Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 april 2010
Vorig jaar kon ik u melden dat het aantal verkeersdoden over 2008 was gedaald van 791 naar 750 verkeersdoden, een daling van
5%. De daling van het aantal verkeersdoden zet zich in 2009 voort. Het aantal verkeersdoden daalt van 750 in 2008 naar 720
in 2009. Dit is een daling van 4%.
Langzaam maar zeker koersen we af op de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden in 2020. Deze boodschap breng ik met gemengde
gevoelens. Ik ben dankbaar dat de dalende trend zich voortzet, maar tegelijkertijd is het nog een hele uitdaging om die doelstelling
te halen en uiteindelijk gaat het nog steeds om 720 slachtoffers teveel.
Net als vorig jaar valt op dat de cijfers van vrijwel alle subcategorieën de afgelopen jaren schommelen rond een dalende trendlijn.
Hieronder volgt een overzicht van de opvallende ontwikkelingen over 2009, tevens vergeleken met de ontwikkelingen over 2008.
Leeftijd
Het aantal verkeersdoden onder jongeren tussen de 18 en 24 jaar bedroeg in 2007 nog 138, daalde in 2008 naar 107 maar stijgt
in 2009 naar 128. Een daling vinden we terug bij mensen tussen 30 en 34 jaar. Dit komt vooral door een halvering van het
aantal slachtoffers onder automobilisten.
Vervoerwijzen
Het aantal verongelukte voetgangers is gestegen van 62 naar 68, maar is nog steeds lager dan de jaren daarvoor. Opvallend
is wel dat het aantal voetgangers dat verongelukt op een oversteekplaats steeg van 5 naar 18. Het aantal slachtoffers per
fiets blijft de laatste jaren constant (189, 181, 185). Het aantal slachtoffers onder motorrijders blijft met 70 nagenoeg
gelijk aan vorig jaar. Slachtoffers onder inzittenden van bestelauto’s nemen licht af van 28 naar 24. Voor vrachtwagenchauffeurs
daalt het aantal van 11 naar 4. Tot slot is ook het aantal slachtoffers dat een scootmobiel bestuurde afgenomen van 10 naar
4.
Tijd van de dag
Vorig jaar viel op dat het aantal ongevallen overdag afneemt en in de avonduren toeneemt. In 2009 is dit omgekeerd. De vrijdagavond
was vorig jaar een zorgelijke uitschieter naar boven maar is dit jaar weer gedaald van 47 naar 30 slachtoffers.
Vracht- en bestelverkeer
Het totaal aantal verkeersdoden bij ongevallen waarbij minstens één bestelauto was betrokken steeg in 2008 met 10% maar daalt
in 2009 met 13% van 87 naar 76. We zien echter een verschuiving van buiten de bebouwde kom naar binnen de bebouwde kom. Op
80km wegen daalt het aantal ongevallen met bestelauto’s van 34 naar 28 en op 120km wegen daalt het aantal van 13 naar 3. Op
50km wegen stijgt het aantal echter van 19 naar 32.
De betrokkenheid van vrachtauto’s daalt van 98 naar 85. Helaas nam het aantal dodehoekongevallen met vrachtauto’s toe van
9 naar 13, waarvan 10 fietsers. Over meerdere jaren heen zien we nog steeds een daling en de cijfers zijn erg laag waardoor
er grote schommelingen zijn.
Type weg naar maximumsnelheid van de weg en binnen of buiten bebouwde kom
Op alle categorieën zien we een daling van het aantal slachtoffers, behalve op 60km en 70km wegen. Hier stijgt het aantal
respectievelijk van 68 naar 82 en van 12 naar 20. Op 120km wegen daalt het aantal van 60 naar 48 en op 30 en 50 in totaal
van 246 naar 226.
Alcohol
Na twee jaar licht gestegen te zijn is het aantal slachtoffers waarbij alcohol in het spel is dit jaar constant. Van 47 in
2008 naar 46 in 2009. Zolang er in Nederland geen post-mortem onderzoek wordt uitgevoerd zal hier sprake blijven van onderregistratie
en ligt het werkelijke aantal hoger.
Auto te water
In 2008 was het aantal slachtoffers in geval van auto te water gestegen van 9 naar 17. In 2009 is dat aantal gedaald naar
7.
Afsluitend: Natuurlijk is 720 dodelijke slachtoffers veel en heeft ook het stijgende aantal verkeersgewonden in 2007 en 2008
(zoals ik u al eerder gemeld heb) mijn volle aandacht. Maar we hebben wederom laten zien dat indien we met zijn allen alles
op alles zetten het aantal slachtoffers nog steeds omlaag kan. Ik hoop dan ook dat de motivatie bij alle partijen die een
rol spelen bij verkeersveiligheid met dit nieuws verder aangewakkerd wordt. Uiteindelijk is verkeersveiligheid een verantwoordelijkheid
van, voor en door iedereen.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings