Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 juli 2022
Met deze brief stuur ik u het Cybersecuritybeeld Nederland 2022 (CSBN2022). Tevens
informeer ik u dat de reactie van het kabinet hierop volgt in de nieuwe Nederlandse
Cybersecuritystrategie (NLCS) die in oktober aan uw kamer wordt toegestuurd. U ontvangt
dan ook de kabinetsreactie op het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)
«Kwetsbaar door software: lessen naar aanleiding van beveiligingslekken door software
van Citrix». Over deze verzending heb ik de OVV reeds geïnformeerd. Een afschrift
hiervan treft u in de bijlage bij deze brief.
Het CSBN2022 biedt inzicht in de digitale dreiging, de belangen die daardoor kunnen
worden aangetast, de weerbaarheid en tot slot de risico’s. De focus ligt daarbij op
de nationale veiligheid. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid
(NCTV) heeft bij de totstandkoming van het CSBN2022 in samenwerking met partners strategische
thema’s geïdentificeerd die nu en de komende jaren relevant zijn voor de digitale
veiligheid van Nederland:
Risico’s vormen de keerzijde van een gedigitaliseerde samenleving.
De Nederlandse samenleving is in hoge mate gedigitaliseerd. COVID-19 heeft dit proces
verder versneld. Die afhankelijkheid van digitale processen maakt ons ook kwetsbaar
voor uitval en activiteiten van kwaadwillenden.
Digitale ruimte is speelveld voor regionale en mondiale dominantie.
Staten gebruiken de digitale ruimte structureel én intensief voor de behartiging van
hun geopolitieke belangen. Cyberaanvallen, bijvoorbeeld voor het vergaren van inlichtingen,
zijn het «nieuwe normaal».
Cybercriminaliteit is industrieel schaalbaar, weerbaarheid nog niet.
Zware cybercriminaliteit is schaalbaar geworden en maakt daardoor meer slachtoffers,
meer schade en is lucratiever dan ooit. Het schaalbaar maken en houden van de weerbaarheidsketen
is een grote uitdaging.
Marktdynamiek compliceert de beheersing van digitale risico’s.
Op digitale markten komen vraag en aanbod naar digitale diensten, hardware, software
en netwerken samen. Hier is digitale veiligheid meestal niet leidend. Dit compliceert
de beheersing van risico’s.
Samenhangend en geïntegreerd risicomanagement staat nog in de kinderschoenen.
Digitale risico’s hebben nog geen structurele plaats in het bredere risicomanagement
binnen en tussen organisaties, sectoren en landen. Risico’s zijn vaak niet in beeld,
basismaatregelen niet getroffen.
Aanvullend is een overkoepelend thema geïdentificeerd dat de andere thema’s raakt:
Beperkingen in digitale autonomie beperken ook digitale weerbaarheid.
Nederland heeft beperkte keuzemogelijkheden om de richting te bepalen van verdere
digitalisering – en daarmee van digitale weerbaarheid.
De thema’s worden in het CSBN uitgebreid toegelicht. Het CSBN2022 concludeert dat
de scheefgroei tussen dreiging en weerbaarheid het risico op ontwrichting vergroot.
Om ongestoord te kunnen functioneren, is weerbaarheid van de samenleving tegen digitale
dreiging cruciaal. De veiligheid van digitale processen is essentieel in onze sterk
gedigitaliseerde maatschappij.
Dit vraagt om een stevige en ambitieuze aanpak om de digitale veiligheid van Nederland
te versterken. De strategische en beleidsmatige opvolging van de thema’s in het CSBN2022
volgt in de nieuwe Nederlandse Cybersecuritystrategie. Deze strategie is de opvolger
van de Nederlandse Cybersecurity Agenda (NCSA) uit 2018. De Nederlandse Cybersecuritystrategie
beschrijft integraal en vanuit breed perspectief de visie, doelen en maatregelen op
het gebied van cybersecurity die de komende jaren nodig zijn.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D. Yeşilgöz-Zegerius