Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 juni 2019
Deze brief is een reactie aan uw Kamer op de vraag van het lid Verhoeven (D66), gesteld
tijdens het AO Nationale Veiligheid van 20 juni jl., over de wenselijkheid van een
scan van kwetsbaarheden in de context van cybersecurity en het belang van publiek
private samenwerking daarbij. Het scannen op kwetsbaarheden zal onderdeel uitmaken
van de structurele en adaptieve risicobeheersing zoals aangekondigd in mijn reactie
op het Cybersecurity Beeld Nederland (CSBN) 2019 aan uw Kamer op 12 juni jl. (Kamerstuk
26 643, nr. 614).
In voorgenoemde brief aan uw Kamer, waarin ik u tevens informeerde over de voortgang
van de Nederlandse Cybersecurity Agenda (NCSA), schreef ik dat het CSBN 2019 een zorgwekkend
beeld schetst, waarbij de weerbaarheid achter dreigt te lopen bij de ontwikkelingen
ten aanzien van de digitale dreiging. Dit vraagt om actie. Met de implementatie van
de eerste NCSA maatregelen is het afgelopen jaar een goede start gemaakt, maar naast
de voortzetting van de aanpak zoals aangekondigd in de NCSA is extra inspanning nodig.
Daarom wordt gezamenlijk met de betrokken departementen en onder mijn regie voor alle
vitale sectoren ingezet op structurele en adaptieve risicobeheersing.
Een belangrijk onderdeel van de structurele en adaptieve risicobeheersing is het verkrijgen
van inzicht in kwetsbaarheden van digitale systemen van vitale sectoren om het niveau
van de digitale weerbaarheid te kunnen beoordelen en passende beheersmaatregelen te
kunnen treffen. Dit inzicht kan op verschillende manieren worden verkregen. Het voorgestelde
breed, publiek-private, oefen- en testprogramma van dit kabinet moet onder meer leiden
tot meer inzicht in de kwetsbaarheden. Door op structurele basis en in gezamenlijkheid
digitale systemen te testen zal beter zicht op de kwetsbaarheden ontstaan. Ook het
opnieuw beoordelen welke belangen in de digitale ruimte het meest van invloed zijn
op de nationale veiligheid en of organisaties zich voldoende bewust zijn van de daarbij
behorende kwetsbaarheden zal daaraan bijdragen. Dat dit in publiek-privaat verband
gebeurt, is gezien de belangrijke rol van private vitale organisaties essentieel.
In mijn brief schreef ik u ook reeds over de ontwikkeling en inrichting van een gezamenlijke
vulnerability scanning faciliteit voor de rijksoverheid onder coördinatie van het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hiermee kunnen alle systemen
van de Rijksdienst die zijn verbonden met het internet worden gecontroleerd op bekende
kwetsbaarheden. Samen met mijn collega bewindspersonen van de betrokken departementen
zal ik, mede op basis van de ervaringen die daarmee worden opgedaan, bezien in welke
mate deze methodiek toegepast kan worden bij de vitale sectoren.
Om de digitale weerbaarheid te verhogen werkt dit kabinet de komende periode hard
verder aan het implementeren van de maatregelen uit het NCSA en zet het in op structurele
en adaptieve risicobeheersing. De komende maanden zullen de plannen aangekondigd in
mijn brief van 12 juni jl. (Kamerstuk 26 643, nr. 614) onder regie van de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)
in samenwerking met de betrokken departementen en de vitale sectoren verder worden
uitgewerkt. Scannen op en verkrijgen van inzicht in kwetsbaarheden zullen daar onderdeel
van uitmaken, samenwerking met de private sector zijn bij de uitvoering daarvan van
groot belang. Ik zie het voorstel voor een scan van kwetsbaarheden dan ook als ondersteuning
van beleid en zal uw Kamer hierover in samenhang met de voortgang van de NCSA blijven
informeren.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus