Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 februari 2015
Hierbij stuur ik u de resultaten van de Transparantiebenchmark 20141.
De Transparantiebenchmark is een belangrijk beleidsinstrument op het gebied van Maatschappelijk
Verantwoord Ondernemen in Nederland. De benchmark geeft inzicht in de mate van transparantie
in maatschappelijke jaarverslaggeving van ruim 400 van de grootste in Nederland actieve
bedrijven.
Goede verslaggeving over MVO-beleid en -prestaties maakt het belanghebbenden mogelijk
om met een bedrijf in dialoog te treden. Deze dialoog brengt het bedrijf in veel gevallen
een stap verder in het denken en doen ten aanzien van MVO. Transparantie is dus een
middel om verder te komen op het gebied van MVO-prestaties.
De criteria van de Transparantiebenchmark zijn vorig jaar gewijzigd na een uitgebreide
consultatieronde. Door de opkomst van Integrated Reporting en het wijzigen van de
richtlijnen van het Global Reporting Initiative, waar de criteria van de Transparantiebenchmark
op gebaseerd zijn, werd het nodig onze eigen criteria ook aan te passen om mee te
bewegen met de ontwikkelingen. In de nieuwe criteria wordt meer aandacht besteed aan
materialiteit, wat betekent dat bedrijven verslag moeten doen over de voor het bedrijf
meest relevante MVO-thema’s.
Wederom is een online vragenlijst (self-assessment) ingezet, waarmee bedrijven zelf
de mate van transparantie over hun maatschappelijke prestaties kunnen beoordelen.
Hierdoor worden ondernemingen meer betrokken en is het leereffect groter. De meerderheid
van de ondernemingen is positief over het self-assessment. Correctie van de scores
vindt plaats door EY, de uitvoerder van de Transparantiebenchmark, en door de partijen
in de maatschappij die de scores van alle bedrijven kunnen zien op de website.
De resultaten van de Transparantiebenchmark 2014 geven het volgende beeld:
-
– Bedrijven scoren over het algemeen lager dan vorig jaar. De gemiddelde score ging
van 104 naar 99 punten. Deze daling kan verklaart worden door de aanpassing van de
criteria. De lat is immers hoger gelegd.
-
– Het aantal bedrijven met een nulscore is iets afgenomen. Een nulscore betekent dat
deze bedrijven geen maatschappelijk jaarverslag hebben of het niet kosteloos openbaar
hebben gemaakt. Een nulscore betekent derhalve niet dat deze bedrijven geen MVO beleid
hebben, het wil zeggen dat ze er (nog) niet transparant over zijn.
-
– NS is de winnaar van De Kristal, de prijs voor het bedrijf dat als hoogste eindigt
in de Transparantiebenchmark, met 195 punten.
-
– E.ON steeg van positie 171 naar positie 36, een stijging van maar liefst 135 plaatsen
en ontving daarmee de prijs voor de snelste stijger.
-
– Unilever ontving de prijs voor het meest innovatieve verslag.
-
– Er zijn grote verschillen tussen sectoren. De sectoren «Transport» en «Banken en verzekeraars»
scoren het hoogst, de sectoren «Universiteiten» en «Retail» doen het relatief het
minst goed.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat over transparant en integer ondernemen
in het hart van de maatschappij, en is voortdurend in ontwikkeling. Ik ben er van
overtuigd dat de vernieuwde Transparantiebenchmark hieraan bijdraagt.
De Minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp