Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 21 november 2014, nr. IENM/BSK-2014/249145, tot wijziging van de Regeling CROS in verband met de transitie naar de Omgevingsraad Schiphol

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.36 van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling CROS wordt als volgt gewijzigd.

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘Verkeer en Waterstaat’ vervangen door: Infrastructuur en Milieu.

2. Onder vervanging van de punt aan het eind van onderdeel c door een puntkomma worden na onderdeel c twee onderdelen toegevoegd, luidende:

  • d. Omgevingsraad Schiphol: de raad bedoeld in de brief van Hans Alders van 31 maart 2014 (Kamerstukken II, 2013–2014, 29 665, nr. 202);

  • e. bewonersorganisatie: bij de Omgevingsraad Schiphol geregistreerde achterbanorganisatie.

B

Artikel 3, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel b komt als volgt te luiden:

  • b. voor ieder cluster van gemeenten, bedoeld in artikel 4, eerste lid, één vertegenwoordiger namens die gemeenten, die tevens bestuurder is van een van de gemeenten uit het desbetreffende cluster;

2. Onder verlettering van de onderdelen c tot en met e tot d tot en met f wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • c. voor ieder cluster van bewonersorganisaties, bedoeld in artikel 4, derde lid, twee vertegenwoordigers namens de inwoners van die gemeenten die door bewonersorganisaties zijn gekozen als vertegenwoordiger en die niet tevens zijn:

    • 1̀°. bestuurder van die gemeenten of van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland,

    • 2°. lid van de gemeenteraad van die gemeenten of van provinciale staten van die provincies,

    • 3°. medewerker betrokken bij kwesties aangaande Schiphol van die gemeenten of provincies, of

    • 4°. medewerker van een organisatie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder d, e of f.

C

Artikel 4 komt te luiden:

Artikel 4

  • 1. De clusters van de gemeenten, bedoeld in artikel 8.34, tweede lid, onderdeel b, van de wet, worden gevormd door een of meer gemeenten vermeld in bijlage 1 bij deze regeling waarvan het grondgebied geheel of gedeeltelijk ligt binnen de 48Lden-contour bedoeld in bijlage 2 bij deze regeling. In het bestuursreglement van de commissie stelt zij een indeling van de gemeenten in clusters vast.

  • 2. In de commissie kunnen als aspirant-lid worden vertegenwoordigd:

    • a. gemeenten waarvan het grondgebied geheel of gedeeltelijk is gelegen binnen de provincie Flevoland,

    • b. de provincie Flevoland,

    • c. de regionale milieuorganisaties en

    • d. de regionale werkgevers- en ondernemersorganisaties;

    • e. het Rijk.

  • 3. De clusters van bewonersorganisaties worden gevormd door bewonersorganisaties uit de gemeenten bedoeld in het eerste lid. De commissie stelt bij bestuursreglement een indeling van de bewonersorganisaties in clusters vast.

ARTIKEL II

  • 1. Vanaf het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling wordt de rol van de commissie regionaal overleg luchthaven Schiphol bedoeld in artikel 8.34 van de Wet luchtvaart vervuld door de Omgevingsraad Schiphol.

  • 2. Vanaf het moment dat voor de eerste maal door middel van verkiezingen vertegenwoordigers van bewonersorganisaties zijn gekozen, vervangen deze gekozen vertegenwoordigers in de commissie de vertegenwoordigers van gemeenten die als inwoner niet tevens bestuurder zijn benoemd.

ARTIKEL III

Aan deze regeling worden twee bijlagen toegevoegd met het opschrift ‘Bijlage 1 bij artikel 4 van de Regeling CROS. Lijst van gemeenten gelegen in de 48Lden-contour bij 510.000 vliegtuigbewegingen’, opgenomen als bijlage A bij deze regeling, respectievelijk met het opschrift ‘Bijlage 2 bij artikel 4 van de Regeling CROS. De 48Lden-contour bij 510.00 vliegtuigbewegingen’, opgenomen als bijlage B bij deze regeling.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

BIJLAGE A

Bijlage 1 behorend bij artikel 4, eerste lid, van de Regeling CROS

Lijst van gemeenten gelegen in de 48Lden-contour bij 510.000 vliegtuigbewegingen

  • 1. Aalsmeer

  • 2. Almere

  • 3. Alphen a/d Rijn

  • 4. Amstelveen

  • 5. Amsterdam

  • 6. Beemster

  • 7. Beverwijk

  • 8. Bloemendaal

  • 9. Bodegraven-Reeuwijk

  • 10. Castricum

  • 11. De Ronde Venen

  • 12. Diemen

  • 13. Graft-De Rijp

  • 14. Haarlem

  • 15. Haarlemmerliede en Spaarnwoude

  • 16. Haarlemmermeer

  • 17. Heemskerk

  • 18. Heemstede

  • 19. Hillegom

  • 20. Kaag en Braassem

  • 21. Katwijk

  • 22. Leiden

  • 23. Leiderdorp

  • 24. Lisse

  • 25. Muiden

  • 26. Naarden

  • 27. Nieuwkoop

  • 28. Noordwijk

  • 29. Noordwijkerhout

  • 30. Oegstgeest

  • 31. Oostzaan

  • 32. Ouder-Amstel

  • 33. Schermer

  • 34. Stichtse Vecht

  • 35. Teylingen

  • 36. Uitgeest

  • 37. Uithoorn

  • 38. Velsen

  • 39. Weesp

  • 40. Wijdemeren

  • 41. Woerden

  • 42. Wormerland

  • 43. Zaanstad

BIJLAGE B

Bijlage 2 behorend bij artikel 4, eerste lid, van de Regeling CROS

De 48Lden contour bij 510.000 vliegtuigbewegingen

TOELICHTING

Algemeen

In het in voorbereiding zijnde wetsvoorstel tot wijziging van de Wet luchtvaart in verband met de invoering van een nieuw normen- en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol en enige andere wijzigingen is voorzien in de oprichting van een Omgevingsraad Schiphol (ORS). De Commissie regionaal overleg luchthaven Schiphol (CROS) zal worden ondergebracht in de ORS. In mijn brief aan de Tweede Kamer van 16 juni 20141 heb ik aangekondigd een voortvarende start te willen maken met de oprichting van de ORS en de Regeling CROS te zullen aanpassen, zodat de CROS onder de op dit moment geldende wetgeving kan aansluiten bij de ORS in oprichting. De onderhavige regeling dient daartoe.

In de ORS krijgen bewonersvertegenwoordigers een eigenstandige wettelijke positie. Zij zullen via verkiezingen als vertegenwoordiger van een achterbanorganisatie worden gekozen. Hiermee wordt de positie van deze belanghebbende partij versterkt en wordt tevens een directere relatie met de achterban gerealiseerd. In het kader van het bestuursreglement van de ORS zal een Reglement bewonersvertegenwoordiging worden vastgesteld, zoals als bijlage 3 is gevoegd bij de brief van Hans Alders van 31 maart 20142. Op 1 december 2014 zal de uitslag bekend zijn van de verkiezingen die zijn gehouden volgens de regels opgenomen in dit Reglement bewonersorganisaties.

Op het moment dat de hiervoorbedoelde wetswijziging in werking treedt, zal de ORS een formele wettelijke status krijgen en direct kunnen functioneren overeenkomstig de wettelijke regeling. Op datzelfde moment zal een ministeriële regeling in werking treden waarin wordt bepaald welke gemeenten in de ORS zijn vertegenwoordigd. In deze gemeenten kunnen bewonersvertegenwoordigers via een achterbanorganisatie worden gekozen. De Regeling CROS zal alsdan worden ingetrokken.

De gemeenten die op deze wijze zijn vertegenwoordigd in de CROS zijn aangegeven op de nieuwe bijlagen 1 en 2 bij de regeling.

Artikelsgewijze toelichting

ARTIKEL I

Onderdeel A

In verband met de onderhavige wijziging van de regeling zijn enige definities ingevoegd.

Onderdeel B

In verband met de transitie van de CROS naar de ORS is in de onderhavige regeling artikel 3, eerste lid, van de Regeling CROS op het punt van de bewonersvertegenwoordiging gewijzigd. In onderdeel b en een nieuw onderdeel c

is bepaald dat zitting hebben één vertegenwoordiger per cluster van gemeenten die tevens bestuurder is en twee vertegenwoordigers namens de inwoners uit de clusters voor de bewonersorganisaties. Met deze wijziging wordt bereikt dat vooruitlopend op de formele inwerkingtreding van de hiervoorbedoelde regelgeving en het bestuursreglement van de ORS reeds overeenkomstig die regelgeving en dat bestuursreglement verkiezingen voor bewonersvertegenwoordigers kunnen worden gehouden, zodat na de inwerkingtreding in principe meteen met de ORS kan worden gestart.

Onderdeel C

Het eerste lid van artikel 4 regelt uit welke gemeenten de bestuurdersvertegenwoordigers in de CROS afkomstig zijn en dat de commissie voor deze gemeenten een clusterindeling vaststelt.

Artikel 8.34, tweede lid, Wet luchtvaart bepaalt dat in de CROS vertegenwoordigd zijn gemeenten in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Zolang de bovengenoemde wetswijziging niet van kracht is, kunnen de provincie Flevoland, de gemeenten in deze provincie, regionale milieuorganisaties en werkgevers- en ondernemersorganisatie en het Rijk niet worden vertegenwoordigd. Vanwege de transitie naar de ORS is in het nieuwe artikel 4, tweede lid, bepaald dat zij als aspirant-lid zitting kunnen hebben in de CROS.

Artikel 4, derde lid, regelt uit welke gemeenten de gekozen bewonersvertegenwoordigers in de CROS afkomstig zijn en dat de commissie voor deze bewonersorganisaties een clusterindeling vaststelt. De bewonersorganisaties zijn afkomstig uit de clusters opgenomen in de clusterindeling van gemeenten in de brief van Hans Alders van 25 juli 2014.

De in de CROS vertegenwoordigde gemeenten liggen geheel dan wel gedeeltelijk binnen de 48Lden-contour bij 510.000 vliegtuigbewegingen. De gemeenten en de contour zijn aangegeven in de nieuwe bij deze regeling gevoegde bijlage 1 en 2.

ARTIKEL II

Het eerste lid bepaalt dat de ORS de rol van de CROS overneemt vanaf het tijdstip van inwerkingtreding van de onderhavige wijziging van de Regeling CROS.

Het tweede lid bepaalt dat na de verkiezingen de door de bewonersorganisaties gekozen vertegenwoordigers automatisch de zetel innemen van de vertegenwoordigers van gemeenten zijnde inwoner en niet tevens bestuurder, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder b, van de oorspronkelijk Regeling CROS.

ARTIKEL III

Dit artikel voegt de hiervoorbedoelde nieuwe bijlagen 1 en 2 bij deze wijzigingsregeling toe aan de Regeling CROS.

ARTIKEL IV

De regeling treedt in werking op de dag na publicatie in de Staatscourant. Hiermee wordt afgeweken van de vaste verandermomenten voor ministeriële regelingen vanwege de door de regio, omwonenden, luchtvaartsector en het Rijk gewenste voortvarende start van de ORS.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Kamerstukken II, 2013–2014, 29 665, nr. 202

X Noot
2

Kamerstukken II, 2013–2014, 29 665, nr. 199

Naar boven