Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

1216

Vragen van het lid Vendrik (GroenLinks) aan de minister-president, minister van Algemene Zaken, en de minister van Financiën over een bonusbelasting. (Ingezonden 11 december 2009)

1

Kent u het artikel «Balkenende: bonusbelasting interessant idee»?1

2

Deelt u de mening van de Franse president Sarkozy en de Britse premier Brown dat belastingbetalers bij een crisis niet zouden moeten betalen voor de risico’s die banken hebben genomen?

3

Bent u eventueel bereid om in navolging van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk een dergelijke belasting op bonussen vanaf een bepaald bedrag in te voeren?

4

Zou u een dergelijke belasting dan ook zo snel mogelijk, eventueel in eerste instantie tijdelijk zoals in het Verenigd Koninkrijk, willen invoeren?

5

Bent u bereid bij een dergelijke belasting geen aftrekposten, zoals hypotheekrenteaftrek, toe te staan waardoor op een relatief eenvoudig uitvoerbare manier de belasting voor het volle pond geheven kan worden?

6

Wanneer zou u een verkenning van een dergelijke belasting over de bonussen al dan niet alleen gericht op de financiële sector naar de Kamer kunnen sturen?

7

Wanneer een dergelijke belasting in Nederland niet zou worden ingevoerd, bent u dan van mening dat Amsterdam dan door het uitblijven van deze belasting een relatief gunstigere vestigingsplek wordt voor de financiële sector ten opzichte van concurrent Londen?

Antwoord

Antwoord van minister Bos (Financiën), mede namens de minister president, minister van Algemene Zaken (ontvangen 13 januari 2010)

1

Ja.

2

Ik deel de mening dat de kosten van het redden van de financiële instellingen niet op het bord moeten komen van de belastingbetaler. Daarom worden de gesteunde financiële instellingen in ruime mate geprikkeld om de steun zo snel mogelijk terug te betalen met een aantrekkelijk rendement. De investering in ABN AMRO/Fortis Bank Nederland wordt zoveel mogelijk terugverdiend door deze deelnemingen op den duur te verkopen en tot die tijd uit dividenden.

3

Nederland heeft in de discussie rond excessieve beloningsbestanddelen steeds voorop gelopen en heeft in Europees verband daarover ook lof ontvangen. Er is al veel gedaan. In dit kader wil ik wijzen op het met de financiële sector afgesloten herenakkoord, waarbij tevens duidelijke afspraken zijn gemaakt over bonussen bij financiële instellingen die overheidssteun ontvangen. In dat herenakkoord is bijvoorbeeld afgesproken dat de bestuurders van de gesteunde instellingen afzien van elke vorm van variabele beloning over 2009 (nadat die bestuurders eerder al hadden afgezien van hun variabele beloning over 2008). Bovendien is daarin afgesproken dat over 2009 uiterst terughoudend wordt omgegaan met variabele beloning voor het senior management; de op aanbeveling van de overheid benoemde commissarissen zullen dat bewaken. Verder geldt sinds 1 januari 2010, de Code Banken in Nederland, waarin zeer concrete structurele normen voor de vaste en variabele beloning van bankbestuurders zijn opgenomen en waarin ook eisen zijn gesteld aan de variabele beloning van andere medewerkers van de bank. De bonusbelasting in het Verenigd Koninkrijk is slechts een eenmalige maatregel.

Op fiscaal gebied is er in 2008 de Wet belastingheffing excessieve beloningsbestanddelen aangenomen. Hierin zijn maatregelen opgenomen gericht op excessieve beloningen, o.a. een extra heffing op excessieve backservicestortingen en een extra heffing op vertrekvergoedingen van meer dan een jaarsalaris.

Met al deze maatregelen is er langzamerhand in Nederland een structureel raamwerk ontstaan dat perspectief biedt op een betere beheersing van de beloningspraktijk in het bankwezen en op een betere manier van voorkomen dat het daar uit de hand loopt. Pas als al de ingevoerde maatregelen onvoldoende effect zouden blijken te hebben, ben ik bereid eventuele wettelijke en/of fiscale maatregelen in kabinetsverband te overwegen.

4

Gezien de maatregelen die Nederland op dit gebied al heeft genomen, lijkt het me het op dit moment niet noodzakelijk om een dergelijke belasting in te voeren. Ik wil eerst bezien of de genomen maatregelen voldoende effect hebben.

5

Gezien het feit dat ik een dergelijke belasting op dit moment niet wens in te voeren, lijkt beantwoording op deze vraag voorbarig. Wel kan ik aangeven dat volgens de Britse opzet de banken een extra belasting op de bonus moet betalen. Deze, overigens slechts eenmalige, belasting heeft geen relatie met de inkomstenbelasting die de werknemers betalen.

6

Gelet op het antwoord van vraag 5, lijkt beantwoording van deze vraag voorbarig.

7

Het lijkt me niet aannemelijk dat er een bonusmigratie van Londen naar Amsterdam op gang zal komen omdat ook in Nederland afspraken gelden over bonussen.


XNoot
1

 NRC Handelsblad, 10 december 2009.

Naar boven