Aanwijzing ILT – Continueren anticiperend handhaven Schiphol, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

6 december 2023

Adres: Inspectie Leefomgeving en Transport

T.a.v. De inspecteur-generaal

de heer M.C. Wassenaar

Postbus 16191

2500 BD DEN HAAG

Geachte heer Wassenaar,

In mijn brief van 11 september 2023, met kenmerk IenW/BSK-2023/243364, heb ik u verzocht het anticiperend handhaven op Schiphol te beëindigen per 31 maart 2024. Naar aanleiding van stellingname door de Europese Commissie heb ik een hernieuwde afweging moeten maken. Gelet hierop verzoek ik u middels deze aanwijzing het anticiperend handhaven voort te zetten per 31 maart 2024. Ik licht dit hieronder toe.

Tegelijk met het beëindigen van het anticiperend handhaven per 31 maart 2024 zou de experimenteerregeling strikt preferentieel baangebruik Schiphol in werking treden. Het beëindigen van het anticiperend handhaven en de vaststelling van de Experimenteerregeling vormen samen spoor 1 in de uitwerking van het Hoofdlijnenbesluit Schiphol.

Op 13 november 2023 heb ik een brief ontvangen van de Europees Commissaris voor Transport, mevr. Vălean, waarin ernstige zorgen worden overgebracht over het niet volgen van de balanced approach-procedure voor de uitvoering van spoor 1. In deze brief wordt gesteld dat de Europese Commissie zich nadrukkelijk het recht voorbehoudt een infractieprocedure tegen Nederland te starten in de eerstvolgende infractieronde, wegens het in haar ogen niet naleven van Europese regelgeving. Nederland wordt dringend opgeroepen alle mogelijke stappen te nemen om overeenstemming met het Europees recht te verzekeren.

De verhouding tot het Europees Recht is ook onderdeel van de lopende cassatieprocedure bij de Hoge Raad over de invoering van spoor 1. Na de brief van de Europese Commissie is opnieuw afgewogen of het cassatieberoep moet worden afgewacht voordat spoor 1 wordt geëffectueerd. Ik heb besloten tot het opschorten van spoor 1, in ieder geval totdat de Hoge Raad uitspraak heeft gedaan in de cassatieprocedure. Een uitspraak wordt niet verwacht voor het tweede kwartaal van 2024. Graag verwijs ik u ook naar mijn brief aan de Tweede Kamer d.d. 14 november 2023.1

Ik verzoek u daarom, gelet op Aanwijzing 14 van de Regeling vaststelling Aanwijzingen inzake de Rijksinspecties, tot nader bericht het anticiperend handhaven op Schiphol voort te zetten. Dit betekent dat bij overschrijding van een grenswaarde voor geluid in een handhavingspunt geen maatregel op grond van artikel 8.22 Wet luchtvaart wordt opgelegd indien blijkt dat de overschrijding het gevolg is van de toepassing van de regels uit het Nieuw Normen- en Handhavingsstelsel behorende bij strikt preferentieel baangebruik tot een maximum aantal van 500.000 vliegtuigbewegingen voor handelsverkeer per gebruiksjaar.2

Deze brief wordt gepubliceerd in de Staatscourant.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kenmerk IENW/BSK-2023/345691.

X Noot
2

De regels voor strikt preferentieel baangebruik zoals opgenomen in de ontwerpwijziging Luchthavenverkeerbesluit Schiphol die op 16 februari 2021 aan de Tweede Kamer is toegestuurd. In de ontwerpwijziging Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol (januari – februari 2021) is opgenomen welke informatie aangeleverd moet worden door Schiphol en LVNL ten behoeve van de handhaving door de Inspectie Leefomgeving en Transport en zijn de gegevens met betrekking tot de reken- en meetvoorschriften vastgelegd.

Naar boven