Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 maart 2013
Bij brief van 13 december 2011 bent u geïnformeerd over een onderzoek van UWV naar
een jobcoachorganisatie (Kamerstuk 31 780, nr. 52). In deze brief is bevestigd dat UWV bij een specifieke jobcoachorganisatie misbruik
van de jobcoachvoorziening had geconstateerd. UWV heeft vervolgens maatregelen tegen
dit bedrijf getroffen en het beleid ten aanzien van de jobcoachvoorziening aangescherpt
om fraude tegen te gaan.
In de brief werd tevens melding gemaakt van een ander bedrijf dat op dat moment in
onderzoek was genomen. Inmiddels is dat onderzoek afgerond en heeft UWV geconstateerd
dat ook deze jobcoachorganisatie misbruik van de jobcoachvoorziening heeft gemaakt.
Met deze brief informeer ik u over de maatregelen die UWV heeft getroffen tegen deze
specifieke jobcoachorganisatie en de beleidsmaatregelen die UWV de afgelopen periode
heeft genomen om misbruik tegen te gaan.
Algemeen
Een jobcoach wordt ingezet om aan mensen met een structurele functionele beperking
(met name jonggehandicapten, Wajongeren) ondersteuning en begeleiding te bieden bij
het verrichten van reguliere arbeid. Het gaat hierbij om het aanleren van zowel sociale
als werkgerelateerde vaardigheden. Daarnaast heeft de jobcoach een taak bij de begeleiding
van de werkgever in zijn omgang met de Wajonger. Het doel is dat de Wajonger zelfstandig
en uiteindelijk zonder begeleiding bij de werkgever aan de slag kan. In 2011 is in
circa 10.000 gevallen een jobcoach ingezet. UWV maakt bij de inzet van jobcoaches
alleen gebruik van erkende jobcoachorganisaties. In totaal zijn er 340 erkende jobcoachorganisaties.
De specifieke casus
In november 2012 heeft UWV na onderzoek bij een specifieke jobcoachorgansatie misbruik
van de jobcoachvoorziening geconstateerd. In december heeft UWV daarom beslag laten
leggen op de tegoeden van dit bedrijf en kenbaar gemaakt de erkenning als jobcoachorganisatie
in te willen gaan trekken. Het bedrijf heeft een reactietermijn gekregen van een aantal
weken. Het door de jobcoachorganisatie ingediende verweer heeft UWV niet tot andere
inzichten gebracht en daarom is 21 februari jongstleden de erkenning definitief ingetrokken.
Dit betekent dat dit bedrijf geen diensten meer in opdracht van UWV kan aanbieden
op het terrein van jobcoaching.
Naast de intrekking van de erkenning zal UWV ook melding van deze zaak doen bij de
directie Opsporing van de Inspectie SZW. Het is vervolgens aan de directie Opsporing
om de melding voor te leggen aan het Openbaar Ministerie en gezamenlijk tot het besluit
te komen een strafrechtelijk onderzoek te verrichten en/of vervolging in te stellen.
Daarnaast vordert UWV de onterecht uitgekeerde declaraties terug. UWV schat op dit
moment dat dit om een bedrag van ongeveer € 344.000 gaat. Daarvan heeft UWV inmiddels
circa € 70.000 veilig gesteld en het onderzoekt de mogelijkheden om het resterende
bedrag terug te vorderen.
Het aantal Wajongers dat op enigerlei wijze dienstverlening ontvangt van deze jobcoachorganisatie
bedraagt 58. UWV heeft deze groep Wajongers en hun werkgevers op maandag 25 februari
jongstleden over de situatie geïnformeerd. De Wajongers zijn uitgenodigd voor een
toelichtend gesprek. Het merendeel van de Wajongers heeft regulier werk. Zij hebben
geen hinder ondervonden van de fraude. Zij worden door twee arbeidskundigen van UWV
geholpen bij de keuze voor een andere jobcoachorganisatie die de begeleiding zal overnemen.
Onderzoek en maatregelen
Het afgelopen jaar heeft UWV via het Centraal Meldpunt Fraude meer meldingen binnen
gekregen van mogelijk misbruik van jobcoachvoorzieningen. Deze zijn of worden in onderzoek
genomen.
Naast de onderzoeken die UWV uitvoert naar mogelijk misbruik en de maatregelen die
het heeft getroffen tegen individuele bedrijven die misbruik van de voorzieningen
maken, heeft UWV de afgelopen periode ook een aantal beleidsmaatregelen genomen. Zo
zijn in oktober 2012 de erkenningscriteria voor jobcoachbedrijven verder aangescherpt.
Alle bestaande jobcoachorganisaties hebben een nieuwe aanvraag voor erkenning moeten
indienen. Daarnaast is in november 2012 het jobcoachprotocol, dat de wijze en inzet
van de jobcoachvoorziening voorschrijft, aangescherpt. Het nieuwe protocol stelt onder
meer striktere criteria voor het declareren van uren en de verantwoordingseisen zijn
aangescherpt.
Tot slot
Ik vind het belangrijk dat UWV zich inzet om misbruik van voorzieningen actief te
bestrijden. Het is onacceptabel als geld niet is ingezet waar het voor is bedoeld:
ondersteuning om jongeren met een arbeidshandicap in regulier werk te krijgen en te
houden.
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J. Klijnsma