Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
2313
Vragen van het lid Weekers (VVD) aan de minister van
Financien over de Engelse bank Northern Rock. (Ingezonden
16 april 2008)
1
Is het waar dat eurocommissaris Kroes de nationalisatie van de Britse
bank Northern Rock en de wellicht daaruit voortvloeiende oneerlijke concurrentie
gaat onderzoeken?1
2
Kunt u aangeven hoe de Engelse regering het probleem van Northern Rock
heeft aangepakt en in hoeverre de jure of de facto sprake is van nationalisatie?
3
Wat vind u van de Britse aanpak? In hoeverre verschilt de Britse aanpak
van een in nood verkerende financiële instelling met de Nederlandse?
4
Bestaat het risico dat door deze aanpak ((kleine) particuliere) aandeelhouders
zullen worden gedwongen hun aandelen te verkopen tegen een prijs die hen niet
bevalt? Hoe verhoudt zich dit tot het Europese recht? Deelt u de mening dat
dit nooit de uitkomst mag zijn van overheidsingrijpen in de private kapitaalmarkt
en dat aandeelhouders zelf moeten kunnen beslissen of ze hun aandelen van
de hand doen?
5
Welke mogelijkheden ziet u voor (Nederlandse) aandeelhouders om zich tegen
een gedwongen verkoop te verzetten en welke rol ziet u voor uzelf weggelegd?
Antwoord
Antwoord van minister Bos (Financiën). (Ontvangen
13 mei 2008)
2
Aan de nationalisatie van Northern Rock ging een traject aan crisismaatregelen
vooraf. Nadat NR in september 2007 te maken kreeg met een bank run, zijn de Britse autoriteiten overgegaan tot de verstrekking
van een overheidsgarantie die alle verplichtingen van Northern Rock (en alle
banken die zich in soortgelijke problemen zou bevinden) dekte. In de maanden
die daarop volgden, hebben de Britse autoriteiten tevergeefs geprobeerd een
overname van Northern Rock door een of meerdere private partij te bewerkstelligen.
Nadat deze pogingen strandden is men uiteindelijk overgegaan tot nationalisatie
van Northern Rock.
De exacte voorwaarden van de nationalisatie zijn mij niet bekend. Wat
ik wel weet is dat de in februari aangekondigde wetgeving de Britse overheid
een algemene bevoegdheid geeft om aandelen van een instelling, of haar activa
en passiva, te verkrijgen. Het betreft hier wetgeving die specifiek gericht
lijkt te zijn op de situatie bij Northern Rock. Compensatie zou hierbij worden
vastgesteld door een onafhankelijke partij. De Britse overheid benadrukt daarnaast
dat publiek eigenaarschap van Northern Rock slechts tijdelijk zou zijn. De
wetgeving voorziet dan ook in het uiteindelijk terug verkopen van de bank
aan private partijen.
3
Onder extreme omstandigheden kunnen autoriteiten genoodzaakt zijn tot
het nemen van bijzondere maatregelen. Het pakket aan crisismaatregelen van
de Britse autoriteiten moet worden bezien tegen een achtergrond van de oplopende
financiële spanningen van het afgelopen jaar. Dergelijke omstandigheden
kunnen het potentieel verstorende effect van bankencrises op het financiële
stelsel en de reële economie ernstig doen toenemen. Dit verklaart het
bijzondere karakter van de Britse aanpak. Het is verder aan de Europese Commissie
om de Britse maatregelen te toetsten aan de regels voor staatssteun. Hierop
kan ik niet vooruitlopen.
De relevante autoriteiten in Nederland, De Nederlandsche Bank, als prudentieel
toezichthouder en monetaire autoriteit en ikzelf als minister van Financiën,
beschikken over diverse instrumenten die kunnen worden ingezet bij een bancaire
crisis. Voor meer informatie over deze instrumenten verwijs ik u naar de brief
van 5 november 2003 inzake Hervorming van het toezicht op de financiële
marktsector (TK 2003–2004 28 122, nr 18). Hoe deze instrumenten in de
praktijk worden ingezet, is afhankelijk van de specifieke kenmerken van desbetreffende
bancaire crisis. Hoewel het Nederlandse instrumentarium voor crisismanagement
en -resolutie op hoofdlijnen gelijk is aan het Britse, kan om deze reden niet
op voorhand worden aangegeven hoe de Nederlandse aanpak van een in nood verkerende
financiële instelling verschilt van de Britse. Wel zullen de inzichten
die voortvloeien uit recente crises nadrukkelijk worden meegenomen.
4
In het geval van Northern Rock is de Britse overheid overgegaan tot een
kapitaalinjectie met publiek geld, waarbij bestaande aandeelhouders compensatie
hebben ontvangen die lager lag dan de toenmalige koers van het aandeel Northern
Rock. Het is echter geen vanzelfsprekendheid dat aandeelhouders van een bank
in problemen bij een ernstige bancaire crisis überhaupt compensatie wordt
geboden. Zonder kapitaalinjectie met publiek geld zou Northern Rock immers
zijn gefailleerd. In dat geval zouden de aandeelhouders hun claim volledig
hebben moeten afschrijven. Met het ingrijpen door de overheid is behalve de
bank nu ook aandeelhouderswaarde gered. Wat betreft de Europeesrechtelijke
aspecten verwijs ik naar het lopende onderzoek van de Europese Commissie.
In algemene zin wordt bij het oplossen van bancaire crises gestreefd naar
minimalisatie van de kosten voor de belastingbetaler. De private sector dient
voor zover mogelijk de kar te trekken. Bij voorkeur gebeurt dat in de vorm
van een overname van de probleembank door een andere private partij. Wanneer
een dergelijke oplossing niet haalbaar blijkt en publieke middelen worden
ingezet, mag in alle redelijkheid worden verwacht dat de houders van risicodragend
kapitaal maximaal meebetalen. Aandeelhouders hoeven dan naar mijn mening ook
niet te worden ontzien.
5
Aangezien het gaat om maatregelen van de Britse overheid inzake een Britse
bank ligt het voor de hand dat aandeelhouders die het niet eens zijn met de
genomen maatregelen, zich wenden tot de Britse autoriteiten of, indien hiertoe
voldoende grond is, een gang naar de Britse rechter maken. Ten overvloede
wijs ik er op dat ik als minister van Financiën niet in individuele gevallen
kan treden.
XNoot
1 Het Financieele Dagblad, 3 april 2008.