nr. 83
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 juni 2008
Met deze brief wil ik u informeren dat ik voornemens ben de aandelen in
de N.V. Westerscheldetunnel (verder N.V. WST) te verkopen aan de Provincie
Zeeland.
Voorgenomen privatisering 2006
Nadat mijn voorganger had geconstateerd dat ten aanzien van de WST een
adequate borging van de publieke belangen bestaat middels de Tunnelwet, is
in 2006 de Tweede Kamer geïnformeerd over een op handen zijnde verkoop
van de N.V. WST. De Provinciale Staten heeft echter een motie tegen privatisering
van de N.V. WST aangenomen. Sindsdien heeft de Provincie Zeeland onderzocht
of het mogelijk zou zijn de tunnel over te nemen van het Rijk. Inmiddels heeft
de Provincie Zeeland een bod uitgebracht op de aandelen N.V. WST van het Rijk.
Het betreft 95.4% van de aandelen. De provincie Zeeland is nu aandeelhouder
in de N.V. voor 4.6%.
Rationale verkoop aan provincie
De Provincie Zeeland wil de WST graag overnemen om met behulp van het
verwachte overrendement van de tunnel de zogeheten Kanaalkruising Sluiskil
(verder KKS) te kunnen dekken. Ten tijde van de besluitvorming over de aanleg
van de WST is als beleidsuitgangspunt gekozen, dat een minimaal projectrendement
van 7.5% noodzakelijk is. Het rendement boven deze 7.5% op de
netto investeringen van de Staat – het overrendement – zal volgens
eerdere toezegging ten goede komen aan de Provincie Zeeland ter financiering
van de KKS. Bij verkoop eindigt het project voor de Staat en aangezien verkoop
zal plaatsvinden tegen een verkoopprijs waarbij de Staat exact een rendement
behaalt van 7.5% op haar netto investeringen, is het overrendement
vanaf dan direct beschikbaar voor de provincie Zeeland in plaats van in 20331. Hiermee wordt gehoor gegeven aan de motie Geluk2.
Het is mijns inziens doelmatiger om het aandeelhouderschap op regionaal
niveau te beleggen aangezien het ook een regionaal publiek belang betreft.
Met de verkoop van aandelen aan een decentrale overheid kom ik tevens tegemoet
aan de zorg van de Provinciale Staten met betrekking tot borging van het publiek
belang, wat eerder leidde tot de hierboven genoemde motie.
Ook voor de N.V. WST zelf is verkoop gunstig. Door verkoop komt de realisatie
van de KKS dichterbij waarbij de WST dan deel zal uitmaken van een gecompleteerde
provinciale noord-zuid verbinding in Zeeland. Voor KKS moet behalve de financiering
ook nog een planologische procedure worden afgerond.
Inhoud van de bieding
Inhoudelijk bestaat de bieding uit drie onderdelen:
– de aankoop van aandelen van de Staat in de NV Westerscheldetunnel
– de afkoop van de rijksbijdrage van Verkeer en Waterstaat
– de verdeling van de risico’s behorende bij de aandelentransactie
Financieel zijn beide partijen akkoord. De voorwaarden zoals vastgelegd
in het bod zijn gebaseerd op voor alle partijen reële uitgangspunten.
De aankoop geschiedt tegen een vastgesteld prijsmechanisme dat uitgaat van
7.5% rendement voor de Staat.
De exploitatiebijdrage die het ministerie van Verkeer en Waterstaat jaarlijks
betaalt tot en met het einde van de exploitatie van de tunnel door N.V. WST,
zal worden afgekocht. Naast de jaarlijkse exploitatiebijdrage aan de N.V.
WST, wordt door de N.V. WST jaarlijks dividend aan haar aandeelhouders uitgekeerd.
Deze stromen benaderen elkaar in omvang. Door het afkopen (contant maken)
van de exploitatiebijdrage komt dit geld eerder beschikbaar voor de N.V. en
kan in de vorm van dividend worden aangewend door de provincie ter gedeeltelijke
financiering van de aandelen N.V. WST. De uiteindelijke bedragen kunnen alleen
nog variëren afhankelijk van de uiteindelijke overnamedatum van de aandelen
van de N.V. WST. De berekeningswijze is reeds overeengekomen en tevens door
een externe deskundige getoetst.
Met betrekking tot de risicoverdeling stel ik mij op het standpunt dat
bij overdracht van de aandelen ook de operationele risico’s overgedragen
zullen worden. Dit neemt echter niet weg dat ik samen met de Provincie Zeeland
zal bezien hoe grote risico’s zoals het risico op een total loss van
de WST het beste kunnen worden belegd. De Provincie Zeeland zal in overleg
met de N.V. WST de verzekerbare risico’s in ieder geval gaan verzekeren,
zodat het risico voor de Provincie Zeeland tot een aanvaardbaar niveau wordt
teruggebracht.
Verkoopproces
De besprekingen zijn in een vergevorderd stadium. Aan de Provinciale Staten
wordt, middels een Statenvoorstel, gelijktijdig met deze brief mandaat gevraagd
door de Gedeputeerde Staten. Zodra Provinciale Staten haar mandaat gegeven
heeft, zal ik het verkoopproces inzetten. Daarbij zal ik in overleg met mijn
collega van Verkeer en Waterstaat bekijken hoe de prestatie-eisen met betrekking
tot het onderhoud van de WST kunnen worden vastgelegd.
De minister van Financiën,
W. J. Bos