nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 maart 2009
Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 31 maart
2009.
De wens over het voorgenomen besluit nadere inlichtingen te ontvangen
kan door of namens de Kamer of door ten minste dertig leden van de Kamer te
kennen worden gegeven uiterlijk op 18 mei 2009. De Kamer kan zich
tegen het voorgenomen besluit uitspreken uiterlijk op 18 mei 2009 dan
wel binnen veertien dagen na het verstrekken van de in de vorige volzin bedoelde
inlichtingen. Bij de termijnen is rekening gehouden
met de recesperiode van de Tweede Kamer.Ingevolge artikel 3, vijfde
lid, van de Regeling Baten-lastendiensten 2007 informeer ik u hierbij mede
namens de minister voor Jeugd en Gezin en de minister van Financiën over
het voornemen om de status van tijdelijke baten-lastendienst toe te kennen
aan de twee Rijksinstellingen voor gesloten jeugdzorg Den Engh en De Lindenhorst,
die per 1 februari 2009 zijn overgegaan van Justitie naar VWS/J&G.
Ontwikkeling gesloten jeugdzorg
In 2005 heeft het kabinet besloten dat er een eind moet komen aan het
samenplaatsen in justitiële jeugdinrichtingen (JJI’s) van civielrechtelijk
geplaatste kinderen en strafrechtelijk geplaatste kinderen. Per 1 januari
2008 is de Wet op de Jeugdzorg aangepast die het mogelijk maakt dat civielrechtelijk
geplaatste kinderen voortaan in een niet-justitiële vorm van gesloten
jeugdzorg kunnen worden opgenomen. De verantwoordelijkheid voor deze jeugdigen
is overgeheveld van het ministerie van Justitie (DJI) naar het programmaministerie
voor J&G. De plaatsen voor gesloten jeugdzorg worden onder meer gecreëerd
door een aantal (delen van) bestaande JJI’s om te bouwen tot instellingen
voor gesloten jeugdzorg. Een eerste tranche van (particuliere) inrichtingen
is per 1 januari 2008 overgeheveld van Justitie naar J&G. De beide
huidige Rijks-JJI’s Den Engh en locatie De Lindenhorst (onderdeel van
De Heuvelrug) vormen per 1 februari 2009 de tweede tranche. Zowel de
Minister van VWS als de Staatssecretaris van Justitie zijn akkoord met de
transitie van beide rijksinrichtingen van Justitie (DJI) naar VWS. De Minister
van VWS is betrokken omdat het twee rijksinrichtingen betreft en VWS de beheersfuncties
uitvoert voor de Minister voor J&G. Het personeel komt dan ook in dienst
bij VWS. Beleidsinhoudelijk is de gesloten jeugdzorg de verantwoordelijkheid
van de Minister voor J&G.
Bij het bepalen van de uitgangspunten voor de overgang van bovengenoemde
twee Rijks-JJI’s, is afgesproken dat DJI in 2009 nog de beheersaspecten
(financiële, personele en ICTdiensten) zal uitvoeren voor beide instellingen.
Op termijn is het perspectief dat beide instellingen aansluiten bij het private
stelsel voor gesloten jeugdzorg.
Overwegingen voor het voeren van het baten-lastenstelsel
Als onderdeel van de Dienst Justitiële Inrichtingen voeren inrichtingen
een baten-lastenadministratie. Voor de overgang van beide instellingen zijn
de uitgangspunten bepaald. Hierbij is gekozen voor het volgen van de systematiek
van het kostprijsmodel van DJI voor JJI’s.
De beide instellingen zijn dus gewend om een baten-lastenadministratie
te voeren, worden ook nu reeds op resultaten aangestuurd, kennen een outputsturing
en voor hen wordt een kostprijsmodel gehanteerd op basis van PXQ. Het product
is een behandelplaats. De kwaliteit van de zorg wordt achteraf gecontroleerd
door de Inspectie Jeugdzorg, in samenwerking met andere Inspectiediensten.
De Directeur-Generaal Jeugd en Maatschappelijke Zorg wordt opdrachtgever
en de plv. Secretaris-Generaal van VWS eigenaar. Daarmee is voor de noodzakelijke
functiescheiding zorg gedragen. Voor de bepaling van de prestatie-indicatoren
zal zo veel als mogelijk worden aangesloten bij de prestatie-indicatoren die
ook voor de particuliere instellingen voor gesloten jeugdzorg gelden. Voor
de verantwoording en bevoegdheden wordt aangesloten bij de binnen VWS geldende
regelingen.
VWS wil beide instellingen laten toegroeien naar de status van zelfstandige
baten-lastendienst onder VWS. Tot die tijd fungeren de instellingen als tijdelijke
baten-lastendienst. Voor 2010 en verder zal ik zo veel als mogelijk aansluiting
zoeken bij het kostprijsmodel dat ook wordt gehanteerd bij de overige (private)
instellingen voor gesloten jeugdzorg. Daarmee is een vergelijking in doelmatigheid
en kostprijs met deze instellingen goed mogelijk.
Een openingsbalans voor beide instellingen wordt momenteel opgesteld.
De accountantscontrole over 2008 zal nog door de DAD van Justitie geschieden.
Deze heeft over 2007 geen ernstige gebreken aan het licht gebracht.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink