nr. 24
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 juli 2009
Rijk
Tijdens het vragenuur op 10 maart jl. (Handelingen der Kamer II,
vergaderjaar 2008–2009, nr. 61, blz. 4879–4883) heeft het
kamerlid Verdonk mij gevraagd om te bezien in hoeverre vrouwen en allochtonen
in personeelsadvertenties van (o.a.) de rijksoverheid op één
lijn worden gesteld. Ik heb toegezegd dit te onderzoeken en informeer u bij
deze over het resultaat.
Wat betreft de personeelsadvertenties en wervingsteksten voor functies
binnen het Rijk onder het niveau van de Algemene Bestuursdienst, is de lijn
als volgt:
• Bij standaard advertenties staat altijd in de header dat zowel
mannen als vrouwen worden uitgenodigd te solliciteren.
• In maatwerkadvertenties wordt altijd «m/v» vermeld
achter de functiebenaming.
• Allochtonen worden niet specifiek genoemd of uitgenodigd in de
wervingsadvertenties van het Rijk.
De Algemene Bestuursdienst plaatst vacatures voor hogere managementfuncties
bij het Rijk in de regel alleen op de eigen website met de volgende passage: «Het
Rijk investeert bij voortduring in de kwaliteit van het management. Een evenredige
deelname van vrouwen en van personen met een multiculturele identiteit draagt
daaraan bij. Om die reden worden zij uitdrukkelijk uitgenodigd om te solliciteren.»
Uit onderzoek blijkt dat bedoelde vermeldingen bij vacatureteksten niet
voldoende effectief zijn. Andere soorten interventies blijken effectiever
te zijn om het aanbod van m.n. allochtone kandidaten te vergroten. Dan gaat
het vooral om de wijze van profilering en de keuze van media en andere wervingskanalen.
In de arbeidsmarktcommunicatie en wervingstrategieën van de rijksoverheid
wordt daar dan ook rekening mee gehouden.
De ABD gaat bij ABD-vacatures de volgende tekst gebruiken: Het Rijk investeert
bij voortduring in de kwaliteit van het management.
Een evenwichtige samenstelling van managementteams draagt daaraan bij.
Daarom besteedt het Rijk nadrukkelijk aandacht aan diversiteit.
Politie
Bij de politie wordt door de Politieacademie geworven in het kader van
de verantwoordelijkheid voor de initiële instroom. De Politieacademie
plaatst daarvoor vacatures in gedrukte media en op het internet. In deze teksten
wordt niet aangegeven dat bepaalde doelgroepen de voorkeur hebben. De Politieacademie
richt zich in de werving wel op doelgroepen, door middel van de boodschap
en de mediakeuze
Naast de Politieacademie werven de politiekorpsen ook zelf personeel.
In vacatures gepubliceerd door de korpsen wordt in sommige gevallen aangegeven
dat bepaalde doelgroepen de voorkeur hebben. De Politieacademie ontwikkelt
in 2009 een richtlijn voor vacatureteksten en gaat meer investeren in kwaliteitscontrole
om zo korpsen aan te sporen meer competentiegericht te werven. Een voorbeeld
daarvan is «multicultureel vakmanschap» (kennis over verschillende
culturen en het werken met en voor een multiculturele samenleving) als competentie
te definiëren.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. ter Horst