Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 augustus 2013
Tijdens het Algemeen Overleg over examinering in het voortgezet onderwijs op 18 juni
jl. (Kamerstuk 31 289, nr. 163) heb ik met u gesproken over de diefstal van examens dit jaar op Islamitische Scholengemeenschap
Ibn Ghaldoun. Met deze brief breng ik u op de hoogte van de laatste stand van zaken
rond het onderzoek van politie en het Openbaar Ministerie (OM) en de gevolgen voor
de diploma’s van leerlingen die met voorkennis examen hebben afgelegd.
Onderzoek politie en OM
Sinds de diefstal van de eindexamens zijn politie en OM in Rotterdam een grootschalig
onderzoek gestart naar zowel de diefstal als de verspreiding van de gestolen eindexamens.
Ik heb grote waardering voor de voortvarendheid waarmee zij dit onderzoek hebben opgepakt.
Inmiddels hebben politie en OM het eerste deel van het onderzoek naar de diefstal
en de mogelijke verspreiding van de gestolen examens vrijwel afgerond. Zoals vandaag
door het OM bekend is gemaakt, heeft de Inspectie van het Onderwijs (hierna: Inspectie)
van het OM 42 namen ontvangen van eindexamenkandidaten die als verdachte zijn aangemerkt
in het onderzoek naar de gestolen examens. Daarnaast zijn er nog twee personen betrokken
bij de diefstal en de mogelijke verspreiding: één oud-leerling van de school en één
niet-examenkandidaat.
De 42 doorgegeven namen betreft heel nadrukkelijk een tussenstand. De reden dat de
Inspectie lopende het onderzoek reeds namen heeft ontvangen is dat we aan het begin
van het nieuwe schooljaar staan. Het is wenselijk dat daar waar dat nu al mogelijk
is, helderheid wordt geboden over het intrekken van diploma’s.
Het onderzoek naar de diefstal en verspreiding van de centrale examens is echter nog
niet afgelopen. Politie en OM hebben aangegeven hun onderzoek gestaag door te zetten.
Als uit het onderzoek nieuwe verdachten bekend worden die eindexamenkandidaat zijn,
ontvangt de Inspectie ook hun namen.
Intrekken diploma’s
Zoals ik tijdens het Algemeen Overleg heb aangegeven is het de bedoeling dat van de
eindexamenkandidaten die voorkennis hebben gehad en die geen inkeerverklaring hebben
afgelegd, de diploma’s worden ingetrokken.
Dit betekent op dit moment het volgende: van de 42 namen die de Inspectie heeft ontvangen
zijn er 9 verdacht van de diefstal. Acht van deze leerlingen zijn eindexamenkandidaat
op het Ibn Ghaldoun. Eén van deze leerlingen is eindexamenkandidaat op een andere
school. Het onderzoek naar deze leerling is nog niet afgerond.
De acht examenkandidaten van Ibn Ghaldoun vallen uiteen in twee categorieën. Vier
van hen hebben mede als gevolg van de diefstal niet deelgenomen aan het examen en
krijgen zonder meer geen diploma. Vier van hen hebben wél deelgenomen aan het examen.
Met inachtneming van de geldende procedures zullen ook zij geen diploma krijgen. Ook
zullen de door hen behaalde resultaten door de directeur ongeldig verklaard worden.
Over de negende eindexamenkandidaat die van diefstal wordt verdacht, wordt een besluit
genomen na afronding van het onderzoek.
Van de overige 33 aan de Inspectie doorgegeven eindexamenkandidaten zijn er 20 die
van de inkeerregeling gebruik hebben gemaakt. Zij mogen het diploma dat op basis van
de herkansing is verkregen behouden.
Van de 13 leerlingen die als verdachte worden aangemerkt en géén gebruik hebben gemaakt
van de inkeerregeling, moeten er drie leerlingen hun diploma inleveren. De Inspectie
zal de directeuren van de betreffende scholen informeren over de procedure die moet
worden gevolgd om de diploma’s in te trekken. Voor de overige 10 leerlingen heeft
de Inspectie bij het OM nadere informatie opgevraagd.
Als uit nieuwe onderzoeksgegevens van politie en OM is komen vast te staan dat er
meer eindexamenkandidaten zijn die voorkennis hebben gehad, dan zal ook van deze leerlingen
het verkregen diploma alsnog ingetrokken worden.
Tot slot kan ik u hierbij mededelen dat u de uitkomsten van het onderzoek naar het
bestuurlijk handelen op de Islamitische Scholengemeenschap Ibn Ghaldoun medio september
ontvangt.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker