Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 november 2014
In vervolg op mijn brief van 21 oktober jl. (Kamerstuk 31 936, nr. 229) treft u bijgaand aan het definitieve advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage
(Commissie) over het milieueffectrapport (MER) Lelystad Airport1. Dit advies is verschenen op 12 november 2014.
Tevens vindt u in de bijlagen de MER rapporten waarover de Commissie haar advies heeft
uitgebracht: het geïntegreerde hoofdrapport, de geïntegreerde achtergronden en de
geïntegreerde samenvatting2.
Definitief advies
Zoals uiteengezet in mijn brief van 21 oktober jl. is op advies van de Commissie het
MER op een aantal punten aangevuld, met name met informatie die reeds beschikbaar
was maar die niet in (het hoofdrapport van) het MER was opgenomen. Slechts ten aanzien
van de effecten op nieuwbouwplannen en externe veiligheid van de routevarianten, die
al eerder om andere redenen waren afgevallen, is «nieuwe informatie» toegevoegd.
Het aangevulde MER is opnieuw ter advisering aan de Commissie voorgelegd.
In haar definitieve advies is de Commissie positief over het MER. De Commissie is
van oordeel dat de eerder geconstateerde essentiële tekortkomingen met de aanvulling
zijn weggenomen en dat het MER nu alle informatie bevat voor de definitieve besluitvorming.
De aanbevelingen die de Commissie verder geeft voor het vervolgtraject, zullen worden
opgevolgd.
Vervolgproces
Na het algemeen overleg met uw kamer op 26 november, worden het ontwerp luchthavenbesluit,
het MER, het definitieve advies van de Commissie en de reactie op de ingediende zienswijzen
voorgelegd ter advisering aan de Raad van State.
Na het advies van de Raad kan het definitieve luchthavenbesluit worden vastgesteld
en bekendgemaakt en zal de reactie op de zienswijzen openbaar worden gemaakt.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld