Reglement voor de verkiezing ‘Mooiste natuurgebied van Nederland’, behorend bij het programma ‘Naar Nationale Parken van Wereldklasse’, Ministerie van Economische Zaken

Inleiding

  • 1. De Staatssecretaris van Economische Zaken is regisseur van het Programma ‘Naar Nationale Parken van Wereldklasse’ (NPW) dat loopt tot en met 31 maart 2018. Bij de realisatie van dit programma werkt hij samen met een groot aantal partijen die op 17 maart 2016 de Nationale Parken Deal (Stcrt. 2016, 16774) hebben ondertekend. De Deal heeft tot doel gezamenlijk een beweging op gang te brengen om:

    • de kwaliteiten van Nationale Parken in Nederland te verhogen;

    • de betrokkenheid van de samenleving bij de natuur te versterken;

    • een sterkere merk- en marktpositie1 van Nationale Parken in Nederland te bereiken.

  • 2. Onderdeel van het programma is om door middel van een verkiezing een aantal topgebieden te selecteren, de kwaliteiten daarvan te ontwikkelen, en daarvan te leren. In deze gebieden worden partijen in staat gesteld om de doelen van het programma NPW uit te werken (ruimtelijke, maatschappelijke en bestuurlijke implicaties) voor hun gebied. De leerervaringen hieruit komen beschikbaar voor alle (bestaande) Nationale Parken en inzenders, die worden uitgenodigd in een Community of Practice deel te nemen. Op basis van een evaluatie van het programma wordt besloten hoe de duurzame realisatie van de doelen kan worden geborgd.

  • 3. De wijze van selecteren van deze gebieden wordt in dit reglement beschreven.

Deelname

  • 4. Deelname aan deze selectie is mogelijk door inzending van een bidbook of plan (inclusief activiteitenprogramma). Hierbij dient gebruik gemaakt te worden van het formulier (aangeboden op de website http://www.nationaleparkenwereldklasse.nl/). Het ingevulde formulier wordt gestuurd naar het e-mailadres NPWgebied@rvo.nl. De inzending is voorzien van naam, ondertekening, adresgegevens en e-mailadres van de inzender, die tevens daarbij nadrukkelijk aangeeft namens welke andere partijen hij deze inzending doet (medeondertekenaars). Door de inzending gaat de deelnemer akkoord met het bepaalde in dit reglement.

  • 5. Een ieder kan één of meer inzendingen indienen. In geval van meerdere deelnemende partijen moet bij de inzending duidelijk worden aangeven wie als aanspreekpunt (penvoerder) fungeert, daar slechts met die partij zal worden gecommuniceerd.

  • 6. De inzendingstermijn sluit op 15 september 2016 om 12.00 uur Nederlandse tijd. Onvolledige inzendingen en inzendingen die na dit tijdstip binnenkomen, worden niet meegenomen in de selectie. Bij onvolledigheid zal de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, die deze selectie begeleidt, de inzender nog twee dagen gelegenheid geven om de inzending alsnog te vervolmaken. Het bidbook of plan wordt conform het formulier beschreven in maximaal 3000 woorden (los van bijlagen/afbeeldingen/kaarten), waar bij inbegrepen een samenvatting van maximaal 750 woorden.

Selectiecriteria

  • 7. In de artikelen 8, 9, 10, 11 en 12 staan de selectiecriteria genoemd. Voorwaarde om aan de selectie mee te doen is dat het bidbook of plan aan al deze criteria voldoet.

  • 8. De inzending is een te jureren bidbook of plan waarin staat welke activiteiten de inzender onderneemt en welke kosten daarmee samenhangen om aan de criteria te voldoen. De criteria zijn de navolgende:

    • I. De inzending heeft betrekking op een samenhangend gebied waarbinnen natuurgebieden van (inter)nationale waarde zijn gelegen.

      De inzending beschrijft de landschapsecologische en/of landschappelijke samenhang van het gebied, waarbinnen één of meer internationaal waardevolle natuurkernen zijn gelegen in een ruimtelijk ensemble. Deze natuurkern(en), die de basis voor de inzending vormt/vormen, dient/dienen zich binnen Nederland én internationaal te onderscheiden in kwaliteit (diversiteit in ecosystemen, aangewezen als Natura 2000-gebied, voldoen aan de criteria genoemd in artikel 8.3, tweede lid, onderdelen a tot en met c, van de Wet Natuurbescherming (Stb 2016, 34)), aanwezigheid van natuurlijke processen en omvang. De inzending benoemt deze kwaliteiten in een bredere landschap ecologische/landschappelijke context en geeft aan hoe deze kunnen worden behouden, verbeterd en/of versterkt.

    • II. De inzending gaat in op (de ontwikkeling van) de unieke (potentiële) belevingsmogelijkheden, die passen bij de draagkracht van het gebied.

      De inzending geeft aan hoe het gebied een uniek, kwalitatief hoogwaardig en qua belevingswaarde aantrekkelijk recreatief aanbod ontwikkelt, dat aansluit op de vraag van nationale en internationale bezoekers. De inzending geeft aan hoe daaraan binnen afzienbare termijn invulling wordt gegeven en hoe dit in de toekomst verder kan worden uitgebouwd. De inzending maakt aannemelijk dat dit aanbod, en het te verwachten bezoek aansluiten op de (ecologische en landschappelijke) draagkracht van het gebied en ook op lange termijn een evenwicht tussen ecologie, economie en beleving blijft behouden. Er dient in het gebied al sprake te zijn van een (basis) recreatief aanbod (voorzieningen, infrastructuur) en het gebied moet goed bereikbaar en toegankelijk zijn.

      De inzending dient aan te geven hoe de natuurlijke en landschappelijke belevingswaarden van het gebied kunnen worden verbonden met andere aantrekkelijke bestemmingen (bijv. culturele, cultuurhistorische, dorpen/steden etc.).

      De inzending geeft aan dat het gebied kenmerkende en aansprekende elementen van Nederland bezit, waarin (een deel van) het verhaal van Nederland tot uitdrukking komt.

    • III. Voor de inzending is draagvlak van, en de samenwerking tussen partijen geborgd, en er is zicht op haalbaarheid en uitvoering.

      De inzending heeft aantoonbaar draagvlak, zoals draagvlak bij de betrokken grondeigenaren/beheerders, de betrokken gemeente(n) en provincie(s), en ondernemers en omwonenden die betrokken zijn bij het plan.

      De initiatiefnemer of indiener dient in staat te zijn om het plan te ontwikkelen, en heeft voldoende organiserend vermogen om middelen te genereren om de uitvoering van het plan te borgen. De inzending wint aan kracht naar mate meerdere essentiële partners in het gebied het plan ondersteunen.

    • IV. De inzending draagt bij aan de regionale sociaaleconomische ontwikkeling

      De inzending dient uit te gaan van het actief betrekken van de eigenaren (en pachters en beheerders) van natuurterreinen, van regionale bewoners, organisaties en ondernemers zodat de regionale gemeenschap zich identificeert met het gebied en er trots op is. De inzending draagt zo bij aan de sociaaleconomische en sociaal-culturele ontwikkeling van de regio. Dit moet blijken uit concrete initiatieven in de vorm van een concreet ontwikkelings- c.q. businessplan, waarin de baten (mede) ten goede komen aan de dragers van de kosten voor instandhouding en beheer. De inzending bevat voorstellen voor (nieuwe) instrumenten die gericht zijn op een duurzame sociaaleconomische ontwikkeling van het gebied, zoals bijvoorbeeld aandeelhouderschap, adoptie van natuurgebieden, crowdfunding of (gebieds)fondsen. De inzending bevat een meerjarige investeringsagenda.

    • V. De inzending voorziet in een adequate governance.

      De inzending voorziet in (het ontwikkelen van) een afspraak en structuur voor de governance van het gebied, waarin de verdeling van rollen en verantwoordelijkheden van publieke en private partijen wordt beschreven, passend binnen de geldende wet- en regelgeving. Eigenaren, dragers van kosten, ontvangers van opbrengsten en degenen met bestuurlijke verantwoordelijkheden in het gebied zijn in het governance-model met elkaar in verbinding.

      De inzending voorziet in (voorstellen voor) een efficiënte werkorganisatie, toegesneden op de realisatie van het plan en de kwaliteitsborging daarvan.

    • VI. De inzending levert een substantiële bijdrage aan de te ontwikkelen merkstrategie voor de Nederlandse Nationale Parken.

      De inzending beschrijft op welke wijze het gebied als icoon van de Nederlandse Nationale Parken in de markt kan worden gezet. De inzenders zijn daarbij bereid om onderdeel te zijn van, en actief bij te dragen aan de branding en marketing van het merk Nationale Parken, zoals dat binnen dit programma op landelijk niveau wordt ontwikkeld. De inzending draagt zo bij aan het opbouwen en versterken van het landelijke merk ‘Nationaal Park’. Binnen deze overkoepelende marketing blijft ruimte voor partijen een eigen niche marketing te ontwikkelen.

  • 9. De inzending specificeert de kosten voor uitvoering van het bidbook of plan.

  • 10. Over het voornemen tot indienen van de inzending moet overleg zijn geweest met de betrokken provincie(s). Het resultaat van dat overleg wordt in de inzending beschreven.

  • 11. Bij de inzending wordt aangegeven dat opgedane kennis wordt gedeeld. De inzenders zijn bereid om de kennis en ervaringen die in het plangebied worden opgedaan beschikbaar te stellen voor alle Nationale Parken en andere inzenders. Zij nemen hiervoor deel aan een binnen het Programma Nationale Parken te ontwikkelen Community of Practice.

  • 12. Inzending staat alleen open voor gebieden die geheel of gedeeltelijk gelegen zijn binnen Nederland.

Jury en beoordeling

  • 13. Na sluiting van de inzendingstermijn wordt een voorselectie gemaakt door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Hierbij wordt bekeken of de inzending volledig en compleet is (alle in artikel 8 genoemde criteria moeten zijn beschreven), en of voldaan is aan de voorwaarden van de artikelen 9, 10,11 en 12.

  • 14. Er wordt een vakjury samengesteld die de staatssecretaris adviseert over de selectie van de inzendingen. De samenstelling van de vakjury zal ruim voor 15 september 2016 op de website van het programma bekend worden gemaakt.

  • 15. De vakjury beoordeelt of de inzendingen, die zij verkrijgt na de voorselectie, aan de criteria, genoemd in artikel 8, voldoen. De inzendingen die hieraan voldoen worden daarna door de jury conform artikel 16 gerangschikt.

  • 16. De inzending wordt hoger gerangschikt naar mate:

    • a. de inzending beter voldoet aan de in artikel 8 genoemde criteria;

    • b. de voorgestelde veranderingen zich sneller voordoen;

    • c. de omvang van de voorgestelde veranderingen groter is;

    • d. de haalbaarheid en het realiteitsgehalte van de voorgestelde maatregelen groter is;

    • e. de logische samenhang tussen de voorgestelde maatregelen groter is;

    • d. de fasering van de voorgestelde maatregelen beter is;

    • f. de kwaliteit van de financiële onderbouwing hoger is;

    • g. de betekenis voor de kennisdeling ten behoeve van alle Nationale Parken/andere gebieden groter is.

    Alle criteria wegen even zwaar. Het oordeel van de vakjury wordt, inclusief de ranking, vastgelegd in een juryrapport.

  • 17. De door de vakjury gerangschikte inzendingen en het juryoordeel daarover worden kenbaar gemaakt aan het Nederlandse publiek. Het publiek kiest vervolgens, op een nader op de website bekent te maken wijze, uit deze genomineerde gebieden de beste drie inzendingen, die worden voorgedragen voor verdere uitwerking.

  • 18. Na deze uitkomst kan de vakjury nog één inzending voordragen, waarbij zij ervoor zorgt dat er een samenstel van aansprekende gebieden ontstaat met een evenwichtige verdeling van de voor Nederland kenmerkende natuur en landschappen, die aantrekkelijk zijn voor de (inter)nationale bezoeker.

Bekendmaking en vervolg

  • 19. De staatsecretaris van Economische Zaken maakt uiterlijk in de eerste week van november 2016 de drie of vier winnende inzendingen bekend.

  • 20. Eerst nadat de winnende inzendingen bekend zijn, zal in overleg met de drie of vier geselecteerde inzenders beoordeeld worden of, en in welke vorm financiële bijdragen beschikbaar kunnen worden gesteld. Dit op basis van de in de inzending genoemde bedragen ten behoeve van de uitvoering van de plannen en/of het activiteitenprogramma. Hierbij geldt als uitgangspunt dat tot een maximum van 100.000 euro per inzending kan worden bijgedragen. Indien er een financiële bijdrage beschikbaar wordt gesteld, dan worden daarbij de geldende wet- en regelgeving en in het bijzonder de geldende staatssteunkaders in acht genomen. De geselecteerde inzenders kan hierbij gevraagd worden bescheiden te verstrekken die noodzakelijk zijn voor de beoordeling, zoals bijvoorbeeld een deminimis-verklaring.

Slotbepalingen

  • 21. Door deel te nemen aan deze selectie geeft de inzender de staatsecretaris van Economische Zaken toestemming het ingezonden bidbook of plan zonder voorafgaand overleg en enige vergoeding op zijn website en andere sites of media te publiceren.

  • 22. De inzender geeft toestemming tot de verwerking van de door hem/haar verstrekte persoonsgegevens. De staatsecretaris van Economische Zaken mag de verstrekte persoonsgegevens in het kader van de bekendmaking van genomineerden inzenders vermelden via alle media, waaronder begrepen radio, televisie en internet.

  • 23. De resultaten en leerervaringen uit de inzendingen zijn beschikbaar en worden beschikbaar gesteld aan andere gebieden en Nationale Parken.

  • 24. De maatregelen die in de inzendingen worden opgenomen passen binnen de kaders van de huidige wet- en regelgeving en worden zo nodig begeleid door een voorstel hoe met het experimentele karakter van een inzending kan worden omgegaan.

  • 25. De staatsecretaris van Economische Zaken en de door hem ingeschakelde hulppersonen of derden kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade, direct en/of indirect, door dit selectiereglement, of schade die anderszins voortvloeit uit, of op enige andere wijze verband houdt met deze selectie.

  • 26. De staatsecretaris van Economische Zaken behoudt zich het recht voor om de selectie, naar eigen goeddunken en zonder voorafgaande kennisgeving te beëindigen, te onderbreken of te wijzigen, in geval van gewijzigde omstandigheden, maar niet nadat hij daarover overleg en afstemming heeft gezocht met de partijen die op 17 maart 2016 de Nationale Parken Deal hebben ondertekend.

  • 27. Over de uitslag van de selectie kan niet worden gecorrespondeerd.

Eventuele vragen of opmerkingen over dit reglement kunnen per e-mail of telefoon worden gesteld aan het steunpunt Nationale Parken van Wereldklasse:

e-mailadres: NPWgebied@rvo.nl

telefoonnummer: 030 2344485


X Noot
1

Met merk- en marktpositie wordt hier niet anders bedoeld dan het versterken van de bekendheid en aantrekkelijkheid van Nationale Parken.

Naar boven