Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 juni 2010
Hiermee voldoe ik aan uw verzoek van 24 juni d.d. om de stand van zaken weer te geven van het voorlopig programma van de Programmatische
Aanpak Stikstof (PAS) en om vragen te beantwoorden naar aanleiding van een artikel op www.groeneruimte.nl over het wijzigen
van de Wav-kaart en herbegrenzen van de Ecologische Hoofdstructuur door de provincie Drenthe.
Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
Het voorlopig programma van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) wordt op dit moment afgerond. Het voorlopig programma
zal zo spoedig mogelijk aan uw Kamer worden toegestuurd.
Wijzigen Wav-kaart en herbegrenzing EHS Drenthe
– Wat is de grondslag voor het wijzigen van de Wav-kaart, wat is de status van de stuurgroep en welke belangen zijn daarin
vertegenwoordigd?
Het wijzigen van de Wav-kaart gebeurt op basis van een wijziging van Wet ammoniak en veehouderij (Wav) die op 24 juli 2007
in werking is getreden (TK 30 654, nr. 2/3). In de gewijzigde Wav (artikel 2, eerste lid) is bepaald dat provinciale staten zeer kwetsbare gebieden aanwijzen. In
artikel 2, vierde lid staan de aspecten vermeld waarmee provincies bij de aanmelding rekening houden. In de tot dan toe geldende Wav was bepaald dat alle voor verzuring gevoelige gebieden binnen de Ecologische
Hoofdstructuur (EHS) automatisch als kwetsbaar gebied werden aangemerkt. De wetswijziging was een gevolg van de door de Tweede
Kamer aangenomen motie Schreijer-Pierik c.s. (TK 28 600 XIV, nr. 86), waarin de regering werd verzocht de bescherming van de Wav te beperken tot de zeer kwetsbare natuur.
In Drenthe is ten behoeve van het aanwijzen van de zeer kwetsbare gebieden een stuurgroep ingesteld. Deze stuurgroep had als
taak Gedeputeerde Staten te adviseren bij het opstellen van het ontwerpbesluit.
In deze stuurgroep waren vertegenwoordigd: LTO-Noord, het Drents Agrarisch Jongerencontact, de Vereniging Drentse Gemeenten
en de Natuur- en Milieufederatie Drenthe (mede namens Staatsbosbeheer, Stichting Het Drentse Landschap en Natuurmonumenten).
Gedeputeerde Staten hebben het advies van de stuurgroep op 8 juni jl. integraal overgenomen. Het ontwerpbesluit en de daarbij
behorende Wav-kaart ligt tot en met 27 juli as. voor inspraak ter inzage. In het najaar zal het ontwerpbesluit voor instemming
aan Provinciale Staten worden toegestuurd. Ten slotte wordt het besluit voor goedkeuring aan mij voorgelegd.
– Wordt de minister op de hoogte gesteld van wijzigingen EHS-begrenzing, wie ziet toe op de spelregels en hoe wordt de EHS hier versterkt?
Het wijzigen van de EHS-begrenzing is een zelfstandige bevoegdheid van provincies. Provincies zijn daarbij gehouden aan het
in de Nota Ruimte beschreven rijksbeleid terzake van de EHS. Ter nadere invulling van dat beleid is in 2007 het beleidskader
«Spelregels EHS» gepubliceerd (TK 30 825, nr. 6). Deze spelregels vormen een bestuurlijke afspraak tussen Rijk en provincies. Partijen zijn zelf verantwoordelijk voor het
naleven van deze afspraken en kunnen elkaar daar indien nodig op aanspreken. Overigens is het gebruikelijk dat provincies
bij belangrijke herbegrenzingen van de EHS mijn ministerie hiervan op de hoogte stellen en dat hierover wordt gesproken met
mijn medewerkers in provinciale adviescommissies.
Dit is ook in het onderhavige geval gebeurd. Drenthe heeft mede op basis van aanpassingen aan de Wav-kaart en om versnipperde
natuur samen te voegen tot een robuuster geheel ervoor gekozen om 2500 ha (3% van de Drentse EHS) versnipperde natuur uit
de EHS-begrenzing te halen. Deze 2500 ha worden toegevoegd aan grotere reeds aanwezige EHS-gebieden. De EHS wordt versterkt
doordat de EHS op deze wijze robuuster wordt, hetgeen de kwaliteit van het ecologische netwerk ten goede komt. Daarnaast blijft
de 2500 ha natuur die uit de EHS-begrenzing is gehaald wel ruimtelijk beschermd in de gemeentelijke bestemmingsplannen, zodat
er per saldo meer natuur in Drenthe bij komt.
De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg