29 517 Veiligheidsregio’s

Nr. 68 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 december 2012

Bij de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel Wijziging van de Wet veiligheidsregio’s in verband met de oprichting van het Instituut Fysieke Veiligheid en de volledige regionalisering van de brandweer (Kamerstuk 32841) d.d. 8 februari 2012 heb ik toegezegd u per multidisciplinair ICT-project te informeren hoe deze beheerd, uitgevoerd en gemonitord worden. Daarnaast heb ik toegezegd om in te gaan op de gezamenlijke agenda voor ICT van het ministerie van Veiligheid en Justitie en de veiligheidsregio’s.

Het is van cruciaal belang dat hulpverleners de beschikking hebben over voorzieningen waardoor zij zo snel mogelijk de juiste informatie hebben om effectief op te kunnen treden. Dit geldt voor zowel de reguliere situaties als de niet-reguliere situaties, zoals rampen en crisissen. Deze onmisbare voorzieningen worden ook wel aangeduid als landelijke basisvoorzieningen. Hiervoor draag ik een overall beleidsverantwoordelijkheid. Ik merk daarbij op, dat de verantwoordelijkheid voor de informatievoorziening van de veiligheidsregio’s conform de Wet veiligheidsregio’s is belegd bij de veiligheidsregio’s zelf. De landelijke verantwoordelijkheid wordt ingevuld door het Veiligheidsberaad.

Departementale verantwoordelijkheid bij ICT voorzieningen rampen en crises

Voor een aantal voorzieningen, met name die systemen welke ondersteunend zijn aan de meldkamers, ben ik eigenaar en beheerder en draag hiervoor zelf de eindverantwoordelijkheid. Dit doe ik in nauwe betrokkenheid met de gebruikers. Het zijn immers de gebruikers zelf die het beste kunnen aangeven aan welke functionaliteiten zij behoefte hebben.

Per basisvoorziening is gezocht naar een passende structuur. Hieronder geef ik een overzicht van de belangrijkste basisvoorzieningen waar ik eigenaar van ben. Als eigenaar draag ik zorg voor de voortgang en monitoring in brede zin. Bovendien staat hieronder een beschrijving van de manier waarop belanghebbenden en gebruikers input kunnen leveren op de functionaliteiten en het gebruik van de voorzieningen.

Het geïntegreerd meldkamersysteem (GMS)

Met behulp van het GMS kunnen de centralisten op de meldkamer de hulpvraag van de burger aannemen, de inzet van hulpverleners bepalen en deze coördineren. Er is sprake van één GMS met functionaliteiten die afhankelijk van de inrichting van de werkprocessen, regionaal kan worden ingericht. Ik ben eigenaar van het GMS. Het Meldkamer Diensten Centrum (MDC) van vtsPN voert het beheer voor mij uit. Middels het opdrachtgeversoverleg GMS waarin zowel VenJ, het Veiligheidsberaad en vtsPN vertegenwoordigd zijn, wordt het systeem gemonitord. De veldpartijen hebben als gebruikers en medefinanciers een zwaarwegende adviesrol via hun vertegenwoordigende organisatie.

C2000

De infrastructuur van C2000 is in handen van de Staat. Ik treed hierbij op als opdrachtgever en stuur aan. VtsPN/MDC voert voor mij het beheer uit.

De veldpartijen hebben als gebruikers en medefinanciers via hun vertegenwoordigende organisatie een zwaarwegende adviesrol. Specifiek voor C2000 heb ik een Chief Information Officer (CIO) Beraad ingericht met daarin vertegenwoordigd de politie, brandweer, ambulancesector en Defensie. Zij adviseren mij over de verschillende aspecten van C2000.

NL-Alert

Ik ben opdrachtgever van het alarmeringssysteem NL-Alert. Per 8 november 2012 zijn alle veiligheidsregio’s aangesloten op NL-Alert. Ik doe dit in overleg met het Veiligheidsberaad. Met het Veiligheidsberaad maak ik bestuurlijke afspraken over de inzet van NL-Alert. De daadwerkelijke uitrol geschiedt door de veiligheidsregio’s, met ondersteuning vanuit mijn ministerie. Ik draag de kosten van de ontwikkeling en het beheer van NL-Alert. De veiligheidsregio’s stellen menskracht en de toegang tot hun ICT-infrastructuur ter beschikking bij het invoeren van NL-Alert. Het beheer wordt door de vtsPN/MDC uitgevoerd.

Noodcommunicatievoorziening (NCV)

Continuïteit van de bestuurlijke communicatie bij crisisbeheersing is een essentieel onderdeel en wordt sinds 1991 gegarandeerd door middel van het Nationaal Noodnet. Inmiddels wordt het Noodnet vervangen door de NCV. Ik neem de NCV als dienst af. Hiervoor heb ik een raamovereenkomst afgesloten met KPN. Deze organisatie voert voor mij ook het beheer uit. De gebruikers zijn individuele deelnemers, zoals de veiligheidsregio’s en gemeenten. Vitale publieke en private organisaties dus. Deze gebruikers zijn rechtstreeks klant van KPN en sluiten zelf een abonnement af voor deelname aan de NCV.

Het Veiligheidsberaad coördineert de gebruikersinbreng met betrekking tot het reguliere beheer van C2000 en GMS. Het beraad adviseert hierover en coördineert tevens de adviezen. Ook voor NL Alert en de NCV heb ik veelvuldig contact met het Veiligheidsberaad over de wensen van de gebruikers. Bij de realisatie van het IFV ligt het in de lijn der verwachtingen dat de coördinatie van deze gebruikersinbreng een plek krijgt binnen het IFV.

Verantwoordelijkheid veiligheidsregio’s bij ICT voorzieningen rampen en crises

Om invulling te geven aan een uniforme informatie-uitwisseling bij rampen en crises wordt door de veiligheidsregio’s een zogenaamde netcentrische werkwijze, inclusief, ter ondersteuning van deze werkwijze, een landelijk crisismanagementsysteem, geïmplementeerd. Het opdrachtgeverschap hiervoor ligt bij het Veiligheidsberaad; het NIFV is als juridische entiteit de contracthouder. De doelstelling is, dat het IFV in oprichting straks het beheer van de netcentrische werkwijze incl. het crisismanagementsysteem verzorgt. Het gaat hier bijvoorbeeld om de werkwijze, standaarden en beheerprocedures. Voor het beheer van het crisismanagementsysteem zal daarbij gebruik worden gemaakt van expertise uit de markt. Ik heb eenmalig een subsidie ter beschikking gesteld aan het Veiligheidsberaad voor de incidentele investeringskosten en het 1e jaar exploitatie. Als subsidieverstrekker word ik door het Veiligheidsberaad op de hoogte gehouden van de activiteiten van het project.

De veiligheidsregio’s hebben allemaal een convenant ondertekend, waarin afspraken zijn gemaakt dat alle regio’s meedoen aan de implementatie van de netcentrische werkwijze (incl. een landelijk crisismanagementsysteem). De veiligheidsregio’s geven op deze manier zelf invulling aan de implementatie van een landelijke basisvoorziening binnen de rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Tevens heeft het Veiligheidsberaad conform hetgeen in de wet staat een meerjarenprogramma Informatievoorziening opgesteld, waarin een aantal prioriteiten worden benoemd voor de komende periode. Deze sluiten aan bij mijn prioriteiten op het gebied van informatievoorziening (standaardisatie, NL Alert, netcentrisch werken, meldkamer en verbeteringen C2000). Zoals hierboven aangegeven draagt iedereen vanuit zijn eigen rol bij aan de realisatie van deze prioriteiten.

Ten slotte informeer ik u hierbij dat het onderwerp informatievoorziening mee zal worden genomen in de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s, die vanaf het einde van dit jaar zal plaatsvinden.

De minister van Veiligheid en Justitie, I.M. Opstelten

Naar boven