Verkeersbesluit N391 hm 0.0 - hm 10.5 herinrichting N391 en realisatie ongelijkvloerse aansluiting Pottendijk

Kenmerk: 202401803-01134228

Bevoegdheid

Krachtens artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Belangenafweging

De N391 is een belangrijke verbindingsroute tussen Zuidoost-Drenthe en Zuidoost-Groningen en verbindt deze beide gebieden met Duitsland en de Eemshaven. De weg zorgt ook voor een goede verbinding van deze regio met de rest van het land via de N34 en de A37. Een vlotte en veilige doorstroming is voor de regio van belang om de bereikbaarheid te verbeteren.

Ter verbetering van de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid, de snellere doorstroming van het verkeeren de economische bedrijvigheid is een groot deel van de N391 inmiddels heringericht. De N391 is deels verbreed en ook zijn er ongelijkvloerse aansluitingen aangelegd ter hoogte van de N379 (Roswinkel), de N366 en de Emmerweg bij Emmerschans. De N391 is vanaf ongeveer hm 10.5 tot en met de aansluiting met de provinciale weg N366 (provincie Groningen) ingericht als autoweg.

Ongelijkvloerse aansluiting Pottendijk

De provincie Drenthe gaat in het kader van de herinrichting de rotonde N391 kruisend met de Pottendijk (ter hoogte van hm 6.0) vervangen door een ongelijkvloerse aansluiting, zodat ook op deze locatie het verkeer ongehinderd kan doorrijden. De bouw van deze ongelijkvloerse aansluiting zal naar verwachting 25 juli 2025 zijn uitgevoerd.

 

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Emmen.

 

 

Besluit

 

Op grond van voorgaande overwegingen is Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    De verkeersbesluiten VV/A2/2000008058 d.d. 18 juli 2000 (provinciaal blad 51 van 2000) en VV/A8/2005004469 d.d. 12 mei van 2005 (provinciaal blad 46 van 2005) in te trekken. De in deze verkeersbesluiten opgenomen borden B1 en B2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) zijn ten behoeve van de herinrichting van de N391 als autoweg verwijderd. De in deze verkeersbesluiten opgenomen verkeerstekens B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van hm 0.0, hm 2.0 en hm 10.1 zijn in verband met de aanleg van de ongelijkvloerse aansluitingen verwijderd.

  • 2.

    De vigerende verkeersbesluiten met betrekking tot alle overige onderdelen in stand te laten.

  • 3.

    In verband met de realisatie van een ongelijkvloerse aansluiting N391/Pottendijk, de bij deze rotonde geplaatste borden B6, D1 en G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden, te verwijderen.

  • 4.

    De onderbroken asmarkering op de N391 hm 5.2 tot en met hm 6.8 te verwijderen.

  • 5.

    Met borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 te bepalen dat verkeer komend van de N391 voorrang moet verlenen aan het kruisende verkeer.

  • 6.

    Met borden C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 te bepalen dat het een eenrichtingsweg betreft.

  • 7.

    Met borden C3 van bijlage 1 van het RVV te bepalen dat het een eenrichtingsweg betreft.

  • 8.

    Met borden C16 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte te bepalen dat een geslotenverklaring voor voetgangers van kracht is.

  • 9.

    Met borden G3 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de N391 ter hoogte van hm 10.5Li, hm 6.1b, hm 6.0d, hm 2.1d en hm 2.2b te duiden dat het een autoweg betreft.

  • 10.

    Met borden G4 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de N391 ter hoogte van hm 10.5Re, hm 6.0a, hm 6.1c, hm 2.0a en hm 2.2c het einde van de autoweg te duiden.

  • 11.

    Met een doorgetrokken asmarkering op de N391 tussen ongeveer:

    hm 0.0 tot en met hm 0.2;

    hm 1.3 tot en met hm 3.0;

    hm 5.2 tot en hm 6.8;

    hm 7.5 tot en met 9.6, een inhaalverbod in te stellen.

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

B. van Dijk

Themamanager

Verkeer & Vervoer

 

Bezwaar Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure

Naar boven