Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 32637 nr. 371 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 32637 nr. 371 |
Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 14 mei 2019.
De wens om over de voorgenomen voordracht voor de vast te stellen ministeriële regeling nadere inlichtingen te ontvangen kan door of namens de Kamer of door ten minste dertig leden van de Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 13 juni 2019.
De voordracht voor de vast te stellen ministeriële regeling kan niet eerder worden gedaan dan 14 juni 2019 dan wel binnen veertien dagen na het verstrekken van de in de vorige volzin bedoelde inlichtingen.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 mei 2019
In de Comptabiliteitswet 2016 is bepaald dat subsidieregelingen een vervaltermijn van maximaal vijf jaar bevatten. De subsidiemodules Innovatiekredieten, Seed capital technostarters en Vroegefasefinanciering van de Regeling nationale EZ-subsidies hebben een vervaldatum van 1 juli 2019. Om hieronder vermelde redenen ben ik voornemens deze vervaldata voor deze subsidiemodules te verlengen tot 1 juli 2024.
De subsidiemodules zijn positief geëvalueerd en deze beleidsevaluaties zijn dan ook de basis voor de voorgenomen verlenging van de vervaldata van de subsidiemodules. De resultaten van de beleidsevaluaties zijn toegezonden aan de Tweede Kamer in de brief van 4 februari 2019 over de Financieringsmonitor en evaluaties diverse financieringsinstrumenten.1
Innovatiekredieten
In titel 3.9 van de Regeling nationale EZ-subsidies is de subsidiemodule Innovatiekredieten opgenomen. Het Innovatiekrediet is voor de ontwikkeling van veelbelovende en uitdagende innovaties met een uitstekend marktperspectief. Dit wordt gedaan door subsidie te verstrekken in de vorm van een krediet voor risicovolle technische en klinische ontwikkelingsprojecten, waarin nieuwe producten, processen of diensten worden ontwikkeld. Het Innovatiekrediet kan worden gebruikt voor projecten die een positieve bijdrage leveren aan de Nederlandse economie en technisch innovatief en uitdagend zijn. De evaluatie, uitgevoerd door SEO Economisch Bureau en Technopolis, laat zien dat de meeste bedrijven die gebruik maken van het Innovatiekrediet bedrijven zijn met hoger opgeleid personeel en hogere investeringen in R&D dan gemiddelde WBSO-bedrijven. Het Innovatiekrediet bereikt dus de groep innovatieve mkb’ers. Bovendien volgt uit econometrische analyses in de evaluatie dat het Innovatiekrediet leidt tot meer R&D-inspanningen van de bedrijven die een Innovatiekrediet ontvangen. Naar aanleiding van de positieve uitkomst van de evaluatie ben ik voornemens de vervaldatum van deze subsidiemodule te verlengen tot 1 juli 2024.
Seed capital technostarters
Met de subsidiemodule Seed capital technostarters, opgenomen in titel 3.10 van de Regeling nationale EZ-subsidies, wordt beoogd de onderkant van de Nederlandse risicokapitaalmarkt te stimuleren en te mobiliseren om investeringen te doen in technostarters.2 Om deze investeringen te bevorderen, wordt met deze subsidiemodule de risicorendementsverhouding voor private kapitaalverschaffers verbeterd, zodat zij profiteren van een verhoging van het rendement in combinatie met een verlaging van het risico. De subsidiemodule biedt participatiefondsen de mogelijkheid een renteloze lening van de Nederlandse staat te verkrijgen voor het verkrijgen van participaties.
Uit de evaluatie van deze subsidiemodule (Evaluatie SEED Capital-regeling, Groeifaciliteit & Dutch Venture Initiative, Rotterdam School of Management, Erasmus Centre for Entrepreneurship van de Universiteit Rotterdam en Dialogic) volgt dat de participatiefondsen zonder de subsidiemodule in minder bedrijven zouden hebben geparticipeerd en minder middelen bij andere investeerders zouden hebben opgehaald, of zelfs helemaal niet zouden hebben kunnen investeren. Dit zorgt ervoor dat technostarters aan investeringen kunnen komen. De onderzoekers hebben ook aangegeven dat de subsidiemodule goed functioneert en er weinig verbeterpunten zijn. Om het marktfalen aan de onderkant van risicokapitaalmarkt te kunnen blijven adresseren, ben ik voornemens de vervaldatum van deze subsidiemodule te verlengen tot 1 juli 2024.
Vroegefasefinanciering
Op grond van de subsidiemodule Vroegefasefinanciering, die is opgenomen in titel 3.16 van de Regeling nationale EZ-subsidies, kunnen ondernemers een risicodragende geldlening afsluiten om de stap van onderzoek (of idee of concept) naar een commercieel product (of proces of dienst) dat geschikt is voor de markt, te onderzoeken. De Vroegefasefinanciering kent vier submodules:
1. MKB-ondernemer (paragraaf 3.16.2);
2. Innovatieve starter (paragraaf 3.16.3);
3. Haalbaarheidsstudie TO2-innovatieve starter (paragraaf 3.16.3a), en
4. Academische innovatieve starter, hbo-innovatieve starter en TO2-innovatieve starter (paragraaf 3.16.4).
De evaluatie van deze subsidiemodule (Evaluatie Vroegefasefinanciering, KplusV, 12 oktober 2018) wijst uit dat de subsidiemodule haar beoogde rol voor ondernemers vervult, omdat zij een unieke doelgroep weet te bereiken die anders niet aan financiering kan komen. Ondernemers die financiering vanuit de Vroegefasefinanciering ontvangen, hebben meer «proof-of-concepts» gerealiseerd dan ondernemers die zijn afgewezen voor de deelname aan de subsidiemodule. De positieve uitkomst van de evaluatie en het feit dat private financiering in de vroege fase grotendeels afwezig is, vormt de reden voor de verlenging van de subsidiemodule. Ik ben dan ook voornemens de vervaldatum van deze subsidiemodule te verlengen tot 1 juli 2024.
Tot slot
In overeenstemming met artikel 4.10, zevende lid, van de Comptabiliteitswet 2016 leg ik de regeling die strekt tot wijziging van de tijdstippen waarop de subsidiemodules vervallen aan u voor en zal ik deze regeling niet eerder vaststellen dan 30 dagen na verzending van deze brief.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer
Een technostarter is een rechtspersoon die een onderneming drijft of de start ervan voorbereidt, op basis van een nieuwe technische vinding of een nieuwe toepassing van een bestaande technologie. Het gaat hier om het verkopen en leveren van producten, processen en/of diensten (geen adviezen).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32637-371.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.