32 500 XII Voorstel van wet tot vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2011

Nr. 5 AMENDEMENT VAN HET LID SLOB

Ontvangen 5 november 2010

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 35 Mainports en logistiek worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met  € 250 (x € 1 000).

II

In artikel 35 Mainports en logistiek worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met  € 250 (x € 1 000).

Toelichting

Het is van belang dat de binnenvaartsector goed door de economische crisis heen komt omdat dit bijdraagt aan de beperking van de emissies (CO2) en congestie op de weg. Om dit te bewerkstellingen is een gezamenlijke aanpak van overheid, sector en banken nodig.

Dit amendement beoogt het vrijmaken van gelden voor de uitvoering van de lange termijnagenda van binnenvaartambassadeur Verberk ter bestrijding van de gevolgen van de economische crisis voor de binnenvaartsector. Met dit budget kan in 2011 worden geïnvesteerd in de noodzakelijke structuurversterking, samenwerking en innovatie in de sector en de bijdrage daaraan van het voorlichtingsbureau binnenvaart. Hiermee kan onder meer zoals geadviseerd door de binnenvaartambassadeur een prijsindex worden ontwikkeld voor vergroting van de markttransparantie, onderwijs en scholing worden verbeterd en knelpunten in het containerachterlandvervoer worden opgelost.

Op de begroting staan voor de logistieke efficiëntie van het goederenvervoer per modaliteit circa 4 miljoen euro per jaar. Verschillende subsidies voor de binnenvaartsector waaronder die voor het bureau voorlichting binnenvaart lopen de komende jaren af. Er dient net als voor de modaliteiten zee- en kustvaart, wegvervoer en spoorvervoer, blijvende aandacht op een voldoende hoog niveau te zijn van het Rijk voor de logistieke efficiëntie en de duurzaamheid van, alsmede de voorlichting door de binnenvaart. Onderdeel van de activiteiten ter uitvoering van de lange termijnagenda Verberk dient dan ook het uitwerken van een nieuwe gezamenlijke visie van sector en rijk te zijn op de betrokkenheid van het rijk bij de logistieke efficiëntie en de duurzaamheid van en de voorlichting door de binnenvaart vanaf 2013.

Dekking van dit amendement wordt gevonden door het budget voor kennis luchtvaart en luchthavens in 2011 op hetzelfde niveau te houden als 2010. Dit betekent een daling van dit budget van nog geen 1%. Beoogd wordt het budget voor de uitvoering van de lange termijnagenda Verberk ook in 2012 beschikbaar te stellen.

Slob

Naar boven