31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 423 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 oktober 2017

Bij deze wil ik uw Kamer informeren over de laatste stand van zaken van de local rule vracht. Zoals ik tijdens het laatste AO Luchtvaart van 28 september (Kamerstuk 31 936, nr. 421) heb aangegeven, betreur ik het dat als gevolg van de schaarse capaciteit op Schiphol verschillende luchtvrachtmaatschappijen geen of minder slots hebben kunnen verkrijgen voor het IATA winterseizoen 2017/2018 dan waarop zij gehoopt hadden. Hierdoor worden vrachtvluchten verplaatst naar het buitenland, wat onder andere ten koste gaat van de werkgelegenheid.

Om dit probleem te trachten op te lossen heeft Air Cargo Netherlands (ACN) namens de vrachtsector een voorstel voor een local rule voor vracht ingediend bij het coördinatiecomité. Het coördinatiecomité heeft op grond van de Europese slotverordening de bevoegdheid om mij voorstellen te doen tot goedkeuring van local rules. In dit comité zijn alle luchtvaartmaatschappijen die via Schiphol opereren alsmede de luchthaven Schiphol en de LVNL vertegenwoordigd.

Met de door ACN voorgestelde local rule zou onder bepaalde voorwaarden voorrang worden verleend aan luchtvrachtmaatschappijen boven andere maatschappijen bij de toedeling van slots door de slotcoördinator.

Met het oog op het grote belang van luchtvracht voor de mainport Schiphol en de werkgelegenheid in de vrachtsector heb ik uw Kamer aangegeven een voorstander te zijn van een dergelijke local rule, mits deze in lijn is met de beginselen van de Europese slotverordening en conform de systematiek van de verordening door het coördinatiecomité aan mij ter goedkeuring wordt voorgelegd.

De local rule is door het coördinatiecomité op 11 oktober besproken en in stemming gebracht. Het coördinatiecomité heeft mij geïnformeerd dat de uitkomst daarvan was dat een meerderheid van de aanwezige luchtvaartmaatschappijen tegen de local rule heeft gestemd. Het coördinatiecomité heeft dus niet tot een voorstel kunnen komen dat aan mij ter goedkeuring kan worden voorgelegd.

Ik heb alle juridische mogelijkheden voor aanname van local rules verkend. Dat heeft tot de conclusie geleid dat ik niet zelfstandig tot een local rule kan besluiten. Hierop heb ik een second opinion aangevraagd van de landsadvocaat, die dat heeft bevestigd. Alleen partijen die vertegenwoordigd zijn in het coördinatiecomité kunnen dergelijke local rules voorstellen, zoals de luchthaven Schiphol.

Aangezien het behoud van luchtvracht ook van groot belang is voor de luchthaven Schiphol, heb ik Schiphol per brief verzocht om binnen 4 weken tot een gedragen voorstel voor een local rule te komen die ik, rekening houdend met de (Europese) regelgeving, kan vaststellen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven