31 066
Belastingdienst

26 448
Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)

nr. 80
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN, EN WERKGELEGENHEID, EN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag. 30 november 2009

Met deze brief bieden wij u de elfde halfjaarlijkse rapportage aan waarin UWV en Belastingdienst rapporteren over het functioneren en het realiseren van de loonaangifteketen tot 1 oktober 2009 (bijlage 1).1 De rapportage gaat vergezeld van een oordeel van HEC (bijlage 2).1 De halfjaarlijkse rapportages vinden hun oorsprong in de motie van het lid Weekers c.s. (Kamerstukken II 2003/04, 29 529 en 29 531, nr. 17).

Werkende keten

Bij de voorgaande halfjaarlijkse rapportage informeerden wij u dat in 2008 sprake was van een werkende loonaangifteketen. In april 2010 stellen UWV en Belastingdienst vast of de voor 2009 gestelde normen zijn gehaald en of over 2009 ook sprake is van een werkende keten. In de periode waar de rapportage op ziet heeft de loonaangifteketen over het algemeen goed gepresteerd. Het niveau van de prestaties is vergelijkbaar met het niveau van 2008. De norm voor het tijdig opnemen van gegevens in de polisadministratie wordt echter ook in 2009 niet gehaald. In onze brief van 15 juni 2009 (Kamerstukken II 2008/09 31066 en 26 448, nr. 72) informeerden wij u dat de afgelopen jaarovergang niet vlekkeloos is verlopen. Verder was er een aantal operationele verstoringen. UWV en Belastingdienst hebben maatregelen getroffen om het proces van de jaarovergang van 2009 naar 2010 te vervroegen en de opgetreden verstoringen te voorkomen.

Stabiele keten

De loonaangifteketen is stabiel als de tijdelijke maatregelen zijn vervangen door structurele maatregelen. UWV en Belastingdienst realiseren een groot deel van de geplande maatregelen voor 1 januari 2010. De maatregelen die in 2010 doorlopen hebben geen negatieve consequenties voor het functioneren van de loonaangifteketen. Wel vraagt HEC prioriteit voor het inrichten van een structureel proces voor het tijdig en juist afhandelen van individuele reacties van burgers op (loon)gegevens in de polisadministratie. Wij onderschrijven het belang van het op zo kort mogelijke termijn realiseren van een structureel proces voor het afhandelen van kwaliteitssignalen van onder andere het digitaal verzekeringsbericht (DVB), de vooringevulde aangifte inkomstenbelasting (VIA) en de toeslagen. Met een recent gestarte pilot doet UWV inmiddels ervaring op met het verwerken van reacties van burgers bij het vaststellen van daglonen op basis van gegevens in de polisadministratie. UWV en Belastingdienst betrekken de ervaringen van deze pilot in een per januari 2010 af te ronden plan van aanpak voor het realiseren van het structurele proces voor het afhandelen van kwaliteitssignalen. Over de stand van zaken rond de eenduidige loonaangifte bent u met de brief van 15 oktober 2009 (Kamerstukken II 2009/10 32129, nr. 6) separaat geïnformeerd.

Kwaliteit van gegevens

In onze brief van 15 juni 2009 (Kamerstukken II 2009/10 31066 en 26 448, nr. 72) verwezen wij naar de opmerking van IWI dat een gezamenlijk beleidskader voor het borgen van de kwaliteit van gegevens, ontbreekt. Voor het ontwikkelen van het beleidskader heeft IWI inmiddels een handreiking gedaan in de vorm van een risicobenadering. UWV, Belastingdienst en de ketenmanager hanteren deze benadering bij het verder uitwerken van het beleidskader.

Robuuste keten

De loonaangifteketen is robuust als deze in bepaalde mate wijzigingsbestendig is. Met onze brief van 15 juni 2009 (Kamerstukken II 2009/10 31066 en 26 448, nr. 72) informeerden wij u over onze visie op de robuuste keten. Wij merkten op dat anders dan bij de werkende en stabiele keten er geen sprake is van een homogeen pakket maatregelen dat op één bepaald moment in de toekomst is te realiseren.

Een aantal activiteiten in het kader van de robuuste keten kan al in 2010 starten, onder andere het overbrengen van controles uit het heffingssysteem van de Belastingdienst naar de voorkant van de loonaangifteketen en het aansluiten van de loonaangifteketen op overheidsbrede infrastructuren.

Het ontkoppelen van gegevensgebruik en gegevensverwerking bij de Belastingdienst is een stap die randvoorwaardelijk is voor verdere stappen die de keten wijzigingsbestendiger maken. De Belastingdienst start in 2010 een impactanalyse en rondt deze analyse in 2012 af. Vervolgens besluit de Belastingdienst in 2012 over het ontkoppelen van gegevensgebruik en gegevensverwerking.

Het uniformeren van het loonbegrip is randvoorwaardelijk voor verdergaande vereenvoudigingen. Het kabinet heeft op 15 september 2009 een wetsvoorstel hiertoe bij de Tweede Kamer ingediend.

Conclusie

Wij concluderen dat UWV en Belastingdienst goede resultaten behalen in het reguliere proces rond het verwerken van loonaangiften en bij het verder optimaliseren van de loonaangifteketen. Na het realiseren van de werkende keten komt ook de stabiele keten in zicht en zetten UWV en Belastingdienst de eerste stappen op weg naar de robuuste keten. In 2010 handhaven wij de besturing van de loonaangifteketen met een ketenmanager, ketenbureau en een kernteam op hoog bestuurlijk niveau.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J. P. H. Donner

De staatssecretaris van Financiën,

J. C. de Jager


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven