nr. 291
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 oktober 2009
Conform uw verzoek in de procedurevergadering van 27 oktober jl.
(2009Z19739/2009D52206) stuur ik u hierbij het aangevulde antwoord op vraag
1 betreffende een overzicht van de fondsen en subsidieregelingen met een ondersteunende
functie bij het onderwijsproces.2
In de bijlage treft u ten eerste het overzicht van organisaties en instellingen
met een ondersteunende functie bij het onderwijsproces. Ik heb deze vraag
(gelet op uw eerdere verwijzing naar sectororganisaties) iets ruimer geïnterpreteerd.
Ik heb het overzicht namelijk niet beperkt tot fondsen maar ook organisaties
opgenomen die in opdracht van OCW ondersteunende werkzaamheden verrichten.
Ik teken hierbij aan dat het geld voor deze organisaties slechts in beperkte
mate bestemd is voor zgn. bureaukosten van de organisatie zelf. Integendeel,
het gaat om het waarmaken van ambities van dit kabinet. Bij voorbeeld om het
toekennen van middelen aan scholen voor reken en taalonderwijs bij de PO-raad
(PK!) of het platform Bèta Techniek dat bijdraagt aan versterking van
het techniekonderwijs.
Ten tweede treft u een overzicht aan van de subsidieregelingen 2010.11 «Ondersteunend aan het onderwijsproces»
is een begrip dat verschillend geïnterpreteerd kan worden. Daarom zijn
bij het opstellen van dit overzicht de volgende uitgangspunten gehanteerd:
– subsidies maken geen onderdeel uit van de lump sum;
– er zijn géén FES-subsidies opgenomen (want zijn
incidenteel en kennen een aparte afrekensystematiek met het ministerie van
EZ).
De cijfers zoals opgenomen in de bijlagen zijn gebaseerd op de voorgenomen
activiteiten voor 2010. Gedurende de uitvoering is het mogelijk dat deze cijfers
nog aangepast worden. Uiteraard worden hierbij de bestaande spelregels rond
actualisering van de begroting gevolgd.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R. H. A. Plasterk
XNoot
1Zie voor een correctie van de bijlage van deze brief, de brief van de
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap d.d. 4 november 2009, Kamerstuk
32 123 VIII, nr. 31
XNoot
2Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.