nr. 13
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 juli 2008
Aanleiding
Naar aanleiding van mijn brief van 10 januari 2008 (Kamerstuk 2007–2008,
27 859, nr. 10) heeft U mij op 29 februari 2008 de schriftelijke
vragen van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
doen toekomen over de modernisering van de Gemeentelijke Basisadministratie
persoonsgegevens (GBA). Bij brief van 17 maart 2008 (27 859, nr. 11)
heb ik u verzocht om uitstel van beantwoording. Ik realiseer mij dat de beantwoording
uiteindelijk lang op zich heeft laten wachten. Naast de in de brief van 17 maart
aangegeven redenen, namelijk het overleg met de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken, is een belangrijke
extra reden dat bij de nadere uitwerking van het project steeds duidelijker
werd dat de uitkomsten daarvan de beantwoording sterk zouden kunnen beïnvloeden.
Ik heb er daarom voor gekozen om deze uitkomsten zo veel mogelijk mee
te nemen in de beantwoording om daarmee een zo compleet mogelijk beeld te
geven van de ontstane situatie.
Met de voorliggende brief geef ik de antwoorden op de vragen die door
de commissie zijn gesteld. Deze antwoorden zijn als een bijlage (27 859,
nr. 14) bijgesloten. In een aparte bijlage treft u een lijst van gebezigde
afkortingen aan.1 Met deze brief wil ik uw Kamer
tevens informeren over de beslissingen die ik heb genomen over de verdere
gang van zaken m.b.t. de modernisering van de GBA.
Beheersmaatregelen
Ter bevordering van de beheersbaarheid en het overzicht heb ik het programma
in een aantal onderdelen beschouwd en voor onderzoek en verdere uitwerking
in procedure gebracht.
GBA-V is het programma onderdeel dat de centrale voorziening vormt om
het berichtenverkeer tussen gemeenten onderling en naar de afnemers te verzorgen.
De eerste fase wordt gevormd door GBA-V Online waardoor de gehele gegevensset
voor geautoriseerde afnemers online direct raadpleegbaar is geworden. Deze
fase is eind 2007 opgeleverd en de overgang naar deze voorziening verloopt
momenteel voorspoedig.
De tweede fase wordt gevormd door GBA-V Fullservice waarmee periodiek
alle wijzigingen aan alle geautoriseerde afnemers kunnen worden toegezonden.
Hiermede wordt het berichtenverkeer dat nu nog door alle gemeenten zelf met
de afnemers wordt verzorgd op een gestandaardiseerde en gecontroleerde wijze
door de centrale voorziening overgenomen. Gelet op de ervaringen tot dan opgedaan
heb ik er voor gekozen om in eerste instantie alleen opdracht te verstrekken
voor de inceptiefase waarin de specificaties voor een complete ontwikkeling,
bouw en in beheername worden uitgezocht om zo te kunnen beoordelen of GBA-V
Fullservice binnen het nog beschikbare budget kan worden gerealiseerd.
Het Burgerzaken systeem Kern( BZS-K) is het andere programmaonderdeel.
Met deze software module kunnen de gemeenten hun berichten op een gestandaardiseerde
wijze aan het centrale GBA-V systeem doorgeven en tegelijkertijd ook binnen
de eigen huishouding op een effectieve wijze met de andere applicaties gegevens
uitwisselen. Op 19 maart 2008 heb ik overleg gevoerd met de VNG en de
NVVB. Wij hebben afgesproken dat een extra toets zal worden uitgevoerd op
de verdeling van de bestuurlijke verantwoordelijkheden en de wederzijdse financiële
verplichtingen. Zoals bij de beantwoording van de vragen aangegeven wordt
dit momenteel onderzocht en zal ik dat nader gaan bespreken met mijn bestuurlijke
partners.
Aansturing van het programma: Vooruitlopend op de nadere adviezen voor
een goede herstart van het programma heb ik de aansturing en positionering
van het programma bekeken en besloten het programma direct bij mijn ministerie
te zullen gaan onderbrengen, zodat BPR zich geheel kan concentreren op zijn
kerntaak namelijk het beheer.
Uitkomsten inceptiefase GBA-V Fullservice
Inmiddels zijn de resultaten van de inceptiefase van GBA-V Fullservice
voorgelegd aan de stuurgroep modernisering GBA, die mij geadviseerd heeft
op dit moment geen groen licht te geven voor het verder ontwikkelen en bouwen
van GBA-V Fullservice. Ik neem dat advies over. Mijn beslissing wordt ingegeven
door de volgende afwegingen.
• De scope voor GBA-V Fullservice zal veel uitgebreider moeten zijn
dan eerder werd aangenomen. Met name de voorzieningen die nodig zijn om GBA-V
Fullservice te beheren (de zogenaamde «beheertooling») en het
leggen van noodzakelijke verbindingen naar gerelateerde systemen (Registratie
Niet Ingezetenen, Basisregistratie Adressen en Gebouwen) maken het ontwikkelen
en bouwen van het systeem aanzienlijk ingewikkelder dan in eerste aanleg kon
worden voorzien.
• Door deze toegenomen complexiteit zal voor ontwikkeling en bouw
van GBA Fullservice een ruimer budget en meer tijd moeten worden uitgetrokken
dan in januari werd gedacht.
Uit mijn beslissing vloeit voort dat ik op dit moment geen vervolgopdracht
geef aan ICTU om GBA Fullservice verder te ontwikkelen en te bouwen. Ten behoeve
van een weloverwogen voortgangsbeslissing laat ik het gehele programma nog
eens tegen het licht houden met extra aandacht voor die elementen die voor
het afronden van GBA Fullservice in ieder geval van belang zijn.
Dit houdt verder in dat alle belangrijke elementen van het programma zoals
de aansturing en regie, de businesscase, de definitiestudie en de integrale
begroting en planning worden herijkt, en wel zodanig dat de verschillende
onderdelen (GBA-V Fullservice en het Burgerzakensysteem) afzonderlijk te beoordelen
zijn.
Als deze bevindingen beschikbaar zijn zal ik deze in een nog te plannen
Bestuurlijk Overleg met de VNG en de NVVB aan de orde stellen. Ik zal daarna
de Kamer informeren over de uitkomsten van dat overleg en mijn voornemen ten
aanzien van een herstart van het programma modernisering GBA.
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten