31 524 Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie

Nr. 390 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 november 2018

Hierbij informeer ik u over de uitkomsten van twee onderzoeken van de Inspectie van het Onderwijs naar de verzuimregistratie en de kwaliteit van logistiekopleidingen van ROC Zadkine. De aanleiding voor deze onderzoeken was de door instelling zelf gemelde examenfraude en signalen over een gebrekkige verzuimaanpak in mei 2017 (Kamerstuk 31 524, nr.332). Ik heb u toegezegd de resultaten van deze vervolgonderzoeken en mijn reactie daarop met u dit najaar te delen (Kamerstuk 31 524, nr. 342).

Bevindingen onderzoeken

1) Verzuimaanpak

Na het eerste onderzoek van de Inspectie kreeg ROC Zadkine -volgens de standaardprocedure – drie maanden de tijd om de gebreken in de verzuimregistratie aan te pakken. Na die herstelperiode is heronderzoek door de Inspectie verricht. Het rapport met de bevindingen is medio mei 2018 gepubliceerd.1

Het oordeel van de Inspectie laat zien dat ROC Zadkine de aan- en afwezigheidsregistratie op orde heeft gebracht, voldoet aan de wettelijke eisen en er geen reden is voor vervolgonderzoek of nader toezicht op dit punt.

Het oordeel van de Inspectie hangt samen met de voortvarendheid waarmee ROC Zadkine – in samenwerking met de gemeente Rotterdam – maatregelen heeft doorgevoerd. De maatregelen die zijn doorgevoerd zijn onder andere:

  • Een andere inrichting van het verzuimregistratieproces. De docent in de klas is verantwoordelijk voor de juiste registratie van de aanwezigen. Laatkomers en ziekmeldingen worden door de zgn. Service Desk Onderwijs verwerkt. Studenten worden nagebeld.

  • Docenten en onderwijsteams worden dagelijks aangesproken op eventuele onvolledige registraties.

  • Ziekmeldingen mogen maximaal een schoolweek duren. Een student wordt als hij of zij niet beter is gedwongen zich actief opnieuw ziek te melden na die week, waarbij de klachten besproken worden.

  • Meldt een student zich niet opnieuw ziek, dan wordt de student als ongeoorloofd afwezig geregistreerd. Dat betekent vervolgens actie vanuit Zadkine of, na overschrijding van de wettelijke meldtermijn en verzuimmelding door de Studentadministratie, actie vanuit de gemeente.

De gemeente Rotterdam is tijdens de herstelperiode nauw betrokken geweest bij het verbeteren van de processen rond afwezigheid van studenten. De gemeente werkt ook actief mee aan een tweede audit op de verzuimprocedures later dit kalenderjaar.

2) Onderwijskwaliteit

Naar aanleiding van de gemelde examenfraude in mei 2017, heeft de Inspectie de algehele onderwijskwaliteit van de vijf logistiekopleidingen nader onderzocht. De bevindingen uit dit brede onderzoek zijn begin april 2018 gepubliceerd.2

De Inspectie concludeert dat voor de vijf logistiekopleidingen op het moment van onderzoek niet voldaan is aan de basiskwaliteit. Met name in het didactisch handelen van docenten, ontwikkeling en begeleiding van studenten en examinering. Door het pedagogisch klimaat werden leerlingen onvoldoende uitgedaagd. De inrichting van de kwaliteitszorg beschouwt de Inspectie als onvoldoende, waardoor risico’s niet tijdig worden gesignaleerd.

Op basis van dit onderzoek houdt de Inspectie verscherpt vervolgtoezicht op de vijf opleidingen. ROC Zadkine heeft een officiële waarschuwing ontvangen vanwege de onvoldoende kwaliteit van de examinering. Volgens de standaardprocedure krijgt Zadkine een jaar hersteltijd om de benodigde verbeteringen op alle geconstateerde tekortkomingen door te voeren. Na die periode volgt een herstelonderzoek, dat zal rond april 2019 van start gaan. Mocht daaruit blijken dat de kwaliteit nog steeds onvoldoende is, volgen sancties. Die kunnen, afhankelijk van de situatie, variëren van een boete tot intrekken van de examenlicentie.

Mijn reactie

Ik ben positief dat uit het herstelonderzoek is gebleken dat ROC Zadkine de verzuimregistratie op orde heeft weten te brengen.

ROC Zadkine heeft wat betreft de onderwijskwaliteit echter nog een weg te gaan. De in het onderzoeksrapport gedane constateringen over de gebrekkige onderwijskwaliteit baren mij op dit moment nog wel zorgen. Dat betreft met name de constateringen rond de intake en plaatsing, (studiekeuze)begeleiding van studenten, het didactisch klimaat en de examinering.

Mede daarom heb ik in de zomer contact gehad met de instelling. Ik heb kennis genomen van de maatregelen die inmiddels in gang zijn gezet om de kwaliteit te verbeteren. ROC Zadkine heeft een concreet actieplan met maatregelen opgesteld. Er zijn afspraken gemaakt over verantwoordelijkheden en taken en deze zijn bij personen belegd. Voorbeelden van concrete maatregelen zijn:

  • Er is een nieuwe, actieve examencommissie ingesteld bestaande uit 6 leden waarvan 1 extern lid. De commissie wordt begeleid door een gespecialiseerd onderwijsadviesbureau. De organisatie rond examinering is verbeterd.

  • De programmering en roostering is aangepast. Er zijn nieuwe lesplannen gemaakt, blokkenschema’s, opleidingswijzers.

  • Studentbesprekingen zijn beter ingeregeld in de onderwijsteams

  • Klassenvertegenwoordigers hebben een duidelijker stem gekregen. De studenten worden betrokken bij de uitvoering van het actieplan.

  • Er is gestart met het verbeteren van didactische vaardigheden van docenten.

  • Intakeprocedures zijn aangescherpt.

  • Studieloopbaanbegeleiding en zorgcoördinatie zijn op elkaar afgestemd

  • Kwaliteitszorg is structureel ingeregeld in de cyclus. Er is hulp ingeschakeld van externe deskundigen (CINOP) en medewerkers zijn getraind. Ook de gemeente wordt betrokken bij audits.

De Inspectie houdt vanzelfsprekend nauwgezet een vinger aan de pols. Mocht het herstelonderzoek van de Inspectie aanleiding geven tot verdergaande maatregelen, dan zal ik uw Kamer daarover informeren.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven

Naar boven