBA-tabel) van het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN 1888 en NEN 5825)
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-010
ElementnaamPostbusnummer Bevoegd Gezag
Toelichting  
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-011
ElementnaamPostcode postbus Bevoegd Gezag
ToelichtingDe officiële Nederlandse PTT codering, bestaande uit een numerieke woonplaatscode en een alfabetische lettercode.
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
* ElementnummerBG-012
ElementnaamGemeente postbus Bevoegd Gezag
Toelichting  
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
ElementnummerBG-013
ElementnaamTelefoonnummer Bevoegd Gezag
Toelichting  
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
ElementnummerBG-014
ElementnaamFaxnummer Bevoegd Gezag
Toelichting  
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
ElementnummerBG-015
ElementnaamE-mail adres Bevoegd Gezag
Toelichting  
Nodig voor:communicatie/correspondentie
Formulier(nummer):Form.7
  
C2 Schoolgegevens: («variabele» gegevens)
  
C2.1 School: klassen, lesduur:
  
ElementnummerKL-001
ElementnaamLesduur
ToelichtingDuur van een leseenheid in minuten.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.1
  
* ElementnummerKL-002
ElementnaamAantal klassen 1e leerjaar
ToelichtingVoor de bepaling van de gemiddelde klassengrootte van de eerste twee leerjaren is het noodzakelijk inzicht te hebben in het aantal klassen in het eerste leerjaar van de instelling op de peildatum van het huidige schooljaar. Voor het ivbo dient deze opgave separaat te worden verricht.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.1
  
* ElementnummerKL-003
ElementnaamAantal klassen 2e leerjaar
ToelichtingVoor de bepaling van de gemiddelde klassengrootte van de eerste twee leerjaren is het noodzakelijk inzicht te hebben in het aantal klassen in het tweede leerjaar van de instelling op de peildatum van het huidige schooljaar. Voor het ivbo dient deze opgave separaat te worden verricht.
Nodig voor:beleid
Formulier(nummer):Form.1

Verklaring formuliernummers (vragenlijsten):

Form. 1: Telformulier Integrale leerlingtelling 1 oktober;

Form. 2: Telformulier Integrale leerlingtelling nevenvestiging 1 oktober;

Form. 3: Telformulier Cumi-VO-telling 1 oktober;

Form. 4: Aanvraag faciliteiten t.b.v. onderwijs in eigen Taal aan leerlingen met een niet-Nederlandse culturele achtergrond;

Form. 5: ILT(herkomst);

Form. 6: ILT(leeftijd);

Form. 7: Mutatieformulier BR(IN);

Form. 8: Inspectieformulieren / IDU-formulieren (Instroom, Doorstroom en Uitstroom);

Form. 9: Niet Nederlandse Nationaliteit;

Form. 10: Ipto;

Form. 11: ROVO; (Regionaal onderzoek Voortgezet Onderwijs)

Form. 12: Basisvorming toets (toetsverslag afsluitingstoetsen);

Form. 13: Monitoring huisvesting;

Form. 14: Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.

A4

Leerlinggegevens

VBO

Agrarische Onderwijsinstellingen

Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

Attribuut: CBSNAT
Omschrijving: CBS-nummer van de nationaliteit
Domein : Referentietabellen
Type onderwijs :VBO
Type :numeriek
Lengte:3
Bijzonderheden : 
Doel :beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut :DATDPL
Omschrijving :datum diploma behaald
Domein :>= begin vorig schooljaar < begin huidig schooljaar (JJMMDD)
Type onderwijs :VBO
Type:numeriek
Lengte :6
Bijzonderheden : 
Doel:beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut :DATTST
Omschrijving:datum start op locatie
Domein :> teldatum vorig jaar <= teldatum huidig schooljaar
Type onderwijs:VBO
Type :numeriek (JJMMDD)
Lengte :6
Bijzonderheden : 
Doel :bekostigingsinformatie
   
Attribuut :DATVEX
Omschrijving :datum vertrek extern (buiten het agrarisch onderwijs)
Domein :< startdatum huidig schooljaar > startdatum vorig schooljaar
Type onderwijs:VBO
Type :numeriek (JJMMDD)
Lengte :6
Bijzonderheden : 
Doel :bekostigingsinformatie
   
Attribuut:GEBDAG
Omschrijving:geboortedag van de onderwijsvragende
Domein:1 t/m 31
Type onderwijs:VBO
Type :numeriek
Lengte :2
Bijzonderheden : 
Doel :bekostigingsinformatie
   
Attribuut :GEBMND
Omschrijving:geboortemaand van de onderwijsvragende
Domein :1 t/m 12
Type onderwijs :VBO
Type :numeriek
Lengte :2
Bijzonderheden : 
Doel :bekostigingsinformatie
   
Attribuut:GEBTJR
Omschrijving :geboortejaar van de onderwijsvragende
Domein :00 t/m 99
Type onderwijs:VBO
Type :numeriek
Lengte :2
Bijzonderheden : 
Doel :bekostigingsinformatie
   
Attribuut:GSLLRL
Omschrijving :geslacht van de onderwijsvragende
Domein :M/V
Type onderwijs:VBO
Type :alfanumeriek
Lengte :1
Bijzonderheden : 
Doel :beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut :KODBKL
Omschrijving :code beroepsklasse ouder / verzorger
Domein :A/B/C/D/O
Type onderwijs :VBO
Type :alfanumeriek
Lengte:1
Bijzonderheden : 
Doel :beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut:KODKLS
Omschrijving :fase en/of code van een klas (bijv.: 3a of a)
Domein : 
Type onderwijs :VBO
Type :alfanumeriek
Lengte:6
Bijzonderheden : 
Doel :beleidsinformatie
   
Attribuut :KODLRG
Omschrijving:code leergang
Domein :V/I
Type onderwijs :VBO
Type :alfanumeriek
Lengte :1
Bijzonderheden: 
Doel:bekostigingsinformatie
   
Attribuut:KODSCF
Omschrijving :code van de afdeling
Domein :Referentietabellen
Type onderwijs :VBO
Type :alfanumeriek
Lengte :3
Bijzonderheden : 
Doel :bekostigingsinformatie
   
Attribuut:MNERES
Omschrijving :mnemonic van het behaalde resultaat
Domein :B/NB/AE/GE/HE/TE/UE
Type onderwijs :VBO
Type :alfanumeriek
Lengte:2
Bijzonderheden : 
Doel :beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut:NUMBES
Omschrijving :nummer bestemming extern
Domein:Referentietabellen
Type onderwijs:VBO
Type :numeriek
Lengte :2
Bijzonderheden: 
Doel:beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut:NUMFAS
Omschrijving :fase (leerjaar)
Domein :1 t/m 4
Type onderwijs :VBO
Type :numeriek
Lengte :1
Bijzonderheden: 
Doel :beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut:NUMORI
Omschrijving :nummer opleidingsrichting
Domein :Referentietabellen
Type onderwijs :VBO
Type :numeriek
Lengte:3
Bijzonderheden :  
Doel :beleidsinformatie
   
Attribuut:NUMPER
Omschrijving :nummer van de periode
Domein :Referentietabellen
Type onderwijs:VBO
Type :numeriek
Lengte :3
Bijzonderheden : 
Doel :bekostigingsinformatie
   
Attribuut:NUMSCH
Omschrijving:nummer van de school / locatie
Domein :Referentietabellen
Type onderwijs :VBO
Type :numeriek
Lengte:3
Bijzonderheden : 
Doel :bekostigingsinformatie
   
Attribuut:NUMSCH_OUD
Omschrijving :nummer van de Agrarische school / locatie waar de onderwijsvragende vandaan komt
Domein :Referentietabellen
Type onderwijs :VBO
Type :numeriek
Lengte :3
Bijzonderheden:door het oude nummer van de school / locatie van de onderwijsvragende en het unieke nummer waaronder hij bekent was bij de vorige agrarische school / locatie op te vragen is het mogelijk een onderwijsvragende te volgen in zijn schoolloopbaan.
Doel :bekostigingsinformatie
   
Attribuut:NUMVAR
Omschrijving :nummer van de vakrichting
Domein :Referentietabellen
Type onderwijs :VBO
Type :numeriek
Lengte:3
Bijzonderheden :verplicht voor 4e leerjaar en optioneel voor 3e leerjaar
Doel :beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut:NUMVON
Omschrijving :het nummer van het voorgaand onderwijs
Domein :Referentietabellen
Type onderwijs :VBO
Type :numeriek
Lengte:3
Bijzonderheden : 
Doel :beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut:NUMVOP
Omschrijving:het nummer van het onderwijs op grond waarvan toegelaten (per type onderwijs)
Domein :Referentietabellen
Type onderwijs:VBO
Type :numeriek
Lengte :3
Bijzonderheden: 
Doel :beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut:PKOIND
Omschrijving:indicatie buitenlande postcode
Domein :J/N
Type onderwijs :VBO
Type :alfanumeriek
Lengte :1
Bijzonderheden : 
Doel :beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut :PKONUM
Omschrijving :numeriek gedeelte van de postcode
Domein :Referentietabellen
Type onderwijs :VBO
Type :numeriek
Lengte :4
Bijzonderheden:Hiermee kan zowel de woonplaats als de gemeente bepaald worden.
Doel :beleidsinformatie, toezicht
   
Attribuut:SCNRLRL
Omschrijving :uniek nummer van de onderwijsvragende binnen de school / locatie
Domein : 
Type onderwijs :VBO
Type :alfanumeriek
Lengte:9
Bijzonderheden: 
Doel :bekostigingsinformatie
   
Attribuut:SCNRLRLOUD
Omschrijving :uniek nummer van de onderwijsvragende bij de school / locatie waar hij vandaan komt
Domein : 
Type onderwijs :VBO
Type :alfanumeriek
Lengte:9
Bijzonderheden :door het oude nummer van de locatie van de onderwijsvragende en het unieke nummer waaronder hij bekent was bij de vorige agrarische school/locatie op te vragen is het mogelijk een onderwijsvragende te volgen in zijn schoolloopbaan.
Doel:bekostigingsinformatie

XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat (artikel 25a, vierde lid, onderdeel b, van de Wet op de Raad van State).

Naar boven