31 936
Luchtvaartbeleid

nr. 7
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 september 2009

Hiermee doe ik u de antwoorden toekomen op nadere vragen (kenmerk 31 936 nr. 4) van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat inzake de Luchtvaartnota.

De commissie heeft mij verzocht uw Kamer te informeren over de onderzoeksopdracht die ik aan SEO heb verstrekt voor het onderzoeken van groeiscenario’s voor de luchtvaart.

SEO

Naar aanleiding van de motie van Cramer en Tang1 om snel een geactualiseerde groeiprognose voor Schiphol te maken en deze mee te geven met de regionale Alderstafels over het accommoderen van vluchten heb ik SEO verzocht om – gegeven de economische vooruitzichten voor de korte termijn – binnen een strakke tijdsplanning met de WLO-scenario’s in de hand een verkeersprognose voor Schiphol in 2020 te maken die recht doet aan de korte termijn ontwikkelingen en het daarop volgende herstel. Aandacht voor flankerende maatregelen in het luchtvaart-/luchthavenbeleid was daarbij gewenst. Voor het proces aan de regionale Alderstafels is het van belang om te weten of de beoogde 580 000 bewegingen in 2020 passen binnen de gestelde bandbreedte en dus deels geaccommodeerd moeten worden op de luchthavens van Lelystad en Eindhoven.

De wijze van onderzoek en de aannames die SEO hierbij gedaan heeft komen reeds terug in de beantwoording van de eerder gestelde vragen inzake de luchtvaartnota van 30 juli 20092 (zie onder meer 140, 153 en 162). Bij het SEO-onderzoek stond de vraag centraal of er risico wordt gelopen dat zich in 2020 capaciteitstekorten voordoen en onder welke omstandigheden dit het geval is. Daarom is SEO uitgegaan van de voor de groei meest gunstige omstandigheden en is het hierbij behorende groeiscenario gehanteerd.

Mede naar aanleiding van eerder gestelde Kamervragen en de recente ontwikkelingen (ernstige terugval in de vervoersvraag) heb ik op 13 juli 2009 samen met mijn collega van VROM aan de heer Alders gevraagd om gezamenlijk met de marktpartijen te komen tot een tijdpad van ontwikkeling van het aantal vliegbewegingen tot 580 000. De heer Alders zal anders dan het SEO-onderzoek in zijn beantwoording meerdere economische scenario’s (zowel gunstige als minder gunstige economische scenario’s) meenemen. Hierbij zal met name ingegaan worden op de ontwikkelingen op de korte termijn en de consequenties van de huidige groeivertraging voor het tijdstip waarop de afspraken uit het Convenant behoud en versterking mainportfunctie en netwerkkwaliteit luchthaven Schiphol worden geëffectueerd.

De heer Alders heeft in zijn brief van 3 augustus 2009 te kennen gegeven bereid te zijn de nadere analyse van de marktprognose uit te voeren en deze te betrekken in het adviestraject over selectieve luchthavenontwikkeling op Eindhoven en Lelystad. Binnenkort komt de heer Alders met het antwoord op deze gestelde vraag. Ik zal uw Kamer hierover vervolgens direct informeren.

Ecorys

De commissie heeft mij tevens gevraagd de Kamer het rapport van Ecorys over de economische ontwikkeling die te verwachten zijn als vliegveld Lelystad zou uitbreiden, te doen toekomen. Ecorys is inderdaad gevraagd een rapportage op te stellen. Nu is het zo dat rapportages opgesteld aan de Alderstafel in de regel openbaar gemaakt worden zodra het advies waarvoor het rapport is opgesteld is afgerond. In deze casus is het advies nog niet afgerond, sterker nog: er is tot op heden nog geen rapportage besproken aan de Alderstafel. Wel is er een presentatie gegeven. Als het advies en daarmee de rapportage is afgerond, zal het rapport van Ecorys als bijlage aan uw Kamer worden gezonden.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Tweede Kamer 2008–2009, 29 665, nr. 123.

XNoot
2

Tweede Kamer 2008–2009, 31 936, nr. 4.

Naar boven