Adres: Inspectie Leefomgeving en Transport
T.a.v. De inspecteur-generaal
de heer M.C. Wassenaar
Postbus 16191
2500 BD DEN HAAG
Geachte heer Wassenaar,
In mijn brief van 11 september 2023, met kenmerk IenW/BSK-2023/243364, heb
ik u verzocht het anticiperend handhaven op Schiphol te beëindigen per 31 maart
2024. Naar aanleiding van stellingname door de Europese Commissie heb ik een
hernieuwde afweging moeten maken. Gelet hierop verzoek ik u middels deze
aanwijzing het anticiperend handhaven voort te zetten per 31 maart 2024. Ik
licht dit hieronder toe.
Tegelijk met het beëindigen van het anticiperend handhaven per 31 maart
2024 zou de experimenteerregeling strikt preferentieel baangebruik Schiphol in
werking treden. Het beëindigen van het anticiperend handhaven en de
vaststelling van de Experimenteerregeling vormen samen spoor 1 in de uitwerking
van het Hoofdlijnenbesluit Schiphol.
Op 13 november 2023 heb ik een brief ontvangen van de Europees Commissaris
voor Transport, mevr. Vălean, waarin ernstige zorgen worden overgebracht over
het niet volgen van de balanced approach-procedure voor de uitvoering van spoor
1. In deze brief wordt gesteld dat de Europese Commissie zich nadrukkelijk het
recht voorbehoudt een infractieprocedure tegen Nederland te starten in de
eerstvolgende infractieronde, wegens het in haar ogen niet naleven van Europese
regelgeving. Nederland wordt dringend opgeroepen alle mogelijke stappen te
nemen om overeenstemming met het Europees recht te verzekeren.
De verhouding tot het Europees Recht is ook onderdeel van de lopende
cassatieprocedure bij de Hoge Raad over de invoering van spoor 1. Na de brief
van de Europese Commissie is opnieuw afgewogen of het cassatieberoep moet
worden afgewacht voordat spoor 1 wordt geëffectueerd. Ik heb besloten tot het
opschorten van spoor 1, in ieder geval totdat de Hoge Raad uitspraak heeft
gedaan in de cassatieprocedure. Een uitspraak wordt niet verwacht voor het
tweede kwartaal van 2024. Graag verwijs ik u ook naar mijn brief aan de Tweede
Kamer d.d. 14 november 2023.1
Ik verzoek u daarom, gelet op Aanwijzing 14 van de Regeling vaststelling
Aanwijzingen inzake de Rijksinspecties, tot nader bericht het anticiperend
handhaven op Schiphol voort te zetten. Dit betekent dat bij overschrijding van
een grenswaarde voor geluid in een handhavingspunt geen maatregel op grond van
artikel 8.22 Wet luchtvaart wordt opgelegd indien blijkt dat de overschrijding
het gevolg is van de toepassing van de regels uit het Nieuw Normen- en
Handhavingsstelsel behorende bij strikt preferentieel baangebruik tot een
maximum aantal van 500.000 vliegtuigbewegingen voor handelsverkeer per
gebruiksjaar.2