Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van
Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het in verband met het begrotingsbeleid
wenselijk is de voeding van het Infrastructuurfonds te herzien en daartoe
de Wet Infrastructuurfonds en de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 te
wijzigen;
Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg
der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden
en verstaan bij deze:
ARTIKEL I
De >Wet Infrastructuurfonds1 wordt als volgt gewijzigd.
A. Artikel 6, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd.
1. De onderdelen a en b vervallen.
2. De onderdelen c tot en met f worden geletterd a tot en met d.
B. Artikel 7 vervalt.
C. In artikel 16 vervallen het tweede lid en de aanduiding
van het eerste lid.
ARTIKEL II
De Wet op de motorrijtuigenbelasting
19942 wordt als volgt gewijzigd.
A. Artikel 23, eerste lid, wordt vervangen door:
B. Artikel 24 wordt vervangen door:
Artikel 24. Voor een bestelauto bedraagt de belasting:
bij
een eigen massa in kilogrammen van | over een tijdvak van drie maanden | vermeerderd
met | per 100 kg eigen massa boven |
---|
500 of minder | f 63,31 | | |
600
tot en met 1 000 | f 76,73 | f 9,39 | 600 kg |
1 100
tot en met 2 000 | f 123,93 | f 10,10 | 1 100 kg |
2 100
tot en met 2 700 | f 225,76 | f 10,87 | 2 100 kg |
2 800
en meer | f 297,79 | f 2,50 | 2 800 kg. |
C. Artikel 25 wordt vervangen door:
Artikel 25. Voor een motorrijwiel bedraagt de belasting
over een tijdvak van drie maanden f 66,29.
D. Artikel 46 wordt vervangen door:
Artikel 46. Voor een ander motorrijtuig, niet zijnde een
autobus, bedraagt de belasting, met overeenkomstige toepassing van artikel
22:
bij
een eigen massa in kilogrammen van | over een tijdvak van drie maanden | vermeerderd
met | per 100 kg eigen massa boven |
---|
500 of minder | f 63,31 | | |
600
tot en met 1 000 | f 76,73 | f 9,39 | 600 kg |
1 100
tot en met 2 000 | f 123,93 | f 10,10 | 1 100 kg |
2 100
tot en met 2 700 | f 225,76 | f 10,87 | 2 100 kg |
2 800
en meer | f 297,79 | f 2,50 | 2 800 kg. |
E. Artikel 47 wordt vervangen door:
Artikel 47. Voor een autobus bedraagt de belasting, met
overeenkomstige toepassing van artikel 22:
bij
een eigen massa in kilogrammen van | over een tijdvak van drie maanden | vermeerderd
met | per 100 kg eigen massa boven |
---|
1 000 of minder | f 87,42 | | |
1 100 tot en met 2 600 | f 98,27 | f 10,85 | 1 100
kg |
2 700 en meer | f 270,09 | f 2,50 | 2 700 kg. |
F. Na artikel 51 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 51a. Voor een motorrijtuig dat wordt gebruikt in
de uitoefening van de detailhandel en dat is voorzien van een voor het publiek
toegankelijke besloten ruimte die blijvend is ingericht als winkel
en uitsluitend als zodanig wordt gebruikt, bedraagt de belasting, in afwijking
van het in deze afdeling bepaalde en onder bij algemene maatregel van bestuur
te stellen voorwaarden, met overeenkomstige toepassing van artikel 22, over
een tijdvak van drie maanden f 11,95, vermeerderd met f 2,50 per
100 kg eigen massa boven 500 kg.
G. Artikel 56, eerste lid, wordt vervangen door:
1. De vermeerdering van de belasting bedraagt, met overeenkomstige toepassing
van artikel 22, over een tijdvak van drie maanden f 11,95, vermeerderd
met f 2,50 per 100 kg eigen massa van het voertuig boven 500 kg.
ARTIKEL III
Onze Minister van Financiën zendt binnen vijf jaar na de inwerkingtreding
van deze wet aan de Staten-Generaal een verslag over de gevolgen van het in
artikel 31 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 bedoelde nihiltarief
voor motorrijtuigen die zijn ingericht en bestemd om hoofdzakelijk te worden
aangedreven door een elektromotor.
ARTIKEL IV
Voor een motorrijtuig waarvoor vóór 1 januari 1996 infrastructuurtoeslag
is voldaan over een tijdvak dat geheel of gedeeltelijk valt na 31 december
1995, wordt de infrastructuurtoeslag die kan worden toegerekend aan een tijdvak
of gedeelte daarvan dat valt na 31 december 1995, geacht motorrijtuigenbelasting
te zijn.
ARTIKEL V
Indien het bij koninklijke boodschap van 17 augustus 1995 ingediende voorstel
van wet tot wijziging van de Provinciewet en de Wet op de motorrijtuigenbelasting
1994 in verband met verruiming van het provinciale belastinggebied (kamerstukken
II 1994/95, 24 272, nrs. 1 en 2) tot wet wordt verheven, wordt ARTIKEL II van die wet vervangen door:
ARTIKEL II
De Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 wordt als volgt gewijzigd:
A. In artikel 23, eerste lid, worden «f 78,50», «f 91,75»,
«f 105,50»,
«f 127,00», «f 149,75», «f 32,75»,
«f 929,25» en «f 25,75» achtereenvolgens vervangen
door: f 65,55, f 76,40, f 87,60, f 103,70, f 120,50,
f 23, f 666 en f 16.
B. In artikel 25 wordt «f 66,29» vervangen door: f 55,10.
C. In artikel 47 worden «f 87,42», «f 98,27»,
«f 10,85», «f 270,09» en
«f 2,50» achtereenvolgens vervangen door: f 96,15, f 108,50,
f 12,35, f 304,35 en f 4.
ARTIKEL VI
Deze wet treedt in werking met ingang van 1 januari 1996.
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst
en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat,
aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.
XNoot
1Stb. 1993, 319, laatstelijk gewijzigd bij wet van 30 maart 1995, Stb.
152.
XNoot
2Stb. 1994, 17, laatstelijk gewijzigd bij wet van 30 maart 1995, Stb. 152.
XHistnoot
Zie voor de behandeling in de Staten-Generaal:
Kamerstukken II 1995/96, 24 476.
Handelingen II 1995/96, blz. 2364.
Kamerstukken I 1995/96, 24 476 (115).
Handelingen I 1995/96, zie vergadering d.d. 20 december 1995.