Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 september 2012
Hierbij bieden wij u aan het verslag van de Informele Raad Algemene Zaken (RAZ) d.d.
30 en 31 augustus jl.
De minister van Buitenlandse Zaken,
U. Rosenthal
De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,
H. P. M. Knapen
Verslag van de Informele Raad Algemene Zaken d.d. 30–31 augustus, 2012.
Op 30 augustus kwam de Raad Algemene Zaken (RAZ) informeel bijeen te Cyprus. Op de
agenda stond uitsluitend het Meerjarig Financieel Kader 2014–2020 (MFK). De onderhandelingen
over het MFK zullen onder het Cypriotisch voorzitterschap intensiveren. Tijdens de
vergadering werd aangekondigd dat er 22 en 23 november a.s. een extra Europese Raad
zal worden ingelast, geheel gewijd aan het bereiken van overeenstemming over het MFK
2014–2020.
Voor de vergadering had het Cypriotische voorzitterschap een issues paper verspreid, waarin het de contouren schetste van een mogelijk akkoord. Hierin waren
geen cijfers opgenomen. Wel gaf het voorzitterschap aan dat bezuinigingen in alle
uitgavencategorieën onafwendbaar zijn. De structuurfondsen moeten vooral gericht worden
op de arme regio's. Bezuinigingen op structuurfondsen zullen daarom vooral bij de
rijke regio's (inclusief de nieuwe categorie transitieregio's) gevonden moeten worden.
Bezuinigingen op landbouw zullen uit beide pijlers (inkomenssteun en plattelandsbeleid)
moeten komen, waarbij meer flexibiliteit in het verschuiven van fondsen tussen beide
pijlers mogelijk moet zijn. Het excellentiecriterium bij Horizon2020 (alleen de beste
tenders ontvangen fondsen) staat niet ter discussie, maar het voorzitterschap wil
wel onderzoeken hoe meer landen kunnen profiteren van deze fondsen. Over de Eigen
Middelen deed het voorzitterschap bewust nog geen concrete, richtinggevende uitspraken.
De discussie over Eigen Middelen (inclusief de kortingen) zal een belangrijk onderdeel
zijn van de eindfase van de onderhandelingen. Het voorzitterschap gaf aan mogelijk
in september bedragen of financiële bandbreedtes in de onderhandelingsbox te zullen
zetten.
Tijdens de ochtendsessie spraken de ministers onderling. Tijdens de lunch en de middagsessie
waren vertegenwoordigers van het Europees Parlement (EP) aanwezig.
De Europese Commissie en een grote groep landen (waaronder de Friends of Cohesion) gaven aan het niet eens te zijn met het voorzitterschap dat bezuinigingen onvermijdelijk
zijn. Zij houden vast aan het Commissievoorstel als minimum plafond. De nettobetalers
daarentegen steunden het voorzitterschap en gaven aan dat het Europees budget reëel
constant gehouden moet worden vanaf 2011 en wordt bevroren op 1% van het EU-BNI. Dit
betekent een verlaging van minimaal 100 miljard euro ten opzichte van het Commissievoorstel.
Veel landen spraken zich uit tegen het gebruik van kortingen. Het VK, Denemarken en
Nederland gaven aan niet akkoord te kunnen gaan met een uitkomst die de bestaande
excessieve netto-posities niet corrigeert en zullen derhalve vasthouden aan bestaande
substantiële afdrachtskortingen. Veel landen spraken zich uit tegen nieuwe Eigen Middelen
zoals een financiële transactie belasting of een Europese BTW-belasting. Enkele landen
steunen deze voorstellen van de Commissie, omdat zij menen dat de Unie zelf Eigen
Middelen moet kunnen heffen.
Alle landen herhaalden de nationale prioriteiten in de onderhandelingen, waarbij geen
verrassingen werden gehoord of concessies werden gedaan.
De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken gaf de Nederlandse prioriteiten nogmaals
aan; een besparing van minimaal 100 miljard euro in betalingen ten opzichte van het
Commissievoorstel en behoud van de huidige korting en perceptiekostenvergoeding.
Tijdens de lunch werd met het EP afgesproken hoe het EP informeel betrokken zal worden
bij de voortgang in de onderhandelingen over de vele wetgevende voorstellen, die onderdeel
uitmaken van het totale MFK-pakket.
In de middagsessie presenteerde het EP haar visie op het MFK. Volgens het EP zou de
Europese begroting met minimaal 5% moeten stijgen in de volgende MFK-periode om de
ambities van het EP waar te maken met onder andere Europa2020 en het stimuleren van
groei en werkgelegenheid. Het EP gaf ook aan veel waarde te hechten aan de invoering
van nieuwe Europese belastingen. Hoewel het EP formeel slechts een advies mag uitbrengen
over de aanpassing van het Eigen Middelenbesluit, gaf het aan dit te zullen bezien
in relatie tot het MFK, dat door het EP moet worden goedgekeurd.