De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op de artikelen 24, achtste lid, en 26, derde lid, van de Werkloosheidswet,
16, eerste lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen, 32, tweede lid, van
de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en 30aa, tweede lid, van de Ziektewet;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling vrijstelling verplichtingen sociale zekerheidswetten wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1a wordt ‘van de IOW19’ vervangen door ‘van de IOW, 19’.
B
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid vervalt.
2. Voor de tekst vervalt de aanduiding ‘1.’.
C
In artikel 7 vervalt ‘op de eerste dag van werkloosheid of ziekte respectievelijk
op de eerste dag dat hij recht heeft op een WGA-uitkering,’.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 mei 2018.
TOELICHTING
Algemeen
Van de sollicitatieplicht is onder meer vrijgesteld de WW-gerechtigde1 die op de eerste dag van werkloosheid de leeftijd van één jaar voor de pensioengerechtigde
leeftijd, bedoeld in artikel 7a van de Algemene Ouderdomswet, heeft bereikt. Deze
vrijstelling gold echter niet voor uitkeringsgerechtigden die tijdens de uitkeringsduur
deze leeftijd bereiken. Voor dit onderscheid zijn geen gerechtvaardigde redenen. Daarom
is met deze wijzigingsregeling geregeld dat de vrijstelling van de sollicitatieplicht
geldt voor de uitkeringsgerechtigde die de leeftijd van één jaar voor de pensioengerechtigde
leeftijd bereikt.2
Dit laat onverlet dat het uitkeringsgerechtigden van deze leeftijd vrijstaat actief
naar werk te zoeken. Het vervallen van de sollicitatieverplichting voor de groep die
tijdens de periode van werkloosheid de leeftijd van één jaar voor de pensioengerechtigde
leeftijd bereikt, zal naar verwachting een beperkt financieel effect hebben op de
uitkeringslasten. Naar verwachting komen de jaarlijkse WW-uitkeringslasten € 150.000
hoger uit. De vrijstelling gaat ook gelden voor mensen die een IOW-, ZW- of WGA-uitkering
ontvangen. De verruiming van de vrijstelling voor deze groepen heeft een verwaarloosbaar
effect op de uitkeringslasten.
Hoewel de sollicitatieplicht ook voor ouderen tot meer werkhervatting leidt, is het
effect van de uitbreiding van de vrijstelling beperkt. Uit cijfers van het Uitvoeringsinstituut
werknemersverzekeringen (hierna: UWV) blijkt dat het aantal werkhervattingen in het
laatste jaar voor de pensioengerechtigde leeftijd sterk afneemt.
Regeldruk
Voor de groep mensen die bij instroom in de uitkering nog niet de leeftijd van één
jaar voor de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, maar deze leeftijd wel bereikt
tijdens de duur van de uitkering, geldt dat zij niet langer hoeven te voldoen aan
de sollicitatieverplichting en daarover geen verantwoording hoeven af te leggen. Uit
cijfers van UWV blijkt dat het in 2018 om circa 21.000 mensen (bezien over de eerder
genoemde uitkeringen) gaat.
Uitvoeringstoets UWV
UWV heeft aangegeven de hiervoor genoemde wijziging met ingang van 1 mei 2018 uit
te kunnen voeren. Daarbij heeft UWV van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aantal
aanvullende wijzigingen voor te stellen. Zo heeft UWV gevraagd de vrijstelling van
de verplichtingen die nu al geldt voor de eerste termijn van arbeidstijdverkorting
ook uit te breiden tot de tweede termijn (verlenging) van de arbeidstijdverkorting.
Artikelsgewijs
Artikel I
Onderdeel A
Artikel I, onderdeel A, betreft uitsluitend een redactionele aanpassing.
Onderdeel B
In het eerste lid van artikel 3 is geregeld dat de WW- of IOW-gerechtigde wiens werkloosheid
het gevolg is van onwerkbaar weer of waarvoor een ontheffing is verleend inzake arbeidstijdverkorting,
is vrijgesteld van enkele verplichtingen,2 genoemd in de WW en IOW. In het tweede lid van artikel 3 is bepaald dat vrijstelling
enkel geldt voor de werknemer wiens arbeidstijd tot nul is verkort en voor de duur
van de eerste ontheffing.
Met deze wijziging wordt geregeld dat de vrijstellingen gaan gelden gedurende de gehele
duur van de arbeidstijdverkorting en niet alleen tijdens de duur van de eerste ontheffing.
Er is geen reden om bij de verlenging van de arbeidsduurverkorting hiervan af te wijken.
Onderdeel C
Met onderdeel C is de daadwerkelijke vrijstelling van de sollicitatieplicht, zoals
beschreven in het algemeen deel van deze toelichting, vormgegeven.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees