nr. 80
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN, EN WERKGELEGENHEID, EN DE
STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag. 30 november 2009
Met deze brief bieden wij u de elfde halfjaarlijkse rapportage aan waarin
UWV en Belastingdienst rapporteren over het functioneren en het realiseren
van de loonaangifteketen tot 1 oktober 2009 (bijlage 1).1 De rapportage gaat vergezeld van een oordeel van HEC (bijlage 2).1 De halfjaarlijkse rapportages vinden hun oorsprong in
de motie van het lid Weekers c.s. (Kamerstukken II 2003/04, 29 529 en
29 531, nr. 17).
Werkende keten
Bij de voorgaande halfjaarlijkse rapportage informeerden wij u dat in
2008 sprake was van een werkende loonaangifteketen. In april 2010 stellen
UWV en Belastingdienst vast of de voor 2009 gestelde normen zijn gehaald en
of over 2009 ook sprake is van een werkende keten. In de periode waar de rapportage
op ziet heeft de loonaangifteketen over het algemeen goed gepresteerd. Het
niveau van de prestaties is vergelijkbaar met het niveau van 2008. De norm
voor het tijdig opnemen van gegevens in de polisadministratie wordt echter
ook in 2009 niet gehaald. In onze brief van 15 juni 2009 (Kamerstukken
II 2008/09 31066 en 26 448, nr. 72) informeerden wij u dat de afgelopen
jaarovergang niet vlekkeloos is verlopen. Verder was er een aantal operationele
verstoringen. UWV en Belastingdienst hebben maatregelen getroffen om het proces
van de jaarovergang van 2009 naar 2010 te vervroegen en de opgetreden verstoringen
te voorkomen.
Stabiele keten
De loonaangifteketen is stabiel als de tijdelijke maatregelen zijn vervangen
door structurele maatregelen. UWV en Belastingdienst realiseren een groot
deel van de geplande maatregelen voor 1 januari 2010. De maatregelen
die in 2010 doorlopen hebben geen negatieve consequenties voor het functioneren
van de loonaangifteketen. Wel vraagt HEC prioriteit voor het inrichten van
een structureel proces voor het tijdig en juist afhandelen van
individuele reacties van burgers op (loon)gegevens in de polisadministratie.
Wij onderschrijven het belang van het op zo kort mogelijke termijn realiseren
van een structureel proces voor het afhandelen van kwaliteitssignalen van
onder andere het digitaal verzekeringsbericht (DVB), de vooringevulde aangifte
inkomstenbelasting (VIA) en de toeslagen. Met een recent gestarte pilot doet
UWV inmiddels ervaring op met het verwerken van reacties van burgers bij het
vaststellen van daglonen op basis van gegevens in de polisadministratie. UWV
en Belastingdienst betrekken de ervaringen van deze pilot in een per januari
2010 af te ronden plan van aanpak voor het realiseren van het structurele
proces voor het afhandelen van kwaliteitssignalen. Over de stand van zaken
rond de eenduidige loonaangifte bent u met de brief van 15 oktober 2009
(Kamerstukken II 2009/10 32129, nr. 6) separaat geïnformeerd.
Kwaliteit van gegevens
In onze brief van 15 juni 2009 (Kamerstukken II 2009/10 31066
en 26 448, nr. 72) verwezen wij naar de opmerking van IWI dat een gezamenlijk
beleidskader voor het borgen van de kwaliteit van gegevens, ontbreekt. Voor
het ontwikkelen van het beleidskader heeft IWI inmiddels een handreiking gedaan
in de vorm van een risicobenadering. UWV, Belastingdienst en de ketenmanager
hanteren deze benadering bij het verder uitwerken van het beleidskader.
Robuuste keten
De loonaangifteketen is robuust als deze in bepaalde mate wijzigingsbestendig
is. Met onze brief van 15 juni 2009 (Kamerstukken II 2009/10 31066
en 26 448, nr. 72) informeerden wij u over onze visie op de robuuste
keten. Wij merkten op dat anders dan bij de werkende en stabiele keten er
geen sprake is van een homogeen pakket maatregelen dat op één
bepaald moment in de toekomst is te realiseren.
Een aantal activiteiten in het kader van de robuuste keten kan al in 2010
starten, onder andere het overbrengen van controles uit het heffingssysteem
van de Belastingdienst naar de voorkant van de loonaangifteketen en het aansluiten
van de loonaangifteketen op overheidsbrede infrastructuren.
Het ontkoppelen van gegevensgebruik en gegevensverwerking bij de Belastingdienst
is een stap die randvoorwaardelijk is voor verdere stappen die de keten wijzigingsbestendiger
maken. De Belastingdienst start in 2010 een impactanalyse en rondt deze analyse
in 2012 af. Vervolgens besluit de Belastingdienst in 2012 over het ontkoppelen
van gegevensgebruik en gegevensverwerking.
Het uniformeren van het loonbegrip is randvoorwaardelijk voor verdergaande
vereenvoudigingen. Het kabinet heeft op 15 september 2009 een wetsvoorstel
hiertoe bij de Tweede Kamer ingediend.
Conclusie
Wij concluderen dat UWV en Belastingdienst goede resultaten behalen in
het reguliere proces rond het verwerken van loonaangiften en bij het verder
optimaliseren van de loonaangifteketen. Na het realiseren van de werkende
keten komt ook de stabiele keten in zicht en zetten UWV en Belastingdienst
de eerste stappen op weg naar de robuuste keten. In 2010 handhaven wij de
besturing van de loonaangifteketen met een ketenmanager, ketenbureau en een
kernteam op hoog bestuurlijk niveau.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J. P. H. Donner
De staatssecretaris van Financiën,
J. C. de Jager