29 398
Maatregelen verkeersveiligheid

nr. 177
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 september 2009

In vervolg op mijn brief van 26 juni 2009 (kamerstuk 29 398, nr. 167) aangaande het reserveringssysteem van het CBR en het antwoord hierop van de Tweede Kamer per brief van 29 juni 20091, doe ik u bijgaand de uitkomsten van de tweede evaluatie van het nieuwe reserveringssysteem van het CBR toekomen.2

In deze brief ga ik achtereenvolgens in op de invoering van fase 2, de uitkomsten van de tweede evaluatie en het vervolgproces. Voor een uitgebreide beschrijving van de aanleiding en totstandkoming van het nieuwe reserveringssysteem verwijs ik u naar mijn brief van 26 juni 20093.

Invoering en evaluatie fase 2

Op 6 juli 2009 is fase 2 van het nieuwe reserveringssysteem van start gegaan. Met de invoering van fase 2 hebben kandidaten de mogelijkheid gekregen om op vrijwillige basis de rijschool te machtigen om praktijkexamens en toetsen voor de categorie B (personenauto) te reserveren. De machtiging van de rijschool verloopt via DigiD.

Parallel aan de invoering van fase 2 heeft het CBR op verzoek van de rijschoolbranche tevens drie verbeteringen doorgevoerd ten einde rijscholen meer flexibiliteit te geven bij het reserveren van B-examens. Deze drie verbeter-voorstellen vloeiden voort uit de afstemming met de branche die heeft plaatsgevonden voor de invoering van fase 1, maar die vanwege technische redenen niet meer in fase 1 konden worden meegenomen.

Uitkomsten tweede evaluatie

In het kader van de tweede evaluatie is door een onafhankelijk bureau in de periode van 31 juli tot 24 augustus 2009 een enquête uitgevoerd onder de rijscholen en in de periode 24 juli tot 24 augustus 2009 onder examenkandidaten. Daarnaast is de ontwikkeling van de reserveringstermijnen onderzocht en heeft het CBR ervaringen met de nieuwe systematiek verzameld.

De uitkomsten van de evaluatie kunnen als volgt worden samengevat:

• De invoering van fase 2 is zonder problemen verlopen. Ondanks het feit dat de helft van de rijscholen de kandidaten nog niet actief had aangespoord om hen via DiGiD te machtigen, hadden eind augustus al circa 3000 kandidaten hun rijschool gemachtigd. Uit de enquête onder de examenkandidaten is gebleken dat zij de machtiging als zeer gemakkelijk hebben ervaren.

• De rijscholen zijn overwegend positief over de drie ingevoerde verbetervoorstellen. Uit de reacties blijkt dat de kleine rijscholen het meest positief zijn over het reserveren van herexamens sinds 1 juni 2009. Grote rijscholen lijken meer moeite te hebben. Dit sluit aan bij de enquêteresultaten van fase 1, waaruit blijkt dat grote rijscholen hun inkoopgedrag het sterkst hebben moeten aanpassen.

• De rijscholen zijn ten opzichte van de enquête van fase 1 positiever over de effecten van de nieuwe reserveringssystematiek op het reserveren van herexamens. Toen ervoer slechts 26% de situatie als goed en merkte 7% geen verschil tegen respectievelijk 53% en 15% nu.

• De gemiddelde reserveringstermijnen voor eerste examens, tussentijdse toetsen en herexamens voldoen allen aan de gestelde normen van maximaal 7 weken voor eerste examens en toetsen en maximaal 5 weken voor herexamens. Beide termijnen lagen in week 34 gemiddeld rond de 3 weken. Dit geldt voor alle examenplaatsen, de aanvankelijke pieken die zich dit voorjaar in een aantal plaatsen voordeden, zijn weggewerkt.

Geplande bijstellingen in overleg met branche

Het CBR voert over de invoering van de nieuwe reserveringssytematiek intensief overleg met de branche (BOVAG, FAM en VRB). Alle partijen hebben zich uitgesproken voor de implementatie van fase 3 per 5 oktober 2009. Uit de overleggen is een aantal verdere verbetervoorstellen naar voren gekomen, waarmee de flexibiliteit van de nieuwe reserveringssystematiek binnen de randvoorwaarden nog verder kan worden vergroot. Met de branche is afgesproken dat de volgende maatregelen zullen worden doorgevoerd:

• Medio 2010 zal een mogelijkheid worden ingevoerd om eerste examens en herexamens uit te wisselen. Het CBR heeft hiervoor een technische mogelijkheid gevonden om ondanks de verschillende normen voor eerste examens (7 weken) en herexamens (5 weken) op termijn toch invulling te geven aan de wens van de brancheorganisaties om tot een uitwisselbaarheid te komen tussen de examencategorieën. In verband met technische aanpassingen is invoering niet op korte termijn mogelijk.

• Daarnaast zal het CBR zich maximaal inspannen om de piekcapaciteit voor het afnemen van examens in het hoogseizoen verder te vergroten. Hierbij wordt onder andere gedacht aan het verder doorvoeren van verlofregulering, overwerk en het vergroten van het aantal werkbare dagen.

Conclusie en vervolg

Op grond van de resultaten van de tweede evaluatie kan worden geconcludeerd dat de reserveringstermijnen sinds de invoering van fase 1, waarbij herexamens alleen nog op naam kunnen worden gereserveerd, binnen de gestelde normen zijn gekomen. In mijn optiek is hiermee de invoering van fase 3, waarbij alle praktijkexamens voor de categorie personenauto verplicht op naam moeten worden gereserveerd, gerechtvaardigd. Hiermee moet het CBR in staat zijn om de reserveringstermijnen in het hoogseizoen 2010 in alle examenplaatsen structureel acceptabel en beheersbaar te houden.

Ook moet worden geconstateerd dat de Aanpak reserveringstermijnen grote gevolgen heeft voor de wijze van reserveren van rijscholen. Het structureel ver vooruit en naamloos inkopen van examencapaciteit wordt sterk beperkt. Het onbeperkt wisselen en teruggeven van teveel ingekochte capaciteit behoort na de invoering van fase 3 tot het verleden. Het CBR heeft mij aangegeven dat zij oog blijft houden voor de consequenties van de nieuwe reserveringssystematiek voor alle rijscholen, groot en klein.

Zoals met u is afgesproken zal invoering pas plaatsvinden nadat met u over de resultaten van de evaluaties is gesproken.

Indien fase 3 op 5 oktober kan worden geïmplementeerd, begint de pilotfase die is vastgesteld op één jaar. Na afloop van de pilotfase (oktober 2010) zal een eindevaluatie van het nieuwe reserveringssysteem plaatsvinden en moet duidelijk zijn in hoeverre dit geleid heeft tot stabiele reserveringstermijnen die ook in het hoogseizoen binnen de normen blijven.

Samen met de brancheorganisaties BOVAG Rijscholen, FAM en VRB zal het CBR gedurende het pilotjaar de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen. Indien knelpunten optreden, zal in gezamenlijk overleg naar passende oplossingen worden gezocht.

Om de implementatie zo soepel mogelijk te laten verlopen zal bij de invoering van fase 3 tot 1 januari 2010 sprake zijn van een overgangsregeling. Deze regeling houdt in dat examenaanvragen die vóór 5 oktober zijn ingediend nog niet gemachtigd hoeven te zijn. Vanaf examendatum 1 januari 2010 moeten alle reserveringen op naam gemachtigd zijn.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Uw kenmerk: 2009Z12577/2009D33065.

XNoot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
3

Uw kenmerk: 29 398, nr. 167.

Naar boven