I
In artikel I, onderdeel C, worden het vijfde, zesde en het zevende lid van artikel 2a vernummerd tot het zevende, achtste
en het negende lid.
II
In artikel I, onderdeel C, worden na het vierde lid van artikel 2a twee leden ingevoegd, luidende:
-
5. Het eerste lid vindt geen toepassing ten aanzien van een belanghebbende indien:
-
a. zijn partner krachtens artikel 2, eerste lid, recht heeft op een hogere tegemoetkoming dan de belanghebbende of recht heeft
op een even hoge tegemoetkoming en ouder is dan de belanghebbende, of
-
b. een persoon die op de laatste dag van het berekeningsjaar minderjarig is, op hetzelfde woonadres als de belanghebbende in
de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens stond ingeschreven en behoorde tot het huishouden van de belanghebbende
en die krachtens artikel 2, eerste lid, recht heeft op een hogere tegemoetkoming dan de belanghebbende.
-
6. Het derde lid vindt geen toepassing ten aanzien van een belanghebbende indien een persoon die op de laatste dag van het berekeningsjaar
op hetzelfde woonadres als de belanghebbende in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens stond ingeschreven en
behoorde tot het huishouden van de belanghebbende, en die krachtens artikel 2, eerste lid, recht heeft op een hogere tegemoetkoming
dan belanghebbende of een even hoge tegemoetkoming als belanghebbende en ouder is dan de belanghebbende.
Het bijgevoegde amendement beoogt huishoudens waarbij het zorggebruik voldoende is voor twee of meer tegemoetkomingen, te
ontzien bij de inkomenstoets. Het amendement heeft tot gevolg dat een huishouden door de inkomenstoets ten hoogste één tegemoetkoming
verliest. De inkomenstoets die leidt tot het verlies van twee of meer tegemoetkomingen zou de betrokken huishoudens te hard
treffen. In het voorgestelde artikel 2a van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten worden met het oog op
de bovenbedoelde matiging van de inkomenstoets een nieuw vijfde en zesde lid ingevoegd. Het ingevoegde vijfde en zesde lid
voorzien in een aantal gevallen waarin de inkomenstoets niet geldt voor belanghebbende. Dit betekent dat indien het zorggebruik
voldoende is voor een tegemoetkoming voor de betrokken belanghebbende recht bestaat op een tegemoetkoming, ongeacht het toetsingsinkomen.
Het nieuw ingevoegde vijfde lid ziet op de meerderjarige belanghebbende. De inkomenstoets geldt in de eerste plaats niet voor
een meerderjarige belanghebbende indien zijn partner op basis van diens eigen zorggebruik, recht heeft op een hogere tegemoetkoming
of een even hoge tegemoetkoming als belanghebbende en ouder is dan belanghebbende. Het buiten toepassing blijven van de inkomenstoets
betekent dat de belanghebbende bij voldoende zorggebruik, ongeacht het toetsingsinkomen, recht heeft op een tegemoetkoming.
De inkomenstoets geldt in de tweede plaats niet voor een meerderjarige belanghebbende indien een minderjarig kind dat behoort
tot het huishouden van belanghebbende op basis van diens eigen zorggebruik recht heeft op een hogere tegemoetkoming dan de
belanghebbende.
Het ingevoegde zesde lid ziet op de minderjarige belanghebbende. De inkomenstoets geldt niet voor een minderjarige belanghebbende
indien het zorggebruik van een persoon die behoort tot het huishouden van belanghebbende, voldoende is voor een hogere tegemoetkoming
of een even hoge tegemoetkoming en die persoon ouder is dan belanghebbende.
Het ingevoegde vijfde en zesde lid leiden ertoe dat de inkomenstoets hetzij leidt tot het verlies van de hoogste tegemoetkoming
door het huishouden hetzij, in het geval er geen sprake is van een hoogste forfait, leidt tot verlies van de tegemoetkoming
door het oudste lid van het huishouden. Het verlies van de hoogste tegemoetkoming dan wel, bij het ontbreken daarvan, van
de tegemoetkoming van het oudste lid van het huishouden, houdt in het verlies van ten hoogste een tegemoetkoming per huishouden.
De matiging van de inkomenstoets verlaagt de jaarlijkse besparingen in verband met het inkomensafhankelijk maken van de tegemoetkoming
met € 15 mln. De bedragen van de tegemoetkomingen in het Besluit tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten worden derhalve
over het tegemoetkomingsjaar 2012 met 4% verlaagd.