22 026 Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs en Utrecht–Arnhem–Duitse grens

Nr. 458 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 mei 2014

Tijdens de regeling van werkzaamheden van 9 april 2014 heeft uw Kamer verzocht om te worden geïnformeerd over de gang van zaken rondom de Intercity Direct treinen van NS (Handelingen II 2013/14, nr. 73, Regeling van Werkzaamheden).

De aanleiding voor het direct, tijdelijk stopzetten van de Intercity Direct dienstverlening is de melding op maandag 7 april 2014 geweest van een storing aan een van de locomotieven. Het betreft een locomotief van het type Bombardier TRAXX, waarmee NS (HSA) sinds september 2009 reizigers over de HSL-Zuid vervoert.

Conform de hiervoor gebruikelijke procedure heeft NS in de werkplaats de storing door fabrikant en onderhouder Bombardier laten onderzoeken. Tijdens het onderzoek werd een defect aan de stroomafnemer geconstateerd.

Hierop heeft Bombardier geadviseerd om een extra inspectie uit te voeren op de stroomafnemers van alle 15 locomotieven die op de HSL-Zuid rijden.

Aangezien het hier om een mogelijk veiligheidsissue ging, heeft NS geen enkel risico genomen en direct dit advies opgevolgd. Rond het middaguur van dinsdag 8 april is de treindienst stopgezet om de inspecties onmiddellijk uit te voeren. Uiteindelijk zijn bij zes locomotieven ook daadwerkelijk defecten vastgesteld.

Op woensdag 9 april waren er bij aanvang van de treindienst weer voldoende locomotieven beschikbaar om de treindienst in een uurdienst te hervatten. Kort voor de avondspits van dezelfde dag kon de gebruikelijke halfuursdienst worden hervat.

NS en NMBS rijden met locomotieven van hetzelfde type over het klassieke spoor tussen Den Haag en Brussel (Beneluxtrein). Gezien het andere inzetprofiel (o.a. minder spanningswisselingen) was er weinig reden om aan te nemen dat deze locs op hetzelfde moment dezelfde defecten zouden vertonen. Toch zijn ook deze locs extra geïnspecteerd en alle exemplaren werden in orde bevonden.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is gedurende het proces intensief betrokken geweest en heeft het onderzoek gemonitord dat door betrokken partijen is gestart naar het type locomotief waar zich de storingen hebben voorgedaan en naar locomotieven van een vergelijkbaar type. Omdat NS (HSA) de Intercity Direct dienstverlening zelf heeft stopgezet, is ingrijpen door de ILT tot op heden niet nodig geweest.

NS heeft mij gemeld dat extra inspecties incidenteel ook bij andere materieeltypes uitgevoerd worden. Voor de binnenlandse treindiensten op de HSL-Zuid (Intercity Direct) is het effect van extra inspecties voor reizigers relatief groot. Voor de HSL operatie is namelijk specifiek toegelaten materieel uitgerust met o.a. ERTMS en een 25kV spanningssysteem nodig. Materieel dat hier niet aan voldoet kan niet op de HSL worden ingezet. De inzet van alternatief materieel is hierdoor, in tegenstelling tot op het klassieke spoor, niet mogelijk.

Voorts heeft de NS mij laten weten dat de technische achtergronden van deze storing nader onderzocht zullen worden. De resultaten van dit onderzoek zullen uiteraard ook gebruikt worden in het lopende verwervingsproces voor extra TRAXX locomotieven.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven