29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 944 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 september 2021

Op donderdag 16 september jl. kreeg het treinverkeer te maken met een telefoniestoring, waardoor ProRail zich genoodzaakt zag een groot deel van het treinverkeer ca. 1,5 uur stil te leggen. Het is de tweede keer dit jaar dat de spoorsector geconfronteerd wordt met een telefoniestoring van deze omvang1, met grote gevolgen voor de reizigers en verladers, personen- en goederenvervoerders. De gevolgen van deze verstoring zijn voor hen uiterst vervelend en onwenselijk. Ik vind het daarom belangrijk dat door ProRail goed wordt uitgezocht waarom dit gebeurd is en hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen.

Als gevolg van de telefoniestoring was er rond half zes ’s middags geen betrouwbare communicatie meer mogelijk tussen treinverkeersleiders van ProRail en machinisten. ProRail heeft daarom vanuit veiligheidsoptiek het treinverkeer stilgelegd. Reizigerstreinen zijn gecontroleerd tot stilstand gebracht bij het eerstvolgende station. Goederentreinen zijn naar veilige wachtplekken geloodst in afwachting van het verhelpen van de storing. Vanaf 19.00 uur werd het treinverkeer weer opgestart, maar de rest van de avond ondervond een groot deel van het treinverkeer nog gevolgen van de storing, vanwege onder andere de voor de opstart van het treinverkeer benodigde verplaatsingen van personeel en materieel. NS heeft mij gemeld dat zij alle eerder gestrande reizigers nog dezelfde avond in de gelegenheid heeft gesteld om hun eindbestemming te bereiken. Op vrijdag 17 september is de dienstregeling weer normaal opgestart.

Het is de tweede telefoniestoring geweest in korte tijd waardoor ProRail het treinverkeer heeft stilgelegd. Het eerste beeld van ProRail is dat deze storing, net als de vorige keer, heeft plaatsgevonden in het INTtel-netwerk. Dit specifieke systeem zorgt voor het telefoonverkeer tussen de verkeersleidingposten en machinisten. Wel lijkt de achterliggende oorzaak een andere dan de vorige keer; dit keer lijkt het redundante systeem gewerkt te hebben, alleen kostte het tijd om daarnaar over te schakelen. ProRail doet nader onderzoek naar de oorzaak van de verstoring en de manier waarop daarmee is omgegaan, zoals de toepassing van noodtelefoons. De ILT monitort dit onderzoek. ProRail heeft de provider van het INTtel-netwerk om opheldering gevraagd over het opnieuw ontstaan van een verstoring en laat een onafhankelijke evaluatie uitvoeren naar wat er is gebeurd en hoe dit soort situaties in de toekomst voorkomen kan worden.

Uiteraard zal ik uw Kamer op een later moment nader informeren. ProRail kan op deze korte termijn na het ontstaan van de storing nog niet goed inschatten op welke termijn de precieze oorzaken en verbetermaatregelen bekend zijn. ProRail, maar ook NS, heeft het standaardbeleid om na grote verstoringen een evaluatie op te stellen naar de impact op reizigers- en goederenvervoerders. Hierover rapporteren zij gezamenlijk in de jaarlijkse rapportage over impactvolle verstoringen, die onderdeel is van de reguliere jaarverantwoordingen, die ik uw Kamer altijd in het voorjaar doe toekomen. ProRail zal daarin ook ingaan op deze telefoniestoring en de uitkomsten van de onafhankelijke evaluatie bij de provider. Indien daartoe aanleiding is, zal ik uw Kamer eerder informeren.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg


X Noot
1

Kamerstuk 29 984, nr. 932

Naar boven