Vragen van de leden Visser en Dijkhoff (beiden VVD) aan de Minister van Veiligheid
en Justitie over het bericht «Dieselbendes roven tanks leeg» (ingezonden 16 mei 2014).
Antwoord van Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 24 juni 2014).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2013–2014, nr. 2226
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Dieselbendes roven tanks leeg»?1
Vraag 2
Welke informatie hebt u over het fenomeen, de ernst van de misdrijven, de aantallen
diefstallen en de geleden schade bij ondernemers? Welk systeem wordt door deze bendes
gebruikt om de brandstof over te pompen?
Antwoord 2
Het algemene beeld is dat (de registratie van) diefstal van brandstof toeneemt. Het
gaat dan om tanken zonder te betalen en diefstal van brandstof uit tanks van voertuigen
of opslagtanks. De onderstaande grafiek geeft een beeld van het aantal aangiftes van
diefstal van brandstof in geheel 2013 (eerste kolom) en de eerste vier maanden van
2014 (tweede kolom). Hieruit blijkt dat tot 1 mei 2014 reeds meer diefstallen hebben
plaatsgevonden dan in het gehele jaar daaraan voorafgaand.
Verder kan worden gekeken naar incidenten waarbij grotere hoeveelheden brandstof uit
tanks zijn weggenomen. Deze cijfers zijn in onderstaande grafiek opgenomen.
Het betreft hier aangiftes van alle brandstof (niet alleen diesel uit tanks van vrachtwagens
en opslagtanks) van meer dan 100 liter.
Voor zover bekend worden bij de diefstal van diesel gewone dieselpompen en highspeedpompen
gebruikt om diesel over te pompen. In een aantal gevallen was sprake van een in of
onder het voertuig verborgen pompinstallatie. De ontvreemde diesel wordt soms in IBC’s
(vloeistofcontainers van 1.000 liter) gepompt en soms direct in een standaard tank.
Vraag 3
Klopt het dat het gaat om goed georganiseerde bendes uit het voormalige Oostblok?
Zo ja, welke afspraken hebt u met collega-bewindspersonen uit deze regio om de strijd
tegen deze bendes aan te gaan?
Antwoord 3
De politie beschikt (nog) over te weinig informatie om gefundeerd aan te kunnen geven
of het gaat om goed georganiseerde bendes uit het voormalige Oostblok. Veel daders
van diefstal van diesel uit vrachtwagens zijn nog niet in beeld geweest. Diegenen
die gepakt zijn voor diefstal van meer dan 100 liter diesel uit tanks, zijn verdeeld
over meerdere nationaliteiten. Er zijn tot nu toe 681 aangiftes gedaan. Ik verwijs
naar de eerst vermelde grafiek in mijn antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Klopt de informatie dat deze bendes vooral tijdens de nachtelijke uren toeslaan en
daarbij gebruikmaken van bestelbusjes met tanks in de laadruimte? Zo ja, biedt dit
aanknopingspunten voor geïntensiveerde verkeerscontroles van buitenlandse busjes in
de nachtelijke uren?
Antwoord 4
De incidenten die bekend zijn bij de politie vonden met name plaats gedurende de nacht.
Dit betrof vaak de tweede helft van de nacht.
Deze informatie is gebaseerd op het tijdstip waarop daders zijn aangehouden en het
tijdstip waarop chauffeurs hebben aangegeven verdachte personen te hebben gezien.
De gebruikte voertuigen zijn, voor zover bekend, zowel busjes als vrachtauto’s. Verder
is bekend dat er ook gehuurde busjes worden gebruikt.
Deze informatie biedt aanknopingspunten voor controles gericht op de tijdstippen en
het soort voertuigen dat gebruikt wordt voor dieseldiefstal.
Vraag 5
Maakt u bij de strijd ook gebruik van kentekengegevens (via Automatic Number Plate
Recognition (ANPR) en Amigo Boras) en videobewaking bij parkeer- en rustplaatsen?
Zo ja, welke resultaten zijn met behulp van dit middel behaald en welke resultaten
verwacht u met de verdere ontwikkeling van dit middel en de samenwerking met buurlanden
en voormalige Oostbloklanden te behalen?
Antwoord 5
Er wordt nog geen gebruik gemaakt van kentekengegevens. Er zijn nog te weinig kentekengegevens
bekend om met betrekking tot dit onderwerp ook een ANPR-bestand aan te leggen.
Op de corridor Venlo- Eindhoven- Rotterdam is een cameravolgsysteem op o.a. parkeerplaatsen
voor vrachtauto’s en verzorgingsplaatsen langs snelwegen. Dit is gericht op criminaliteit
op de verzorgingsplaatsen en niet specifiek ingericht op diefstal van diesel.
Vraag 6
Heeft u voldoende (juridische) mogelijkheden en middelen ter beschikking om met succes
mobiel banditisme en in het bijzonder het delict van diefstal van diesel uit vrachtwagens
te bestrijden?
Antwoord 6
Tijdens het Algemeen Overleg over politieonderwerpen van 18 juni jl. heb ik het belang
benadrukt van een harde aanpak van brandstofdieven. Er zijn voldoende (juridische)
mogelijkheden voor de politie om met succes mobiel banditisme te bestrijden.