Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juli 2012
Met deze brief reageer ik op het verzoek van het lid Ouwehand (Partij voor de Dieren)
om uw Kamer te informeren over de berichtgeving inzake de bescherming van waterwingebieden.
Ik begrijp goed dat de Vereniging van waterbedrijven in Nederland (Vewin) het belang
van drinkwater positioneert nu wij werken aan de Structuurvisie Ondergrond. Het belang
van drinkwater is onomstreden en er zal bij activiteiten in de ondergrond altijd rekening
mee worden gehouden dat grondwatervoorraden bestemd voor drinkwater moeten worden
beschermd. In de Drinkwaterwet is de duurzame veiligstelling van de openbare drinkwatervoorziening
niet voor niets als een dwingende reden van groot openbaar belang benoemd.
Naast algemene eisen ter bescherming van het milieu, gelden specifieke regels voor
de bescherming van het grondwater. Provincies zijn verantwoordelijk voor het stellen
van regels voor de bescherming van de kwaliteit van het grondwater met het oog op
de waterwinning. Via verordeningen wijzen provincies beschermingsgebieden aan, waarbij
waterwingebieden, grondwaterbeschermingsgebieden en boringsvrije zones worden onderscheiden.
In de aangewezen gebieden stellen de provincies regels vast met betrekking tot het
uitvoeren van activiteiten in deze gebieden. Een boringsvrije zone is een beschermingsmaatregel.
Door het instellen van een boringsvrije zone worden activiteiten verboden die de natuurlijke
beschermingslaag kunnen aantasten.
Daarnaast zijn er sinds januari 2011 eisen gesteld aan de uitvoering van boringen.
Dit werd ingegeven door de toename van het aantal boringen voor bodemenergiesystemen.
Sindsdien mogen alleen erkende bedrijven in de bodem boren. De Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT) ziet hier op toe. Daarbij wordt nagegaan of door erkende bedrijven
de scheidende bodemlagen op de voorgeschreven wijze worden afgedicht. Hiermee wordt
gegarandeerd dat de beschermende werking van de bodemlagen intact blijft en er geen
risico op verontreiniging ontstaat.
Voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water is afgesproken dat gebiedsdossiers
worden opgesteld rond waterwinningen voor drinkwater. In deze gebiedsdossiers worden
mogelijke bedreigingen in kaart gebracht en mogelijke maatregelen ontwikkeld om eventuele
risico’s te beperken. De gekozen maatregelen kunnen vervolgens een plek krijgen in
de stroomgebiedbeheerplannen.
Deze beschermende maatregelen nemen niet weg dat, met het drukker worden in de ondergrond,
bescherming van grondwater ten behoeve van de drinkwatervoorziening nadrukkelijk aandacht
verdient. In de reeds aangekondigde Structuurvisie Ondergrond komt de bescherming
van grond- en drinkwater expliciet aan de orde. De Structuurvisie Ondergrond zal richting
geven aan een duurzaam en verantwoord gebruik van de ondergrond. Bij het ontwikkelen
van de eerder genoemde regelgeving op het gebied van bodemenergiesystemen en bij de
Structuurvisie Ondergrond is er uitgebreid contact met de verschillende belanghebbenden.
Ook bij de verdere ontwikkeling van de structuurvisie zullen deze partijen intensief
worden betrokken.
Samenvattend is de situatie dat bestaande winningen goed zijn beschermd. Voor potentiële
nieuwe wingebieden zal de Structuurvisie Ondergrond de mogelijkheid bieden om bescherming
van deze waterwingebieden te regelen. Hierover wordt u nader geïnformeerd bij aanbieding
van de Structuurvisie Ondergrond.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J. J. Atsma